«Поверхневі води України. Вода як Світовий океан, взаємозв'язок будови молекули води та її властивостей» Інтегрований урок з хімії та географії

Про матеріал
«Поверхневі води України. Вода як Світовий океан, взаємозв'язок будови молекули води та її властивостей» Інтегрований урок з хімії та географії Конспект бінарного уроку з географії та хімії у 8 класі. Підготували: вчитель хімії Н.В. Гойда вчитель географії О.П. Боднар
Перегляд файлу

УРОК НА ТЕМУ:

 

 

«Поверхневі води України.

Вода  як Світовий океан, взаємозв'язок будови молекули води та її властивостей»

 

 

Інтегрований урок з хімії та географії

 

 

Конспект бінарного уроку

з географії та хімії у 8 класі.

Підготували:

вчитель хімії

 Н.В. Гойда

вчитель географії

О.П. Боднар

 

 

 

 

Львів 2018

 

Тема уроку: «Поверхневі води України.

Вода  як Світовий океан, взаємозв'язок будови молекули води та її властивостей»

"Вода- це життя"

                     Антаун де Сент - Екзюпері

Цілі уроку:

 

- вивчити воду як речовину, взаємопов'язати її властивості та будову,поняття  поширення на Землі;

- формувати знання учнів про загальні гідрографічні особливості території України;

- ознайомити зі складом гідросфери,поняття "Світовий океан", "кристалічна гратка", типи граток;

- інтегрувати знання учнів з географії, хімії по темі"Вода";

- виховати в учнів бережливе ставлення до води.

 

Тип уроку: бінарний, вивчення нового матеріалу, розвиток практичних знань і навичок.

Обладнанняі реактиви:

 

карта півкуль, глобус, карта України, атласи, періодична таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця "Розчинність кислот, основ, солей у воді", кристалічні гратки, 5 склянок з водою,пляшки з мінеральною водою, кухонна сіль, цукор,олія, крейда,тирса,скляна паличка, колба, хімічні склянки, вода,морська сіль.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 Добрий день! Сьогодні наш урок буде дещо незвичним. Хімія та географія доповнюватимуть одна одну.

Ти, красо землі несказанна,

Нам, немудрим, даремний дар.

В.Стус

Отже, тема уроку «Поверхневі води України.

Вода  як Світовий океан, взаємозв'язок будови молекули води та її властивостей»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Займи позицію»

«Хімія – фундаментальна наука. У мене питання – хімічні елементи … покажіть мені їх! Де вони? А географія – всюди навколо нас!»

Чи згодні ви з цим твердженням? Висловіть свою думку та обґрунтуйте її.

Випереджальне завдання. Учні зачитують сенкан «Вода».

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

  1.              Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
  2.              Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
  3.              Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
  4.              Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5.              Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

           Сьогодні в нас урок не зовсім звичайний. Ми будемо говорити про основну речовину живої та неживої природи - воду, використовуючи знання з хімії, географії, екології. Для успішної роботи на уроці пригадаймо основні географічні та хімічні поняття, що стануть  у пригоді  нам протягом уроку.

Що вам відомо про воду?

 Хімічна формула води:

 З атомів яких хімічних елеменів складається дана речовина?

 Яка маса однієї молекули води?

 Яке масове співвідношення атомів у воді?

 Агрегатний стан:

 Запах:

 Забарвлення:

 Прозорість:

 Температура кипіння:

 Температура плавлення:

 Густина:

 Який тип хімічного зв'язку у молекулі води?

 - Якими морями омивається Україна?

- Що таке гідросфера?

- Що таке колообіг води в природі?

- Три стани води.

- Як вода потрапляє на Землю?

- Початок річки – це…

- Закінчення річки – це…

- Головна річка з притоками – це…

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

           Роль води для живих організмів, і людини в тому числі, важко переоцінити. Ще алхіміки, крім пошуків філософського каменю й еліксиру молодості, мали на меті знайти універсальний розчинник. Із цією метою було проведено величезну кількість дослідів і виділено в чистому вигляді значну кількість речовин. Але у своїх пошуках алхіміки випустили з уваги таку речовину, як вода. Вона фактично є універсальним розчинником, оскільки розчиняє найбільшу кількість речовин У природі найпоширенішими є саме водні розчини. І процеси життєдіяльності відбуваються лише у водних розчинах, і будь-яка клітина живого організму являє собою водний колоїдний розчин. Нестача води в організмі спричиняє нервове виснаження, параліч м’язів, а втрата її в кількості 20% - смерть. Надмірна кількість, навпаки - призводить до набряків, посилення збудливості нервових клітин тощо.

         "Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя"

         "Вода! З тобою в нас розливається таке блаженство, яке не пояснити словами. Ти повертаєш нам усі сили, здоров'я."

       "Вода! Ти - найбільше у світіі найменш тривке багатство,ти така чиста в надрах землі.Ти неприймаєш домішок, ти не терпиш, коли тебе псують, ти божество, яке так легко сполохати.."                     

Антаун де Сент – Екзюпері

IV. Вивчення нового матеріалу

        Вч.географії. Сьогодні в нас урок не зовсім звичайний. Ми будемо говорити про основну речовину живої та неживої природи - воду, використовуючи знання з хімії, географії, екології. Для успішної роботи на уроці пригадаймо основні географічні та хімічні поняття, що стануть  у пригоді  нам протягом уроку.

 

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про:

  • про загальні гідрографічні особливості території України;
  • поняття "Гідросфера";
  • складові частини гідросфери;
  • поняття "кристалічна гратка";
  • вміст води в живих організмах;
  • дізнаєтесь, як взаємопов'язані будова молекули води та її властивості;
  • подивимось на уроці на таку знайому вам воду з точки зору  географії, хімії.

- 3/4 земної поверхні - вода;

- з усіх планет Сонячної системи тільки Земля має такі запаси води;

- вивчаючи Землю,ви дізнались, що відомо  кілька оболонок  - це:

Літосфера - тверда оболонка;

Атмосфера - повітряна оболонка;

Біосфера – оболонка з живими організмами;

Гідросфера - водна оболонка Землі.

Таблиця 1

 

Світовий океан96,5%усієї води

Вода в атмосфері

Вода суходолу

океани

водяна пара

поверхневі

підземні

моря

хмари

річки

підземні води

затоки

 опади

озера

багаторічна мерзлота

протоки

 

льодовики,болота,штучні водойми

 

 

Світовий океан становить основну частину гідросфери, покриваючи 71% поверхні нашої планети. У Світовому океані розрізняють моря, океани. затоки,протоки. Є 4 океани.

  Найбільший - Тихий, його площа - 1/3 загальної поверхні земної кулі.

  Атлантичний - другий за розмірами - 1/4 площі Світового океану.

  Індійський - 1/5 частин Світового океану.

  Північний Льодовитий - найменший за площею - 1/20 площі Світового океану.

  ***3-Д модель Землі (демонстрація)

Вч. хімії. Кристалічна гратка -  це геометрично правильне розміщення атомів (йонів, молекул), властиве речовині, що перебуває в кристалічному стані.

Таблиця 2 c:/Program Files/Mozaik/mozaLogin/nadiya_goyda/.temp/clipboard/image_NREHKDXNCHPW.jpg

Ознайомимось з кристалічними гратками речовин: алмазу,графіту(малюнки).

 ***З-Д кристалічна гратка води, металів, кухонної солі

 

ЗАВДАННЯ /РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ/

Прочитайте опис різних типів кристалічних граток і дайте відповіді на запитання:

 1)Які структурні частинки беруть участь в утворенні кристалічної гратки?

 2)Які типи граток в природі існують?

3) Речовини з яким тип гратки мають найміцніший тип хімічного зв'язку?

 4)Речовини з яким типом гратки мають найнижчі температури кипіння та плавлення? Навести приклади.

 5)В якому агрегатному стані можуть знаходитися речовини з молекулярним та атомним типом гратки? Приклади.

6)Які структурні частинки утворюють йонний тип гратки? Приклади.

Таблиця 3

Місячний зародок ще ненародженої дитини

Новонароджена дитина

П’ятирічний малюк

Людина середнього віку

Шістдесятирічна  людина

98%

80%

78%

близько70%

43%

 

 

Хімічний експеримент

Дослід 1. Обережно нагрійте воду і доведіть до кипіння . Що спостерігаєте?

Дослід 2.Відкрийте пляшку мінеральної води. Зверніть увагу на мінералізцію води.Що спостерігаєте?Які види йонів є в газованій воді?

Дослід 3.Розчиніть у воді морську сіль. Розмішайте. Що спостерігаєте? Додайте ще солі. Що спостерігаєте? Киньте у воду шматочок крейди, цукру, налийте олії. Що спостерігаєте? Киньте у колбу тирсу. Що спостерігаєте? Чому лід не тоне у воді?

1.Вода під час нагрівання.....

2.Катіони.........аніони.........(у мінеральній воді)

3.Морська сіль у воді............

4.Крейда у воді.................

5.Цукор у воді.................

6.Олія у воді..................

7.Тирса у воді.................

8.Вода є ......................

9  Лід не тоне у воді............

(доповніть речення, виконавши досліди)

 

Води суходолу України

 Вч. географії. Води суходолу України невелика за обсягом, але найважливіша для життя людини, частина гідросфери. Україна має достатньо розгалужену мережу вод суходолу. До неї належить близько 73 тис. річок, майже 20 тис. озер, артезіанські басейни, болота.

 

 Гідрологічні об’єкти в Україні розміщені вкрай нерівномірно. Так, Поліська низовина відчуває надлишок води, тут густа річкова мережа, значні площі займають болота. Водночас, південь та  схід України відчувають дефіцит води. Його намагаються компенсувати створенням штучних водойм : каналів, водосховищ, яких налічується в нашій країні близько 28 тис.

 Як ви думаєте, чим викликана така різниця в густоті річкової сітки? На основі порівняння фізичної та кліматичної карти України поясніть неоднакову забезпеченість водними ресурсами території України.

(Евристична бесіда, робота з фізичною і кліматичною картами України)

Здавна люди поселялись біля річок, тому що річка була годувальницею, а також широким шляхом у навколишній світ.

Робота з контурною картою. Позначення річкових басейнів України.

 Вода – найцінніший мінерал на Землі. З її наявністю або відсутністю пов’язані не тільки певні види господарської діяльності, але й саме існування людства.

Характеристика річкової мережі України

Найгустіша мережа річок – у Карпатах (в басейні Тиси, у верхів'ях Прута і Дністра), де на 1 км2 території припадає 1,7 км річок.

Основні річкові басейни України

***Робота з контурною картою. Позначення річкових басейнів України.

 

V. Узагальнення і закріплення.

Закріплення. Первинне застосування знань

«Географічно – хімічний крос»

  1. Які структурні частинки беруть участь в утворенні кристалічної гратки?(атоми,молекули, йони)
  2. Кристалічна гратка - це... (розміщення атомів (йонів, молекул), властиве речовині, що перебуває в кристалічному стані)
  3. Річка з усіма своїми притоками утворює …(річкову систему)
  4. Які типи граток ви вивчили?(атомні, йонні, молекулярні)
  5. Площа, з якої річка збирає свої води (річковий басейн)
  6. Агрегатні стани води (твердий,рідкий,газоподібний)
  7. В залежності від місцевості, по якій протікає річка, вона буває (гірська  чи рівнинна)
  8. Які типи граток характерні для металів?(кубічна об´ємноцентрована, кубічна гранецентрована, гексагональна)
  9. Межа сусідніх річкових басейнів (вододіл)
  10. Який тип гратки характерний для алмазу? (атомна)
  11. Який тип хімічного зв'язку у молекулі води?(ковалентний полярний)
  12. Короткочасне раптове підняття води в річках (паводок)
  13. Який тип гратки характерний для кухонної солі? (йонна)
  14. Тривале підняття води, яке повторюється в один і той самий сезон (повінь)
  15. Чим зумовлені різні властивості алмазу та графіту? (різна будова гратки)
  16. Основні річкові басейни (Басейн Вісли, Басейн Дунаю ,Басейн Дністра, Басейн Дніпра, Басейн Сів. Донця)
  17. Найнижчий рівень води в річці (межень)
  18. До басейнів яких морів належать внутрішні води України?(Чорне,Азовське,Балтійське)

Оцініть власний результат та запишіть його в картку самооцінювання

 

Прийом «Три  речення»

1. Сьогодні на уроці ми…

2. Тепер я краще розумію…

3. Найбільше мені запам'яталося та сподобалося…

На уроці ми досягли успіху завдяки:

У- увазі

Р- роботі

О-організованості

К-кмітливості

 

. Домашнє завдання:

Опрацювати параграф 17. Зробити крист. гратку кух.солі (за бажанням) (хімія).

Опрацювати  сторінку 138. Скласти кросворд, використовуючи назви річок України (географія).

 

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
1109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку