Допомагаємо школярам розібратися із фінансами.

Чи знали ви, що за методологією Організації економічного співробітництва та розвитку, загальний індекс фінансової грамотності України становить 12,3 бали (або 58% від його максимального значення)? Не найгірший показник у світі, але і не найкращий. Виправити ситуацію мають допомогти уроки фінансової грамотності у школі – в ідеалі діти після випуску повинні розуміти, як поводитися із грошима так, аби вони не зникали безслідно в той самий день, як з’явилися. 

Тож що мають вміти учні?

Бачити мету

Економіти просто заради економії не просто не дуже цікаво, а й дивно. Тож одразу поясніть дітям, наскільки важливо бачити мету. Тобто те, заради чого вони заощаджують гроші. Це допоможе розпланувати дії та взяти фінанси під цілковитий контроль. 

Запропонуйте дітям змоделювати ситуацію:

Уявна школярка Катя працює над цікавим проєктом: вона хоче створити робота. Але для цього їй потрібно купити деякі деталі, а грошей не вистачає. Загалом дівчинці потрібно 2000 грн. Батьки дають Каті кишенькові гроші (200 грн на тиждень), але їх не вистачить, до того ж вона звикла витрачати ці кошти на смаколики (приблизно 100 грн) та косметику (приблизно 100 грн). І насправді не обов’язково відмовлятися від простих радощів, аби заощадити. 

Зараз Катя має дві можливості заробітку: 

  • двічі на тиждень дві години посидіти з малюком сусідки (дівчина отримує за це 150 грн за дві години);
  • допомогти тітці зібрати врожай яблук (вона пообіцяла племінниці 100 грн за годину, працювати потрібно по суботах, по три години).

Тепер попросіть дітей обдумати ситуацію та:

  • запропонувати кілька ідей, які допоможуть підвищити дохід Каті та зменшити її витрати;
  • розробити тижневий бюджет дівчини, враховуючи всі витрати та доходи;
  • розрахувати, як швидко Каті вдасться зібрати потрібну суму, якщо вона слідуватиме розробленому плану.

Обов'язково навчіть учнів ставити SMART-цілі – ця методика допоможе дітям працювати максимально ефективно. 

Уміти ухвалювати фінансові рішення

Людина має чимало потреб, але бажань у неї ще більше! Утім, потрібно навчитися розуміти, що, на жаль, складно отримати все й одразу, тож нерідко доводиться робити вибір між тим, що потрібно, та тим, чого б хотілося, на користь першого варіанту. 

Покажіть це дітям на простому прикладі: 

Вам потрібно купити все необхідне до нового навчального року. І коли ми говоримо все, то саме це і маємо на увазі: все від олівця до шкарпеток. Нехай діти подумають та складуть перелік речей, які можуть знадобитися їм під час навчання (та в якій кількості). Потім учні мають завітати до магазину (простіше онлайн), з'ясувати, скільки коштують ті чи інші речі. На цьому етапі не обмежуйте дітей: якщо вони насамперед дивляться, наприклад, на стильні пенали з супергероями чи трендові джинси, оминаючи простіші та дешевші варіанти, то нехай. Учні мають занотувати ціни та оголосити остаточну суму. А тепер повідомте їм, що на все вони мають лише 3000 гривень. Як вони діятимуть? Замінять якісь речі іншими чи взагалі від чогось відмовляться?

Аналогічно можна запропонувати дітям скласти кошторис підготовки до вечірки. Уточніть, що у вечірці братиме участь 10 осіб, але вони можуть скинутися лише по 50 грн (або назвіть іншу суму, яку вважаєте комфортною). Що можна купити на ці гроші? Як організувати скромну вечірку так, аби всі були задоволені?

Розуміти, що велика мрія – це велика відповідальність

Ну хто не мріє про власну затишну оселю? Але для того, аби придбати власний будиночок / квартиру та жити нарешті окремо від батьків (а погодьтеся, багато хто з підлітків про це мріє!), необхідно постаратися. На цьому рівні планування бюджету перетворюється на справжнє мистецтво! Адже навіть один неправильний крок може просто позбавити мрії.

Запропонуйте учням цікаву вправу:

Олег вирішив, що йому вже час жити окремо від батьків, а для цього потрібно придбати квартиру. Оскільки коштують вони дорого, звісно, що такої великої суми він не має. Заощаджувати можна все життя, але все одно не назбирати на квартиру. Що ж робити? Взяти житло в іпотеку! І на перший погляд усе просто: ти ухвалюєш рішення, збираєш необхідні документи, ідеш у банк та отримуєш гроші. Але насправді все не так легко. Запропонуйте дітям наступний алгоритм роботи:

  1. Знайдіть об'єкт нерухомості, який вас цікавіть. 
  2. Знайдіть калькулятор іпотеки (є на сайтах усіх банків). Порахуйте, скільки грошей вам можуть дати та яким може бути щомісячний платіж.
  3. Подумайте, які додаткові витрати на вас чекають (ремонт, зокрема несподіваний, оплата комунальних послуг).
  4. Порахуйте, скільки вам потрібно грошей на себе: їжа, одяг, розваги, лікування тощо.
  5. Підбийте підсумки та розрахуйте, якою в такому разі має бути ваша зарплата.

Аналогічно можна запропонувати дітям підрахувати, скільки грошей знадобиться для придбання автівки або навколосвітньої подорожі. Вони мають зрозуміти, що реалізації великих мрій передує ретельна підготовка, зокрема фінансова, інакше результат може бути не просто незадовільним, а дійсно поганим.

Утім, бажання та цілеспрямованість творять дива! А ще для того, аби впоратися із усіма фінансовими викликами, які може підготувати життя, не обійтися без підприємливості (яка, як ми пам'ятаємо, є однією з ключових компетентностей сучасної людини). Про те, як виховати підприємливу особистість, ви дізнаєтеся з курсу Олени Ярмош «Формування підприємницької компетентності в закладі освіти». Ви дізнаєтеся, як розвивати навички підприємливості на будь-якому уроці, а також зрозумієте, як навчити учнів ставити цілі (та йти до них!), шукати ідеї, аналізувати сильні та слабкі сторони і не тільки. І, звісно, самі розвиватиметеся як підприємлива особистість!

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter