Тема: Повітря. Властивості повітря. Вплив людини на довкілля. Охорона природи. Дотримання правил
безпеки під час проведення дослідів
Мета та цілі уроку: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, з'ясувати властивості повітря дослідним шляхом(прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження, погано проводить тепло); розвивати вміння проводити прості досліди, робити висновки, визначити значення повітря для людини, рослин і тварин, необхідність охорони повітря від забруднення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Очікувані результати: описують зміни, що відбуваються з повітрям (розширення під час нагрівання і стискання під час охолодження); називають властивості повітря; досліджують властивості повітря;
Обладнання та матеріали.: технічний засіб для демонстрації презентації (телевізор); презентація «Властивості повітря»; «світлофор» емоцій; ваги; велика склянка; 2 однакові невеличкі склянки; освіжував повітря; посуд для проведення дослідів; склянки з водою; повітряні кульки.
ХІД УРОКУ
Психологічний насрій
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
- Подаруйте один одному усмішки.
Підсумок фенологічних спостережень.
- Які зміни в діяльності людей восени?
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
– Сьогодні мені зустрівся добрий чародій. Як звуть його, ви дізнаєтесь тоді, коли відгадаєте загадку:
Загадка: без рук, без ніг, а ворота відчиняє? (Вітер)
Таке велике,
Що займає увесь світ,
Таке маленьке,
Що в щілину зайде. (Повітря)
― На уроці ми поведемо мову про повітря, дізнаємось де воно є, яке значення має в житті людини, чому потрібно дбати про чистоту повітря. А для цього кожний з вас стане дослідником, а наш клас буде великою дослідницькою лабораторією.
- Прогнозування роботи. СВІТЛОФОР
Учні підіймають цеглинки наступним чином:
я все знаю про повітря – зелений,
я дещо знаю про повітря – жовтий,
я нічого на знаю про повітря – червоний)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Уявімо, що ми опинилися посеред чудової лісової галявини. Співають пташки, цвітуть квіти, легенький вітерець погойдує дерева.
– А де ж тут повітря? – запитаєте ви.
– Повітря навколо нас, товстим шаром оточує Землю, але ми його не бачимо.
― Навколо Землі є спеціальна повітряна оболонка – атмосфера. Її часто називають Повітряним океаном. Але в цього океану немає берегів, він починається від поверхні Землі й поступово переходить у Космос, у нескінченність. Повітря є скрізь: на вулиці, у кімнаті, в ґрунті, у воді. Будь-яке місце на Землі заповнене повітрям.
Відкриття нового
(З допомогою цеглинок показати склад повітря. Азот- жовта цеглинка, кисень- зелена, вуглекислий газ- синя.)
Цікаві факти про повітря.
- Щодня людина робить у середньому двадцять дві тисячі вдихів і видихів.
-За 1 хвилину легені переробляють до 10 літрів повітря.(Поняття місткість)
- Доросла людина робить 15 дихальних рухів (вдихів/видихів) за 1хвилину, а новонароджена дитина- 55 рухів за 1 хвилину.
- На скільки більше рухів робить новонароджена ніж доросла?
- Проведіть дослідження в парах. Порівняйте.
― Як ви думаєте, до якої природи належить повітря? (неживої)
― Чи можуть живі організми жити без повітря? (Ні).
― Для чого повітря людям та іншим живим істотам? (Для дихання).
― Але якщо люди і тварини дихають киснем, то рослини (вдень) вдихають вуглекислий газ, а видихають кисень.
- Як довго може не дихати людина?
ІV. Фронтальна практична робота. Демонстрація дослідів. Висновки.
Дослід1.
Закрийте рот і ніс долонькою і затримайте дихання. Полічіть, скільки секунд можна не дихати.
Висновок: живі істоти не можуть існувати без повітря
Дослід 2.
Підніміть зошит, чи бачите ви через нього інші предмети? – Ні. – Через стіну ми бачимо сусідній клас? – Ні. – А предмети, які знаходяться в класі, ви бачите? – Так. - У класі ми бачимо дошку, парту, стіни, за вікном – будинки, дерева, хмари. А чи можемо ми бачити повітря? - Ні. – Про яку властивості повітря це говорить?
Висновок: Повітря прозоре. Про це свідчить те, що ми бачимо через нього всі навколишні предмети.
Дослід 3.
А зараз вдихніть глибоко, що ви відчули? Пахне чимось повітря?
Висновок: Чисте повітря запаху не має.
Дослід 4.
Закрийте очі. ( Бризнути освіжувач повітря) А зараз?
Висновок: Ми відчули запах, повітря розносить інші запахи .
Дослід 5.
Можна спробувати повітря на смак? Лизніть його. Яку властивість повітря ми відкриємо?
Висновок: повітря не має смаку.
Дослід 6.
Візьміть в руки книгу. Якої вона форми? А тепер спробуйте взяти в руки повітря. Вийшло? Чи має повітря форму?
Висновок: повітря не має форми.
Дослід 7.
Зважимо дві порожні кульки. Надуємо одну кульку. Знову зважимо на вагах.
Висновок: повітря має вагу.
Дослід 8.
Наберіть в чашку води. Спробуйте втопити в ній порожню пластмасову пляшку. Що спостерігаєте? Яку властивість повітря виявили?
Висновок : повітря легше води.
Дослід 9.
Д/З Напередодні учні отримали домашнє завдання: покласти порожню пляшку до холодильника на 3-4 години. Замалювати свої спостереження.
Висновок: повітря при охолодженні стискається, при нагріванні розширюється.
Дослід 10.
Візьміть повітряну кульку і щільно натягніть її на край шийки пляшки. Поставте пляшку разом з натягнутою на неї кулькою в каструлю з гарячою водою. Чому кулька почала надуватися? Звідки в ній з'явилось повітря?
Висновок: Коли повітря всередині пляшки нагрівається, воно починає розширюватись.
Дослід 11.
Як можна відчути повітря?
― Помахайте зошитом перед обличчям.
― Що ви відчули?
— Відчули, як повітря лагідно торкнулося вас? Ви часто робите так улітку, рятуючись від спеки, і не замислюєтесь, що саме повітря допомагає вам охолонути.
Висновок: Повітря рухається. Рух повітря – вітер.
Висновок: тепле повітря піднімається вгору, холодне опускається .
V. Фізкультхвилинка
Взяли кульки дружно в руки
І давай щосили дути,
Потім кульки ми пустили –
Вони швидко полетіли...
VІ. Екологічна проблема
- Поміркуйте, чисте чи забруднене повітря на території школи ?
(Відобразіть відповіді учнів в діаграмі. Порівняйте.)
- Розмістіть частинки клейкої стрічки в різних місцях. Через деякий час порівняйте, зробіть висновки.
- Як ви розумієте вислів:
- «Повітря повинен бути чистим»?
- Яке чудове повітря в лісі!
(У ньому багато кисню і корисних речовин).
- А ось в містах повітря зовсім інше. А яке? (Забруднене)
- Що ж забруднює наш повітря?
(У містах будується багато заводів. З їхніх труб у повітря піднімається дим, в якому багато пилу отруйних речовин, шкідливих для здоров'я всіх живих істот.
- Вихлопні гази автомашин так само забруднюють повітря.
- Пожежі, виверження вулканів, забруднення землі непереробленим сміттям (звалища).)
- Забруднення повітря загрожує здоров'ю людей, життя на Землі.
- Що ж роблять люди, щоб повітря було чистим?
(На заводах працюють установки, які вловлюють пил і отруйні гази. У містах висаджують дерева. Вчені розробляють машини, які не будуть забруднювати повітря)
V ІІ. Дидактична гра « Так чи ні ?»(Плескають в долоні)
- Повітря є тільки на вулиці.
- Повітря є у воді, ґрунті, всюди.
- Рослини можуть жити без повітря.
- Повітря рухається.
- При нагріванні повітря розширюється.
- При охолодженні повітря стискається.
- Брудне повітря корисне.
- Рослини очищують повітря від шкідливих речовин.
- Ми будемо саджати й доглядати рослини.
VІІІ. Підведення підсумків уроку
Вправа. Сенкан.
До слова ПОВІТРЯ складіть сенкан.
- Назвіть тему уроку одним словом - висновком. (Повітря)Це життя!
– На які питання ми шукали відповіді?
Що нового дізналися на уроці?
Вправа СВІТЛОФОР.