Учитель початкових класів Краматорського ЗЗСО №12 Кохан I.В.
Повітря та його властивості
Урок проведений в рамках STEM-освіти
Шукаємо невидимку
1-2 клас
Мета: Пригадати , що вже знаємо про повітря. Познайомити з властивостями повітря, проводити досліди, фіксувати і аналізувати результати, розвивати спостережливість, уміння аналізувати й робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: ємність з водою, коктейльні трубочки, пластикові пляшки, пластикові стаканчики, повітряні кульки, надувний круг, відео.
І. Ранкова зустріч
1.Вітання
-Щоб хороший настрій мати
Треба всім його бажати.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, озера, моря!
Доброго ранку, вся наша Земля!
2.Календар природи.
-Сьогодні четвер, …. грудня 2021 рік. На порозі новий рік, а у нас все ще немає снігу, але на дворі мороз i хмари зібрались важкi, тож чекаємо новорiчних чудес.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Постановка проблемного питання
-Діти, а чи знаєте ви що всi чекають на новорчнi свята. Навiть смiшарики вирiшили зiбратися разом вiдсвяткувати Новий рiк. Лосяш вирiшив зробити ялинку з повiтряних кульок, щоб зберегти життя справжнiй красунi. Доречi, смiшарики дуже турбуються та бережуть свiй казковий лiс. Лосяш приніс свій витвір мистецтва до Нюшi, вони разом раділи новорчнiй красунi. I тут, трапилася неприємнiсть. Кульки на ялиночцi почали лопатися. Смiшарики були в розпачi та вирiшили запитати поради. Дiти, а ви не знаєте, чому таке трапилося з ялинкою?
Хто в цьому винен?
Давайте допоможемо Смiшарикам розiбратися, що сталося?
А винен невидимка, про якого ми з вами вже говорили. Хто цей невидимко?
-Отже, ми спочатку відгадаємо хто він. А потім дізнаємося про нього більше.
2. Відгадування загадки
Куди ступиш — всюди маєш
хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
-Сьогодні на уроці ми продовжимо мову про повітря та його властивості
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1.Бесіда.
- До якої природи належить повітря?
Що ви можете про нього розповісти?
Повітря безбарвне, прозоре, без запаху.
Так, невже воно може бути причиною неприємності Лосяша?
- Діти, щоб більше дізнатися про повітря нам потрібно провести що? (Досліди.)
- А хто проводить досліди?(Вчені)
- Давайте ми зараз з вами перетворимося на вчених.
- Шановні вчені! Час вивчати повітря та його властивості.
У нас є 4 групи дослідників.
Запрошую вас до повітряної лабораторії.
Дослід 1.
Перед вами велика ємкість з водою та порожня пляшка.
Шановні вчені, спробуйте занурити пляшку у воду. Передаємо кожному по черзі
- Що ж сталося? Чому вона не тоне?
Висновок:
Повітря легше за воду. Отже повітря легке.
Демонстрація надувного круга.
-Шановні вчені, що це в мене в руках?
-Для чого він потрібен?
-Вірно, адже ми вже з’ясували , що повітря легше за воду.
Дослід 2.
-В стаканчик з водою опустимо коктейльну трубочку і випустимо повітря. Що відбувається?
Висновок:
Повітря виходить у вигляді бульбашок.
Дослід 3.
-Вкинемо у воду шматочок крейди. Що відбувається? Де взялося повітря в крейді?
Висновок:
Повітря знаходиться навіть в найменших шпаринах.
Лосяш:
- Все це добре, але ж шановні вчені , ви вже так багато дослідів провели, а менi так i не пояснили, чому вiд моєї ялинки майже нiчого не залишилося
Вчитель:
Не переживай так, Лосяш. Будь-яких вчених не можна квапити. Зараз ми відпочинемо, зробимо руханку i нам буде легше працювати.
3.Руханка.
https://youtu.be/llCcKF7axP0 Булька
Дослід 4.
Вийти сухим з води
Візьміть склянку з приклеєною серветкою на дні
Як ви думаєте, чи можна зануритися у воду та вийти сухим з води?
Перевірте по через, серветка суха? Так.
Зараз перегортаємо склянку та занурюємо її під воду ( в кожній групi цей дослід проводить підготовлена дитина)
Подивіться уважно, чи повністю склянка опинилася під водою?
Так , тепер дістаємо стаканчики та перевіряємо чи залишилася серветка сухою?
-Так, серветка суха, чому?
Висновок:
Тому що у склянці було повітря, воно заважало воді потрапити у склянку та намочити серветку
Дослід 5
Вчитель:
Лосяш:
Вчитель:
У ваших контейнерах холодна вода, а я вам ставлю контейнер з гарячою водою.
На столі стоїть пляшка з кулькою вгорі. Спочатку занурюємо пляшку у гарячу воду спостерігаємо що відбувається? ( кулька надувається)
Тепер переносимо пляшку в холодну воду (кулька здувається)
Знову занурюємо пляшку в гарячу воду (надувається)
Висновок: При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається. Але це ще не все!
Дослід 6
Лосяш, подивись як у нас в клас є гарнi прикраси до нового року - снiжинки-балеринки. Саме вони пiдкажуть нам ще одну властивiсть повiтря
Одну балеринку розмiщуємо над обiгрiвачем, а другу в сторонi , в руках у дитини. Та спостергаємо, як спдничка у балерини над обгрвачем починає рухатися, летiти
Висновок : тепле повтря пднiмається вгору
Лосяш:
Гра «Як зберегти природу?»