Збагатити знання учнів про Сонце як небесну зорю; з'ясувати значення Сонця для природи; пробуджувати інтерес до навколишнього світу; розвивати фантазію, уяву, кмітливість; виховувати інтерес до природних явищ, бажання вивчати природознавство
Тема. Сонце в нашому житті.
Мета: формувати компетентності:
Ключові: 1) вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчально-пізнавальної діяльності;
2) соціальна – виявляти зацікавленість у подальшій навчально-пізнавальній діяльності та демонструвати позитивну спрямованість особистості;
3) загальнокультурна – дотримуватись норм мовленєвої культури, зв’язно висловлюватись;
4) здоров’язбережувальна - слухати пояснення вчителя, у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування.
Предметні: збагатити знання учнів про Сонце як небесну зорю; з’ясувати значення Сонця для природи; пробуджувати інтерес до навколишнього світу; розвивати фантазію, уяву, кмітливість; виховувати інтерес до природних явищ, бажання вивчати природознавство
Обладнання: демонстраційний матеріал: мультимедійна презентація «Сонце в нашому житті», горщик з пророслим насінням квасолі, дзеркальце, мікрофон; роздатковий матеріал: пластмасові і скляні пластинки, квадрати прозорої плівки, картки із завданнями для роботи в парах і групах , кольорові олівці; аудіозапис української народної пісні «Вийди, вийди, сонечко»
Хід уроку
І. Організація класу
Ось дзвінок нам дав сигнал.
Працювати час настав.
Тож часу не гаємо,
Урок наш починаємо.
ІІ. Актуалізація і мотивація навчальної діяльності учнів
1. Хвилинка фенологічних спостережень
– Яка зараз пора року?
– Який день і місяць?
– Сьогодні тепло чи холодно?
– Яке небо?
– Чи були сьогодні опади? Вітер?
2. Бесіда з класом
– Що таке природа?
– Що належить до живої природи?
– Що належить до неживої природи?
– Що не належить до природи?
– Чому природу треба охороняти?
3. Гра «Що зайве? Чому?»
(На екрані малюнки: камінь, вода, земля, небо і зорі, хмара, гора, м’яч.)
– Розгляньте уважно малюнки предметів і скажіть, який предмет серед них є зайвим? Поясніть свою думку.
Висновок: Це тіла неживої природи.
– Відгадайте загадку і дізнаєтеся, про що ми будемо говорити на уроці
Все від нього навкруги
Набирається снаги.
Тільки ранок настає,
Виглянь у віконце.
Всім воно життя дає –
Променисте…
(Сонце)
Словникова робота:
Снага – сила, енергія, життя.
– Що вам допомогло відгадати загадку?
– Що ви знаєте про Сонце? Якого воно кольору? Форми?
– Як лагідно ми називаємо Сонце? Чому ми так любимо його?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Сьогодні на уроці ми поговоримо про небесну зірку – Сонце. І дізнаємося, яке значення має сонце для природи.
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
1.Розповідь учителя
– Сонце – це зірка, велетенська розжарена куля, що складається з газів. Воно випромінює величезну кількість тепла. Цікаво, яка ж поверхня у Сонця? Чи є на ньому океани, суша? Учені, які ведуть спостереження за Сонцем через спеціальні телескопи стверджують, що його поверхня нагадує кашу, яка весь час кипить, фиркає, булькає. Тільки цю кашу не можна куштувати, бо вона інша, газова і дуже гаряча. Тому, якщо наблизитись до Сонця, то миттєво згориш.
Яке ж значення воно має для природи? Сонце дає природі: світло, тепло, енергію. Завдяки цьому на нашій планеті можуть рости рослини, жити тварини і люди.
– Кому потрібне Сонце на нашій планеті? Так, воно потрібне і рослинам, і тваринам, і людям, тобто усім живим організмам. Отже, завдяки Сонцю, на нашій планеті існує життя.
2. Обговорення «уявної ситуації».
– Діти, а тепер спробуйте уявити, щоб б сталося з нашою планетою, якби Сонце зникло ?
Відповіді учнів і узагальнення їх вчителем:
– Землю поглине пітьма, у темряві рослини загинуть. Тварини помруть із голоду. Загинуть і люди від нестачі їжі та тепла. Загине все живе на нашій планеті і перетвориться вона на льодяну пустелю. На щастя, таке не може трапитись, бо Сонечко дарує нам світло і тепло кожного дня.
– Сонце знаходиться від нас на дуже великій відстані, тому воно нам здається маленьким. Якби до нього можна було б поїхати по дорозі, то це можна було б зробити за 200 років. На ракеті долетіти до нього можна за рік. А маленькому промінчику Сонця потрібно всього 8 хвилин, щоб він спустився на землю.
Фізкультхвилинка
(За допомогою дзеркальця пустити сонячний промінчик по класу.)
– Подивіться, діти, а хто це до нас завітав?
– Цей сонячний Промінчик долетів до нас від Сонця. Він просить, щоб ви разом з ним відпочили.
Пострибаєм, як промінчики:
Стриб – скок, стриб – скок.
Поплескаєм у долоньки:
Хлоп – хлоп, хлоп – хлоп.
Усміхнемось сонечку:
– Здрастуй, золоте!
Усміхнемось промінчику,
Хай у нас живе.
3.Дослідження руху Землі навколо Сонця. Рольова гра
– Сонячний Промінець вас запитує, чи бачили ви, як сходить і заходить Сонце? Мабуть, ви думаєте, що Сонце крутиться навколо Землі. Але це не так. Насправді, Земля крутиться навколо Сонця, як і інші планети, що утворюють Сонячну систему.
(Учитель коментує, а учні інсценують рух Землі навколо Сонця.)
– Земля обертається навколо сонця – відбувається зміна пір року. Коли Земля обертається навколо своєї осі – відбувається зміна дня і ночі.
V. Закріплення і осмислення вивченого матеріалу
1.Практична робота
– А тепер Сонячний Промінчик пропонує вам стати справжніми вченими і провести дослідження:
Спробуйте подивитися на Сонце через книжку, зошит, пенал.
Чи проходить сонячне світло через непрозорі предмети?
Висновок: крізь непрозорі предмети сонячне проміння не проходить, тому утворюється тінь
Погляньте на Сонце через шматочок скла, прозорої пластмаси, плівки.
Через які ще предмети можна побачити Сонце?
Висновок: сонячне проміння проходить через прозорі предмети.
На попередніх уроках ми посадили у горщик квасолю. Вона проросла. Ми накрили її коробкою з отвором.
– Подивіться, в який бік нахилене стебельце рослини?
– А куди нахилили свої стебельця кімнатні квіти, які знаходяться на шафах у нашому класі?
Висновок: усе живе тягнеться до Сонця, до його світла і тепла.
2.Робота за підручником
а) Робота в парах
– Розгляньте ілюстрації у підручнику на с. 31.
– Назвіть предмети, які там зображені. Сонячний Промінчик пропонує вам виконати завдання на картках. Позначте на картках кружечками червоного кольору ті предмети, які не можуть жити без сонячного світла і тепла. Поясніть свою думку.
б) Опрацювання тексту підручника с.31
– Послухайте текст і скажіть, чому шкідливо дивитися на сонце?
3.Робота у зошиті з друкованою основою
– Виконайте самостійно завдання на с.13
Фізкультхвилинка
– Сонячний Промінчик запитує вас, чи не знаєте ви пісеньки про Сонце?
– Зараз ми з вами відпочинемо і виконаємо українську народну
Пісеньку–закличку «Вийди, вийди, сонечко»:
Вийди, вийди, сонечко (роблять махи руками),
На дідове полечко (показують широке поле),
На бабине зіллячко (садять в землю зілля),
На наше подвір’ячко.
На весняні квіточки (уявляють себе квітками),
На маленькі діточки (показують один на одного).
Там вони граються ( обертаються навколо себе),
Тебе дожидаються (підстрибують).
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого
1.Робота в групах (об’єднання учнів у групи)
– А тепер Сонячний промінчик просить вас попрацювати в групах.
(Кожна група отримає завдання на картці із зображенням Сонечка.)
– Вам потрібно прочитати запитання на картці і дати на нього відповідь.
1 група Чи можуть жити рослини без Сонця? Чому?
2 група Чи потрібне Сонце тваринам? Чому?
3 група Що дарує Сонце людям?
Висновок: життя без Сонця неможливе.
2.Узагальнення роботи груп
Вправа « Асоціативний кущ»: – Що ж дає нам Сонце?
світло
тепло радість
життя красу
СОНЦЕ
силу енергію
гарний настрій
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Що вас найбільше вразило?
Гра «Закінчи думку»
Сонце – це величезна розжарена …(куля).
Завдяки Сонцю на нашій планеті існує…(життя).
Сонячні промені несуть на Землю… (світло і тепло).
Сонце потрібне усьому …(живому).
– Сонячний Промінчик прощається з вами, діти. Йому потрібно повертатися до Сонечка. Ви дуже сподобалися Промінчику, адже були старанні, уважні і працьовиті. Він обов’язково розповість про вас Сонечку.