Законодавча база України щодо патріотичного виховання1. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (2015)2. Указ Президента України № 948 «Про Концепцію Допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді» (2002)3. Указ Президента України №334 Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді» (2015)4. Наказ «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах» N 641 від 16.06.2015.5. Постанова «Про Національну програму виховання дітей та учнівської молоді в Україні» N 1-7/6-98 від 01.07.2004.6. Розпорядження «Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року» N 1233-р від 09.10.2021.7. Указ Президента України «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 - 2020 роки» N 580 від 2015 р.8. Указ Президента України «Про Стратегію національно-патріотичного виховання» N 286 від 18.05.2019.9. Наказ МОН України від 06.06.2022 № 527 Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641
Під час роботи у пригоді стануть наступні матеріали:3 Концепція національно-патріотичного виховання;заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання;стаття «Реалізація Концепції національно-патріотичного виховання: основні заходи та цікаві момент»;стаття «Розвиваємо громадянську компетентність школярів: неординарні ідеї та корисні лайфхаки»;інтернет-конференція «Формування громадянської компетентності на різних уроках»;стаття «Уроки історії для класного керівника, або як відзначити в школі пам’ятні дати, щоб учні не були байдужими»;стаття «Сучасне патріотичне виховання в Україні та світі»;вебінар «Як/чи українським школярам сьогодні вивчати історію країни-агресора»;курс «Інструменти та прийоми формування громадянської компетентності учнів».
5 Патріотизм – це перш за все про гідність. І коли твою гідність принижують, нападають на твою державу, зневажають твою мову і культуру – то ось тоді патріотизм і прокидається. Як це сталося в зараз. І тоді питання про те, чи потрібен патріотизм, уже не стоїть: ти робиш те, що маєш робити. Патріотизм – це також про любов. Якщо ми любимо нашу культуру, нашу ментальність, нашу мову – то хай навіть пройдуть сотні років, ми і далі любитимемо свою Україну!А зробити це ми можемо підсиливши патріотизм надійною ідеологією.
Головна мета національно-патріотичного виховання на сучасному етапі – це передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі формування особистісних якостей громадянина України:1) формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати на користь держави, готовність її захищати;2) забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії свого народу;3) формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою;4) прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та представників інших націй, які живуть в Україні;5) виховання духовної культури особистості, створення умов для вибору нею своєї світоглядної позиції;6) утвердження принципів вселюдської моралі, правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності та моралі;7) формування творчої особистості, виховання цивілізованого господаря;8) виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;9) формування глибокого усвідомлення взаємозв’язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю.6
Як виховати патріота. 7 Тепер, в умовах повномасштабної війни, яку розв’язала рф проти України, вже ні в кого не викликає сумнівів той факт, що зараз ми маємо приділити особливу увагу національно-патріотичному вихованню. Саме тому надзвичайно важливо:1. Проводити заходи національно-патріотичної спрямованості.2. Займатися волонтерською діяльністю.3. Розповідати дітям про українську культуру.4. Влаштовувати акції пам'яті.5. Проводити години спілкування, присвячені війні рф проти України.6. Створювати навчальні проєкти, присвячені борцям за незалежність та свободу нашої країни.7. Організовувати зустрічі із ветеранами АТО, ООС та війни рф проти України. 8. Загальнонаціональні хвилини мовчання. Стежте за тим, аби заходи були позбавлені проявів шароварщини та надмірного пафосу – він надто часто сприймається як нещирість, а діти гостро на це реагують.
8 Форми проведення: • Екскурсії до місць пам’яті, пов’язаних із військовою звитягою Українського народу. • Дискусійні майданчики. • Урок-презентація “Україна – мати. Вмій її захищати”. • Урок з елементами історичної реконструкції. • Круглий стіл (семінар) з питань вивчення воєнно-політичної історії України та історії українського війська. • Відео-урок з обговоренням. • Аукціон історичних ідей. • Відкритий мікрофон. • Літературна майстерня / усний журнал. • Конкурсно-ігровий урок: наприклад, брейн-ринг “Воїн крізь віки”; створення ситуації вибору та аналізу конфлікту; • Віртуальна подорож / екскурсія. • Прес-конференція. • Урок-реквієм, присвячений захисникам рідної землі, їхнього бойового подвигу. • Конкурс малюнків “Героям слава!”. • Спортивні змагання “Естафета мужності”.
9 Тематика заходів• “В єдності наша сила”. • “З відданістю Україні в серці”. • “Українські звитяжці. Історична подорож у часі. Славетні імена України”. • “Нині – вільна й незалежна Україна - ненька. Її ревно захищають нові козаченьки”. • “Ніхто, крім нас!” • “Бійці невидимого фронту: снаряд чи слово?” • “Тісніше станьте, сильні духом, під прапором одним”. • “Україна у моєму серці”. • “Волонтер – мирний воїн”. • “Берегиня чи амазонка? Жіноче обличчя війни”. • “Національна самоідентичність і народні традиції українців”. • “Історії героїв АТО: “Ми боремося за українську землю”. • “Мужність і відвага крізь покоління”.