Повітря. Властивості повітря. Вплив людини на довкілля. Охорона природи. Дотримання правил безпеки під час проведення

Про матеріал
Конспект уроку на тему : Повітря. Властивості повітря. Вплив людини на довкілля. Охорона природи. Дотримання правил безпеки під час проведення дослідів. Мета та цілі уроку: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, з'ясувати властивості повітря дослідним шляхом(прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження, погано проводить тепло); розвивати вміння проводити прості досліди, робити висновки, визначити значення повітря для людини, рослин і тварин, необхідність охорони повітря від забруднення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Повітря. Властивості повітря. Вплив людини на        довкілля. Охорона природи. Дотримання правил

          безпеки під час проведення дослідів

Мета та цілі уроку: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, з'ясувати властивості повітря дослідним шляхом(прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження, погано проводить тепло); розвивати вміння проводити прості досліди, робити висновки, визначити значення повітря для людини, рослин і тварин, необхідність охорони повітря від забруднення; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Очікувані результати: описують зміни, що відбуваються з повітрям (розширення під час нагрівання і стискання під час охолодження); називають властивості повітря; досліджують властивості повітря;

Обладнання та матеріали.:  технічний засіб для демонстрації презентації (телевізор); презентація «Властивості повітря»; «світлофор» емоцій; ваги; велика склянка; 2 однакові невеличкі склянки; освіжував повітря; посуд для проведення дослідів; склянки з водою; повітряні кульки.

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Психологічний насрій

Встали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

- Подаруйте один одному усмішки.

Підсумок фенологічних спостережень.

  • Яка зараз пора року?
  • Назвіть осінні місяці?
  • Нагадайте мені, будь ласка, який зараз місяць?
  • Який по порядку в році місяць жовтень? А серед осінніх місяців?
  • Які зміни в неживій природі відбуваються восени?
  • Зміни в неживій природі призводять до змін у живій. Розкажіть про ці  зміни.

- Які зміни в діяльності людей восени?

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

   – Сьогодні мені зустрівся добрий чародій. Як звуть його, ви дізнаєтесь тоді, коли відгадаєте загадку:

 Загадка: без рук, без ніг, а ворота відчиняє? (Вітер)

  • Сьогодні на уроці за нами буде спостерігати цей красень (вівішую картинку Вітру). Він вам пропонує відгадати загадку :

Таке велике,

Що займає увесь світ,

Таке маленьке,

Що в щілину зайде. (Повітря)

― На уроці ми поведемо мову про повітря, дізнаємось де воно є, яке значення має в житті людини, чому потрібно дбати про чистоту повітря. А для цього кожний з вас стане дослідником, а наш клас буде великою дослідницькою лабораторією.

  •  Словникова робота
  • Атмосфера- суміш газів, газоподібна оболонка Землі.
  • Дослід- дії з використанням приладів для отримання нових знань.

- Прогнозування роботи.  СВІТЛОФОР 

Учні підіймають цеглинки наступним чином:

я все знаю про повітря – зелений,

я дещо знаю про повітря – жовтий,

я нічого на знаю про повітря – червоний)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь з елементами бесіди про властивості повітря

 Уявімо, що ми опинилися посеред чудової лісової галявини. Співають пташки, цвітуть квіти, легенький вітерець погойдує дерева.

 – А де ж тут повітря? – запитаєте ви.

 – Повітря навколо нас, товстим шаром оточує Землю, але ми його не бачимо.

― Навколо Землі є спеціальна повітряна оболонка – атмосфера. Її часто називають Повітряним океаном. Але в цього океану немає берегів, він починається від поверхні Землі й поступово переходить у Космос, у нескінченність. Повітря є скрізь: на вулиці, у кімнаті, в ґрунті, у воді. Будь-яке місце на Землі заповнене повітрям.

Відкриття нового

  • Повітря (рос. воздух, англ. аir) - природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі (повітряний простір - повітряна оболонка).
  • Воно складається  з  азоту (78%),  кисню (21%), вуглекислого газу та інших газів.

(З допомогою цеглинок показати    склад повітря. Азот- жовта цеглинка, кисень- зелена, вуглекислий газ- синя.)

 

Цікаві факти про повітря.

- Щодня людина робить у середньому двадцять дві тисячі вдихів і видихів.

-За 1 хвилину легені переробляють до 10 літрів повітря.(Поняття місткість)

- Доросла людина робить 15 дихальних рухів (вдихів/видихів) за 1хвилину, а новонароджена дитина- 55 рухів за 1 хвилину.

- На скільки більше рухів робить новонароджена ніж доросла?

- Проведіть дослідження в парах. Порівняйте.

 ― Як ви думаєте, до якої природи належить повітря? (неживої)

― Чи можуть живі організми жити без повітря? (Ні).

― Для чого повітря людям та іншим живим істотам? (Для дихання).

― Але якщо люди і тварини дихають киснем, то рослини (вдень)  вдихають вуглекислий газ, а видихають кисень.

-  Як довго може не дихати людина?

ІV. Фронтальна практична робота. Демонстрація дослідів. Висновки.

 Дослід1.

Закрийте рот і ніс долонькою і затримайте дихання. Полічіть, скільки секунд можна не дихати.

Висновок: живі істоти не можуть існувати без повітря

 

Дослід 2.

Підніміть зошит, чи бачите ви через нього інші предмети? – Ні. – Через стіну ми бачимо сусідній клас? – Ні. – А предмети, які знаходяться в класі, ви бачите? – Так. - У класі ми бачимо дошку, парту, стіни, за вікном – будинки, дерева, хмари. А чи можемо ми бачити повітря? - Ні. – Про яку властивості повітря це говорить?

Висновок: Повітря прозоре. Про це свідчить те, що ми бачимо через нього всі навколишні предмети.

Дослід 3.

А зараз вдихніть глибоко, що ви відчули? Пахне чимось повітря?

Висновок: Чисте повітря запаху не має.

Дослід 4.

Закрийте очі. ( Бризнути освіжувач повітря) А зараз?

Висновок:  Ми відчули запах, повітря розносить інші запахи  .

Дослід 5.

Можна спробувати повітря на смак? Лизніть його. Яку властивість повітря ми відкриємо?

Висновок: повітря не має смаку.

Дослід 6.

Візьміть в руки книгу. Якої вона форми? А тепер спробуйте взяти в руки повітря. Вийшло? Чи має повітря форму?

 Висновок: повітря не має форми.

Дослід 7.

Зважимо дві порожні кульки. Надуємо одну кульку. Знову зважимо на вагах.

Висновок: повітря має вагу.

Дослід 8.

Наберіть в чашку води. Спробуйте втопити в ній порожню пластмасову пляшку. Що спостерігаєте? Яку властивість повітря виявили?

  • Повітря легше води, тобто менш щільне, ніж вода. Ось чому ви не боїтеся плавати, одягнувши рятувальний круг.

Висновок : повітря легше води.

 

Дослід 9.

 Д/З Напередодні учні отримали домашнє завдання: покласти порожню пляшку до холодильника на 3-4 години. Замалювати свої спостереження.

Висновок: повітря при охолодженні стискається, при нагріванні розширюється.

Дослід 10.

Візьміть повітряну кульку і щільно натягніть її на край шийки пляшки. Поставте пляшку разом з натягнутою на неї кулькою в каструлю з гарячою водою. Чому кулька почала надуватися? Звідки в ній з'явилось повітря?

Висновок:  Коли повітря всередині пляшки нагрівається, воно починає розширюватись. 

Дослід 11.

Як можна відчути повітря?

― Помахайте зошитом перед обличчям.

― Що ви відчули?

— Відчули, як повітря лагідно торкнулося вас? Ви часто робите так улітку, рятуючись від спеки, і не замислюєтесь, що саме повітря допомагає вам охолонути.

Висновок:  Повітря рухається. Рух повітря – вітер.

 

  • Чому батареї в кімнатах встановлюють внизу, під вікном? Що відбувається з гарячим повітрям? Так, коли повітря нагрівається, повітря розширюється, тобто стає легшим і піднімається вгору. Що займає місце, що звільнилося? (Холодне повітря). А це значить, на Землі відбувається постійне переміщення повітря, а рух повітря – це вітер.

Висновок: тепле повітря піднімається вгору, холодне опускається .

  1. Складання асоціативного куща

 

V. Фізкультхвилинка

Взяли кульки дружно в руки

 І давай щосили дути,

Потім кульки ми пустили –

Вони швидко полетіли...

 

VІ. Екологічна проблема

- Поміркуйте, чисте чи забруднене повітря на території школи ?  

(Відобразіть відповіді учнів в діаграмі. Порівняйте.)

- Розмістіть частинки клейкої стрічки в різних місцях.  Через деякий час  порівняйте, зробіть висновки.

  - Як ви розумієте вислів:

- «Повітря повинен бути чистим»?

 - Яке чудове повітря в лісі!

(У ньому багато кисню і корисних речовин).

- А ось в містах повітря зовсім інше. А яке? (Забруднене)

- Що ж забруднює наш повітря?

(У містах будується багато заводів. З їхніх труб у повітря піднімається дим, в якому багато пилу отруйних речовин, шкідливих для здоров'я всіх живих істот.

- Вихлопні гази автомашин так само забруднюють повітря.

- Пожежі,  виверження вулканів, забруднення землі непереробленим сміттям (звалища).)

-  Забруднення повітря загрожує здоров'ю людей, життя на Землі.

 - Що ж роблять люди, щоб повітря було чистим?

(На заводах працюють установки, які вловлюють пил і отруйні гази. У містах висаджують дерева. Вчені розробляють машини, які не будуть забруднювати повітря)

 

 

V ІІ. Дидактична гра  « Так чи ні ?»(Плескають в долоні)

- Повітря є тільки на вулиці.

- Повітря є у воді, ґрунті, всюди.

- Рослини  можуть жити без повітря.

- Повітря рухається.

- При нагріванні повітря розширюється.

- При  охолодженні повітря стискається.

- Брудне повітря корисне.

- Рослини очищують повітря від шкідливих речовин.

- Ми  будемо саджати й доглядати рослини.

 

VІІІ. Підведення підсумків  уроку

Вправа.  Сенкан.  

До слова ПОВІТРЯ складіть сенкан. 

- Назвіть тему уроку одним словом - висновком. (Повітря)Це життя!

– На які питання ми шукали відповіді?

Що нового дізналися на уроці?

Вправа СВІТЛОФОР.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 жовтня 2021
Переглядів
1129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку