Виховати дитину, яка вміє чітко висловлювати думку та аргументувати власну позицію, а також навчити її знаходити виходи зі складних ситуацій можна завдяки розвитку навичок логічного мислення. Для чого потрібне логічне мислення? Для того, щоб людина вміла розмірковувати та мислити несуперечливо і послідовно. Логіка необхідна майже в усіх сферах життя: від звичайної бесіди до розв’язання складних технічних задач.
Тож як розвинути логічне мислення? Якщо постійно тренувати логічне мислення, то можна стати розумнішими та мудрішими. Це допоможе і в роботі, й у спілкуванні з людьми. Чим краще розвинута логіка, тим успішнішою людина може стати.
Ми вже писали про те, що таке логічне мислення та як його розвинути. Докладніше про це можна прочитати тут.
Поради для розвитку логічного мислення
Щоб сформувати корисну звичку, потрібно декілька разів повторити певну дію, щоб вона закріпилася на рівні поведінки. Тому регулярно виконуйте з учнями вправи для розвитку логічного мислення, наприклад, такі:
- розв'язуйте з учнями під час уроку будь-які логічні задачі, ребуси. Також можна попрацювати з малюнками «знайди відмінності»;
- грайте разом з учнями у логічні ігри, а також у шахи;
- навчіть учнів дискутувати, спираючись на факти та підтверждуючи свою позицію аргументами;
- запропонуйте їм читати детективи стане читання детективів;
- розвивайте інтуїцію, як не дивно, вона являє собою підсумок висновків з тієї інформації, яку мозок вже колись отримав;
- навчіть учнів давати пояснення усім їхнім діям, вони мають аналізувати все, що роблять, та прораховувати варіанти: що буде, якщо залишити справу незавершеною, яким постає підсумок роботи.
Вправа «Знайди зайве слово»
Мета: Навчити знаходити спільні та відмінні риси явищ чи предметів.
Час: 5–10 хвилин.
Хід вправи: Учитель пояснює учням, що серед названих слів є зайве, а їм потрібно його визначити. Учень має не лише знайти зайве слово, а й аргументувати свій вибір. Якщо дітям важко обрати слово одразу, розберіть кожне слово у рядку: що у них спільного, яке слово не відповідає загальній характеристиці.
Легший рівень:
Хоробрий, злий, відважний, сміливий.
Яблуко, слива, огірок, груша.
Молоко, сир, сметана, хліб.
Година, хвилина, літо, секунда.
Ложка, тарілка, каструля, сумка.
Сукня, светр, шапка, сорочка.
Мило, мітла, зубна паста, шампунь.
Береза, дуб, сосна, суниця.
Книга, телевізор, радіо, магнітофон.
Складніший рівень:
Дощ, сніг, град, блискавка, мряка.
Бавовна, вовна, нейлон, льон, шовк.
Неживий, апатичний, млявий, знімілий, чутливий.
Кидати, штовхати, жбурляти, метати, розкидати.
Бук, ясен, ялина, верба, клен.
Вишневий, червоногарячий, бордо, малиновий, шафрановий.
Кінь, вовчиця, лань, кобила, вівця.
Нарцис, гладіолус, пролісок, хризантема, тюльпан.
Вправа «Головне та другорядне»
Мета: Навчитися ціле поняття розкладати на компоненти та визначати пріоритети.
Час: 5 хвилин.
Хід вправи: Учитель називає поняття та формулює з чого воно складається. Учні мають обрати з кількох слів одне чи два, без яких поняття втрачає зміст, не може існувати. Наприклад:
Гра – гравці, штраф, карти, правила, доміно.
Війна – гармати, літаки, бій, солдати, командування.
Юність – любов, зростання, підліток, сварки, вибір.
Чоботи – каблук, підошва, шнурки, застібка, халява.
Сарай – стіни, стеля, тварини, сіно, коні.
Дорога – асфальт, світлофор, рух, автомобілі, пішоходи.
Вправа «Знайди помилку художника»
«Знайди помилку художника» – цілий напрям ігор, що розвивають логічне мислення. Редакція освітнього проекту «На урок» підготувала декілька наочних матеріалів для гри у молодшій школі.
Мета: Розвиток уваги та вміння аналізувати картину в цілому та кожний її елемент окремо.
Час: 10–15 хвилин.
Хід вправи: Учитель розповідає дітям, що художники часто бувають розсіяними і, малюючи картини, припускаються помилок, тому потрібно знайти, що ж намальовано неправильно. Важливо, щоб учні аргументували свої відповіді. Наступним кроком може стати малювання власних зображень з помилками. Діти можуть обмінятися такими малюнками та прокоментувати їх. Поєднайте заняття з розвитку логічного мислення та урок образотворчого мистецтва!
Вправа «Допоможи зайчику знайти морквинку»
Мета: Розвиток просторової уяви та вміння прорахувати свої дії.
Час: 5–10 хвилин.
Хід вправи: Розкажіть дітям невеличку повчальну історію про зайчика, який загубив морквинку (про сторітелінг докладніше можна дізнатися з тематичної статті). Або запропонуйте учням самим скласти таку історію та супроводжувати пошук морквинок коментарями й висновками.
Вправа «Знайди заховані предмети»
Мета: Розвинути увагу та навчитися із загального виділяти окремі елементи.
Час: 5 хвилин.
Хід вправи: Запропонуйте учням уважно подивитися на малюнок та знайти, які речі заховано всередні інших предметів. Цікавіше працювати у компанії! Тож нехай декілька груп позмагаються, хто більше предметів знайде!
Вправи для розвитку логічного мислення різноманітні та цікаві. Їх можна виконувати не лише у навчальний час, а й як розвагу. Це цікаво та захопливо! Вчитель легко може зацікавити учнів завданнями та допомогти дітям стати успішними!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.