Проєктна робота допомагає учням актуалізувати та систематизувати вивчений матеріал. Окрім того, у процесі виконання практичних завдань діти використовують знання з різних навчальних дисциплін. Учителі точно знають, як організувати проєктну діяльність у класі. А як це краще зробити в умовах карантину? Цьому питанню було присвячено виступ Віктора Немченка у межах інтернет-конференції «Навчальний рік 2020-2012: виклики та можливості».
Так, проєктна робота у звичайних умовах та під час карантину:
- зацікавлює дітей навчанням та демонструє його прикладне значення;
- допомагає активізувати креативність школярів і спонукає самостійно шукати вихід із несподіваних ситуацій;
- дозволяє в дещо спрощеній формі ознайомити дітей зі складними та суперечливими проблемами, навчає не боятися «складних» тем;
- демонструє учням реальні можливості використання звичного інструментарію (наприклад, підручників та інтернету) для навчання та втілення у життя своїх ідей.
Під час змішаного (дистанційного) навчання вчителі, використовуючи проєкти, стикалися з наступними проблемами:
- Учасникам проєктної роботи складно постійно спілкуватися між собою та ефективно взаємодіяти.
- Проєктна діяльність вимагає чимало часу та зусиль, але не гарантує засвоєння учнями значних обсягів інформації.
- Учителю може бути складно дистанційно контролювати взаємодію між дітьми (щоб вони активно працювали, дотримувались академічної доброчесності, не наражалися на небезпеку тощо).
- Педагогу складно об'єктивно оцінювати проєкти (насамперед колективні), які створюються в умовах дистанційної роботи.
- Є загроза перевантаження дітей, адже дистанційне та змішане навчання вимагає від них тривалого використання ґаджетів.
Щоби уникнути труднощів (чи мінімізувати їх) варто:
- не перевантажувати учнів проєктною роботою;
- якомога частіше залучати до проєктів соціальні мережі, популярні додатки тощо;
- робити проєкти міждисциплінарними (пропонувати завдання, які поєднують матеріал суміжних дисциплін: історії та мистецтва, хімії та біології, фізики та інформатики тощо);
- чергувати індивідуальні та групові проєкти;
- постійно отримувати зворотний зв'язок від учнів.
Також під час дистанційної/змішаної проєктної роботи можна використовувати наступні інструменти:
- Google-документи (генерація ідей, створення/обговорення текстових матеріалів, перевірка знань).
- Онлайн-тести «На Урок» (перевірка/актуалізація знань).
- Google-форми (проведення опитувань, обговорення ідей).
- Google-презентації (презентація результатів проєктної роботи, детальний розгляд складних тем).
- Trello (планування і терміни виконання роботи, обмін ідеями та корисними посиланнями, контроль на кожному з етапів).
- Draw.io (створення та редагування візуального навчального контенту (наприклад, графічні об'єкти), планування роботи та систематизація інформації).
- Thinglink (створення інтерактивних карт/таблиць/опорних схем).
Крім того, Віктор Немченко поділився ідеями для міні- та короткотермінових проєктів, що мають виховне та мотиваційне спрямування:
- мініпроєкт про особливості початку навчального року в різних країнах;
- мініпроєкт до Дня Незалежності України;
- короткотерміновий проєкт-сценарій до визначних дат вересня (8 вересня – Міжнародний день грамотності, 11 вересня – День українського кіно, 15 вересня – Міжнародний день демократії, 30 вересня – Всеукраїнський день бібліотек тощо);
- мініпроєкти з безпеки життєдіяльності, правил техніки безпеки, поведінки в умовах карантину тощо;
- проєкти, присвячені проблемам взаємоповаги, підтримки та порозуміння між представниками різних поколінь (наприклад, як ми можемо піклуватися про старших в умовах карантину).
Наостанок Віктор Немченко презентував авторський короткотерміновий міждисциплінарний проєкт «Активніше, впевненіше, безпечніше: виходимо на дистанцію разом», який допоможе вчительській спільноті організувати успішний та безпечний навчальний процес в умовах адаптивного карантину.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.