Ритм занять та їхня ефективність багато у чому залежать від розкладу. А в умовах адаптивного карантину він стає критично важливим. Наразі рекомендації МОЗ і МОН для навчального року зводяться до головного – необхідно уникати скупчення людей і дотримуватися дистанції. Як цього досягти?
Крок 1. Орієнтуємося на законодавство
Окремого документу, що відповідає на всі запитання щодо шкільного розкладу під час карантину, не існує. Якими нормативними актами слід користуватися, складаючи розклад?
- Рекомендації МОЗ для початку навчального року в умовах карантину
- Рекомендації МОН
- ДСанПіН 5.5.2.008-01
Саме останній документ адміністрація школи найчастіше використовує під час створення розкладу. Згадаємо його основні положення?
1. Початок занять:
- не раніше 8 години ранку;
- навчання у другу зміну починається не пізніше 14 години.
2. Тривалість уроків:
- 1 клас – 35 хвилин;
- 2-4 класи – 40 хвилин;
- 5-12 класи – 45 хвилин.
3. Перерви:
- 1 клас – від 15 хвилин;
- інші класи – 10 хвилин;
- час великої перерви (після 2-го уроку) – 30 хв.
Крок 2. Визначаємо вихідні дані
Це надзвичайно важливий момент, адже саме він дозволяє враховувати чисельність дітей та мінімізувати ризик утворення скупчень. Наприклад:
- Кількість учнів у школі.
- Середня кількість учнів у класі.
- Кількість поверхів, входів, сходів.
- Кількість навчальних кабінетів (з урахуванням бібліотеки, актової та спортивної зали, що також можна використовувати для навчальної діяльності).
МОЗ рекомендує під час карантину відмовитися від кабінетної системи та закріпити за кожним класом одне приміщення, де діти і знаходитимуться протягом дня. Тому школярів необхідно розмістити у всіх доступних приміщеннях школи рівномірно. Для цього варто скласти план школи та визначити, який навчальний кабінет буде закріплений за кожним класом.
- Умовно поділіть заклад на три категорії: молодша, середня та старша школа. Бажано, щоб навчальні кабінети для учнів різних вікових категорій знаходилися на різних поверхах.
- Сходи та виходи теж варто «закріпити» за учнями різних вікових категорій.
Приклад плану школи.
Крок 3. Створюємо розклад перерв
Перерви – найризикованіший час. Саме під час перерв діти з різних класів можуть зустрітися, саме у такі мити утворюється натовп, де всі одразу забувають про дистанцію. Що робити? Рішення однозначне – продумати розклад перерв.
- Випишіть усі класи, початок їхніх уроків, години перерви та закріплений за ними кабінет (поверх) тощо.
- У розкладі перерви кожного класу перетинатимуться між собою. І це нормально! На цьому етапі такі «перетини» перерв можна відмітити відповідним кольором.
- Далі – продумати, як організувати роботу кожного класу таким чином, щоб школярі могли дотримуватися соціальної дистанції. Для цього можна скористатися наступними порадами.
Завантажити наш приклад за посиланням.
Поради для розкладу перерв
Двозмінне навчання
Для шкіл із великою кількістю учнів організувати безпечне навчання в одну зміну досить складно. Але двозмінне навчання допоможе вирішити цю проблему.
Так, навчатися у другу зміну можуть усі учні, окрім 1, 2, 9, 11 класів та класів компенсованого навчання. Починатися уроки мають не пізніше 14 години, а закінчуватися – до 19-20 год. Учні 3-5 класів, що навчаються у другу зміну, повинні розпочинати шкільний день не пізніше 12 години.
Наприклад:
1, 2, 3, 9, 10, 11 клас – навчання у першу зміну.
4, 5, 6, 7, 8 клас – навчання у другу зміну.
Різні години початку навчального дня
Можна суттєво знизити ризики скупчення дітей, визначивши час початку занять для різних класів. При цьому для дітей рекомендовано виділити окремі входи до школи, що також має бути зазначено у розкладі.
За можливості потрібно визначати різний час початку навчання для школярів, що вчитимуться на одному поверсі.
Наприклад,
Перша зміна:
1, 2 класи – 8:00; 3, 4 класи – 8:30; 9, 10, 11 класи – 9:00.
Друга зміна:
5, 6 класи – 10:00; 7, 8 класи – 10:30.
Завантажити наш приклад за посиланням.
Різний час для перерв
Оскільки години початку роботи у кожного класу відрізняються, перерви теж не перетинатимуться. Але для тих класів, що починають вчитися одночасно, рекомендовано організувати перерви у різний час.
Наприклад, 3 та 4 класи розпочинають шкільний день о 8:30. Тому для цих двох класів можна передбачити різні перерви:
- 3 клас: після другого уроку перерва 30 хв.
- 4 клас: замість однієї великої перерви можна після 2-го і 3-го уроків влаштувати дві перерви по 15 хв.
Завантажити наш приклад за посиланням.
Проводити об’єднані уроки (пари)
Ще один інструмент, що допоможе провести перерви у різний час – об’єднання уроків. Учені пропонують проводити для середньої та старшої школи не уроки, а пари (заняття по 1,5 години). Адже саме такий розклад відповідає природним ритмам людини. Півторагодинні уроки вже введені в більшості штатів США, Австралії, Канаді, Ізраїлі.
Щоб змінити години уроків, необхідно звернутися до відповідного органу управління освітою та установи державної санітарно-епідеміологічної служби.
Завантажити наш приклад за посиланням.
Ми переконані, що копітка робота над розкладом сьогодні принесе плоди завтра. Школа несе відповідальність за дітей і їхнє здоров’я, тож варто серйозно поставитися до підготовки до навчального року в умовах карантину!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.