Поурочно-тематичне планування з предмету: ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА (інтегрований курс)

Про матеріал
Поурочно-тематичне планування "Громадянська освіта у 10 класах" За програмою затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698 Планування повністю відповідає програмі за кількістю годин в рамках розділів та пропонує використання різних видів практичної діяльності школярів, що спрямовані на формування предметних і ключових компетентностей. Підручник: Бакка Т.В. Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. – К. : УОВЦ «Оріон», 2018. – 240 с. : іл.
Перегляд файлу

Поурочно-тематичне планування з предмету:

ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА (інтегрований курс)  (2023/2024 н.р.)

наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698

70 годин на рік

№ з/п

Кількість

годин

Зміст навчального матеріалу

Очікувані результати навчально –
пізнавальної діяльності учнів / учениць

РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ

1.

1

Що таке ідентичність
Ідентичність. Види ідентичності.
Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності.
Самовизначення. Ідентифікація.
Особиста гідність. Совість.

 

Знання і розуміння:
Дає визначення понять:
ідентичність, соціалізація, самовизначення, самореалізація, особиста гідність, совість, сім’я,
субкультура.
● Називає загальні риси та ознаки ключових понять.
● Усвідомлює існування логічних зв’язків між усіма складовими розділу.
● Відтворює основну частину навчального матеріалу, знає основоположні теорії та факти, вдало добирає приклади.
Вміння і навички:
● Вільно оперує основними поняттями.
● Використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією.
● Демонструє здатність самостійно добирати необхідну інформацію до уроку.
● Формулює і висловлює власну думку щодо особистої гідності, необхідності автономії особистості, ролі сім’ї у процесі формування людини та громадянина .Відстоює власну позицію, використовуючи інформацію з різних джерел.
● Демонструє навички критичного мислення стосовно себе та інших.
● Вміє окреслити власні життєві пріоритети.
● Відстоює ідею здорового способу життя, підкріплює її власними навичками поведінки у повсякденному житті.
● Критично аналізує власні реальні можливості, умови середовища для успішної самореалізації.
● Аналізує вплив субкультур на молодь.
Установки і цінності:
● Усвідомлює цінність людського життя.
● Усвідомлює свою ідентичність, поважає ідентичність інших.
● Визнає цінність особистої гідності людини.
● Усвідомлює важливість процесу соціалізації людини в суспільстві.
● Усвідомлює необхідність збереження власної автономії та індивідуальності як важливої умови самореалізації
особистості.

2

1

Соціалізація особистості
Поняття соціалізації. Етапи
соціалізації. Суб’єкти соціалізації.
Соціалізація як ресурс формування
громадянської ідентичності.
Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї.

3

1

 Самореалізація людини
Самореалізація і розвиток.
Індивідуальність особистості.
Життєві цінності й пріоритети.
Активна громадянська позиція.
Мобільність і адаптивність людини. Креативність. Практичне заняття:

Що означає для тебе життєвий успіх.

4

1

Практичне заняття:

Чому для людини важливо відчувати приналежність до нації, народу.

5

1

Практичне заняття:

Що означає бути українцем / українкою в часи російської збройної агресії проти України.

6

1

Узагальнення. Тематичне оцінювання.

РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ

7

1

Людська гідність і права
людини
Поняття людської гідності. Людська гідність – основа прав людини.
Рівність і рівноправність.

Знання і розуміння:
Знає зміст понять: людська гідність, свобода, гуманізм, права і свободи людини, права дитини, рівність, рівноправність, справедливість, солідарність,верховенство права, відповідальність, порушення прав людини, міжнародні стандарти
захисту прав людини, механізми захисту прав людини і прав дитини, збройний конфлікт, міжнародне  гуманітарне право.
● Пояснює природу прав людини.
● Розглядає права людини крізь призму відносин «людина – держава».
● Розрізняє права людини та права й обов’язки громадянина. ● Називає невідчужувані права людини та права дитини.
● Знає, що таке порушення прав людини.
● Знає та наводить приклади національних та міжнародних механізмів захисту прав людини.
● Володіє інформацією про порядок звернень щодо захисту прав людини до національних і міжнародних органів та організацій.
● Визначає роль прав людини в особистому житті, житті суспільства та інших людей.
● Пояснює умови, сутність та особливості застосування МГП, кваліфікацію міжнародного збройного конфлікту на території України.
● Визначає роль держави та державних інституцій щодо захисту прав людини та прав дитини.
● Розуміє як працює система захисту прав людини / дитини.
● Розрізняє сфери застосування права прав людини і міжнародного гуманітарного права.
Вміння і навички:
● Зіставляє і порівнює поняття «особиста гідність» та «людська гідність».
● Вміє захищати свої права та права інших людей.
● Бере участь та вміє організовувати соціальні групи.
● Розпізнає порушення прав людини.
● Знаходить відповідну інформацію, критично оцінює факти, приймає рішення на основі мотивованих суджень.
● Аргументовано презентує власну думку щодо шляхів та засобів реалізації прав людини в Україні.
● Визначає шляхи можливих дій у разі проблемної ситуації, пов’язаної з порушенням прав людини.
● Добирає з різних джерел додаткову Оцінює перспективи й основні загрози розвитку прав людини в майбутньому.
Установки і цінності:
● Демонструє почуття людської гідності, самоповаги та поваги доінших, незалежно від соціальних, культурних, мовних, релігійних та
інших відмінностей.
● Пояснює важливість захисту прав людини у мирний час і в період збройних конфліктів.
● Усвідомлює та демонструє відповідальність за свої дії, прагнення особистого розвитку та соціальних змін.
● Проявляє стійке негативне ставлення до фактів дискримінації, зневажання людської гідності та зазіхань на права людини.
● Проявляє співчуття та солідарність з іншими, прагнення підтримувати тих, чиї права людини знаходяться під загрозою.
● Демонструє бажання працювати на користь ідеалів фундаментальних прав людини, рівності та поваги до

8

1

Еволюція прав людини
Поява та розвиток прав людини.
Основоположні права і свободи
людини. Класифікація прав людини.
Борці за права людини.

9

1

 Людина і держава
Взаємовідносини «людина –
держава». Верховенство права.
Права і свободи людини та їх
гарантування і захист державою

10

1

Права дитини
Поняття прав дитини. Конвенція
ООН про права дитини.
Забезпечення та реалізація прав
дитини в Україні.

11

1

Механізми захисту прав
людини і прав дитини
Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини.
Міжнародні та європейські
механізми захисту прав людини.
Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Захист прав дитини.

12

1

 Права людини та права
дитини в умовах збройного
конфлікту.
Забезпечення та захист прав людини та прав дитини в умовах збройного конфлікту.
Міжнародне гуманітарне право

13

1

Практичне заняття:
Чому права і свободи людини є
основою демократії..

14

1

Практичне заняття: Які способи та шляхи захисту
цивільних осіб в умовах збройного конфлікту

15

1

Практичне заняття: Як убезпечити себе та своїх близьких в умовах збройного конфлікту.

16

1

Узагальнення. Тематичне оцінювання

РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ

18

1

Соціокультурна
багатоманітність
Поняття суспільства. Соціальна
структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. Соціальні цінності.
Гендерна, етнічна, конфесійна
різноманітність.

Знання і розуміння:
Розуміє та пояснює зміст понять:
суспільство, соціум, соціальна стратифікація,  полікультурне суспільство, суспільна відповідальність, солідарність, стереотипи, упередження, дискримінація, конфлікти, толерантність; переговори, медіація, консенсус, компроміс.
Описує соціальну структуру суспільства та соціальні інститути.
Визначає причини виникнення стереотипів, їхній вплив на життя у багатоманітному суспільстві.
Характеризує джерела виникнення конфліктів.
Називає фази перебігу конфлікту

Розуміє причини виникнення збройних конфліктів.
Називає основні принципи діалогу між соціальними групами в полікультурному суспільстві: принцип соціальної рівності та справедливості, принцип згуртованості, принцип соціального партнерства.
● Пояснює, що таке соціальні цінності та яку роль в житті суспільства відіграє соціальна відповідальність.
Характеризує соціальні норми.
Пояснює, що таке гендерна рівність та в чому полягає її значення.
Вміння і навички:
● Графічно зображує структуру сучасного суспільства.
● Порівнює міжнародні та національні засоби захисту від дискримінації.
● Наводить приклади дискримінації та ксенофобії.
● Характеризує види конфліктів.
● Пояснює стан людини та суспільства під час розгортання конфлікту.
● Добирає способи виходу із конфліктних ситуацій.
● Демонструє навички виходу із конфліктних ситуацій на різних рівнях.
● Розрізняє види соціальної відповідальності, види стереотипів та конфліктів.
● Демонструє навички ефективної комунікації та ненасильницького розв’язання соціальних конфліктів.
● Моделює / удосконалює процес спілкування з представниками інших культур.
● Вчиться вести переговори, досягати компромісу та консенсусу засобами діалогу через критичне дослідження ситуації конфлікту.
● Проявляє медіаторські вміння, пропонує шляхи розв'язання конфліктів.
● Встановлює прогнозовані наслідки Визнає цінність культурного багатоманіття.
● Усвідомлює необхідність поваги та толерантного ставлення до культурних відмінностей.
● Проявляє відкритість до міжкультурного діалогу.
● Обґрунтовує твердження про те, що подолати більшість проблем багатокультурного суспільства можливо лише завдяки спільним зусиллям людини, держави, міжнародної спільноти.
 

19

1

Ефективна комунікація
Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація

20

1

Стереотипи та упередження. Дискримінація.
Конфлікти Поняття стереотипів і упереджень.
Забобони. Шляхи подолання стереотипів.

21

1

Поняття дискримінації.
Основні форми та прояви
дискримінації.Толерантність та інклюзія

22

1

Поняття конфлікту та його
види. Стадії конфлікту. Війна як найжорсткіший прояв збройного конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація.
Консенсус і компроміс Практичне заняття
Як поводитися в конфліктних
ситуаціях.

23

1

Практичне заняття Громадянський опір збройній агресії рф в Україні

24

1

Узагальнення. Тематичне оцінювання

РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ

25

1

 Демократична держава
Виникнення і зміст демократії.
Демократичні цінності. Загрози для демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення..

Знання і розуміння:
Знає зміст понять: демократія, демократичні процедури, плюралізм, врядування, громадянське суспільство, правова держава, громада, адвокація, волонтерство, солідарність, соціальна згуртованість, влада, державна влада, громадянська активність, пряма та представницька демократія, вибори, принципи
виборчого права, референдум ; права і обов’язки учнів, учнівське самоврядування, дитяча організація, ініціатива.
● Знає ознаки демократичного врядування та демократичні процедури.
● Знає ефективні форми участі вчителів, учнів та батьків у врядуванні школою.
● Розуміє зміст основоположних принципів демократії.
● Розуміє значення людського капіталу для розвитку демократичного суспільства.
● Називає та пояснює демократичні цінності.
● Пояснює співвідношення громадянського суспільства і правової держави.
● Описує основи місцевого самоврядування.
Розуміє роль учнівського самоврядування.
Знає права і обов’язки учнів.
Вміння і навички:
● Порівнює суспільні явища, системи, процедури, пов’язані з темами розділу.
● Розтлумачує принципи демократії.
● Оцінює роль громадських організацій, форм самоорганізації громадян у функціонуванні
демократичного суспільства та держави.
● Моделює взаємодію з органами державної влади та місцевого самоврядування.
● Визначає форми громадянської активності на рівні місцевої громади, регіону, держави.
● Адаптується у шкільну громаду, не втрачаючи особистої автономії.
● Взаємодіє з учасниками освітнього процесу на засадах партнерства.
● Бере участь у демократичних процедурах на рівні школи і громади.
Установки і цінності:
● Визнає особистість як найвищу цінність демократії.
● Оцінює значення власної ініціативи в захисті прав і свобод людини.
● Проявляє готовність до дії та співпраці з іншими;
● Визначає роль інститутів громадянського суспільства у
державі.

26

1

Правова держава.
Законодавча, виконавча та судова влада в демократичній державі.

27

1

Вибори і референдум як інструменти демократії. Роль політичних партій в демократичній державі.

28

1

Громадянське суспільство
Поняття громадянського
суспільства. Функції громадянського суспільства. Роль громадян у становленні й функціонуванні громадянського суспільства.
Громадські організації. Інші форми самоорганізації громадян.
 

29

1

Громада
Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави.
Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Участь громадян у розв’язанні проблем громади.

30

1

 Громадянська участь
Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Громадянська позиція, активність та відповідальність.
Волонтерство.

31

1

Школа простір
демократії
Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, адміністрації.
Врядування та управління школою.
Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та значення учнівського
самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Учнівське самоврядування онлайн.
Школа і місцева громада..

32

1

Дитячі й молодіжні
громадські об'єднання
Свобода асоціацій. Дитячі й
молодіжні об'єднання та рухи.
Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні
проєкти.

Практичне заняття:
Якими мають бути правила
шкільного співжиття

33

1

Практичне заняття:
Чи забезпечує Статут нашого
освітнього закладу права дитини: учнівський моніторинг.

 

34

1

Узагальнення. Тематичне оцінювання

35

1

Підсумкове узагальнення

 

 

 

РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА

36

1

Комунікація, інформація, медіа
Поняття мас-медіа(медіа). Роль
інформації та медіа в сучасному
світі. Мас медіа, комунікація,
аудиторія, медіатекст. Різновиди
медіа (книга, преса, фото, радіо,
кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. Реклама. Вплив мас медіа на формування громадської думки та власної позиції людини.

Знання і розуміння:
Знає зміст понять: свобода слова,
інформація, мас медіа (медіа),
медіатекст, суспільне мовлення,
пропаганда, реклама, соціальні
мережі, фейк, реклама, маніпуляція,
джерела інформації, факт,
судження, «мова ворожнечі» Характеризує функції медіа в демократичній державі та наводить
приклади їхнього впливу на прийняття рішень;
● Пояснює як медіа впливають на
формування громадської думки;
● Описує ознаки замовних матеріалів в
медіа;
● Здатний пояснити базові стандарти
подання інформації в медіа;
● Знає можливості Інтернету та усвідомлює небезпеки, пов'язані з його використанням.
● Характеризує особливості дотримання авторського права.
Вміння і навички:
● Розрізняє реальну подію та її відображення у медіатексті.
● Володіє базовими технологіями
запобігання впливу маніпулятивних та пропагандистських медіаповідомлень.
● Описує ознаки «мови ворожнечі» і
здатний її розпізнати.
● Застосовує способи перевірки
достовірності джерел інформації.
● Надає підтвердження переваг, недоліків і обмежень джерел інформації.
● Описує відмінність між фактом і
судженням.
● Володіє базовими технологіями
критичного аналізу медіатекстів.
● Простежує переваги і ризики під час
користування соціальними мережами.
Установки і цінності:
● Підтримує ідею свободи інформації в
сучасному світі.
● Усвідомлює критичний підхід до
медіатекстів.
● Визнає свободу слова – фундаментальну цінність
демократичного суспільства.
● Не вживає «мову ворожнечі».

37

1

 Медіа і демократія.
Свобода, етика і відповідальність
Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та
відповідальністю. Свобода мас медіа – критерій демократичності
суспільства.

38

 

Що таке цензура.
Замовні матеріали («джинса») та
їхні ознаки. Суспільні медіа і їхня
місія. Шкільні медіа.

39

 

Маніпулятивний вплив
медіа
Маніпуляції в медіапросторі. Як
розпізнати фейкову інформацію,
пропаганду, постправду. Роль медіа у провокуванні конфліктів та
поширенні стереотипів. Що таке
«мова ворожнечі» і як їїрозпізнати.
Інформаційні війни.

40

 

Критичне сприйняття та
протидія маніпуляціям мас-медіа
Достовірність інформації в мас
медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіатексту  Стандарти подання інформації. Критичний аналіз медіатекстів. Інформаційна безпека та її складові.

41

 

Інтернет
Приватність та конфіденційність у
віртуальному світі. Цифрова
ідентичність. Соціальні мережі.
Права людини в Інтернеті. Безпека
та етика поведінки у мережі.

42

 

Кіберзлочинність. Кібератаки в
умовах конфлікту: хто є ціллю.
Особливості захисту прав дітей та
молоді в Інтернеті

43

 

Практичне заняття:
Як розпізнати маніпуляції та
захиститись від них.

44

 

Практичне заняття:

Які основні наративи застосовуються в інформаційних
війнах.

45

 

Практичне заняття:
Приклади пропаганди: аналіз та
протидія.

46

 

Узагальнення. Тематичне оцінювання

 

РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ

47

 

Соціальні цілі економіки

Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання.

Знання і розуміння:
● Може дати визначення понять:
економіка як сфера життя,домогосподарство, підприємницька діяльність, сталий розвиток
● Вільно оперує поняттями: соціальна
держава, ринкова економіка, конкуренція, бюджет, податки, прибуток, зарплата, професія,
лобізм, корупція.
● Пояснює ознаки економічної безпеки окремої людини, громади, країни.
● Розуміє функції підприємців, домогосподарств і держави в
ринковій економіці.
● Називає учасників різних ринків:
покупців і продавців.
● Розуміє роль грошей в ринковому
кругообігу .
● Називає принципи та механізми
ринкової економіки.
● Розуміє основні засади економічних
відносин «держава – підприємець» та
«держава – людина».
● Встановлює зв’язок між сплатою
податків та видатками державного та
місцевих бюджетів на оборону,
правоохоронну діяльність, освіту,
медицину, культуру.
● Знає загальні права та обов'язки
платників податків. Розуміє необхідність та межі
державного втручання в економіку.
Розуміє причини корупції.
Вміння і навички:
● Аналізує чинники попиту і пропозиції
на ринках ресурсів і товарних ринках
та їх вплив на ринкову ціну.
● Визначає інтереси економічних
субʼєктів (підприємців,
домогосподарств, держави) в різних
ситуаціях.
● Визначає способи реалізації власних
економічних інтересів у межах
законодавства та прав інших осіб.
● Оцінює вимоги роботодавців щодо
найманих працівників за
оголошеннями.
● Вміє скласти власне резюме.
● Формує навички прийняття рішення з
питань сімейного бюджету.
● Визначає економічний та юридичний
зміст відносин власності.
● Визначає переваги та обмеження
організації економіки на ринкових
засадах.
● Аналізує способи впливу на органи
місцевого самоврядування щодо змін
у видатках місцевих бюджетів.
● Визначає потребу власної родини в державній соціальній допомозі.
● Вміє господарювати на основі принципів сталого розвитку.
● Розпізнає вияви корупції та застосовує механізми їхньої протидії.
Установки і цінності:
Усвідомлює цінність підприємництва
для розвитку економіки.
Підтримує ідею сталого розвитку.
Усвідомлює місце власного домогосподарства в економічних процесах та власні економічні інтереси.
Поважає економічні інтереси інших суб’єктів економічних відносин.
Усвідомлює необхідність навчання впродовж життя.
Свідомо ставиться до сплати  як запоруку успішної професійної діяльності.
Нетерпимо ставиться до проявів
корупції.

48

 

Учасники (суб’єкти) економічних відносин.

Зміни потреб та економічних процесів виробництва, розподілу, обміну, споживання під час війни.

Економічна безпека. Соціальна держава.

49

 

 Сталий розвиток

Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля.

50

 

 Ринкова економіка
Принципи ринкової економіки.
Кругообіг в ринковій економіці.
Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. Зміни попиту та пропозиції окремих товарів під час війни.

51

 

Функції держави в ринковій
економіці. Державний бюджет,
податки, напрямки видатків. Зміни доходів та видатків державного бюджету у воєнний час

52

 

 Економіка
домогосподарства
Домашнє господарство як власник і
споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів

53

 

Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження, в тому числі в умовах воєнного стану.

54

 

Підприємництво
Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу.

55

 

Ринок праці
Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття
професії, спеціальності, кваліфікації працівника.

56

 

Заробітна плата як дохід
найманого працівника. Трудові відносини під час війни: гарантії та зміни..

57

 

Лобіювання інтересів та
корупція
Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків.

58

 

Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції.

59

 

Практичне заняття.
Що таке місцевий бюджет та яка його структура.

60

 

Практичне заняття  

Як планувати і витрачати родинний бюджет.

Як започаткувати власну справу.

61

 

Практичне заняття. Аналіз попиту на ринку праці і складання резюме..

62

 

Узагальнення. Тематичне оцінювання

РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ

63

 

Інтеграція та глобалізація
Поняття інтеграції та глобалізації.
Вплив глобалізаційних процесів довкілля, людину. Витоки та процес на економіку, культуру, європейської інтеграції.

 

64

 

Загрози сучасному світу.
Збройна агресія рф проти України як виклик світовому порядку та
демократичним цінностям.
Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції.

 

65

 

Міжнародні відносини та
міжнародне право
Міжнародні відносини. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Урядові і неурядові
міжнародні організації. Міжнародна солідарність

66

 

Україна – член
європейського та світового
співтовариства
Європейське і світове
співробітництво. Участь України в
ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ
тощо. Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. Україна і НАТО: напрямки співпраці.

67

 

.Практичне заняття :

Які міжнародні гуманітарні організації надають допомогу під час збройного конфлікту та надзвичайних ситуацій.

68

 

Практичне заняття : Як глобальні проблеми сучасності
заторкують Україну.

69

 

Узагальнення. Тематичне оцінювання

70

 

Підсумкове узагальнення.

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку