У липні 2024 року Міністерство освіти і науки України запропонувало для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр». Воно триватиме до 01.08.2024, тож усі бажаючі можуть надати свої зауваження та пропозиції у довільній формі на електронну адресу nelia.koretska@mon.gov.ua. Результати обговорення будуть розміщені на офіційному вебсайті МОН у період із 12 по 16 серпня 2024 року. А щоби педагогам і батькам учнів із ООП було зручніше налагодити взаємодію з ІРЦ в оновленому форматі, ми підготували огляд змін, які запропоновано внести до цього документа.
Бажаєте долучитись до розгляду особливостей організації інклюзивного навчання в умовах воєнного часу? Реєструйтесь на Всеукраїнську інтернет-конференцію «Робота з дітьми з ООП: досвід та практика», яка відбудеться 01.08.2024! Під час етеру педагоги-практики та експерти, які навчають працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, обговорять інноваційні підходи та розглянуть перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.
Загальні засади
Інклюзивно-ресурсний центр є установою, що утворюється з метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи (далі – комплексна оцінка) та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
Інклюзивно-ресурсний центр надає послуги дітям із ООП, які проживають (навчаються) у відповідній територіальній одиниці за умови подання відповідних документів. У разі відсутності ІРЦ за місцем проживання (навчання) один із законних представників дитини має право звернутися до ІРЦ, з яким укладено договір про співробітництво, а у разі відсутності такого договору до найближчого інклюзивно-ресурсного центру. У такому випадку ІРЦ не пізніше 15 числа наступного місяця з дня їх звернення інформує про них засновника та відповідний орган управління освітою з метою укладання договору про співробітництво.
Проведення комплексної оцінки
ІРЦ можуть проводити комплексну оцінку, у тому числі повторну, за місцем навчання та/або проживання (перебування) особи. Графік її проведення обов’язково погоджується за два тижні до її початку з такими особами:
- керівником відповідного закладу освіти;
- закладом охорони здоров’я;
- батьками (одним з батьків) або законними представниками особи.
За погодженням із заявниками строк проведення комплексної оцінки може бути продовжено, але не більш як до 30 календарних днів з моменту подання ними письмової заяви, за умови необхідності проходження медичного обстеження або надання медичної допомоги особі.
Для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи законні представники подають заяву на ім'я директора ІРЦ, в якій зазначають такі відомості:
- дату народження та вік дитини;
- найменування, адресу закладу освіти, в якому виховується/навчається особа;
- адресу, за якою зареєстровані батьки (один з батьків) або законні представники;
- згоду на проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи, у разі написання заяви особою, яка досягла віку 14 років;
- мету проведення комплексної оцінки.
Результати комплексної оцінки оформлюються в електронному вигляді, зберігаються в ІРЦ та надаються законним представникам особи, що фіксується у журналі видачі висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи.
Зауважити! Норму щодо проведення комплексної оцінки з підготовкою відповідного висновку протягом 10 робочих днів – вилучено.
Також, слід зазначити, що згідно з Національною стратегією розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року у 2024 році заплановано унормувати питання введення посад вихователя ЗЗСО та асистента вихователя ЗЗСО і запровадити посади асистента майстра виробничого навчання та асистента викладач. Тож в оновленому висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи включено рекомендації й для цих фахівців.
Повторна комплексна оцінка
Повторна комплексна оцінка фахівцями ІРЦ проводиться у таких випадках:
- переходу дитини з ООП з дошкільного закладу освіти в заклад загальної середньої освіти;
- переходу особи з ООП між рівнями освіти;
- переведення особи із спеціального закладу дошкільної освіти, спеціального закладу загальної середньої освіти, закладу дошкільної освіти, закладу загальної середньої освіти до інклюзивної (спеціальної) групи закладу дошкільної освіти або інклюзивного (спеціального) класу закладу загальної середньої освіти.
Призначення на посади педагогічних працівників ІРЦ
На посади педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру призначаються особи, які відповідають таким вимогам:
- є громадянами України;
- вільно володіють державною мовою;
- мають вищу педагогічну (психологічну) освіту ступеня магістра (спеціаліста) за спеціальностями «Спеціальна освіта» (для осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності постановою КМУ від 29.04.2015 № 266 «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» за спеціальностями «Дефектологія», «Корекційна освіта» (за нозологіями) або «Психологія» («Практична психологія»);
- стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи або роботи за фахом не менш як два роки.
Ведення ділової документації інклюзивно-ресурсного центру
Для організації та обліку роботи фахівці інклюзивно-ресурсного центру ведуть документацію:
1. В електронному вигляді в системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів:
- журнал обліку заяв щодо проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи;
- журнал обліку висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи;
- річний звіт інклюзивно-ресурсного центру.
2 .У паперовому вигляді відповідно до номенклатури справ:
- річний план роботи інклюзивно-ресурсного центру;
- річний план роботи фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
- щотижневі графіки роботи інклюзивно-ресурсного центру та фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
- журнал обліку надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами;
- протоколи фахівців інклюзивно-ресурсного центру щодо проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи за напрямами;
- звіти фахівців інклюзивно-ресурсного центру про результати надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг особам з особливими освітніми потребами;
- журнал видачі висновків про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи;
- особові справи осіб, які пройшли комплексну оцінку.
Бажаєте отримати багато корисних та актуальних порад щодо організації інклюзивного навчання? Долучайтесь до нашої конференції та перегляньте наші заходи у запису!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.