В умовах воєнного стану кількість учнів і вихованців, які потребують особливої педагогічної підтримки та уваги, збільшилась у рази в порівнянні з довоєнним часом. Тож система організації роботи з такими дітьми має гнучко адаптуватись до нових реалій. І ця адаптація потребує від педагогів ретельної підготовки, глибоких теоретичних знань та формування арсеналу ефективного практичного інструментарію. Тож саме цій важливій темі буде присвячений наш третій Освітянський форум «Інклюзивна освіта: відповіді на запитання». Цей інноваційний формат заходу дозволяє долучитись до обговорення всім, хто має відношення до роботи з дітьми найбільш вразливих категорій. Під час етеру запрошені експерти обговорять сучасний стан інклюзивної освіти, нададуть відповіді на ваші запитання та розглянуть конкретні випадки, з якими стикаються педагоги під час роботи з дітьми з ООП.
Запрошуємо поставити свої запитання експертам форуму за посиланням: АНКЕТА ДЛЯ ЗАПИТАНЬ
Команда освітнього проєкту «На Урок» ставить собі за мету об’єктивно висвітлювати сучасний освітній процес, та допомагати освітянам знаходити ефективний навчальний інструментарій. Тож ми підготували огляд наших статей, присвячених організації інклюзивного навчання.
Організаційні засади здобуття освіти дітей з ООП
Відповідно до Закону України «Про освіту» особою з особливими освітніми потребами є особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі. І до цієї категорії відносяться не тільки діти з певними захворюваннями. Це також діти, які мають освітні труднощі та яким потрібна особлива педагогічна увага і допомога в інтеграції в освітньому процесі. У статті «Інклюзивне навчання в закладах освіти: огляд нормативних документів» ми підготували вибірковий огляд законодавчої бази, яка регламентують запровадження цієї системи освітніх послуг у закладах загальної середньої та дошкільної освіти в умовах воєнного стану.
Порядок організації інклюзивного навчання
Організаційні засади навчання учнів із ООП у закладах загальної середньої освіти за інституційною (очною (денною)) формою здобуття освіти затверджені Постановою КМУ від 15.09.2021 №957 (зі змінами). У статті «Новий Порядок організації інклюзивного навчання: коротко про головне» ми детально розглянули цей документ, зокрема звернули увагу на визначення та особливості рівнів підтримки дітям із ООП, вимоги до зарахування їх до школи та основні функції і повноваження закладу освіти.
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 (зі змінами). У цій статті ми розглянули основні норми щодо запровадження та реалізації цієї системи освітніх послуг для вихованців із ООП.
Через повномасштабну війну на території нашої країни організація інклюзивного навчання у школах і дитячих садочках зазнала деяких змін. У статті «Особливості навчання дітей з ООП в закладах освіти в умовах воєнного стану» ми розглянули основні новації, встановлені на законодавчому рівні, які слід врахувати у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
Організація роботи з вивчення наявних компетенцій для надання освітньої підтримки учням із ООП
Порядок вивчення наявних компетенцій школярів і надання їм підтримки в освітньому процесі визначається за певною методологією. У статті «Організація інклюзивного навчання: порядок дій щодо визначення освітніх труднощів І рівня школярів із ООП» ми розглянули алгоритм роботи закладу освіти, який ґрунтується на обов'язковому дотриманні інтересів дитини з ООП та принципах індивідуального підходу, партнерської взаємодії з її батьками, об’єктивності та конфіденційності.
Команда психолого-педагогічного супроводу дітей із ООП
Від плідної командної роботи закладу освіти, батьків та інших фахівців безпосередньо залежить якість та ефективність інклюзивного навчання. Адже саме така співпраця дозволяє створити комфортні умови, що сприяють створенню атмосфери толерантності у колективі, розвитку потенціалу учнів із ООП та інтеграції їх у суспільство. У статті «Як організувати ефективну роботу команди психолого-педагогічного супроводу школярів із ООП» ми підготували алгоритм дій керівника закладу освіти та розглянули склад, завдання та функції шкільної Команди супроводу.
Ведення документації з питань інклюзивного навчання
Ретельне опрацювання чинної законодавчої бази та правильне ведення ділової документації щодо навчання учнів з ООП дозволяє забезпечити ефективну співпрацю всіх осіб, відповідальних за організації цієї системи освітніх послуг. Аби допомогти освітянам оптимізувати цей трудомісткий та доволі складний процес, ми підготували статтю «Організація інклюзивного навчання: ведення документації в закладі освіти», в якій запропонували орієнтовний перелік документів, які мають бути створені та використовуватись у школі.
Індивідуальна програма розвитку учня з ООП
Вичерпний та ефективний документ, який визначає зміст навчання дітей з особливими освітніми потребами, забезпечує якісне надання освітніх послуг учням із ООП, сприяє розкриттю їхнього потенціалу та забезпечує прогрес їхнього розвитку. У статті «Індивідуальна програма розвитку учня з ООП: поради щодо складання та реалізації» ми підготували огляд структури цього документа, та детально розглянули кожний компонент .
Асистент вчителя
Інклюзивне навчання – це інноваційний підхід до організації освітнього процесу, який дозволяє всім учням, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей, отримувати якісну освіту. І серед ключових фігур, від яких залежить ефективність надання цієї системи освітніх послуг, є асистент вчителя. Які вимоги встановлено до цієї посади та як атестується педагог? Які функції він матиме виконувати та що не входить до його повноважень? Яку документацію він має складати? Відповіді на ці та багато інших запитань ви знайдете у таких статтях:
- Робота асистента вчителя: обов'язки та ведення документації;
- Документація для асистента вчителя: коротко про головне;
- Учитель та його асистент: особливості взаємодії.
Асистент дитини з ООП
Інклюзивне навчання – це не просто надання дитині з ООП права здобувати освіту нарівні з іншими дітьми. Це створення умов для її повноцінної участі в освітньому процесі та соціальному житті, налагодженні контактів з однолітками та розвитку її здібностей та талантів. Однак для успішної реалізації цих завдань може знадобитися додаткова допомога. Хто має право підтримувати дитину під час навчання, допомагати їй долати труднощі та стресові ситуації? Які завдання виконує ця людина та на яких підставах організовується взаємодія у закладі освіти? У цих статтях ми розглянули права та обов'язки помічника, друга та союзника інклюзивного навчання – асистента дитини з ООП:
- Асистент дитини з ООП: вимоги, функції та обов'язки;
- Асистент дитини в інклюзивному класі: обов'язки та особливості роботи.
Організація освітнього процесу
Включення кожної дитини з особливими освітніми потребами до навчання та гнучкість дидактичних підходів є основними цілями та завданнями інклюзивної освіти. Чітко побудована структура уроку, конструктивна взаємодія вчителя та школярів дозволяє освітньому процесу проходити ясно, виразно та ефективно. У цих статтях ми підготували декілька порад, які допоможуть спланувати та провести якісний урок в інклюзивному класі:
- Алгоритм проведення уроку для учнів з ООП;
- Інклюзія на дистанційці: як організувати ефективне навчання для дітей з ООП;
- Робимо онлайн-уроки інклюзивними;
- Як адаптувати освітню програму для дитини з ООП;
- Лайфхаки для роботи з гіперактивними учнями;
- Методика Нумікон – універсальний спосіб навчити математики кожну дитину;
- Методика глобального читання – універсальний спосіб навчити кожну дитину.
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників
Згідно зі ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» робота з учнями з ООП є одним із обов'язкових напрямів підвищення кваліфікації педагогічних працівників шкіл (кількість годин має складати 10 % від загального обсягу підвищення кваліфікації за 5 років). Крім того, відповідно до Профстандартів інклюзивна компетентність (для педагогів ЗДО – здоров'язбережувальна компетентність) входить до складу основних професійних якостей, необхідних для здійснення трудової діяльності педагога. Аби надати освітянам широкий спектр можливостей для вдосконалення педагогічної майстерності, наша команда підготувала добірку освітніх продуктів «На Урок». Переглянувши заходи, ви дізнаєтесь про оновлену нормативну базу, про різноманітні інструменти забезпечення інклюзивного навчання та отримаєте багато цікавих і корисних практичних порад щодо створення сприятливих умов для кожної дитини з урахуванням її потреб, здібностей та можливостей.
Бажаєте отримати відповіді на запитання щодо ефективної організації інклюзивного навчання від досвідчених експертів? Долучайтесь до нашого Освітянського форуму!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.