В українських школах поступово відкривається все більше інклюзивних класів, і це неймовірно! Але робота в такому класі кидає педагогу виклик, подеколи навіть не один. Чи впорається він з усіма самостійно? Саме для того, аби допомогти, в інклюзивних класах з’явилися асистенти вчителів та учнів. Тож давайте розбиратися, на яку саме допомогу може сподіватися вчитель від асистентів (свого та учня), а з якими питаннями доведеться розбиратися самотужки.
Хто такий асистент учителя?
Варто пам'ятати, що асистент вчителя – це педагогічний працівник, що призначається на посаду керівником закладу освіти, має педагогічну освіту та забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу. Асистент вуителя, зокрема, зобов’язаний:
- забезпечувати єдність навчання, виховання та розвитку учнів;
- володіти навичками домедичної допомоги дітям;
- дотримуватися принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про дітей у школі;
- допомагати в навчанні не лише дитині з ООП, але й іншим учням;
- підтримувати комунікацію з іншими вчителями школи задля розбудови інклюзивного освітнього середовища;
- допомагати педагогу в організації освітнього процесу з використанням засобів дистанційного навчання;
- забезпечувати комунікацію школи та батьків учнів з особливими освітніми потребами;
- забезпечувати особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учнів з особливими освітніми потребами.
При цьому провідну роль в організації освітнього процесу все одно відіграє вчитель. Асистент не веде урок самостійно, не дає завдань на власний розсуд, не оцінює учнів, не звільняє їх від уроків. А ще він не складає розклад відвідування уроків дитиною з ООП, не обирає навчальний матеріал та методики викладання без узгодження.
Тобто асистент – це підтримка для вчителя, при цьому він є учасником шкільної команди психолого-педагогічного супроводу. Його головне завдання – взяти на себе додаткові зусилля, необхідні при роботі з дітьми з ООП. Це допоможе не гальмувати решту класу, водночас забезпечивши окремих учнів необхідним рівнем уваги.
Основні функції асистента вчителя в роботі з дітьми з ООП
Оскільки у процесі роботи асистент приділяє багато часу дітям з ООП, він веде журнал спостережень, що допоможе вивчити їхні потреби, бере участь у розробці індивідуальної програми розвитку. Якщо для учня з ООП вже є програма, асистент учителя забезпечує сумісність індивідуальної траєкторії та виконання стандартної програми. Саме тому в обов’язки асистента входить адаптація роздаткових матеріалів чи матеріалів для дистанційного навчання під потреби дітей з ООП, як і консультування батьків щодо їх використання.
Часто саме асистент учителя веде комунікацію з батьками або представниками дитини. Навіть більше: за дорученням керівника школи він може спілкуватися з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру щодо психолого-педагогічного супроводу школяра та організації освітнього процесу.
Варто зауважити, що асистент учителя не обов’язково має бути присутнім на всіх заняттях. Заклад визначає ті уроки, під час яких дітям з ООП найбільше потрібна допомога, тож для різних учнів це можуть бути різні дисципліни – фізкультура, математика, українська мова тощо.
Чого НЕ робить асистент учителя:
- не надає корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги;
- не надає консультацій та завдань замість учителя-логопеда, практичного психолога чи інших фахівців;
- не створює індивідуальну програму розвитку самостійно;
- не направляє батьків із дитиною до вузьких спеціалістів;
- не змінює самостійно освітню траєкторію учня;
- не здійснює фізичний супровід учня та не забезпечує його соціально-побутові потреби (мова йде про допомогу із одяганням/роздяганням, відвідуванням туалету, харчуванням).
Хто такий асистент учня?
Головна відмінність – це не педагогічний працівник. Ним може бути один із батьків, уповноважена ними особа або соціальний працівник. Асистент може бути присутній під час уроків та позакласної роботи (має отримати допуск від керівника закладу), допомагати із пересуванням, відвідуванням туалету, переодяганням, харчуванням дитини з ООП.
Наймають асистента учня батьки, не школа, але саме вчителям доведеться мати з ним справу. І це насправді добре, адже асистент учня знає більше про особливості та потреби дитини.
Асистент учня НЕ:
- втручається в освітній процес;
- виконує освітню програму для досягнення учнями результатів навчання;
- надає освітні послуги в закладі освіти;
- надає рекомендації педагогічним працівникам щодо організації освітнього процесу;
- розробляє індивідуальні завдання і матеріали для учнів з особливими освітніми потребами;
- виконує інших функцій педагогічних працівників.
Зауважити: перед допуском до освітнього процесу асистент учня зобов'язаний пройти медогляд. Також він проходить інструктаж щодо дотримання правил охорони праці, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, дотримання принципу конфіденційності тощо.
Більш детальні пояснення щодо кваліфікації, оплати праці та відмінностей між асистентом учителя і асистентом учня читайте у листі Міністерства освіти і науки України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти
Аби отримати більше корисної інформації щодо особливостей співпраці педагога та асистента перегляньте вебінар Олени Казачинер «Взаємодія педагога та асистента вчителя в умовах інклюзивного освітнього середовища», який відбудеться 24 лютого о 18:00. Буде багато корисної інформації!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.