До 1970-х років у США діти з аутизмом змушені були отримувати освіту у спеціальних закладах закритого типу, тоді як школи могли відмовити їм у навчанні. Програми допомоги обмежувалися діями з боку батьків та університетськими дослідженнями цього неврологічного розладу.
Через десять років аутизм було включено у діагностичне та статистичне керівництво Американської психіатричної асоціації, що значно підвищило рівень усвідомлення проблеми не лише спеціалістами, а і спільнотою загоалом. Що це змінило у житті дітей із аутизмом?
Прийняття акту про освіту всіх дітей із інвалідністю
Цей закон гарантує право всіх дітей (до 21-річного віку) на безкоштовне навчання у найбільш сприятливому середовищі:
- модифіковані навчальні програми;
- організація транспортних засобів;
- пріоритет у виборі місця у класі;
- дозвіл приходити до школи раніше і йти пізніше, щоб уникати скупчення людей.
Крім того, цей акт передбачає заборону дискримінації за ознакою інвалідності та заборону покарання дітей із аутизмом за порушення дисципліни, якщо це пов'язано з особливостями стану дитини.
Згідно цього закону, батьки мають право на допомогу адвоката, щоб обрати найкращий спосіб навчання для своєї дитини. Це пов'язано з тим, що вибір школи для дитини, особливо якщо вона потребує особливих умов для навчання, є доволі складним.
Освітні послуги у США для дітей із аутизмом
- Кожні три роки проводиться обстеження дітей із аутизмом. Батьки повинні давати дозвіл на обстеження дітей до 18 років.
- Школа приймає рішення, чи потрібні дитині з аутизмом особливі умови і, якщо така необхідність є, розробляє індивідуальний освітній план (він має статус юридичного документу). Психолог, логопед та реабілітолог (також можуть бути залучені невролог, окуліст, генетик і психолог) обстежують дитину та дають поради стосовно освітніх умов, а навчальний заклад вирішує, який відсоток послуг може надати безкоштовно.
- Основні освітні послуги у США для дітей із аутизмом: відвідування занять у школі, спортивні заняття, отримання основних навичок для адаптації у соціумі та працевлаштування у майбутньому, залучення додаткових спеціалістів (учителя, дефектолога або тьютора). Навчальні заклади мають враховувати потреби, сильні сторони та інтереси дитини.
- Психолого-педагогічні методи у США для роботи з дітьми із аутизмом: прикладний поведінковий аналіз (applied behavioral analysis, ABA; його часто називають «оперантною терапією») та TEACCH (treatment and education of autistic children and children with relative communicative handicap). Суть першого методу: забезпечення максимальної соціальної адаптації (у сім'ї, в освітніх установах, у суспільних місцях). ABA присвячується близько 35-40 годин на тиждень, а її ключова мета полягає у досягненні дитиною таких базових навичок: охайність, самообслуговування, спілкування, мовлення, навчальні та професійні навички. Суть методу TEACCH: фундаментальне дослідження особливостей психіки дітей із аутизмом, а також подальша корекційна робота, спрямована на формування важливих для життя навичок.
- Викладачі та інші працівники школи повинні прослухати спеціальні курси. Школярам також пояснюють, як варто ставитися до учнів з аутизмом.
- Діти з високим ступенем аутизму навчаються у спеціальних класах, а от заняття з музики, малювання та фізкультури проходять разом із іншими дітьми у звичайних класах.
- Навчання починається з інтенсивної допомоги з боку тьютора/додаткового вчителя, а коли дитина дорослішає, її поступово привчають до самостійності.
- Будь-яка дитина, яка навчається у американській школі, пропустити 21 день. Якщо у батьків немає пояснення стосовно пропусків, то до них додому приходить представник школи, соціальні працівники та іноді навіть поліція, щоб вияснити причини прогулів. Це правило стосується і дітей з особливими освітніми потребами!
- Навіть якщо дитина має високий ступінь аутизму, вона повинна отримувати освіту. Якщо школа відмовляється приймати дитину, або батьки ігнорують право дитини на освіту і не записують її до навчального закладу, це карається законом!
Це цікаво!
- У деяких школах Сполучених Штатів на дітей із аутизмом, які також мають гіперактивність, одягають спеціальні важкі жилети, щоб вихованці закладу були більш спокійними та організованими.
- У США існує система заохочення дітей із аутизмом до навчання. Суть: учителі визначають те, що мотивуватиме учня (похвала, наліпки, їжа чи, може, маленька іграшка), після чого він виконує певне завдання, за що отримує винагороду. Наприклад, дитина виконала домашнє завдання, за що отримала наліпку, а коли зібрала 5 наліпок за навчання, отримує печиво, чи маленьку іграшку. Систему заохочення фінансує школа.
Насправді процес соціалізації дітей із аутизмом у США не є ідеальним. Незважаючи на допомогу з боку держави чи навчальних закладів, фізичне, емоційне та матеріальне навантаження на родину залишається вагомим і нікуди не зникає. Утім, відомо чимало випадків, коли діти з аутизмом, які навчаються в інклюзивних класах, досягали більших успіхів, ніж під час навчання у спеціальних класах. А це вже перші кроки на шляху до мети!
Не забувайте! Діти з аутизмом так само потребують підтримки, любові та турботи, як і інші учні! Вони мають свій погляд на світ, свої унікальні манери, але не гірші за інших!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.