дати уявлення про існування повітря, його роль для живих організмів; ознайомити з властивостями повітря; сформувати уявлення про вітер, його роль в природі; розвивати мовлення та мислення учнів, уяву, спостережливість; формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду; виховувати бажання дбати про чистоту повітря в приміщенні; бажання бути здоровим.
Тема. Повітря та його властивості. Демонстрація властивостей повітря (існує навколо нас, без запаху, прозоре, намагається зайняти весь доступний простір).
Мета: формувати компетентності:
Ключові: 1) вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчально-пізнавальної діяльності;
2) соціальна – виявляти зацікавленість у подальшій навчально-пізнавальній діяльності та демонструвати позитивну спрямованість особистості;
3) загальнокультурна – дотримуватись норм мовленєвої культури, зв’язно висловлюватись;
4) здоров’язбережувальна - слухати пояснення вчителя, у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування.
Предметні: дати уявлення про існування повітря, його роль для живих організмів; ознайомити з властивостями повітря; сформувати уявлення про вітер, його роль в природі; розвивати мовлення та мислення учнів, уяву, спостережливість; формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду; виховувати бажання дбати про чистоту повітря в приміщенні; бажання бути здоровим.
Обладнання: мультимедійна презентація «Повітря»; матеріал для проведення дослідів: надувні іграшки (качечки, кульки), миски з водою, шматочки крейди, камінчики, грудочки глини та землі; фішки
Хід уроку
І. Організація класу
Учитель
Урок природознавства
Розпочинаємо ми з вами.
Учні
А займемося сьогодні
Серйозними ділами.
Учитель
Розкриємо віконце
В чудовий світ природи.
Тож часу не втрачаємо,
Зручненько сідаємо
І до роботи приступаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Хвилинка фенологічних спостережень
– Яка зараз пора року?
– Який день і місяць?
– Сьогодні тепло чи холодно?
– Яке небо?
– Чи були сьогодні опади? Вітер?
– Давайте пригадаємо, про що ми вели мову на попередньому уроці?
Загадка
Усі рослини й тварини вживають, у кожній хаті її мають. (Вода)
Як вода потрапляє у наш дім? (Відповіді учнів.)
А про що піде мова на сьогоднішньому уроці, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
– Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде.
«Анаграма»
Я П В О І Р Т
– Правильно, це повітря.
– Ми вирушаємо в подорож повітряним океаном. На чому, як ви думаєте? (Лунає легка музика.)
( Зображення неба, хмар, повітряна куля.)
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
– Отже, ми вирушаємо в подорож на повітряній кулі. Під час подорожі дізнаємося про повітря, проведемо дослідження повітря і визначимо, чи потрібне воно для життя людям, тваринам і рослинам. Дізнаємось, чи впливає повітря на здоров’я людей.
ІV. Робота над новим матеріалом
1. Розповідь вчителя
– Над Землею знаходиться повітряний океан. Кожний день, кожну годину, хвилину, самі цього не помічаючи, «купаємося» в ньому. І перехожі на вулиці, і тварини, і рослини, і навіть будинки та машини купаються в ньому. Повітря є повсюди: в кімнаті, в землі, у воді. Будь–яке місце на Землі заповнює повітря. Зараз ми знаходимось у класі: сидимо, відповідаємо, слухаємо.
– А де ж тут повітря? – запитаєте ви.
Ми його не бачимо тому, що воно невидиме, без запаху, прозоре і безбарвне. Проте товстий шар повітря має колір. Блакитне небо – це товстий шар, освітлений Сонцем. Переконаємося разом, що у нас в класі є повітря.
Зупинка 1 «Дослідницька лабораторія»
Дослід 1
– Помахайте зошитом перед обличчям
– Що ви відчуваєте?
– Ми відчули дотик, ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит ми не прикладали до обличчя. Отже, між зошитом і обличчям існує тіло. Це і є повітря. Рух повітря – вітер.
Висновок: повітря є навколо нас. Воно прозоре, ми його не бачимо, оскільки воно не має кольору.
Дослід 2
У кожного учня порожня банка
– Спробуємо втопити баночку у миску з водою (Діти опускають вертикально баночки в миску з водою.)
– Що ви бачите? (Бульбашки.)
Висновок: баночки були не порожні, них було повітря.
– Чи може бути повітря всередині тіл неживої природи? (Припущення учнів.)
Робота в групах
Дослід 3
Киньте в банку з водою:
І група – шматочок крейди
ІІ група – камінчик
ІІІ група – грудочка землі
ІV група – грудочку глини
Що ви побачили? (Бульбашки)
Висновок: ті бульбашки і є повітрям. Отже, повітря є в тілах неживої природи.
– А що може трапитись з предметами, наповненими повітрям (Припущення учнів.)
Дослід 4
– Стисніть іграшку. Що відбулося?
– Киньте іграшку у воду. Що ви бачите? (Вона не тоне.)
– Чому?
Висновок: повітря легше води і тому речі, наповнені повітрям, не тонуть. Повітря може займати певне місце.
– Як ви міркуєте, а може повітря мати запах?
Дослід 5
– Вдихніть! Чи пахне повітря? (Ні)
(Вчитель збрискує декілька краплинок парфум)
– Що ви відчули? (Запах)
– Чим може пахнути повітря?
Висновок: повітря без запаху, але воно може пахнути свіжістю дощу, їжею, яка готується на кухні, димом, парфумами.
Отже, про які властивості повітря ми дізналися?
– Молодці! Ми добре працювали в лабораторії. Давайте наведемо лад і вирушаємо далі.
Зупинка 2 «Весела дискотека»
Фізкультхвилинка
Зупинка 3 «Повітряна лікарня»
– Повітря «непосидюче». Його переміщення спричиняє зміну погоди. У повітряному океані рухатись легше, ніж у водному, тому, що повітря не таке густе як вода.
– Як ви гадаєте, без повітря можуть жити живі організми?
Дослід 6.
– Закрийте пальчиками ніс і спробуйте не дихати. Скільки часу ви могли обійтися без повітря? Висновок: усе живе дихає повітрям і це повітря повинне бути чистим.
(Рослини, тварини, люди.)
– Коли ми дихаємо, до нашого організму потрапляє кисень, який потрібен для роботи і росту організму.
Тому:
Гуляйте більше на свіжому повітрі
Дбайте про чистоту повітря в класі, своїй кімнаті. На перерві відкривайте квартирку, щоб зайшло до класу чисте повітря.
В класі і вдома посадіть кімнатні рослини, вони очищують повітря.
Зупинка 4 «Повітряна бібліотека»
1. Робота з підручником.
– Розгляньте зображення двох міст: з парками, зеленню та заповненого машинами і заводами.
– У якому місті ви хотіли б жити? Чому?
– Порадьтеся в групах і скажіть, чи потрібно людям дбати про чистоту повітря? Як це зробити?
– Чому дерева очищують повітря?
Зупинка 5 «Весела дискотека» (Хвилинка відпочинку.)
Зупинка 6 «В гостях у вітра»
1. Відгадайте загадку:
Летить, ричить. Гілля ламає, пил піднімає, чуєш його, а не бачиш (Вітер)
– Що ж таке вітер? (Це рух повітря.)
– А можна побачити вітер? Де?
Вітер виникає там, де зустрічається тепле і холодне повітря. Він буває добрим, а буває і злим: це буревій, ураган, смерч.
– Вони завдають збитків господарству, спроможні вирвати з корінням дерева, перевертають автомобілі. Добрі вітри не чинять зло людям і природі, а допомагають їм в їх житті.
2. Робота в зошиті
– Виконайте завдання на с. 16.
– Як людина використовує силу вітру?
– Як зберегти повітря чистим?
V. Підсумок уроку. Рефлексія
– Ось і прийшов час повертатися до класу. Чим вам запам’яталася подорож? (Відповіді учні.)
1. Гра «Так. Ні» (Використовуються кружечки червоного та зеленого кольорів.)
Повітря оточує нас з усіх сторін.
Повітря прозоре, тому ми його не бачимо.
Людина може жити без повітря.
Чисте повітря не має запаху, але може передавати запах предметів.
Вітер – це рух повітря.
Повітря тяжче від води
2. Завдання «Проведи дослідження»
– Разом з дорослими визначте, яке повітря у вашій місцевості. Про те, як це зробити, прочитайте у підручнику.
3. Читання вірша Н.Красоткіної «Повітря» вчителем
Повітря
Повітря і не видно, і не чути.
Але без нього нам не обійтись.
Не можна ні хвилиночки пробути.
Ось ти навколо себе подивись.
Все дихає: листочок і травичка,
Метелик, що над квіткою летить.
І дише рибка й рак, і дише річка...
Повітря треба кожному, щоб жить.
А он несуть вітри хмаринку білу,
Щоб дощик на поля й ліси пролить.
А он у небо пташка полетіла,
А без повітря як вона злетить?
Повітря – це велике диво, діти.
І все життя – це казка чарівна.
І кожній миті треба нам радіти,
Земля казкова і у нас одна.
– Дякую вам за роботу на уроці. Ви просто молодці!