Поурочний план уроку з біології в 8-му класі. Вчитель: Рева Ганна Михайлівна Тема уроку: Серцево-судинні захворювання та профілактика їх. Перша допомога при кровотечах.

Про матеріал
Тема уроку: Серцево-судинні захворювання та профілактика їх. Перша допомога при кровотечах. Мета: Формування ключових компетентностей: • Спілкування державною мовою (використовувати в мовленні біологічні терміни, поняття, сучасну українську наукову термінологію; формулювати відповідь на поставлене запитання) • Уміння навчатися впродовж життя (використовувати додаткову літературу для підготовки повідомлень; цікавитися подіями в біологічній науці) • Екологічна грамотність і здорове життя : на основи встановлення причин хвороб сприяти формуванню в учнів розуміння значення нормального функціонування кровоносної системи для збереження здоров’я людини; розвивати здатність учнів застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей. • Інформаційно-цифрова компетентність (використовувати сучасні пристрої для пошуку біологічної інформації, її оброблення, збереження і передавання; дотримуватись авторського права, етичних принципів поводження з інформацією). Формування предметних компетентностей: • Знаннєвий компонент-поглибити знання учнів про кровоносну систему, познайомити з основними видами кровотеч найпоширенішими захворюваннями серцево-судинної системи; - з'ясувати основні причини виникнення захворювань серцево-судинної системи; • Діяльнісний компонент-розвивати навички надання першої долікарської допомоги при кровотечах та захворюваннях серцево-судинної системи; • Ціннісний компонент-виховувати у школярів потребу здорового способу життя. Очікувані результати: -Учні мають уміти відрізняти види кровотеч та встановлювати відмінності між видами кровотеч. Знають як надати першу допомогу під час кровотеч. - Учні мають знання про основні захворювання серцево-судинної системи та причини їх виникнення. Розуміють яким чином можна попередити виникнення захворювань серцево-судинної системи. -Учні мають уявлення про розділ медицини-кардіологію. - Учні мають позитивне відношення до здорового способу життя Базові поняття і терміни: Капілярна, венозна та артеріальна кровотечі, аритмія, дистонія, інфаркт, інсульт, атеросклероз, тромбофлебіт. Обладнання: таблиця та презентація «Види кровотеч», медичний джгут, саморобний джгут, презентація "Внесок українських учених у розвиток кардіології" Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Перегляд файлу

Поурочний план уроку з біології в 8-му класі.

Вчитель: Рева Ганна Михайлівна

Тема уроку: Серцево-судинні захворювання та профілактика їх. Перша допомога при кровотечах.

 

Мета:

Формування ключових компетентностей:

  • Спілкування державною мовою (використовувати в мовленні біологічні  терміни, поняття, сучасну українську наукову термінологію;  формулювати відповідь на поставлене запитання)
  • Уміння навчатися впродовж життя (використовувати додаткову літературу для підготовки повідомлень; цікавитися подіями в біологічній науці)
  • Екологічна грамотність і здорове життя : на основи встановлення причин хвороб сприяти формуванню в учнів розуміння  значення нормального функціонування кровоносної системи для збереження здоров’я людини; розвивати здатність учнів застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей.
  • Інформаційно-цифрова компетентність (використовувати сучасні пристрої для пошуку біологічної інформації, її оброблення, збереження і передавання; дотримуватись авторського права, етичних принципів поводження з інформацією).

 

Формування предметних компетентностей:

  • Знаннєвий компонент-поглибити знання учнів про кровоносну систему, познайомити з основними видами кровотеч найпоширенішими захворюваннями серцево-судинної системи;

- з'ясувати основні причини виникнення захворювань серцево-судинної системи;

  • Діяльнісний компонент-розвивати навички надання першої долікарської допомоги при кровотечах та захворюваннях серцево-судинної системи;
  • Ціннісний компонент-виховувати у школярів потребу здорового способу життя.

 

 

 

 

Очікувані результати:

-Учні мають уміти відрізняти види кровотеч та встановлювати  відмінності між видами кровотеч. Знають як надати першу допомогу під час кровотеч.

- Учні мають знання про основні захворювання серцево-судинної системи та причини їх виникнення. Розуміють яким чином можна попередити виникнення захворювань серцево-судинної системи.

-Учні мають уявлення про розділ медицини-кардіологію.

- Учні мають позитивне відношення до здорового способу життя

Базові поняття і терміни: Капілярна, венозна та артеріальна кровотечі, аритмія, дистонія, інфаркт, інсульт, атеросклероз, тромбофлебіт.

 

Обладнання: таблиця та презентація «Види кровотеч», медичний джгут, саморобний джгут, презентація "Внесок українських учених у розвиток кардіології"

 

 

Тип уроку: урок розвитку компетентностей.

 

Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я, фізична культура, історія.

 

 

Структура уроку

І. Організаційний етап

Привітання, створення позитивного настрою.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Біологічний диктант “ Чи вірні твердження “  ( так чи ні )

 

  1. Система, яка забезпечує кровообіг називається кровоносною.
  2. Серце це порожнистий м'язовий орган, основна функція якого -перекачування крові по судинах.
  3. Судини, по яких  кров прямує до органів називаються  артерії.
  4. В артеріях завжди артеріальна кров.
  5. Судини, які несуть кров до серця — вени.
  6. Найбільший тиск крові  у венах.
  7. Діастола -скорочення стінок серця.
  8. Найтонші судини — капіляри.

(Відповіді: «так» - 1, 2, 3, 5,8     «ні» - 4, 6,7)

Із зазначених тверджень виберіть органи серцево-судинної системи (серце судини)

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Тандем – серце і судини – утворює серцево-судинну систему. Від їх злагодженої роботи залежить якість та тривалість життя. Якщо у цій системі з’являються неполадки, наслідки можуть стати фатальними. Смертність від них становить у світі від 50 до 60% загальної смертності. Щороку в світі  від цих захворювань помирають мільйони людей, зокрема у віці до 40 років. Світова статистика стверджує, що за всю історію ці захворювання забрали більше життів, ніж усі війни разом узяті. В Україні кількість людей хворих на серцево- судинні захворювання зросла в три рази за останні 5 років. Зараз проблеми з серцем починають турбувати людей у віці 30 років.

Знаючи причини  виникнення захворювань легше їх уникати й попереджувати. Якраз на цьому уроці ми й будемо опрацьовувати тему "Серцево-судинні захворювання та профілактика їх. Перша допомога при кровотечах".

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1.Захворювання серцево-судинної системи, їх різноманітність, причини. (Самостійна робота учнів з підручником, робота в групах).

I група — хвороби серця

II група — хвороби артерій

ІІІ група — хвороби вен

ІV група-основні причини виникнення захворювань серцево-судинної  системи

 

Завдання групам: прочитайте статтю підручника "Які хвороби вражають серцево-судинну  систему" (ст.113-115) та візьміть участь у складанні схеми:

Захворювання серцево-судинної системи

хвороби серця                      хвороби артерій                      хвороби вен

          аритмія                                дистонія                            варикозне розширення

          інфаркт міокарда                інсульт                              тромбофлебіт

           вади серця                           атеросклероз

                                                        гіпертонія

 Щоб легше сприйняти навчальний матеріал пропоную по ходу його опрацювання кожній групі складати таблицю

Серцево-судинні хвороби, їх ознаки, причини

Назва  хвороби

ознаки

причини

профілактика

 

 

Підсумки роботи груп: учні аналізують ознаки хвороби, причини виникнення, заходи профілактики та презентують результати класу.

 Користуючись малюнком  99 «Основні чинники ризику для здоров`я»  підручника параграф 23 с. 115 учні роблять висновок:

 Рухливий спосіб життя, раціональне харчування, уникнення шкідливих звичок,

психоемоційне розвантаження  та релаксація, систематичне вимірювання та контроль артеріального тиску є основними засобами запобігання серцево-судинним захворюванням.

 

2. Кровотечі, їх види ,ознаки та перша допомога при них.

 Виступи учнів з повідомленнями ( в ході яких використовуються малюнки  підручника, таблиця або презентація  «Види кровотеч»  )

1 учень. Кровотеча виникає через порушення цілісності кровоносних судин (капілярів, вен, артерій).В організмі дорослої людини близько 5 л крові, і втрата близько 2 л є небезпечною для життя. При зменшенні кількості крові падає кров'яний тиск, порушується постачання киснем головного мозку, серця та інших органів. Небезпека кровотеч: гостра крововтрата; ризик зараження інфекцією; виникнення пульсуючої гематоми; проникнення повітря в пошкоджену судину. Зупинити кров у випадку порізу, розриву шкірних покривів, легкої або важкої травми дуже важливо, адже велика втрата крові може призвести до незворотних наслідків. Однак, щоб правильно надати першу допомогу при кровотечі, потрібно знати, що це за кровотеча, адже тільки тоді можна надати правильну першу допомогу і мінімізувати ризики зараження, надмірної крововтрати і більш серйозних наслідків. Перша допомога при кровотечах передбачає дуже швидку реакцію. Залежно від локалізації виділяють зовнішню і внутрішню кровотечу. При зовнішній кровотечі кров із рани виливається назовні, а при внутрішній кров із кровоносних судин та ушкоджених органів потрапляє в порожнину тіла або в тканини організму (крововилив).Тимчасова зупинка кровотечі є одним із самих важливих завдань при рятуванні уражених і при значних кровотечах проводиться в першу чергу.

2 учень. Капілярні кровотечі виникають навіть при незначному пораненні. Капілярна кровотеча, як правило, не супроводжується значною крововтратою. Ознаками кровотечі з капілярів є: темно-червоний колір крові, витікання крові невеликий цівкою (при поверхневих порізах) або рівномірне виділення крові по всій поверхні рани (при саднах). Кров рухається по капілярах повільно, тому таку кровотечу легко зупинити. Перша допомога при капілярній кровотечі: слід промити рану чистою водою (або-пероксидом водню) та обробити  краї рани антисептиком за допомогою спиртового антисептику. Далі  накласти асептичну марлеву пов'язку. Не затягуйте міцно. Часто капілярна кровотеча не потребує звернення до лікарні, крім випадків з великою площею пошкодженої поверхні. До капілярної кровотечі відноситься й носова кровотеча. При носовій кровотечі людину необхідно посадити, ввести в носову порожнину тампон, змочений перекисом водню, і покласти в області перенісся холодний вологий рушник. Назад закидати голову не можна, оскільки кров, стікаючи по задній частині стінки глотки, буде заковтуватися.

3 учень. Артеріальні кровотечі. Найнебезпечнішими для життя людини є кровотечі, що виникають при пошкодженні артерій. Тиск в артеріях є високим, і при артеріальних кровотечах яскрава червона кров пульсує і б'є фонтаном з рани. Перша допомога: перетиснути ушкоджену артерію вище місця кровотечі, накласти джгут і відзначити час його накладення (написати записку і покласти її під джгут).При артеріальній кровотечі джгут накладають вище місця поранення, при венозній — джгут або стискуюча пов'язка накладається нижче місця поранення. Джгут роблять з матерії, гуми або будь-якого іншого матеріалу, яким можна туго перетягнути кінцівку. Під джгут обов'язково підкладають м'яку тканину для того, щоб при його закручуванні не пошкодити шкіру. Якщо джгут накладено правильно, то кровотеча зупиняється, кінцівка блідне, пульс на ній зникає. Необхідно  щоб джгут або закрутка накладається не більше, ніж на 1,5-2 год., а у холодний час на 1 год., інакше може виникнути омертвіння кінцівки. Час накладання джгута або закрутки обов'язково повинен бути відмічений на папірці, який підкладають під джгут, або на самій пов'язці. Якщо з моменту накладання джгута або закрутки пройшло більше 1-2 год., то необхідно послабити джгут – до появи рожевого кольору кінцівки і відновлення чутливості. Роблять це повільно, з тим, щоб у випадку відновлення кровотечі потік крові не виштовхнув кров’яний згусток, який утворився у рані. Постраждалого необхідно терміново доставити до лікаря, оскільки позбавляти кінцівку кровопостачання надовго не можна.

( Медична сестра школи, або підготовлені учні демонструють накладання джгута та пов'язки при артеріальній кровотечі )

4 учень. Венозні кровотечі виникають при пошкодженні вен — венозні кровотечі. Струмінь крові (темно-червоного кольору з синюватим відтінком), що витікає з великої вени з досить великою швидкістю, не дає утворитися тромбу, який може припинити кровотечу. За короткий час людина може втратити багато крові. Для зупинки невеликої венозної кровотечі досить накласти на рану пов'язку, що стискує (туго забинтувати). Пов'язка, стискаючи стінки пораненої судини, не дасть крові витікати з неї. Потім потерпілого необхідно відправити до медичного закладу. При пошкодженні великих вен, стискуюча пов'язка може не зупинити кровотечі. Тому у таких випадках поступають так само, як і при артеріальних кровотечах — накладають джгут (нижче місця поранення).

5 учень. Внутрішні кровотечі. Якщо при травмі організму кров виходить з пошкоджених судин у порожнину тіла і між тканинні проміжки, то таку кровотечу називають внутрішньою. Причиною внутрішньої кровотечі може стати травма або хронічне захворювання. Масивна, небезпечна для життя посттравматична кровотеча в черевну порожнину може розвинутися в результаті тупої травми живота із ушкодженням селезінки та печінки, спричиненої ДТП, падінням з висоти, сильним ударом. Результати невеликих внутрішніх кровотеч — це синці, які виникають при невеликих ударах, ушкодженнях зв'язок, тощо. Внутрішні кровотечі (у черевну порожнину, порожнини грудей і черепа) є особливо небезпечними. Хоча кров і не виходить за межі організму, вона залишає кров'яне русло: тиск у судинах падає, і органи не отримують достатньої кількості кисню і поживних речовин. При внутрішніх кровотечах потерпілий блідне, його пульс частішає і слабне, дихання робиться частим і поверхневим. В цьому випадку потрібно терміново викликати лікаря. До його приїзду постраждалу людину слід укласти, забезпечити приплив свіжого повітря, а до передбачуваного місця кровотечі прикладати щось холодне: пляшку або грілку з холодною водою, пакет зі снігом або льодом. Не дозволяйте постраждалому рухатися, розмовляти (це може спричинити погіршення стану). Якщо людину мучить спрага, слід допомогти їй прополоскати рот холодною водою.

 Запам’ятайте, чого не можна робити у випадку внутрішньої кровотечі:

-давати постраждалому будь-які медичні препарати (знеболювальні, проносні, стимулюючі серцеву діяльність);

-прикладати до вірогідного місця кровотечі тепло;

- напувати постраждалого або годувати.

Вчитель: А зараз пропоную розв'язати невеликий кросворд і знайти відповідь на питання " Який розділ медицини вивчає серцево-судинну систему людини?"

К Р О С В О Р Д

  1. Артерії, які несуть кров у м’яз серця.
  2. Найбільша артерія.
  3. Орган кровоносної системи, що забезпечує рух крові.
  4. Розслаблення серцевого м’яза.
  5. М’язова оболонка серця.
  6. Внутрішній шар стінок серця.
  7. Відділи серця, з яких кров поступає до органів.
  8. Скорочення серця під впливом імпульсів, що виникають у самому серці.
  9. Понижений тиск.
  10. Найтонші судини.

     11. Клапани, що пропускають кров зі шлуночків у судини. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

8

 

10

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

7

 

 

 

 

 

 

1

 

 

4

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

А

 

 

 

6

 

8

 

10

В

 

 

О

3

 

 

Е

 

А

 

К

М

 

 

Р

С

 

5

Н

7

В

 

А

І

 

1

Т

Е

4

М

Д

Ш

Т

9

П

С

 

К

А

Р

Д

І

О

Л

О

Г

І

Я

 

О

 

Ц

І

О

К

У

М

І

Л

Ц

 

Р

 

Е

А

К

А

Н

А

П

Я

Е

 

О

 

 

С

А

Р

О

Т

О

Р

В

 

Н

 

 

Т

Р

Д

Ч

І

Т

И

І

 

А

 

 

О

Д

 

К

Я

О

 

 

 

Р

 

 

Л

 

 

И

 

Н

 

 

 

Н

 

 

А

 

 

 

 

І

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

Я

 

 

 

Повідомлення учнів:

1.  З історії кардіології

Зародження  кардіології пов'язують з працями Аристотеля, Гіппократа,  Ґалена, Авіценни та ін. Інтенсивне нагромадження відомостей з кардіології розпочалося 1628 з відкриття англійським вченим В. Гарвеєм кровообігу.  1816 французький  лікар Р. Лаеннек винайшов стетоскоп. В  1889 році француз П. Потен розробив манометр, 1896 італійський вчений С. Ріва-Роччі – сфігмометр для вимірювання артеріального кров'яного тиску; 1905 -М. Коротков запропонував звуковий метод його визначення.  Основоположником вітчизняної  кардіології як клінічної дисципліни вважають С. Боткіна.

2. Внесок українських учених у розвиток кардіології

 Українські науковці зробили чимало відкриттів та винаходів, що ввійшли до скарбниці світової медицини.

Олександр Богомолець (1881–1946). В історію науки і медичну практику увійшли розробки О. Богомольця із консервування донорської крові, що використовувалися для переливання при крововтратах поранених на фронті під час Другої світової війни.

Микола Амосов (1913–2003).Розробив нові методи операцій на легенях, хірургічного лікування вад серця. Вперше в світі створив і впровадив у практику протези серцевих клапанів з антитромботичною системою. Автор оригінальних апаратів штучного кровообігу. Основоположник української школи біомедичної та психологічної кібернетики. Йому належить величезна кількість наукових праць, серед яких – 19 монографій, присвячених біокібернетиці, торакальній хірургії тощо.

Олександр Шалімов (1918–2006). Всесвітньовідомий фахівець у сфері судинної хірургії. Першим розробив і впровадив в Україні операції на судинах і мікрохірургічні операції. Під керівництвом Олександра Шалімова проведено першу в Україні трансплантацію серця.

Стражеско М. Д. (1876-1952) Видатний терапевт, уперше в світі описав різні клінічні форми недуги, що уможливило розпізнавання інфаркту міокарда.

3.Сучасні досягнення українських науковців у медицині. Наука розвивається стрімкими темпами і українські учені продовжують дивувати весь світ неймовірними розробками і технологіями, які здатні врятувати мільйони життів. Багато хто впевнений, що української науки та медицини не існує. Що кращі розуми продають свої винаходи Заходу або роз'їхалися по закордонах. Але все далеко не так. Всупереч важкій економічній ситуації, низькому фінансуванню, окупації Криму та війні на Сході, українська наука тільки за останні роки створила мамограф та унікальний титановий протез. Також українські винахідники випустили пристрій, який здатний "пророкувати" інфаркт і унікальний апарат "Тренар", що дозволяє максимально швидко розробляти пошкоджені або паралізовані м'язи. У їхньому списку є також є засіб, що зупиняє кровотечу при важких пораненнях, і багато іншого. Учені з Києва розробили прилад ‘‘Фазаграф’’, що дозволяє виявляти проблеми з серцем на початкових стадіях і який заздалегідь діагностує інфаркт. У 2015 році українські учені-волонтери створили унікальний кровоспинний засіб. Вітчизняний "Кровоспас" став дешевою альтернативою імпортного’’ Целоксу’’, який дуже необхідний нашим військовим. Цей препарат можна використовувати як на фронті, так і в мирному житті, зокрема, в медицині катастроф, у службі швидкої допомоги, травматології та хірургії.

V. Узагальнення та систематизація знань

1) Встановіть відповідність між видами кровотеч і їх ознаками:

1. Колір крові яскраво-червоний витікає пульсуючими струменем.

2.Збите коліно. Пошкоджено шкіру. Виділяється незначна кількість крові.

3. Холодні кінцівки, запаморочення , шум у вухах, холодний піт.

 4. Колір крові темно-червоний витікає безперервно та повільно.

А. Капілярна кровотеча.

Б. Венозна кровотеча.

В. Артеріальна кровотеча.

Г. Внутрішня кровотеча.

2) Виберіть одну правильну відповідь:

1.Укажіть хворобу серця: а)дистонія; б)інсульт; в) інфаркт міокарда.

2.Півищення артеріального тиску: а) аритмія; б) гіпертонія; в) атеросклероз.

3.Порушення серцевого ритму: а) гіпотонія; б) дистонія; в) аритмія.

4. Найнебезпечнішою для життя є кровотеча:  а) артеріальна; б) капілярна;

в) венозна;

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 23. Виконати завдання 1-13 ( зі стор.116-117)

VII. Підбиття підсумків уроку

Характеристика роботи  учнів на уроці та оцінювання їх.

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку