Розробка уроку являє собою блочний конструктор, який складається з теоретичного матеріалу та практичних завдань, що корегують сприйняття та розуміння почутого матеріалу. На початку розробки приділено увагу психологічному налаштуванню учнів до сприйняття матеріалу з даної теми. Кожен інформаційний блок відділено від наступного фізичною хвилинкою, яка покликана дбати про здоров'я дитини.
Тема. Поняття про географічне середовище. Природно-ресурсний потенціал Землі і проблеми його використання. Класифікація природних ресурсів.
Мета: ознайомити учнів з поняттями «географічне середовище», «природно-ресурсний потенціал», розглянути реальний стан і протиріччя у використанні природно-ресурсного потенціалу Землі в інтересах розвитку всього людства; формувати творчі здібності і критичне мислення в процесі формування цілісних уявлень про природу Землі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: картки із завданнями, атласи.
Список використаних джерел:
1. Географія (Україна у світі: природа, населення) : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук, В.В. Совенко. – К.: Грамота., - 272 с.
2. Географія для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням географії : підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів /
П. О. Масляк, С. Л. Капіруліна. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017 – 240 с.
3. Географія : Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч закл.: профіл. Рівень / Л.Б. Паламарчук, Т.Г. Гільберг, В.В. Безуглий. – К. : Генеза, 2010. – 303 с.
4. Данилишин Б.М., Дорогунцов С.І., Міщенко В.С. Природно-ресурсний потенціал сталого розвитку в Україні. – К.: ЗАТ «НІЧЛАВА», 1999. – С. 106-107.
5. Данилишин Б.М. Економіка природокористування / Б.М. Данилишин,
М.А. Хвесик, В.А. Голян. – К.: Кондор, 2010. – 465 с.
6. Паламарчук В.О. Еколого-економічні та соціальні нариси з економіки природокористування: [монографія] / В.О. Паламарчук, Є.В. Мішенін, П.І. Коренюк; за ред. В.О. Паламарчука. – Дніпропетровськ: Пороги, 2004. – 258 с.
7. Яценко Б. П., Бабарицька В. К. Країнознавство: основи теорії: навч. посібник. – К.: Либідь, 2009. – 312 с.
Хід уроку:
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прослуховування музики за темою уроку
http://noisefx.ru/skachat-zvuki-ulits-goroda.html
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Ми отримали у спадок надзвичайно прекрасний і різноманітний сад, але біда наша у тому, що ми погані садівники, які не засвоїли найпростіших правил садівництва. Не дбаючи про цей сад, ми робимо це з благодушним самозадоволенням неповнолітнього ідіота, який шматує ножицями картину Рембрандта».
Як ви розумієте цей вислів відомого англійського зоолога і письменника Джеральда Дарелла?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Поняття про географічне середовище. Природно-ресурсний потенціал Землі і проблеми його використання. Класифікація природних ресурсів. Це тема нашого з вами спілкування під час уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про географічне середовище
Географічним середовищем називають ту частину земної природи, з якою людське суспільство безпосередньо взаємодіє у своєму житті і виробничій діяльності. Воно є земним оточенням людей та матеріальною основою їх життєдіяльності. З розширенням діяльності суспільства географічне середовище охоплює все більшу частину географічної оболонки. Особливості географічного середовища полягають у різноманітності природних умов і сприяють прискоренню або гальмуванню розвитку господарств країн. Чим різноманітнішими є природні умови країни, тим більший вона має потенціал суспільного та економічного розвитку. Разом з поняттям «географічне середовище» широко використовується поняття «навколишнє середовище». Навколишнє середовище – це середовище життя та виробничої діяльності людини. Це навколишній (природне середовище) та матеріальний, створений людиною (техногенне середовище), світ. В міжнародних угодах під терміном «навколишнє середовище» зазвичай розуміють лише оточуюче природне середовище, але природне середовище значно перетворено людиною, і розглядати його окремо від техногенного недоцільно. Природному середовищу властиві свої закони розвитку. Якщо людина перестає впливати на штучну (техногенну) частину навколишнього середовища, із часом вона стає частиною природного середовища, наприклад старі парки, штучні ставки, водні канали, кинуті виробки корисних копалин та ін. Економічна і соціальна географія розглядає географічне середовище, в якому проживає людина, як сферу взаємодії суспільства і природи. Вона називається антропосферою. Діяльність людини пов'язана з використанням різноманітних природних ресурсів, які є компонентами природи.
Завдання
Заповніть таблицю. Використовуючи перелік компонентів середовища. Ґрунти, земні надра, населений пункт, гідросфера, атмосфера, транспортна інфраструктура, флора, промислова інфраструктура, фауна, сільське господарство, ландшафти.
Компоненти природного середовища |
Компоненти техногенного середовища |
|
|
Фізична хвилинка для розслаблення м’язів очей
Закрийте очі і легкими рухами подушечок пальців помасажуйте область під очима, а потім круговими рухами акуратно зробіть масаж надбрівних дуг.
2. Природно-ресурсний потенціал Землі.
Природно-ресурсний потенціал (ПРП) території – це сукупна продуктивність природних ресурсів, засобів виробництва і предметів споживання, яка виражається в їхній сукупній споживній вартості. У компонентній структурі ПРП вирізняють такі групи ресурсів: мінеральні (паливно-енергетичні й металеві корисні копалини, нерудна сировина, сировина для металургійної промисловості, гірничохімічна сировина, будматеріали), водні (поверхневий стік, підземні води), земельні, лісові, фауністичні (мисливські, рибні, медоносні ресурси), природно-рекреаційні.
Природні ресурси – це сукупність компонентів природи, які на даному рівні розвитку виробничих сил використовуються або можуть бути використані для задоволення матеріальних та духовних потреб людини і суспільства в цілому.
Природні умови – це тіла й сили природи, які мають істотне значення для життя і діяльності суспільства, але не беруть безпосередньої участі у виробничій і невиробничій діяльності людей.
Такий поділ є до певної міри умовним, оскільки окремі компоненти можуть виступати і як ресурси, і як умови. До основних компонентів природно-ресурсного потенціалу відносять: географічне положення, кліматичні умови, особливості рельєфу та розміщення ресурсного потенціалу.
Складові частинами характеристики ресурсів:
Розрізняють компонентну, функціональну, територіальну і організаційну структури природно-ресурсного потенціалу. Компонентна структура характеризує внутрішньо - та міжвидові співвідношення природних ресурсів (земельних, водних, лісових тощо); територіальна – різні форми просторової дислокації природно-ресурсних комплексів; організаційна – можливості відтворення та ефективної експлуатації природних ресурсів. Функціональна структура природно-ресурсного потенціалу відображає вплив природних ресурсів на формування спеціалізації територій та певних господарських комплексів.
Природно-ресурсний потенціал є багатокомпонентним. Виділяють такі його складові: мінеральні, земельні, водні, лісові, біологічні, рекреаційні, кліматичні та космічні ресурси. За ознакою вичерпності природних ресурсів, яку нерідко називають екологічною класифікацією, вони поділяються на групи: невичерпні, до яких належать сонячна радіація, енергія води, вітру тощо; вичерпні відновлювані: ґрунтовий покрив, водні ресурси, лікувальні грязі, рослинне паливо тощо; вичерпні невідновлювані: мінеральна сировина, природні будівельні матеріали.
Класифікація природних ресурсів
Завдання
За допомогою атласу визначите, які мінеральні ресурси є на території поданих нижче країн:
1. Саудівська Аравія
2. Венесуела
3. Китай
4. Південно-Африканська Республіка
5. Естонія
6. Марокко
Фізична хвилинка для розслаблення м’язів тулубу
Вправа виконується стоячи поруч зі столом, руки на пояс.
1. Нахилити тулуб вперед (видих);
2. Випрямитися (вдих). Повторити 4-6 раз у середньому темпі.
Ресурсозабезпеченість – це співвідношення між величиною природних ресурсів та їхнім використанням. Ресурсозабезпеченість розраховують за кількістю років, на які має вистачити даного ресурсу, або за його запасами з розрахунку на душу населення. На цей показник насамперед впливає багатство або бідність території на природні ресурси.
За розрахунками вчених, світові загальногеологічні запаси мінерального палива перевищують 5,5 трлн т умовного палива. Це означає, що за сучасного рівня видобування їх може вистачити більше ніж на 350 – 400 років. Проте якщо враховувати запаси, доступні для видобутку, а також постійне зростання споживання, забезпеченість скоротиться в кілька разів.
З ХХ ст. триває якісно новий етап у взаємодії природи і суспільства, що характеризується двома рисами, зокрема посиленням тиску на природу з боку суспільства і прискоренням процесу перетворення природних ландшафтів на антропогенні, які нині охоплюють 60% суходолу, а 20% суходолу змінено докорінно. Сучасне суспільство вилучає з природи дедалі більше ресурсів і водночас повертає в природу численні відходи своєї діяльності. Ось чому нині гостро постала проблема раціонального використання природних ресурсів і забруднення навколишнього середовища.
Природокористування – сукупність усіх форм використання природних ресурсів для задоволення економічних, екологічних, культурно-оздоровчих й інших потреб населення.
Природокористування може бути раціональним, що передбачає ощадливе освоєння природних ресурсів і запобігання можливим шкідливим наслідкам людської діяльності, підтримання і підвищення продуктивності і привабливості природоохоронних комплексів та охорони природних об’єктів. Складовими раціонального природокористування є охорона, освоєння і перетворення природи.
Нераціональне природокористування призводить до порушення відтворювальної функції природи і рівноваги біологічних систем, до погіршення естетичних і оздоровчих функцій природних об’єктів, спричинює вичерпування неорганічних ресурсів тощо. За нераціонального природокористування стан довкілля з кожним роком погіршується, що зумовлює локальні, регіональні і загальносвітові екологічні проблеми.
Країни-лідери за запасами певних видів ресурсів
Нафта (2016 р.) |
Природний газ (2014 р.) |
Кам’яне вугілля (2014 р.) |
Уранова руда (2016 р.) |
Залізна руда (2016 р.) |
Рілля (2014р.) |
Лісові ресурси (2015 р.) |
Людські ресурси (2016 р.) |
Венесуела |
Росія |
США |
Австралія |
Росія |
США |
Росія |
Китай |
Саудівська Аравія |
Іран |
Росія |
Казахстан |
США |
Індія |
Бразиліа |
Індія |
Канада |
Катар |
Китай |
Росія |
Бразилія |
Росія |
США |
США |
Іран |
Туркменістан |
Австралія |
Канада |
Австралія |
Китай |
Канада |
Індонезія |
Ірак |
США |
Індія |
Нігер |
Україна |
Канада |
Китай |
Бразилія |
Завдання
Спираючись на знання з попередніх курсів географії, наведіть приклади країн бідних на природні ресурси країн, що досягли високого рівня економічного та соціального розвитку. Зробіть висновки про роль ресурсозабезпеченості в житті суспільства.
Завдання
За допомогою статистичних даних географічного атласу розрахуйте ресурсозабезпеченість країн світу. Різними способами.
Корисна копалина, країна |
Боксити, т, Гвінея |
Боксити, т, Китай |
Золото, кг, Росія |
Золото, кг, Китай |
Природний газ, млн. м³, США |
Природний газ, млн. м³ Росія |
Обсяг видобутку (2014 р.) |
18 742 730 |
65 000 000 |
249 065 |
451 799 |
798 253 |
639 000 |
Кількість населення |
|
|
|
|
|
|
Ресурсоза-безпеченість |
|
|
|
|
|
|
Ресурсозабезпеченість (Кількість років) = Запаси : Річний обсяг видобутку.
Ресурсозабезпеченість (Кількість на одну особу) = Запаси : Кількість населення країни.
Фізична хвилинка для розслаблення м’язів тіла
Почерзі напружуйте і розслабляйте м'язи спини, живота, плечового пояса, ніг. Після виконайте повне розслаблення. Через 15-20 секунд у вас з'явиться легкість, яка може змінитися приємним відчуттям важкості або тепла. Цей стан говорить про те, що м'язи розслаблені.
3. Проблеми його використання природно-ресурсного потенціалу
Взаємовідносини людини з природою відображаються шляхом використання природно-ресурсного потенціалу, який позначається на розміщенні продуктивних сил (а відтак і на екології) як на державному, так і на регіональному рівнях. Ці взаємовідносини можуть мати умисний або невмисний характер. Перші виникають у процесі матеріального виробництва з метою задоволення певних потреб суспільства; вони заздалегідь плануються, фінансуються, координуються, наприклад: видобування мінеральної сировини, вирубка лісів, спорудження ГЕС тощо. Невмисний вплив – це побічний наслідок умисного впливу людини на природно-ресурсний потенціал.
ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ |
|||
проблеми, що виникли внаслідок взаємодії людини з навколишнім середовищем |
|||
1.Забруднення навколишнього середовища |
2.Скорочення орних земель |
3. Виснаження мінеральних ресурсів |
4. Енергетична проблема |
механічне |
|
хімічне |
|
біологічне |
|
фізичне |
твердими частками, тарою, спрацьованими предметами |
|
речовинами й сполуками штучного походження |
|
швидке поширення шкідливих організмів |
|
теплове, електричне, радіаційне, шумове, вібрація |
6 принципів раціонального природокористування |
певні економічні обґрунтовані правила поведінки людини і суспільства в природному середовищі |
1. “Нульовий рівень” споживання природних ресурсів (не більше +2-7% щороку). 2. Відповідність антропогенного навантаження природно-ресурсному потенціалові регіону. 3. Збереження цілісності природних систем у процесі їх господарського використання. 4. Збереження природо обумовленого кругообігу речовин у процесі антропогенної діяльності (без відходів). 5. Погодження виробничого і природного ритмів. 6. Пріоритетність екологічної оптимальності на довгострокову перспективу під час визначення економічної ефективності поточного природокористування. |
Завдання
Якими, на вашу думку мінеральними ресурсами Україна забезпечує власні потреби промисловості?
Фізична хвилинка на розслаблення м’язів очей
Міцно заплющити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4–5 разів.
VI. Узагальнення та систематизація знань
Завдання
Можна припустити, що велика територія країни обумовлює значну величину ПРП і, відповідно, високий економічний розвиток. Однак у світі існують багато маленьких, але розвинених країн і великих за площею, проте бідних. Які переваги та недоліки має країна з маленькою або великою територіями? Проілюструйте свої міркування конкретними прикладами.
Фізична хвилинка для розслаблення м’язів тулубу
Стоячи, руки на пояс, прогнути спину, плечі трохи подати вперед. Виконати нахили тулуба в сторону з підніманням різнойменної руки вгору - вдих, нахил в сторону – видих.
VII. Підведення підсумків уроку
VIII. Домашнє завдання
На основі одержаних на уроці знань сформулюйте та запишіть у зошит причини наступних явищ:
а) у другій половині ХХ ст.. різко виросла ступінь «олюднення» географічного середовища;
б) при розробці корисних копалин найбільш вигідно використовувати їх територіальне поєднання;
в) в наш час «навантаження» на ґрунт збільшується, а забезпечення земельними ресурсами зменшується;
г) ріст рівня споживання води створює реальну загрозу виникнення дефіциту води.
Розробку уроку для курсу «Природничі науки» до розділу «Географічний модуль» 10 клас на тему «Поняття про географічне середовище. Природно-ресурсний потенціал Землі і проблеми його використання. Класифікація природних ресурсів» підготувала вчитель географії Навчально-виховного комплексу №209 «Сузір’я» міста Києва Пилипченко Тетяна Миколаївна.
Розробка являє собою блочний конструктор, який складається з теоретичного матеріалу (визначення поняття та короткого опису питання), а також до кожної частини теми передбачено виконання практичного завдання, що корегує сприйняття та розуміння почутого учнями матеріалу. На початку розробки приділено увагу психологічному налаштуванню учнів до сприйняття матеріалу з використанням звукових ефектів з даної теми. Кожен інформаційний блок відділено від наступного фізичною хвилинкою, яка покликана дбати про різні частини тіла учня, заради збереження його здоров’я і покращення рівня сприйняття інформації.