Тема. Повітря. Властивості повітря.
Мета: Розширити й поглибити уявлення дітей про властивості повітря; формувати вміння виконувати досліди, аналізувати результати, дотримуватися правил техніки безпеки під час проведення дослідів; формувати інформаційно-комунікативну компетентність; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи; дбайливе ставлення до природи; розвивати мислення, спостережливість, допитливість.
Обладнання: повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, солі, свічка, шприц, дрібні клаптики паперу, ілюстрації.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось — не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати —
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок починаймо!
2. Хвилинка спостережень. Вправа «Мікрофон»
— Дайте відповіді на запитання. Але пам’ятайте право відповідати у того хто тримає мікрофон.
― Яка зараз пора року?
―Який сьогодні день?
— Яке число і місяць?
---Який стан неба?
— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Актуалізація опорних знань.
1.Відгадування загадок
• Таке велике, що займає увесь світ,
Таке маленьке, що в щілину зайде. (Повітря)
• Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
― Так, це повітря.
IIІ. Повідомлення теми і мети уроку
Отож, тема нашого уроку : «Повітря. Властивості повітря»
III. Вивчення нового матеріалу
— Діти, для чого потрібне повітря? (Воно потрібне для дихання людям, тваринам, і рослинам.)
— Що станеться, якщо повітря раптом зникне? (Ми не проживемо і декількох хвилин.)
― Подивіться на екран. На ньому ви бачите Землю, нашу планету, з космосу. Навколо Землі голубий обідок – це і є товстий шар повітря, або ще називають – атмосфера. Атмосфера – це газова оболонка Землі.
- Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про повітря.
Прозоре, безбарвне, не має запаху, при нагріванні розширюється, при охолодженні стискається.
Бесіда
― Отже, ми пригадали, що ви вже знаєте про повітря.
― Діти, щоб більше дізнатися про повітря нам потрібно провести що? (Досліди)
― Ми знаємо, що повітря є скрізь – на вулиці, в кімнаті, у землі, у воді.
― Підніміть зошит, чи бачите ви через нього інші предмети? (Ні)
― Через стіну ми бачимо сусідній клас? (Ні)
― А предмети, які знаходяться в класі, ви бачите? (Так)
― У класі ми бачимо дошку, парти, стіни, за вікном – будинки, дерева, хмари. А чи можемо ми бачити повітря? (Ні)
― Про яку властивості повітря це говорить?
Висновок: Повітря прозоре. Про це свідчить те, що ми бачимо через нього всі навколишні предмети.
— За допомогою зору його можна виявити лише в деяких випадках.
2. Повітряна лабораторія.
Проведемо дослід 1. Опускаємо у банку з водою пляшку догори дном. Повільно нахиляємо її.
― Що ви бачите? (З пляшки виходять бульбашки повітря, а в пляшку потрапляє вода.)
— Якого кольору повітря? (Повітря безбарвне)
Дослід 2.
― Де ж знаходиться повітря? Візьміть зошити і помахайте ними перед обличчям.
― Що ви відчули?
― Ми відчули дотик, що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали.
Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря яке рухається.
―А хто мене скаже, що таке вітер? (Вітер - це рух повітря)
Він буває різним: легеньким, помірним і сильним. Під впливом вітру похитуються дерева, швидко або повільно біжать по небу хмаринки, кружляють сніжинки або виє завірюха.
Дослід 3.
― Як ви думаєте, а повітря можна спіймати?
― Давайте попробуємо. Для цього візміть політиленомі пакети і спробуйте «зловити» повітря.
Дослід 4.
― А зараз візміть пластикову трубочку і опустимо її у стакан з водичкою і випустимо повітря.
― Що відбувається?
Висновок. Повітря виходить у вигляді бульбашок.
Дослід 5. Візьмемо грудочку землі (глини, солі, цукру, крейди) і зануримо її у склянку з водою.
― Що ви побачили? (звідти виходять бульбашки)
― Так, ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить.
Висновок. Повітря заповнює всі проміжки і щілини воно є в усіх предметах. Воно розчинене у воді, і навіть в землі теж є повітря. Повітря оточує нас з усіх боків.
— Ви були в лісі? Вдихали лісове повітря? Чим воно пахне? (Лісом)
― Гуляли берегом річки або моря ввечері? Що ви відчували? (Запах річки, моря)
― Що ви відчуваєте, коли мама пече пиріг? (Запах пирога). Повітря не має запаху.
— Але іноді невидиме повітря стає видимим, коли в ньому занадто багато диму, воно набуває неприємного запаху, ним стає важко дихати.
Висновок: Чисте повітря запаху не має.
Дослід 6. Щоб дізнатись про наступну властивість повітря нам на пляшку потрібно натягнути кульку і помістити в посуд з гарячою водою(кулька піднесеться), а тоді помістити у холодну воду(опуститься).
Висновок. При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається.
V. Узагальнення й систематизація зань та вмінь учнів
1. Перегляд відеоматеріалів «Властивості повітря» 2.Відповіді на запитання
— Які властивості повітря вам відомі?
• Прозоре;
• безбарвне;
• не має запаху;
• погано проводить тепло;
• добре пропускає сонячне проміння;
• гірше передає звук, ніж дерево.
VІ. Підсумок уроку Метод «Мікрофон»
― Що сподобалося вам на уроці?
― Що цікавого ви дізналися?
― Чи повторите деякі досліди вдома з батьками?