Постановка звука "Р"

Про матеріал
Постановка звуку "Р" з практичними рекомендаціями. Завдання для автоматизації та деференціації звуку "Р".
Перегляд файлу

Постановка правильної вимови звука (р).

(р) – приголосний, твердий, передньоязиковий, альвеолярний, вібрант              (дрижачий), сонорний.

Профіль артикуляції звука (р). Артикуляційний уклад.

Губи і зуби під час вимови звука(р) набувають положення наступного голосного. Відстань між верхніми і нижніми зубами – 2мм. Язик набуває форми ложечки. Бокові краї прилягають язика прилягають до верхніх корінних зубів. Сильний струмінь повітря, що видихається, примушує тремтіти кінчик язика. М’яке піднебіння закриває прохід до носової порожнини. Голосові зв’язки зімкнені й вібрують.

Артикуляційна гімнастика для язика і вироблення тривалого видиху.

  1. Дуття на язик, що знаходиться між губами, викликаючи його вібрацію.
  2. Язик у вигляді « лопатки» покласти на нижню губу і тримати його ( на рахунок до 10).
  3. « Оближи варення» широким кінчиком язика з верхньої і нижньої губи ( рот напіввідкритий, нижня щелепа нерухома).
  4. « Побілимо стелю» - погладжування язиком твердого піднебіння.
  5. Загинання широко кінчика язика за верхні чи нижні зуби.
  6. Присмоктування широкого кінчика язика до твердого піднебіння при закритому і відкритому роті ( нижня щелепа нерухома).
  7. Почергові вправи язиком: « лопаточка – голочка».
  8. Задувати свічку на відстані 20 см.
  9. Здувати зі столу шматочки вати або паперу.
  10. Дути на олівець, що лежить на столі, домагаючись його катання по столу.
  11. Надувати повітряні кульки.
  12. « Гарячий чай» - дитина п’є чай і дме на нього, промовляючи:         «афу – ф – ф».

Постановка звука.

Постановка звука( р) полягає у виробленні вміння викликати вібрацію кінчика язика. Постановку звука можна організувати через наслідування під час ігор:

«моторчик», «літаки», «буря», «коники».

При механічному способі постановки використовується кульковий зонд( соска на пальці). Проводять коливальні рухи під язиком з однієї сторони в іншу.

За допомогою звука (д)

Повторювати вимову звука (д) кілька разів при ледь відкритому роті, спочатку повільно, потім – швидше, так, щоб кінчик язика торкався верхніх альвеол. Зондом виконують рухи вправо – вліво під кінчиком язика. Виникає дрижання.

За допомогою складу « за»

Звук (з) вимовляємо довго, язик піднімається до основи верхніх різців. Чути середнє між за і жа при підніманні кінчика язика – створюємо механічну вібрацію зі сторони в сторону.

Сильно видихнути на притиснутий до піднебіння кінчик язика. Отримаємо звук, наближений до звука (т). Ця фонема вимовляється повільно, потім швидше ( рухи язика, чіткі, уривчасті), звук звучить твердо.

Швидке й уривчасте вимовляння звуків т – т – т на одному видиху. Закінчення сильним штовхоподібним видихом; одержимо глухий звук, шепітні звуки тр – р – р. Після цього додається голос.

Логопедична робота вимагає значних зусиль не тільки з боку логопеда, а й з боку дитини, батьків та інших педагогів. При доборі мовленнєвого матеріалу для автоматизації звука перш за все слід ураховувати ступінь складності артикуляції звука в залежності від фонетичного контексту. Спочатку дітям пропонують вправи у вимові звука на ті склади, слова ( прості в артикуляційному відношенні), а далі- у складніших словах, словосполученні, реченні та зв’язному висловлюванні. Принцип поступового переходу від простих вправ до складних стає особливим у логопедичній роботі, спрямованій на подолання вад звуковимови.

Навчальна картка учня звук (р).

Постановка і автоматизація.

  1. Знайди кінчиком язика верхню губу, верхні зуби, нижню губу, нижні зуби, альвеоли.
  2. Виконай вправи: кінчик язика зімкни з верхньою губою, верхніми зубами, верхніми альвеолами.
  3. Утвори між кінчиком язика й верхніми альвеолами щілину.
  4. Повтори попередню вправу. Не змінюючи положення язика, видихни повітря в щілину між кінчиком язика та альвеолами.
  5. Навчися добре відчувати наближення кінчика язика до верхніх альвеол. Запам’ятай це відчуття.
  6. Не змінюючи положення язика, спробуй наслідувати дзижчання мухи. Слідкуй, щоб повітря проходило лише через щілину між кінчиком язика і верхніми альвеолами або зубами.
  7. Повтори попередню вправу кілька разів. Навчись відчувати положення язика.
  8. Звук, що утворився ( дзижчання мухи), тимчасово замінюватиме звук( р). Намагайся вимовляти подані буквосполучення саме з цим звуком. Слідкуй, щоб увесь час відчувалося нещільне змикання кінчика язика з альвеолами.

Рра     Арр    Бра   Кра   Пра    Гра 

Рри    Ирр     Бри   Кри  При    Гри

Рре     Ерр     Бре   Кре   Пре    Гре

  1. Вимов слова, зберігаючи в них замість звука ( р) звук, що нагадує дзижчання мухи.

Брат       Правда     Крига       Грам        Арка

Бригада  Правий    Крик        Гра           Аркуш

Бризки    Премія    Кричати   Графік     Арфа

  1. Навчися правильно вимовляти вищенаведені склади і слова. Не напружуй м’язів губ. Рот відкривай ширше при вимовлянні звука (р).
  2. Пригадай і вимов нові склади та слова зі звуком (р). Слідкуй за положенням кінчика язика. Назви місце звука у слові             (початок, середина, кінець).
  3. Вивчи скоромовки. Вимов їх спочатку повільно, потім швидше.

Прийшов Прокіп – кипів окріп,

Пішов Прокіп – кипів окріп.

 

Кричав Архип, Архип охрип.

Не треба Архипу кричати до хрипу.

Вправи для розвитку фонематичного слуху, звукобуквеного аналізу, автоматизації звука (р).

Послухай уважно слова. Скажи, яке з них не « ричить». Читай слова, вимовляючи звук (р) подовжено, чітко.

  • Ракета, риба, рука, липа, рама, комар, осел, двір, товар, пар, марка, корова, голова, морква, короп.

Чистомовки.

Ра – ра –ра – медична сестра.

Ро – ро – ро – налили води у відро.

Ру – ру –ру – зайченя гризе кору.

Ри – ри – ри – дмуть холодні вітри.

Рі – рі – рі – на дереві снігурі.

Ре – ре – ре – їдемо на море.

Ар – ар – ар – прилетів комар.

Ор – ор – ор – апетитний помідор.

Ур – ур – ур – електричний струм.

Ір – ір – ір –я тримаю папір.

Ир – ир – ир – миші дуже люблять сир.

Ер – ер – ер – сердитий пес боксер.

Метаграма.

З « м» -  красою забавляю,

Росту в полі і в садку.

З « р» - за пальці я щипаю,

Живу в річці у піску. ( Мак – рак). 

 

Від нього ще ніхто не вмер,

Смачний продукт на букву Р.

А хочеш прочитай з кінця –

Також смачненька страва ця. ( Рис – сир).

 

Жив собі кіт, мишей ловив,

Із миски молоко він пив

Отак він жив би ще й тепер,

Але з’явилась буква Р і стала поміж К та І.

Ким кіт зробивсь/

Скажіть мені! ( Кіт – кріт).

Шарада.

Спочатку скажемо число,

Щоб слово сорок в нас було.

Допишем потім « а» в кінець.

Хто назве пташку – молодець!

Прочитайте, звертаючи особливу увагу на вимову звуків (р) та (р,). Вивчіть напам’ять приказки, прислів’я, загадки та скоромовки, які вам сподобалися, і запишіть їх.

Прислів’я та приказки.

  1. Дружній череді вовк не страшний.
  2. Тиха вода греблю рве.
  3. Добрий борщик, та поганий горщик.
  4. Брехнею світ пройдеш, та назад не повернеш.
  5. Робить, як мокре горить.

 

Загадки

  1. Дощ пройде – він підросте. (Гриб)
  2. Крутиться, вертиться, берега держиться. (Річка)
  3. Іде в горщик чорне, а з горщика червоне. (Рак)
  4. Вечір чим кінчається, а ранок чим починається. (Літерою Р)
  5. Чотири брати живуть разом, а один окремо. (Рукавиця)
  6. Як зростав – у землю ліз, хто дістав – утерсь від сліз. (Хрін)
  7. Крута гора, що не крок, то нора. (Драбина)

 

Скоромовки

  1. Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок – сорок морок.

  1. Мурлика муркоче –

Морозива хоче.

Мурлико руденький,

Замерзнеш, дурненький.

  1. Стриб-стриб-стриб –

Підстрибує по стерні рідня:

Перепілка, перепел, перепеленя.

  1. Дубові дрова дід рубає.

В дворі під деревом старим,

А дітвора допомагає

Носити дрова з двору в дім.

  1. Темнота, темнота!

Три тривоги у кота:

Треба мишку ізловити,

Треба лапки гарно мити,

Треба тихо муркотати -

Темноти не налякати.

  1. Дивну скриньку – говориньку тато мій приніс мені,

Дивна скринька-говоринька не змовкає цілі дні.

  1. На річці Роман спіймав руками рака.

Два двори, у дворах за дровами трава.

Посеред двора стоїть гора,

А в тій горі є нора.

Всіх скоромовок не перемовиш,

Не перевискоромовиш.

 

Дайте повні відповіді на запитання й запишіть їх. Прочитайте запитання.

  1. У назвах яких овочів є звук «Р»?
  2. У назвах яких фруктів є звук «Р»?
  3. У назвах яких квітів є звук «Р»?
  4. У назвах яких дерев є звук «Р»?
  5. У назвах якого транспорту є звук «Р»?
  6. У назвах якого посуду є звук «Р»?
  7. У назвах яких професій є звук «Р»?
  8. У назвах якого навчального приладдя є звук «Р»?

Правильна та вчасна організація логопедичної роботи є запорукою усунення мовленнєвих порушень, підвищення успішності учнів.

 

Використана література:

  1. Журнал «Дефектолог» №8 2010р.
  2. Г. Й. Блінова. Від А до Я. Дидактичний матеріал з формування правильної звоковимови. Київ «Лебідь» 2013р.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 січня
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку