Тема уроку:Різноманітність птахів.
Мета уроку:
- вивчити різноманітність птахів;
- поглибити поняття про пристосованість птахів до умов середовища життя;
- розвивати логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки;
- з’ясувати їх значення у природі та житті людини;
- виховувати працелюбність, старанність, бажання поглиблювати знання, бережливе ставлення до природи
Тип уроку:комбінований урок
Методи, форми та прийоми роботи на уроці:мозковий штурм, робота в малих групах, метод «5 речень» бесіда,пояснення
Обладнання: підручник, зошит, таблиці із зображенням птахів, мультимедійна дошка
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя:
На минулих уроках ми розпочали ознайомлення з цікавим класом тварин, які являються в природі унікальними. Давайте пригадаємо з вами в чому ж проявляється унікальність птахів.
Використовуємо «Мозковий штурм »
Організовується за такими етапами:
1. Всі учасники “ штурму ” пропонують ідеї щодо розв’язання висунутої
проблеми (ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними).
2. Вчитель або учень записує на дошці всі ідеї, що пропонуються.
3. Коли група вважає кількість поданих ідей достатньою, їх подання
припиняється.
4. Після того як майже всі ідеї зібрані, вони групуються, аналізуються, розвиваються групою.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ми з вами продовжуємо працювати над темою „ Клас Птахи ”. Ви вже знаєте місце птахів серед інших живих організмів, основні ознаки класу, особливості зовнішньої та внутрішньої будови. Маєте певний обсяг знань про їх розмноження та розвиток, річний цикл.
Сьогодні ми з вами повинні ознайомитися з різноманітністю птахів. Адже птахи користуються великою популярністю в народів всього світу . А причина цього криється в тому , що вони належать до найчудовіших істот живої природи.
Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого
оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.
Птахи оспівуються багатьма народами світу. Про них складають вірші, загадки, легенди, казки. Вони є символами різних країн та народів.
Цих тварин ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують нашої допомоги, піклування і охорони. А щоб краще це робити , ми з вами сьогодні повинні ознайомитися з різноманітністю цих тварин , з’ясувати особливості їх будови , де вони живуть, чим живляться.
Тому тема нашого уроку “Різноманітність птахів ”( лунає спів птахів)
ІV. Вивчення нового матеріалу
(розповідь з демонструванням презентації)
Всього в світі клас птахів налічує близько 8,5 тисяч видів, поширених практично по всій планеті, це біля 100 млрд. особин. На території України проживає близько 358 видів. Живуть на островах і айсбергах океанів, населяють пустелі, різні типи лісів, внутрішні водойми. Деякі гніздяться в горах на висоті до 6.5 км, а під час перельоту піднімаються на висоту 9 км.
Птахи не бояться показати себе. Їх голоси чути в лісі, і в полі, і на берегах водоймищ. Їм немає чого ховатися - в разі небезпеки піднімаються в повітря. Наявність пір’я і добре розвинутих крил - характерні ознаки цих тварин. У окремих птахів слабі крила, і за їх допомогою неможливо підняти важке тіло у повітря. Такі птахи бігають по землі, є навіть безкрилі: це страуси, ківі, пінгвіни.
Температура тіла вища, ніж у ссавців. Живляться різноманітною їжею. Тваринного, рослинного пожодження, є що живляться переважно нектаром, як комахи ( колібрі ).
Птахи мають різні розміри, забарвлення, пір’я. Маса африканського страуса 90 кг. Маса яйця 1.5 кг, а найменші колібрі розміром з джмеля і маса яйця кілька мг. Більшість птахів будує гнізда, а деякі підкладають яйця в гнізда інших. Що це за птах?
Загалом птахи дослідженні краще ніж звіри. Їх легко помітити в польоті, роспізнати по співу, часто за яскравим забарвленням.
Клас птахи поділяється на 3 надряди.
1. Надряд безкілеві ( 4 ряди страуси, ківі, нанду, каузари).
2. Надряд пінгвіни - 1 ряд.
3. Надряд кілегруді ( 24 ряди ).
Велике значення птахів в житті людини.Давні люди поклонялись птахам як богам, використовували їх як символи в своєму мистецтві, полювали на них заради м’яса і пір’я, і стали приручати деяких. Більш як 5000 років тому почалось одомашнення куриці, батьківщина якої джунглі і бамбукові зарості Південно-Східної Азії. В гробниці египетського царя Тутанхамона зустрічаються зображення курей. В кам’яному віці в Європі був приручений гусак, в Америці - індюшка.
В століття освоєння космосу і атомної енергії птахи відіграють важливу роль. Вони наші друзі і помічники в боротьбі з шкідливими комахами, вони являються біологічною моделлю дарують насолодження від спортивного полювання, надихають поетів, художників, вчать любити прекрасне.
А тепер познайомимося із цікавими фактами із життя птахів
Повідомлення учнів про птахів
V. Систематизація та узагальнення знань
Щоб закріпити свої знання ми зараз попрацюємо у групах. А для цього вам потрібно об’єднатися у 4 групи.
Робота в малих групах дасть змогу вам набути навичок спілкування та співпраці.
Після того як об'єднаєтесь у малі групи і ви отримали завдання, ваша група за короткий час (3-5 хв) повинна виконати це завдання та представити результати роботи своєї групи .
Пропонуємо правила роботи в малих групах, які допоможуть вам організувати свою роботу.
Головуючий (спікер)
Секретар:
Посередник:
Доповідач:
Завдання по групах
Кожна група отримує по 3 завдання
Завдання для І групи:
1.Який птах може повертати голову на 270о? (сова)
2. Які птахи на задній кінцівці мають два пальці? ( африканський страус)
3. В яких птахів відсутня куприкова залоза? (дрофа)
Завдання для ІІ групи:
1.Які птахи на період розмноження не утворюють пару? ( тетерев)
2.Який птах виконує свою шлюбну пісню за допомогою рульових пер? (бекас)
3.У яких птахів за літо може бути до трьох виводків ? ( горобець)
Завдання для ІІІ групи:
1.Назвати найважчого птаха України. (дрофа)
2.У котрого з птахів линяння відбувається поступово, і він не втрачає здатності до польоту? (орел)
3.Який птах має найбільшу кількість пір’я? (лебідь)
Завдання для ІV групи:
1.Птахи відносяться до ряду Соколоподібних: боривітер, яструб, шуліка, гриф, сова, беркут. (сова.)
2.Птахи ряду Горобцеподібні: сойка, дрізд, бджолоїдка ,сорока, ластівка, синиця( бджолоїдка)
3.Птахи ряду Журавлеподібних: дрофа, чапля, красавка, лиска ( чапля)
VІ. Підсумок уроку
Метод «5 речень»
VІІ. Домашнє завдання:
- Підготувати цікаві презентації про птахів;
- Підготуватись до підсумкового уроку