Постановка правильної вимови звука (р).
(р) – приголосний, твердий, передньоязиковий, альвеолярний, вібрант (дрижачий), сонорний.
Профіль артикуляції звука (р). Артикуляційний уклад.
Губи і зуби під час вимови звука(р) набувають положення наступного голосного. Відстань між верхніми і нижніми зубами – 2мм. Язик набуває форми ложечки. Бокові краї прилягають язика прилягають до верхніх корінних зубів. Сильний струмінь повітря, що видихається, примушує тремтіти кінчик язика. М’яке піднебіння закриває прохід до носової порожнини. Голосові зв’язки зімкнені й вібрують.
Артикуляційна гімнастика для язика і вироблення тривалого видиху.
Постановка звука.
Постановка звука( р) полягає у виробленні вміння викликати вібрацію кінчика язика. Постановку звука можна організувати через наслідування під час ігор:
«моторчик», «літаки», «буря», «коники».
При механічному способі постановки використовується кульковий зонд( соска на пальці). Проводять коливальні рухи під язиком з однієї сторони в іншу.
За допомогою звука (д)
Повторювати вимову звука (д) кілька разів при ледь відкритому роті, спочатку повільно, потім – швидше, так, щоб кінчик язика торкався верхніх альвеол. Зондом виконують рухи вправо – вліво під кінчиком язика. Виникає дрижання.
За допомогою складу « за»
Звук (з) вимовляємо довго, язик піднімається до основи верхніх різців. Чути середнє між за і жа при підніманні кінчика язика – створюємо механічну вібрацію зі сторони в сторону.
Сильно видихнути на притиснутий до піднебіння кінчик язика. Отримаємо звук, наближений до звука (т). Ця фонема вимовляється повільно, потім швидше ( рухи язика, чіткі, уривчасті), звук звучить твердо.
Швидке й уривчасте вимовляння звуків т – т – т на одному видиху. Закінчення сильним штовхоподібним видихом; одержимо глухий звук, шепітні звуки тр – р – р. Після цього додається голос.
Логопедична робота вимагає значних зусиль не тільки з боку логопеда, а й з боку дитини, батьків та інших педагогів. При доборі мовленнєвого матеріалу для автоматизації звука перш за все слід ураховувати ступінь складності артикуляції звука в залежності від фонетичного контексту. Спочатку дітям пропонують вправи у вимові звука на ті склади, слова ( прості в артикуляційному відношенні), а далі- у складніших словах, словосполученні, реченні та зв’язному висловлюванні. Принцип поступового переходу від простих вправ до складних стає особливим у логопедичній роботі, спрямованій на подолання вад звуковимови.
Навчальна картка учня звук (р).
Постановка і автоматизація.
Рра Арр Бра Кра Пра Гра
Рри Ирр Бри Кри При Гри
Рре Ерр Бре Кре Пре Гре
Брат Правда Крига Грам Арка
Бригада Правий Крик Гра Аркуш
Бризки Премія Кричати Графік Арфа
Прийшов Прокіп – кипів окріп,
Пішов Прокіп – кипів окріп.
Кричав Архип, Архип охрип.
Не треба Архипу кричати до хрипу.
Вправи для розвитку фонематичного слуху, звукобуквеного аналізу, автоматизації звука (р).
Послухай уважно слова. Скажи, яке з них не « ричить». Читай слова, вимовляючи звук (р) подовжено, чітко.
Чистомовки.
Ра – ра –ра – медична сестра.
Ро – ро – ро – налили води у відро.
Ру – ру –ру – зайченя гризе кору.
Ри – ри – ри – дмуть холодні вітри.
Рі – рі – рі – на дереві снігурі.
Ре – ре – ре – їдемо на море.
Ар – ар – ар – прилетів комар.
Ор – ор – ор – апетитний помідор.
Ур – ур – ур – електричний струм.
Ір – ір – ір –я тримаю папір.
Ир – ир – ир – миші дуже люблять сир.
Ер – ер – ер – сердитий пес боксер.
Метаграма.
З « м» - красою забавляю,
Росту в полі і в садку.
З « р» - за пальці я щипаю,
Живу в річці у піску. ( Мак – рак).
Від нього ще ніхто не вмер,
Смачний продукт на букву Р.
А хочеш прочитай з кінця –
Також смачненька страва ця. ( Рис – сир).
Жив собі кіт, мишей ловив,
Із миски молоко він пив
Отак він жив би ще й тепер,
Але з’явилась буква Р і стала поміж К та І.
Ким кіт зробивсь/
Скажіть мені! ( Кіт – кріт).
Шарада.
Спочатку скажемо число,
Щоб слово сорок в нас було.
Допишем потім « а» в кінець.
Хто назве пташку – молодець!
Прочитайте, звертаючи особливу увагу на вимову звуків (р) та (р,). Вивчіть напам’ять приказки, прислів’я, загадки та скоромовки, які вам сподобалися, і запишіть їх.
Прислів’я та приказки.
Загадки
Скоромовки
А на сорок сорок – сорок морок.
Морозива хоче.
Мурлико руденький,
Замерзнеш, дурненький.
Підстрибує по стерні рідня:
Перепілка, перепел, перепеленя.
В дворі під деревом старим,
А дітвора допомагає
Носити дрова з двору в дім.
Три тривоги у кота:
Треба мишку ізловити,
Треба лапки гарно мити,
Треба тихо муркотати -
Темноти не налякати.
Дивна скринька-говоринька не змовкає цілі дні.
Два двори, у дворах за дровами трава.
Посеред двора стоїть гора,
А в тій горі є нора.
Всіх скоромовок не перемовиш,
Не перевискоромовиш.
Дайте повні відповіді на запитання й запишіть їх. Прочитайте запитання.
Правильна та вчасна організація логопедичної роботи є запорукою усунення мовленнєвих порушень, підвищення успішності учнів.
Використана література: