26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід
Практичні прийоми для покращення педагогічних навичок.

Професійний педагогічний розвиток – це процес формування необхідної бази знань та вмінь, яка є необхідною для вчителів задля їх ефективної роботи. 

А викладання – це постійний процес особистісного розвитку. У процесі своєї професійної діяльності вчителі не тільки  регулярно поповнюють власну скарбничку знань та методів навчання учнів, але часто можуть багато чого дізнатися про себе. Наприклад, стати найкращим учителем! Але як? 

Викладати уроки на відеокамеру

У такий спосіб можна вбити декількох зайців одночасно: сформувати свідомий, відповідальний підхід до роботи, вдосконалити необхідні навички та змотивувати учнів на саморозвиток.

Вам знадобиться: пристрій із камерою та сили боротися з ніяковістю.

Що робити: обрати урок, який хочеться записати, встановити камеру, натиснути на «запис» та розпочати розповідь.

Як: для освітян, які практикують такий метод вперше, є порада – почуття ніяковості триває лише декілька хвилин, досить скоро ви знову будете поводитися природно. Якщо діти питатимуть про камеру, можна відповідати чесно: «Я знімаю, щоб подивитися на себе вашими очима, оскільки для мене важливо вдосконалюватись як учитель!». Так-так, записувати варто не просто свою розповідь, а саме шкільний урок! Це не дуже просто, але результат вас вразить. 

Запис готовий? Сядьте зручніше та перегляньте його два-три рази: необхідно детально проаналізувати чи не кожну хвилину. Тут знадобиться список запитань, відповіді на які ви б хотіли отримати після перегляду.

Приклади запитань:

  1. Який тон я використовую, спілкуючися зі студентами?
  2. Чи мої вказівки чіткі, чи легко їх виконати?
  3. Що роблять діти, коли я веду урок?
  4. Якби я був учнем, чи зрозумів би те, що від мене вимагають?
  5. Як діти взаємодіють між собою під час мого уроку?
  6. Що б я робив інакше зараз, коли побачив себе в дії?
  7. Що я роблю такого, що навіть не усвідомлював?

Зростити внутрішнього вчителя

Науковці провели цікаве дослідження, поставивши учням складне запитання: «Які характеристики викладача для вас найважливіші?». Зрештою було виокремлено дев'ять найважливіших педагогічних характеристик, на які звертають увагу як при очному, так і при дистанційному навчанні. Ці риси однакові, але рівень їх важливості при різних формах навчання змінюється:

Онлайн: 1) Шанобливість. 2) Чуйність. 3) Обізнаність, розум. 4) Уміння охоче йти назустріч. 5) Комунікабельність. 6) Організованість. 7) Уміння мотивувати. 8) Професіоналізм 9)Почуття гумору.

Віч-на-віч: 1) Шанобливість. 2) Обізнаність, розум. 3) Уміння охоче йти назустріч. 4) Уміння мотивувати. 5) Комунікабельність. 6) Організованість. 7) Чуйність. 8) Професіоналізм. 9) Почуття гумору.

Повага – результат номер один для всіх опитаних учнів. Саме ця риса випередила навіть обізнаність у предметі та професіоналізм. Українські педагоги навчаються близько п’яти років. Скільки при цьому часу виділяється на розвиток шанобливості?

Вам знадобиться: інтернет та безмежна любов до школярів.

Що робити: освітянам варто додатково розвивати в собі ті риси характеру, яких потребують учні. Як бачимо з дослідження, для дітей критично важливо, щоб до їх життя та думок демонстрували повагу. Один із найкращих способів виявити повагу до когось – це справді дослуховуватися точки зору іншого. Очевидно, що вчителі не завжди погоджуються з учнями, так само як і учні не завжди згодні з учителями. Дозволяти одне одному висловлювати власні погляди – це база партнерських стосунків, від якої залежить увесь процес подальшої взаємодії та навчання.

Як: створіть групу у будь-якій соціальній мережі та додайте до неї всіх учнів свого класу. Запропонуйте дітям відверто ділитися власними думками та ідеями, а самі завжди будьте готові дати слушну пораду та допомогти прийняти правильне рішення.

Вести журнал учительської радості та болю

Один із найдієвіших способів покращення викладацької діяльності – це регулярна письмова практика. Як це працює? Усе неймовірно просто!

Вам знадобиться: ручка та записник, або звичайний зошит.

Що робити: іноді ми не знаємо, про що думаємо, поки не виділимо час на те, щоб сформувати думки у слова. Ведення професійного журналу допомагає нам обдумати прожите і спланувати свій подальший професійни розвиток.

Як: рефлексійний журнал не має бути додатковим головним болем. Ведіть журнал так, як вам зручно. Комусь зручно приділяти багато часу написанню деталізованих нотаток. Іншим більше підходить формат п’яти хвилин для обмірковування дня та швидкої підготовки до наступного.

Підготовка: просто оберіть час та вмостіться зручніше. А щоб вам було простіше, скористайтеся орієнтовними запитаннями:

  1. Яку я маю мету і як мій день на неї працює?
  2. Що я зробив сьогодні по-іншому?
  3. Якби я міг прожити день наново, що б я робив інакше?
  4. Чому я навчився сьогодні?
  5. На чому потрібно зосередитися завтра?
  6. Чи було сьогодні щось несподіване?
  7. Як я міг покращити уроки, які викладав сьогодні?
  8. Коли був час проведений із користю? Коли був витрачений час?
  9. На кого я вплинув сьогодні? Хто вплинув на мене?

Крім вищезазначених лайфхаків існує ще безліч усього, що можна робити самостійно задля власного професійного розвитку! Якщо ви вже читаєте цю статтю – це плюс один крок на шляху до звання найулюбленішого вчителя!

А ще не забуваємо про самоосвіту і постійне підвищення кваліфікації! Адже саме вони допомагають залишатися «на коні» і отримувати нові сучасні знання. Ми знаємо, наскільки це важливо, тому хочемо розповісти вам більше. Приходьте 19 жовтня на нову інтернет-конференцію «Самоосвіта і підвищення кваліфікації вчителя: інструменти та підходи». Буде багато корисної інформації!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter