Говоримо про любов із учнями: кращі історії кохання в українській літературі.

Любов не знає чітких правил. І вона може бути різною: щасливою, щемкою, п'янкою, трагічною... Скільки в неї граней?

Напередодні Дня святого Валентина ми пропонуємо вам поговорити з учнями про кохання. А допоможуть нам у цьому українські класики, які, здається, знали про нього все. Подумаємо разом, як видатні історії кохання, оспівані в українській класиці, сприймаються зараз? 

1. «Тіні забутих предків». Михайло Коцюбинський про нескінченну любов, реальний і потойбічний вимір

Весь світ був як казка, повна чудес, таємнича, цікава й страшна.

Є історії кохання, які мають щасливий фінал. Саме про них складають казки та легенди, ними захоплюються, на них орієнтуються. Однак є і такі історії, які не мають фіналу – вони нескінченні, їх складно осягнути холодним розумом. Саме до таких належить любов Івана та Марічки.

Їхня історія символізує вічне кохання – почуття, яке переборює не тільки відстань, але й час, смерть і межі людського існування. Воно одухотворене силою мистецтва, пісні й музики, а ще воно природне, містичне, розкриває питомі сили людини та не суперечить її натурі. Це стосунки двох красивих душею людей. Гімн життя і кохання не може заглушити навіть смерть. Марічка та Іван постійно разом – їхні стосунки повні чистоти та краси. Він не може жити без неї, і одного дня вони возз'єднаються. 

Запропонуйте дітям подумати, з якими творами мистецтва перегукуються «Тіні забутих предків»? Поставте кілька запитань:

  • Які схожі за темою та проблемою твори зарубіжної літератури, пісні чи екранізації ви можете пригадати?
  • Чи можливе таке кохання в реальному житті? Як воно проявлятиметься?
  • Як ви гадаєте, чи дійсно це кохання?
  • Якщо ні, то що саме (на вашу думку) не так? 
  • Якщо так, то подумайте, як би склалася доля закоханих, якщо б Марічка не загинула?
  • Чи можна назвати це кохання щасливим? Чому?

Поясніть дітям, що насправді правильної відповіді не існує. Нехай відповідають так, як відчувають. 

2. «Наталка-Полтавка». Іван Котляревський про любов рівних за статусом

Знайся кінь з конем, а віл з волом.

Існує думка, що в українській літературі більше розповідають про нещасливу та нерівну любов. А закохані ніколи не будуть разом! Але будьмо чесні: той, хто так говорить, мабуть, не вчився у 9 класі. Адже за програмою соціально-побутову драму «Наталка-Полтавка» вивчають саме тоді. 

Наталка «многим женихам піднесла печеного кабака». Бо її серце було зайняте Петром – парубком, із яким вони зростали та дружили ще змалечку. Коли до Наталки приходить свататися возний Тетерваковський, вона відповідає: «Знайся кінь з конем, а віл з волом», тим самим пояснюючи, що для неї важлива ще й соціальна рівність у стосунках.

Зрілість стосунків Наталки та Петра виявляється і в тому, що вони рішуче налаштовані на побудову здорових стосунків, та працюють над тим, щоби бути разом. Хлопець на 4 роки пішов світ за очі на заробітки, аби бути з коханою. Дівчина розчулює всіх на заручинах із возним, і сам Тетерваковський благословляє закоханих – Наталку та Петра. 

Запропонуйте дітям дати відповідь на кілька запитань:

  • Як ви гадаєте, чи дійсно соціальна рівність (або нерівність) мають значення у стосунках?
  • Що ви думаєте з приводу любовних трикутників? Що робити в такій ситуації?
  • Як ви гадаєте, чи все гаразд із наміром Наталки таки вийти заміж за нелюба Тетерваковського (дівчина піддался на вмовляння матері)? 
  • Пофантазуйте, що сталося б, якби Петро раптово не повернувся? А якби повернувся пізніше?

3. «Лісова пісня». Леся Українка про токсичні стосунки

Ні, любий, я тобі не дорікаю, 
а тільки смутно, що не можеш ти 
своїм життям до себе дорівнятись.

Ну хто не пам'ятає прекрасну та трагічну історію кохання Мавки та Лукаша? Це дійсно одна з найвеличніших історій в українській літературі. Усі ми колись переживали за лісову красуню Мавку, яка закохалася в цілком земного та реального, але дуже талановитого, хлопця. Це почуття настільки сильне, що дівчина готова відмовитися від свого чарівного світу, принести все своє життя в жертву коханню. Але чи зробить це її щасливою? Бо Лукаш, як би Мавка його не кохала, лишається простою людиною з дуже суперечливим характером, роздвоєною душею. Саме він своїми діями порушує одвічні закони природи. 

«Лісова пісня» – неймовірно прекрасний твір. Але попри красиву драматургію, стосунки Мавки та Лукаша токсичні. Обговоріть з дітьми це твердження. Чи погоджуються вони з ним? Нехай діти подумають і спробують дати відповідь на такі запитання: 

  • Із чого починаються гармонійні стосунки? 
  • А які вони, на вашу думку, токсичні стосунки? (Можна знайти визначення в мережі та подумати, чи підходить під нього кохання Мавки та Лукаша). 
  • Чи може одна людина допомогти іншій стати краще? Які саме? А якщо ні, то чому?
  • Чи можна наздогнати партнера та «заподіяти» йому щастя?
  • Чи варто кардинально змінювати своє життя заради коханої людини? Які плюси та мінуси такого вчинку?
  • У чому трагедія Лукаша? 

Також можна запропонувати дітям спробувати уявити себе журналістами та подумати, які б запитання вони поставили Мавці та Лукашу, якби змогли взяти в них інтерв'ю? 

4. «Маруся Чурай». Ліна Костенко про вірність та зраду

Моя любов чолом сягала неба,
а Гриць ходив ногами по землі.

Маруся давно кохала Гриця. І здавалося, що почуття цілком взаємні, але Гриць був із заможної родини, а його мати не надто хотіла бачити бідну невістку. На жаль, хлопець не зміг (а може не захотів?) нічого протиставити матері та піддався на її вмовляння. Тож одного дня, повернувшися з походу, Гриць більше не прийшов до Марусі. Натомість стало відомо, що він збирається одружитися з дочкою багатія, Галею Вишняківною. 

Потім Гриць розповідав Марусі, що пішов на такий крок вимушено. Що все це виключно заради матері, насправді ж він страждав та кохав лише Марусю. Цікавий факт: Гриць дійсно відзивався про свою майбутню дружину зневажливо. Ба більше: хлопець стреджував, що він почувається гірше, аніж Маруся, яку він зрадив. Дівчина ж вважає, що розтоптане зрадою кохання неможливо повернути до життя, тому не прощає Гриця. І саме тоді сталася трагедія: Гриць мимохіть випив отруту, яку приготувала для себе Маруся. 

Історія цього кохання дійсно вражає. Але чи були ці стосунки, як прийнято говорити зараз, «здоровими»? Чи не були вони з самого початку нерівними («Нерівня душ – це гірше, ніж майна»)? Запропонуйте дітям подумати над цим, а також дати відповідь на кілька запитань:

  • Чи вартує навіть найсильніше кохання життя?
  • Подумайте, чи були «дзвіночки» у стосунках Марусі та Гриця? Чи могла б вона помітити, що він насправді не надто прагне одружитися? 
  • Чи потрібно батькам втручатися в життя дітей та вказувати, кого кохати, з ким одружуватися?
  • У чому провина Гриця? 

Можна пофантазувати та подумати над тим, як би склалося життя Гриця та Марусі, якби вони все ж таки побралися. 

5. «Місто». Валер'ян Підмогильний про кохання та егоїзм

Любов – це довге алгебрійне завдання,
де після всіх зусиль, розкривши дужки, дістаєш нуль.

Степан Радченко, головний герой роману, на відміну від уже згаданих нами героїв, закохувався не один раз. Або насправді не закохувався? Чи здатна людина, яка дуже (аж надто) любить себе, покохати когось іншого? 

Спочатку Степан ніби любить Надійку, але зрештою поводиться із нею ницо. Потім він перебуває у стосунках зі старшою від нього Тамарою Василівною, але вона є для нього лише ще одним епізодом. Згодом Степан зустрічає Зосю, із якою вже не думає про кохання. Він не здатен зрозуміти, що відчуває до нього Зоська, тож в один момент просто розриває стосунки (попердньо запропонувавши одружитися), чим штовхає дівчину до самогубства. Чи змусив Степана отямитися вчинок Зоськи? Ненадовго. Адже він зав'язує нові стосунки, із балериною Ритою. 

Як бачимо, самозакохані люди завжди ставлять свої інтереси вище за інтереси інших. І це може завершитися трагічно. Запропонуйте дітям подумати та дати відповідь на декілька запитань:

  • Чи кохав Степан Радченко хоч когось із дівчат?
  • Чи здатна егоїстична людина на щире кохання?
  • Чи може справжнє кохання змінити таку людину?
  • Чи мають майбутнє стосунки, в яких кохає лише один?
  • Чи варто витрачати свій час на того, хто любить лише себе?

Запитайте в дітей, які критерії для них важливі при виборі друзів чи близьких людей? Це обговорення не передбачує правильних чи неправильних відповідей, однак кожний може замислитися над доречністю своїх пріоритетів у майбутньому.  

А які видатні історії кохання додали б нашого перреліку ви? 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter