Позакласна робота з фізики (сценарії)

Про матеріал
Позакласна робота – невід′ємна частина всієї системи навчання. Вона несе в собі дуже велику позитивну мотивацію, допомагає зацікавити школярів предметом, виявити здібних учнів для подальшої роботи.
Перегляд файлу

 

 

Ганжа Т.В.

 

 

 

 

 

 

 

Розробка сценаріїв проведення інтелектуальних ігор

з фізичним змістом

ATOM 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

Позакласна робота – невід′ємна частина всієї системи навчально-виховної роботи школи. Вона несе в собі дуже велику позитивну мотивацію, допомагає зацікавити школярів предметом, виявити здібних учнів для подальшої роботи.

Метою позакласної роботи є:

  • формування наукового світогляду школярів;
  • допомагати глибокому засвоєнню шкільного курсу фізики, ознайомлювати з новими досягненнями в галузі фізики і техніки, здійснювати міжпредметні зв′язки;
  • сприяти розвитку логічного мислення учнів, кращому оволодінню практичними навичками під час фізичного експерименту і досліджень, розвитку їх конструкторської творчості;
  • сприяти вихованню самостійності та ініціативності, колективізму, взаємодопомоги;
  • проводити профорієнтаційну роботу серед учнів.

 

Приклади виразів про фізику:

 

Кожний школяр знайомий з істиною, за яку Архімед віддав би життя.

Ж. Ренан

***

Вище всіх узагальнених знань та мистецтв стоїть вміння проводити досліди, ця наука є царицею наук.

Р. Бекон

***

Кожен раз, коли ми уважно вдивляємось у світ, ми створюємо теорію.

І. Гете

***

Вчений вивчає природу не тому, що це корисно; він вивчає її тому, що це дає йому задоволення, тому що вона прекрасна.

Ж. А. Пуанкаре

***

Фізика – це наука розуміти природу.

Роджерс

***

Математика – це цариця всіх наук і служниця фізики.

Арабська мудрість

***

Хімік без знання фізики схожий на людину, яка все повинна шукати навпомацки.

М. Ломоносов

***

Нам надзвичайно пощастило, що ми живемо в той час, коли ще можна робити відкриття.

Р. Фейнман

***

Всі науки діляться на фізику і колекціонування марок.

Е. Резерфорд

***

Ніколи не соромся питати про те, чого не знаєш.

Арабська мудрість

***

Фізика і мова схожі на музику: я не люблю міркувати про музику, а віддаю перевагу її слуханню.

В. Вайсконф


Інтелектуальна гра «Слабка ланка»

(для учнів 7-11 класів)

 

Тема: Фізика – наука про природу.

Мета: Сприяти розвитку пам′яті та логічного мислення учнів під час вирішення нестандартних питань з фізики; активізувати пізнавальний інтерес та формувати науковий світогляд дітей; вчити творчо мислити, виховувати культуру спілкування між учнями.

Обладнання: саморобні плакати з висловами про фізику, газети учнів, випущені до тижня фізики.

Підготовчий етап.

Позакласний захід з фізики інтелектуальна гра «Слабка ланка» проводиться під час тижня фізики для учнів 7 – 11 класів. В грі беруть участь по одному представнику від класу, а решта учнів – оформляють приміщення, допомагають в проведенні вечора і беруть в ньому участь у ролі глядачів.

Правила гри аналогічні її телевізійній версії.

Сценарій гри.

Ведуча. Добрий день усім присутнім у цьому залі. Сьогодні ми зібралися для проведення інтелектуального шоу «Слабка ланка», а темою гри є фізика.

У котрий раз зібрали стіни ці
Населення шкільне – і старше, й менше.
Сьогодні тут змагаються знавці!
Цікаво всім і хто ж стане першим?
Хай схрестять у фіналі шпаги ті,
Хто переможе у вибіркових турах.
Питання і задачі – непрості,
Та справжнім фізикам вони по силі!

А переможцю сьогоднішньої зустрічі буде присвоєно звання «Найсильніший знавець фізики», та вручено диплом, який буде підтверджувати це звання.

За звання «Найсильнішого знавця фізики» сьогодні змагаються: (кожен учасник команди представляє сам себе).

Ведуча. А також у нас працюють експерти, які будуть стежити за регламентом проведення турів гри.

 

Перший тур.

Ведуча. Час проведення 1-го туру 2 хв.
Починаю з гравця ім′я якого починається з перших літер алфавіту.

Питання до першого туру.

1. (7 кл.) Все з чого складається природа (матерія).

2. (8 кл.) Найдрібніша частинка речовини (атом).

3. (9 кл.) Властивість тіл, яка описується законом Гука (пружність).

4. (10 кл.) Чи впливає вітер на показник сухого термометра (ні).

5. (11 кл.) Чи працюватиме електронна лампа в космосі (так).

6. (7 кл.) Чи замерзає морська вода при 0°С (ні).

7. (8 кл.) Від′ємний електрод (катод).

8. (9 кл.) Явище всесвітнього тяжіння (гравітація).

9. (10 кл.) Великий англійський фізик, творець теорії електричного поля (Джеймс Клерк Максвелл).

10. (11 кл.) Коливання, які розповсюджуються в просторі (хвиля).

11. (7 кл.) Причина зміни швидкості (сила).

12. (8 кл.) Процес переходу рідини в пар (випаровування).

13. (9 кл.) Швидкість у даний момент часу (миттєва). 

14. (10 кл.) Куди дівається кінетична енергія тіла при його зупинці (переходить у внутрішню).

15. (11 кл.) Одиниця вимірювання магнітної індукції (тесля).

16. (7 кл.) Те, що допоможе знайти голку в стіжку сіна (магніт). 

17. (8 кл.) Одиниця вимірювання роботи (Джоуль).

18. (9 кл.) Тіло, розмірами якого за даних умов можна знехтувати (матеріальна точка).

19. (10 кл.) За допомогою якого явища рухається медуза (реактивність).
20. (11 кл.) Які звукові явища ви знаєте (звуковий резонанс).

 

Ведуча. Тур завершено. Хто з учасників команди не відповідає так як слід, хто не може носити звання «Найсильнішого знавця фізики»! Прошу команду це визначити.
(Визначення «слабкої ланки»).

Ведуча. А зараз я прошу експертів за статистичними даними визначити найсильнішого та найслабшого знавця 1-го туру.

Другий тур.

Ведуча. Час 2-го туру зменшується на 10с. Починаємо з гравця, який за статистикою був найсильнішим у попередньому турі.

Питання до 2-го туру.

1. (7 кл.) Космічний корабель (ракета).

2. (8 кл.) Фізична величина, що характеризує швидкість руху молекул у тіні (температура).

3. (9 кл.) Замкнена крива, по якій рухається космічний корабель навколо Землі (орбіта).

4. (10 кл.) Що вимірює амперметр (силу струму).

5. (11 кл.) Те, що рухається зі швидкістю 300 тис. км/сек. (світло).
6. (7 кл.) Міра поверхні тіла (площа).

7. (8 кл.) Прилад для вимірювання тиску рідини (манометр).

8. (9 кл.) Добуток маси тіла на прискорення (сила).

9. (10 кл.) Одиниця електричного опору (Ом).

10. (11 кл.) Будь-яке замкнене коло (контур).

11. (7 кл.) Прилад для вимірювання сили (динамометр).

12. (8 кл.) Чи має молекула смак (так).

13. (9 кл.) Хто вперше відкрив закон інерції (Галілей).

14. (10 кл.) Сукупність атомів з однаковим зарядом (ізотопи).

15. (11 кл.) Найближча зірка до нас (Сонце).

 

Ведуча. Тур завершено. Хто "Слабка ланка". Кого потрібно виключити з гри? Прошу команду визначити це.
(Визначення слабкої ланки).

Ведуча. А зараз прошу експертів визначити найсильнішого та найслабшого учасника 2-го туру.

 

Третій тур.

Ведуча. Починаємо третій тур і час зменшується ще на 20 секунд. Гру розпочинаємо з гравця, який за статистичними даними був найсильнішим у другому турі.

Питання до 3-го туру.

1. (7 кл.) Найвидатніший стародавній вчений, який ввів у науку слово "Фізика" (Аристотель).

2. (8 кл.) Одиниці вимірювання сили струму (Ампер).

3. (9 кл.) Вектор, який з′єднує початкову та кінцеву точки траєкторії (переміщення).

4. (10 кл.) Котушка із залізним осердям (електромагніт).

5. (11 кл.) Видатний фізик, засновник теорії відносності та квантової теорії і статистичної фізики (А.Ейнштейн).

6. (7 кл.) Зміна форми, розмірів і об′єму тіла (Деформація).

7. (8 кл.) Повітряна оболонка, яка оточує Землю (атмосфера).

8. (9 кл.) Міра інертності тіла (маса).

9. (10 кл.) Скільки атомів має О2 (2).

10. (11 кл.) Явище огинання хвилями країв перешкод (дифракція).

 

Ведуча. Тур завершено, і прийшов час визначити хто слабка ланка. (Визначення слабкої ланки).

Ведуча. Прошу експертів повідомити результати 3-го туру.

 

Четвертий тур.

Ведуча. Четвертий тур і час знову зменшується на 30 с. Починаємо з гравця, який за статистикою був кращим.

Питання до 4-го туру.

1. (7 кл.) Одиниця сили (Ньютон).

2. (8 кл.) Частинка з найменшим негативним зарядом (електрон).

3. (9 кл.) Хто відкрив залежність: сила пружності пропорційна деформації (Р.Гук).

4. (10 кл.) Упорядкований рух заряджених частинок (електричний струм).

5. (11 кл.) Випускання електронів речовинами під дією світла (фотоефект).

6. (7 кл.) Який давньогрецький вчений дослідив дію рідини на занурене в неї тіло (Архімед).

7. (8 кл.) Явище взаємного проникнення речовин одна в одну внаслідок теплового руху молекул (дифузія).

8. (9 кл.) Сила, з якою тіло внаслідок притягання до землі діє на опору або підвіс (вага тіла).

9. (10 кл.) Температура, при якій пара у повітрі стає насиченою.

10. (11 кл.) Самочинне перетворення ядер одних атомів у ядра інших (радіоактивність).

 

Ведуча. 4 тур завершено, визначаємо слабку ланку в команді. (Визначення слабкої ланки).

Ведуча. Прошу експертів повідомити статистичні дані 4-го туру.

 

Фінал.

Ведуча. Залишилась фінальна гра, яка визначить найсильнішого знавця фізики нашої школи. І так, фінал, кожному фіналісту потрібно відповісти на 5 питань. Хто дасть найбільше правильних відповідей.

Питання фіналу.

Для першого учасника:

1. Чому в мороз сніг скрипить під ногами? (руйнуються кристалики-сніжинки).

2. Коли швидше висихає білизна: в морозну погоду чи у відлигу? (в морозну).

3. Чому влітку провисають проводи ліній електропередач сильніше, ніж взимку? (при нагріванні тіла розширяються).

4. На якому явищі ґрунтується засолка огірків? (Явище дифузії).
5. Чому під час ожеледиці тротуари і дороги посипають піском? (Для збільшення сили тертя).

 

Для другого учасника:

1. Чому не можна класти поряд випрану мокру білу і кольорову білизну? (Явище дифузії).
2. Чому корпус реактивного літака, космічної ракети роблять герметичними? (з висотою тиск збільшується).
3. Чому автомобілю важче поїхати з місця на покритій кригою дорозі? (сила тертя дуже мала).
4. Чому нагрівається пилка, якщо нею пиляти? (під час виконання роботи виділяється тепло).
5. В якому одязі жаркіше в темному чи світлому влітку? (в темному, темний колір притягує світло).

 

Ведуча. Гра закінчена, за результатами фіналу визначено переможця – найкращого знавця фізики. На згадку про сьогоднішню гру переможець отримує титул «Найсильніший знавець фізики», що підтверджує диплом.
(Вручення диплома та подарунків учасникам гри).


«Поле чудес» в країні «Фізика»

(для учнів 7 класу)

Мета. Сприяти розвитку логічного мислення учнів; розвивати їх допитливість, сприяти активізації пізнавальних інтересів; розвивати інтерес до вивчення фізики. Виявити вміння застосувати набуті знання на практиці; навчити творчо мислити. Виховувати культуру спілкування між учнями.

За способом проведення: гра «Поле чудес».
Обладнання: обладнання, яке необхідне для проведення гри (барабан, табло, жетони). Портрети вчених – фізиків.

 

Хід гри.

(на сцені двоє ведучих)

Ведучий.
Нині фізики в пошані,

Нині лірики забуті.

Справа не в чиїмсь бажанні – 

В світових законів суті.

Ведуча.
Фізика! Яке багате слово!

Фізика! Для нас не просто звук!

Фізика – опора і основа

Всіх, як є без винятку наук!

Ведучий.
Нас ніщо не зможе зупинити,

Кличуть вдаль незвідані світи.

Прагнемо ми відкриття зробити,

Щось своє в науці віднайти.

Ведуча.
Доведемо, друзі, що жартувати, пісні співати вміємо. Для цього у гру чудову зіграємо, яку «Поле чудес» ми називаємо.

 

I. Відбірковий тур. «Бліц-турнір».

Присутні відповідають на поставлені запитання. За правильну відповідь учню дається жетон. Після завершення туру обирається три гравці, які набрали найбільшу кількість жетонів.

Питання до «Бліц-турніру»:

1. Все з чого складається Природа. (Матерія).

2. Наука про Природу. (Фізика).

3. Найвидатніший стародавній вчений, якій ввів у науку слово «фізика». (Аристотель).

4. Фізична величина, що є мірою лінійних розмірів тіла. (Протяжність).
5. Міра інертності тіла. (Маса).

6. Явище всесвітнього тяжіння. (Гравітація).

7. Фізична величина, що є мірою поверхні тіла. (Площа).

8. Те, з чого складається тіло. (Молекула).

9. Здатність речовин, внаслідок їх безпосереднього стикання, проникати одна в одне. (Дифузія).

10. Найдрібніша частинка речовини. (Атом).

11. Фізична величина, яка характеризує ступінь нагрітості тіла. (Температура).

12. Тіло, розмірами якого за даних умов можна знехтувати. (Матеріальна точка).

13. Швидкість у даний момент часу. (Миттєва швидкість).

14. Лінія, вздовж якої рухається тіло. (Траєкторія).

15. Зміна форми, розмірів і об′єму тіла.(Деформація).

16. Прилад для вимірювання сили. (Динамометр).

17. Одиниця сили. (Ньютон).

18. Космічний корабель. (Ракета).

19. Одиниця маси. (Кілограм).

20. Прилад для вимірювання температури тіла. (Термометр).

21. Зміна положення тіла в просторі з часом . (Механічний рух).
22. Сила, яка виникає під час деформації тіла. (Сила пружності).
23. Сила, що діє на опору чи підвіс. (Вага).

24. Повітряна оболонка, яка оточує Землю. (Атмосфера).

25. Складне з′єднання механізмів. (Агрегат).

26. Засіб зв′язку. (Радіо).

27. Замкнута крива, по якій космічний корабель рухається навколо Землі. (Орбіта).

28. Виштовхувальна сила. (Архімедова сила).

29. Добуток сили, яка діє на тіло, на переміщення. (Робота).

30. Швидкість виконання роботи. (Потужність).

 

I. Завдання

Прилад для вимірювання довжин дуг, кривих ліній на картах і планах (КУРВИМЕТР).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Відбірковий тур. «Чи знаєте ви?»

Учням пропонується розв′язати якісні задачі, за пояснення учень отримує 2 жетони, за неповну відповідь – 1 жетон. Після завершення туру обираються три гравці, які набрали найбільшу кількість жетонів.

Питання до туру:

1. Чому влітку провисають проводи ліній електропередач сильніше, ніж взимку? (При нагріванні тіла розширюються.)

2. Чому неможливо знову зібрати розбиту вазу, як би сильно ми не здавлювали її шматочки? (Ми не можемо зближувати шматки на відстань взаємодії між молекулами.)

3. На якому явищі ґрунтується засолка огірків? (Явище дифузії.)
4. Чому автомобілю трудніше поїхати з місця на покритій кригою дорозі? (Сила тертя дуже мала.)

5. Чому запах розігрітого асфальту, який використовують для ремонту доріг, чути здалека? (Явище дифузії.)

6. Чому корпус реактивного літака, космічної ракети роблять герметичним? (З висотою збільшується тиск.)

7. Чому дверну ручку прикріплюють не посередині двері, а з краю? (Чим більше плече, тим менша прикладається сила – властивість важеля.)

8. Чому під час ожеледиці тротуари і дороги посипають піском? (Для збільшення сили тертя.)

9. Чому не можна класти поряд випрану мокру білу і кольорову білизну? (Явище дифузії.)

10. Чому людині, яка стоїть у автобусі, що рухається важко зберегти своє попереднє положення, якщо автобус раптово зупинився? (Явище інерції.)

 

II. Завдання.

Прізвище братів, які створили першу повітряну кулю. (МОНГОЛЬФ′Є).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Відбірковий тур. «Законоград»

Вчитель демонструє портрети видатних вчених-фізиків:
М.В.Ломоносов, І.Ньютон, Архімед.

Учні за портретним зображенням вченого повинні:

  • назвати ім′я вченого (1 жетон);
  • назвати закон, відкритий цим учнем (1 жетон);
  • записати формулу, якою виражається цей закон, та пояснити фізичні величини, які входять в цей закон (2 жетони);
  • сформулювати цей закон (2 жетони);
  • розповісти історію відкриття або біографію вченого (3 жетони);

За найбільшою кількістю набраних жетонів формується склад третьої ігрової трійки.

 

ІІІ. Завдання.

Барометр-анероїд з шкалою, за якою безпосередньо можна визначити висоту (АЛЬТИМЕТР).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра з глядачами

Для вимірювання кількості теплоти з давніх-давен використовували особливу одиницю, що в перекладі з латинської мови означає тепло, жар. Як називається ця одиниця? (КАЛОРІЯ)

 

 

 

 

 

 

 

 

Супергра

У 1962 році було відкрито новий сплав, що зкладається з нікелю і титану, перші повідомлення про властивості якого були сприйняті як жарт. Виготовлений гарячим штампуванням кузов автомобіля з цього сплаву не боїться деформації під час аварій тому, що просте підігрівання змушує його «пригадати» початкову форму і повернутися в недеформований стан. Це явище назване «пам′яттю форми» і знайшло широке застосування спочатку в космічній та військовій сферах, пізніше – в медицині. Ще ширшому використанню заважає висока ціна. Як називається цей сплав? (НІТИНОЛ).

 

 

 

 

 

 

 

Підводимо підсумки гри. Вітаємо переможця невеличким подарунком.


Гра-вікторина "Щасливий випадок"

(для учнів 9 класів)

 

Мета. Сприяти розвитку пам′яті та логічного мислення учнів, розвивати їх допитливість, формувати науковий світогляд, сприяти активізації пізнавальних інтересів, виявити вміння застосовувати набуті знання на практиці, виховувати культуру спілкування між учнями.

Обладнання. Прилади та матеріали, які необхідні для виконання дослідів; саморобні плакати з висловами про фізику; портрети вчених фізиків.

За способом проведення гра-вікторина «Щасливий випадок».

Підготовчий етап.

Позакласний захід з фізики гра-вікторина «Щасливий випадок» проводиться під час тижня з фізики між учнями 9-х класів. В грі беруть участь дві команди по 5 учнів, останні – оформлюють приміщення, готують необхідне для проведення гри обладнання, технічні засоби навчання, допомагають в проведенні вечора і беруть в ньому участь у ролі глядачів.

Правила гри аналогічні її телевізійній версії.

Хід гри

Ведучий.
Добрий день, шановні глядачі. Сьогодні в нашому залі відбудеться гра-вікторина «Щасливий випадок». В грі беруть участь дві команди: «Імпульс» і «Конденсатор». Стежити за правилами гри та підводити підсумки геймів буде компетентне журі.

(Представляє членів журі)

 

Перший гейм «Хто більше»

(Час обговорення кожного питання 20 секунд. За правильну відповідь – 1 бал)

Питання команді «Імпульс»:

1. За допомогою якого явища рухається медуза? (Реактивний рух)

2. Що таке курвіметр? (Вимірник довжини кривої лінії на картах і планах)

3. Турист проходить 6 км за 1 год. Скільки метрів він пройде за 1 хв.? (100 м)

4. Назвати ім′я вченого по портрету. (І. Ньютон)

5. Чому лапи білого ведмедя, покриті довгою жорсткою шерстю? (Для збільшення сили тертя)

6. Вчений та винахідник, засновник вітчизняної космонавтики. (К. Ціолковський)

7. З якою метою верхній край лопати, на який тиснуть ногою, вигнутий? (Для зменшення тиску)

8. Пристрій для вимірювання атмосферного тиску. (Барометр)

9. Що означає слово «фізика»? (Природа)

10. Чому м′яч, кинутий вертикально вгору, падає на землю? (Явище притягання)

 

Питання команді «Конденсатор»:

1. На якому явищі ґрунтується вимочування м′яса? (Деформація)

2. Що таке «ватерлінія»? (Лінія на морських судах)

3. Ідучи до школи, учень робить 820 кроків. Кожні 10 кроків – становить 5 метрів. Скільки метрів від дому до школи? (410 м)

4. Назвати ім′я вченого по портрету. (М. Ломоносов).

5. Чому у білого ведмедя короткі вуха закриті шерстю? (Це зменшує тепловіддачу).

6. Вчений-винахідник теорії відносності. (А. Ейнштейн)

7. Пристрій, за допомогою якого можна виміряти масу і вагу тіла. (Динамометр)

8. Відтворення фізичних явищ у спеціально створених умовах і за допомогою приладів. (Дослід)

9. Чому не можна перебігати вулицю перед рухомим транспортом? (Явище інерції)

10. Яка сила зумовлює приливи і відпливи у морях і океанах Землі? (Сила притягання, яка діє з боку Місяця і Сонця на воду морів і океанів).

 

Другий гейм «Заморочки з бочки»

У бочці знаходяться кружечки з номерами. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал. На одному з таких кружечків зображена підкова. Хто витягне цей кружечок і правильно відповість на питання, отримає 3 бали. Обговорення кожного питання – 20 секунд.

Питання:

1. Старовинна одиниця маси, яка існувала на Русі. (Гривна)

2.     Как-то раз спросили розу,

Отчего чаруя око,

Ты колючими шипами,

Нас царапаешь жестоко?

(Гострі шипи мають малу площу поперечного перерізу і тому створюють великий тиск).

3.     Тебе по болоту ходить довелось.

Легко ль тебе было? Вот то-то!

Тогда почему же огромнейший лось

Так просто бежит по болоту?

(Площа опори копит лося велика, а тиск малий)

4.    Бортпроводница очень мило

Перед отлётом попросила

Из ручек вылить все чернила.

Зачем ей это надо было?

(На великій висоті тиск навколишнього повітря маленький, а тиск в ручці дорівнює атмосферному тиску на поверхні землі. Під дією надлишкового тиску чорнила можуть вилися із ручки)

 

5. Відгадати загадку і пояснити явище: не лід, а сивий, не спить, а стелиться. (Іній. Коли насищення прилеглого до поверхні Землі шару повітря при температурі, нижче 0°С охолоджується, то водяний пар згущається на поверхні твердих кристалів).

6. Відгадати загадку і пояснити: в день блідніє, а в ночі світить та не гріє (Місяць – супутник Землі, який відбиває сонячні промені).

Третій гейм «Ти – мені, я – тобі»

До цього гейму учні готуються заздалегідь, тобто кожен гравець із команди готує питання суперникам. На обговорення дається час 20 сек. За правильну відповідь – 1 бал.

Четвертий гейм «Темна конячка»

Ведучий.
Зараз ми зачитаємо характеристику вчителя, який присутній на нашому «Щасливому випадку». Ви маєте відгадати, хто наш прихований гість. Уважно слухайте підказки:

  • Ця людина дарує нам знання;
  • Його уроки цікаві і пізнавальні для учнів;
  • Предмет, який він викладає, має багато спільного з фізикою;
  • Часто примушує писати самостійні роботи;
  • Любить викликати до дошки.

Наш гість – учитель хімії, який підготував командам цікаві та яскраві запитання.

Пояснити фокус «Палаюча хустина»

Обладнання: хустинка, вода, спирт, сірники, залізні щипці.

Для фокуса беруть хустинку, опускають її у воду до повного намочування, потім віджимають воду і опускають у спирт. Злегка віджимають. Хустинку беруть за кінчик залізними щипцями і підпалюють. Хустинка не згорає. (Це пояснюється тим, що спочатку вигорає спирт. Кількість теплоти, що створюється при горінні, йде на випаровування води, що оберігає тканину від горіння).

Пояснити дослід «Нитка, що не горить»

Обладнання: товста нитка, розчин кухонної солі, сірники.

Товсту нитку добре просякнути сильним розчином кухонної солі і висушену запалюють. Але, згораючи, вона не розпадається. Чому? (Кристали солі – неорганічна речовина, що не горить. Під дією тепла, що виділяється при горінні нитки, вони сплавляються і зберігають вигляд нитки).

П′ятий гейм «Гонка за лідером»

За час – 2 хвилини – потрібно відповісти на максимальну кількість питань. За вірну відповідь – 1 бал.

 

Питання команді «Імпульс»:

1. Паристій, яким вимірюють температуру. (Термометр)

2. Перший російський академік (М. Ломоносов)

3. Заряд ядра. (Додатні)

4. В якій воді для чаю швидше розчиниться цукор? (В гарячій)

5. Пара коней пробігла 20 км. По скільки км пробіг кожен кінь? (20 км)

6. Наука про природу. (Фізика)

7. Міра гравітаційної властивості тіла. (Маса)

8. Чи відрізняються між собою молекули води і льоду? (Ні)

9. Одиниця вимірювання сили. (Ньютон)

10. Характеристика бистроти і напряму руху. (Швидкість)

11. Найдрібніша частинка речовини. (Молекула)

12. Що важче, 1 кг заліза чи 1 кг пуху? (Однакові)

13. Супутник Землі (Місяць)

14. Прилад для вимірювання сили (Динамометр)

15. Молекула має смак? (Має)

16. Навіщо в ожеледицю тротуар посипають піском? (Для збільшення сили тертя)

17. Найвидатніший стародавній вчений, який ввів у науку слово «фізика»? (Аристотель)

18. Тіло, яке застосовують для виконання роботи, перетворення сили або її напрямку (Знаряддя).

19. Явище всесвітнього тяжіння. (Гравітація)

20. Засіб зв′язку. (Радіо)

 

Питання команді «Конденсатор»:

1. Пристрій, яким вимірюють густину речовини. (Ареометр)

2. Його іменем названі основні закони механічного руху. (І.Ньютон)

3. Заряд електрона. (Від′ємний)

4. На якому явищі ґрунтується процес засолювання огірків. (Дифузія)

5. Два учні грали в шахи 40 хвилин. Скільки хвилин грав кожен? (40 хвилин)

6. Наука про зорі та небесні тіла. (Астрономія)

7. Міра лінійних розмірів тіла. (Протяжність)

8. Чи відрізняються між собою молекули води і цукру? (Так)

9. Одиниця довжини. (Метр)

10. Характеристика бистроти руху молекул у тілі. (Температура)

11. Частинка, яка входить у склад молекули. (Атом)

12. Зміниться вага курки, якщо вона піднімає ногу? (Ні)

13. Найближча до нас зірка. (Сонце)

14. Явище зміни положення тіла відносно інших тіл називається…? (Механічним рухом)

15. Чи має атом смак? (Не має)

16. Чому газ не можна зберігати у відкритих посудинах? (Газ займає весь об′єм)

17. Що означає у перекладі з грецької мови слово «атом»? (Неподільний)

18. Виштовхувальна сила. (Архімедова)

19. Космічний корабель. (Ракета)

20. В якому стані перебуває при кімнатній температурі лід? (У рідкому)

 

Підбиваємо підсумки гри. Вітаємо переможців невеличкими подарунками.


Засідання клубу знавців «Що? Де? Коли?»

(для учнів 10 класів)

 

Мета. Формування у свідомості учнів природничо-наукової картини світу; вміння встановлювати причину і наслідок фізичного явища; навчити творчо мислити.

Обладнання. Спеціальний пристрій для проведення гри: стіл, розбитий на сектори, рулетка.

За способом проведення. Гра-вікторина «Що?Де?Коли?»

Підготовчий етап.

Позакласний захід з фізики гра-вікторина «Що? Де? Коли?» проводиться під час тижня у школі між учнями 10 класу. Заздалегідь учням пропонується на адресу клубу знавців (кабінет фізики) «надіслати» питання, які учні підбирають самостійно. Відбираються найцікавіші питання, оцінюються вартістю 1-12 балів. Гра проводиться в кабінеті фізики. Обирається команда із 6 чоловік. Останні учні оформляють приміщення, допомагають у проведені вечора і беруть в ньому участь у ролі глядачів.
Правила гри аналогічні її телевізійній версії.

 

Сценарій засідання знавців клубу «Що? Де? Коли?»

Круп′є.
Добрий день, панове! Я вас вітаю на нашій грі «Що? Де? Коли?»
Сьогодні проти глядачів грає команда (представляє членів команди).
Познайомимось з правилами гри. Гра буде проводитись до 6 очок. На полі 12 секторів: 6 білих, 6 чорних, кожен сектор має свою вартість 8-12 балів. Сектор «бліц» – 3 питання по 3 бали кожне і сектор «зеро» – питання, яке задає вчитель. На обміркування питань надається час 1 хвилина. І так, я прошу помічників розкласти конверти з питаннями. Починаємо гру.

Перелік питань, які пропонуються учнями для гри.

 

Сектор «Бліц»:

1. Десять мілілітрів спирту змішали з десятьма мілілітрів води, і суміш вилили в посудину місткістю 20 мілілітрів. Чи буде посудина заповнена по вінця?

(Ні, тому що між молекулами спирту потрапляють у проміжки між молекулами води і загальний об′єм суміші зменшується).

2. Яблука – це не якісь там екзотичні фрукти. Всі їх знають, і, мабуть, всі їх люблять. Ну, а ростуть яблука, як відомо, на яблуні. У родовому маєтку Вулсторна, що поблизу Кембріджа, росла собі в саду яблуня, плоди якої прославились на весь світ. Назвіть прізвище володаря родового маєтку, у чиєму саду виросло це легендарне яблуко.

(Ньютон. Легенда про яблуко, яке, нібито, впало на голову великому вченому, стверджує, що цей випадок наштовхнув його на відкриття закону всесвітнього тяжіння).

3. 2200 років тому в Древній Греції жив великий вчений Архімед. За своє життя він зробив багато відкриттів у науці, сконструював багато приладів. У Архімеда вдома була одна річ, якої він не винаходив і не конструював. Просто одного разу вона йому допомогла виконати завдання його володаря. Що це за річ? Чиє завдання виконував Архімед?

(Ванна. Архімед виконував завдання царя Гієрона. Він визначав, чи з чистого золота зроблена корона царя).

 

Сектор «8 балів»:

1. Прості механізми використовуються людьми з давніх-давен. Згадаємо хоча б дивовижні творіння древніх єгиптян-піраміди. Без застосування важелів, похилих площин та блоків їх неможливо було б побудувати. Але ще задовго до цього у самих живих організмів природа створила деякі з них. Назвіть прості механізми, що є у вашому організмі.

(З точки зору фізики – руки, ноги, пальці – це важелі, зуби, нігті – це клин).

2. Чи можна довести воду до кипіння без її нагрівання?

(Так, для цього потрібно зменшити тиск над вільною поверхнею рідини до рівня тиску насиченої пари при даній температурі).

 

Сектор «9 балів»:

1. Чи плаває залізо у воді?

(За певних умов – так. Зокрема, це можуть бути малі предмети – голка, канцелярська скріпка, лезо безпечної бритви, - покладені злегка на поверхню води, їх утримує на поверхні води сила поверхневого натягу. Інший випадок – це залізні предмети порожнистої форми, у яких середня густина, менша за густину води і порожня консервна банка, таз, кораблі…)

2. Чи можна розплавити шматок свинцю у воді?

(У відкритій посудині не можна. Але в герметично закритій температуру води можна довести до 374° С, в той час як свинець плавиться при 327° С).

 

Сектор «10 балів»:

1. Чорний ящик. Предмет, що лежить в чорному ящику було вжито в багатьох народів протягом тривалого часу. Це залізне знаряддя, за допомогою якого викрешували вогонь з кремнію. Назвіть, що лежить в чорному ящику та поясніть принцип його дії.

(Кресало. В основі його дії лежить збільшення внутрішньої енергії кременю і труту внаслідок виконання механічної роботи).

2. Всі добре знають, що йти легше, аніж бігти. Як це можна обґрунтувати з точки зору механіки?

(Під час бігу людина затрачає більшу енергію, тому що біг – це стрибки, під час яких людина значно вище підіймає свій центр ваги, ніж при ходьбі. А для цього затрачається додаткова енергія).

 

Сектор «11 балів»:

1. Двоє туристів на морозі вийняли термос і налили собі по маленькій чашечці гарячого чаю. Закрили термос корком, закрутили кришкою і вирішили через деякий час знову скуштувати гарячого напою. Відкрутивши кришку термоса, вони побачили… Що вони там побачили і чому?

(Вони побачили, що корок був відкритий. Холодне повітря, яке потрапило в термос, нагрілося і витиснуло корок).

2. Чому в народі говорять, що «Перший сніг – це не зима», маючи на увазі, що він скоро розтане?

(Тому що перший сніг, як правило, випадає на сиру землю і незамерзлі водойми, то вони, замерзаючи, віддаватимуть тепло навколишньому середовищу, і це спричинить танення снігу).

 

Сектор «12 балів»:

1. Чому можливо застудитися, якщо тривалий час залишитися в мокрому одязі чи взутті?

(При випаровуванні вологи поглинається тепло, яке забирається із організму людини).

2. Чорний ящик. У назвах багатьох фізичних приладів зустрічається слово «метр» (з грецької – міряю). Барометр, спідометр, тахометр, динамометр. Амперметр: міряє ампери, визначає силу електричного струму; вольтметр: міряє вольти, визначає напругу; омметр: міряє оми, визначає опір; ватметр: міряє вати, визначає потужність. Продовжуючи цей ряд, цей електричний прилад мав би називатися «кулонметр». Що знаходиться в чорному ящику?

(Електронметр: міряє кулони, визначає заряд).

 

Сектор «Зеро»

Вчитель. Тисячі років були безсилими перед природою. Різні явища природи (грім, засуха, дощ) викликали у них забобонність, страх та схильність перед невідомим. Намагаючись пояснити навколишній світ люди придумували різні фантастичні та хибні зв′язки між явищами. Так виникали забобони. Але, по-іншому пояснюються явища, які ґрунтуються на народних спостереженнях. Тому я вам пропоную за 1 хвилину пояснити деякі народні прикмети.

1. Якщо ластівки – береговушки низько літають над водою – чекати на дощ.

2. Якщо жаби удень вилазять із води на берег – чекати на дощ. Чому?

(Ластівки живляться маленькими комахами, які перед дощем знаходяться біля поверхні води. Це відбувається тому, що в цей час повітря вологе, крильця комах намокає і це не дозволяє їм піднятися вище.

У жаби шкіра дуже легко випаровує вологу. В сухій атмосфері шкіра швидко збезводнює, тому вона, якщо сонячно й тепло – сидить у воді. В сиру погоду, коли збирається дощ, жаба вилазить на поверхню, так як обезвоження їй не загрожує).

Підсумки. Для зацікавленості та заохочення команді учнів виставляю у журнал бали, які вони заробили під час гри. А також оцінюю тих учнів – «глядачів», на чиї питання не було дано правильної відповіді.


Інтелектуальна гра «Хрестики-нулики»

(для учнів 11 класу)

 

Мета: навчити учнів систематизувати знання, якими оволоділи, бачити їх цілісність і взаємозв′язок, вміти пояснювати явища природи на основі отриманих знань і умінь, практично застосувати фізичні знання у побуті та на виробництві; розвивати в учнів логічне мислення, робити висновки та узагальнення; розвивати інтерес до вивчення фізики; виховувати культуру спілкування між учнями.

Обладнання: вислови про фізику, картки з завданнями, набір приладів: джерело світла, дзеркало, олівець, склянка з водою, білий лист паперу, дві скляні пластинки, розчин мила, шматок капрону, кольоровий папір.

Ти визнана найтяжчою із всіх наук,
Але потрібна нам завжди і всюди.
Без фізики ми нині як без рук,
З тобою з казки дійсність творять люди.

 

Хід заходу

На дошці графічно зображено поле гри «Хрестики-нулики». За метою гри кожна клітина означає певну категорію питань або завдань з фізики.

В цій грі беруть участь дві команди: «Хрестики» і «Нулики», які дають змістовну відповідь на питання та отримують право заповнити клітинку хрестиком чи нуликом.

Команда, яка першою вибудує пряму лінію на полі гри, отримує звання переможниці.

http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/krestiki-noliki.png

Історія:
7 травня 1895 р. О. С. Попов виступив з доповіддю «Про відношення металевих порошків до електричних коливань» на засіданні Російського фізико-хімічного товариства і продемонстрував дію свого приладу. Що за прилад продемонстрував Попов? Як цей день називається в історії?

(Когегер – прилад для виявлення і реєстрування електричних коливань. День – радіо.)

 

Експеримент:
Прилади: дзеркальце, джерело світла, олівець, склянка з водою, білий лист паперу, дві скляні пластини, розчин мила та тоненька трубка, шматок капрону, пластинка чорного кольору.
Покажіть та поясніть:

1. Закон відбивання світла.

2. Закон заломлення світла.

3. Інтерференція світла.

4. Дифракція світла.

5. Покажіть світло, що поглинає всі промені.

 

Народознавство:
Загадки «Природа і явище в ній».

  • Що в сундук не заховаєш? (Промінь світла).
  • Ти за нею, а вона від тебе, ти від неї – вона за тобою. Що це? (Тінь).
  • Ревнул віл на сто сіл, за сто річок. Що це таке? (Грім).
  • Вдалині бушує гроза, яке явище ми зафіксуємо раніше – почуємо грім чи побачимо блискавку? (Блискавку).

 

Здоров′я:
Людина не є стороннім спостерігачем або володарем природи, а є її невід′ємною складовою. Тому збереження й охорона здоров′я природи, а також збереження життя й охорона здоров′я людини як частини природи є важливою проблемою.
Поясніть, що таке електромагнітне забруднення навколишнього середовища? Який механізм впливу електромагнітного поля на стан здоров′я людини?
(Середня напруженість електромагнітного поля Землі 100 В/м. Під час блискавок, бур, хуртовин вона може сягати 1000 В/м. Це впливає на самопочуття і здоров′я людини).

 

Портретна галерея:

(Портрет Рентгена.) Назвіть ім′я вченого та пригадайте явище, яке він відкрив. (Рентген, рентгенівські промені).

 

Література:
За уривком твору Миколи Васильовича Гоголя «Повість про те, як посварилися Іван Іванович з Іваном Никифоровичем» поясніть походження явища, яке описане:
«У кімнаті, куди ступив Іван Іванович, було зовсім темно, бо віконниці були позачинювані, і сонячний промінь, пробиваючись крізь дірку, зроблену у віконниці, грав як веселка і, вдаряючись в протилежну стіну, вимальовував на ній яскравий краєвид з очеретяних дахів, дерев та порозвішуваного на подвір′ї одягу, тільки все було в зміненому вигляді».

(Явище зумовлено прямолінійністю поширення світла крізь малий отвір у віконниці).

 

Природа:

Фізика – наука про природу. Поясніть явища, які зустрічаються у природі.

Чому погано видно через скло у дощ? (заломлення і розсіювання світла у краплях води).

Як пояснити райдужні смуги в гасі на поверхні води? (внаслідок явища інтерференції).

Під час виготовлення штучних перламутрових ґудзиків на їх поверхню наноситься дрібне штрихування. Чому після такої обробки ґудзики мають райдужне забарвлення? (штрихи відіграють роль дифракційної гратки – дифракція).

Чому потовчене на порошок скло непрозоре? (це скло відбиває промені в різних напрямах і лише частково пропускає).

 

Фізика:
1. Пропоную вам змагання – продовжте формулювання раніше вивчених означень, правил, законів.

2. Процес поширення ЕМП називається … (ЕМХ).

3. Першим винайшов радіо. (О. Попов).

4. ЕМХ мають такі властивості … (поглинання, відбивання, заломлення).

5. В чому вимірюється довжина світлової хвилі? (в метрах).

6. Явище відхилення від прямолінійного поширення світла називається… (дифракцією).

7. Залежність швидкості світла від частоти коливань або довжини хвилі називається… (дисперсією).

8. Кут падіння дорівнює куту відбивання – це закон… (відбивання світла).

9. Які промені заломлюються найбільше? (Фіолетові).

10. Де швидкість поширення світла більша: у вакуумі чи у воді? (У вакуумі)

11. Прмені якого кольору поширюються у вакуумі швидше? (Всі промені у вакуумі мають ознакову швидкість).

 

Дозвілля:

Розв′яжіть кросворд та прочитайте у виділених клітинках прилад, в якому використовується явище повного відбивання світла.

 

1. Хвильове явище, що вивчав Ньютон.

2. Явище, при якому кут падіння дорівнює куту відбивання

3. Прилад, за допомогою якого можна досить точно виміряти довжину світлової хвилі.

4. Явище додавання двох хвиль, внаслідок чого спостерігається підсилення або послаблення результуючих коливань.

5. При дисперсії світла можна спостерігати червоний

6. Російський фізик, винахідник радіо.

7. Один із основних кольорів спектру, який використовується в телебаченні.

8. Прилад, який 2 червня 1896 року запатентував італійський інженер Гульєльмо Марконі.

9. Процес, протилежний модуляції

 

http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/krossvord.png

Підбиваємо підсумки гри. Вітаємо команду-переможців невеличкими подарунками.


Інтелектуальна гра «Найрозумніший»

(для учнів 7 класу)

 

Мета: сприяти розвитку пам′яті та логічного мислення учнів; розвивати їх допитливість; сприяти активізації пізнавальних інтересів до вивчення фізики; формувати науковий світогляд; виявити вміння застосовувати набуті знання на практиці; виховувати культуру спілкування.

Обладнання: саморобні плакати з висловами про фізику, газети учнів, випущені до тижня фізики.

За способом проведення: інтелектуальна гра «Найрозуніший».

Підготовчий етап: позакласний захід з фізики інтелектуальна гра «Найрозумніший» проводиться під час тижня з фізики та математики між учнями 7-х класів. У грі беруть участь усі учні класу.

Правила гри аналогічні її телевізійній версії.

 

Сценарій гри.

Серед учнів класу обираються 12 учасників гри, які правильно відповіли на поставлене запитання відбіркового туру. Номер запитання відповідає номеру учасника гри.

Питання до відбіркового туру

1. Під дією вантажу гумовий шнур подовжився. Чи змінились при цьому проміжки між частками гуми? (так, збільшились)

2. Як можна прискорити процес дифузії в твердих тілах? (нагріти)

3. У зимовий морозний день над ополонкою в річці утворився туман. Який це стан води? (газоподібний)

4. Яку траєкторію під час руху по прямолінійній дорозі описує центр колеса автомобіля? (пряму лінію)

5. Чому краплі дощу під час різкого струшування злітають з одягу? (явище інерції)

6. Чому м′яч, кинутий вертикально вгору, падає на землю? (діє сила тяжіння вертикально вниз)

7. Чому дорівнює сила тертя спокою, якщо автобус рівномірно рухається по горизонтальному шляху? (сили тяги)

8. Поясніть призначення наперстка, який одягають на палець під час шиття голкою? (для зменшення тиску)

9. Чому тверде тіло зберігає свою форму, а рідина набуває форми посудини, в яку її налито? (різні проміжки між молекулами)

10. На якому явищі ґрунтується засолка огірків? (явище дифузії)

11. Чому під час ожеледиці тротуари і дороги посипають піском? (для збільшення сили тертя)

12. Чому влітку провисають дроти ліній електропередач сильніше, ніж взимку? (при нагріванні тіла розширюються)

 

В першому турі потрібно кожному учаснику найбільше дати відповідей на поставлені запитання.

Питання до І туру

1. Все, з чого складається Природа:

а) тіла

в) матерія

б) явища

г) молекули

2. Прилад для вимірювання сили

а) терези

в) динамометр

б) лінійка

г) монометр

3. Основні методи фізичного пізнання:

а) спостереження

в) експеримент

б) вимірювання

г) фізичні закони

4. Як називається найдрібніша частинка речовини?

а) молекула

в) атом

б) крапелька

г) пилинка

5. Зміну положення тіла в просторі називають?

а) станом тіла

в) переміщенням

б) механічним рухом

г) шляхом

6. Який прилад використовують для вимірювання об′єму тіл?

а) секундомір

в) мензурка

б) лінійка

г) терези

7. Вкажіть явище, яке пітверджує дифузію

а) плавлення металу

в) розширення тіла

б) поширення запаху

г) кристалізація

8. Який із названих рухів можна вважати поступальним?

а) рух кабінки каруселі

в) рух Землі навколо Сонця

б) вертикальне піднімання залізобетонної плити

г) рух плоту на річці

9. Маса тіла в одиниці об′єму означає:

а) масу частини тіла

в) масу всього тіла

б) густину тіла

г) вагу тіла

10. Куди нахиляться пасажири тролейбуса, якщо він різко загальмує?

а) вправо

в) вперед

б) вліво

г) назад

11. Силу, що виникає під час деформації називають

а) силою тяжіння

в) силою пружності

б) вагою

г) силою тертя

12. Як спрямована сила тяжіння?

а) вертикально вгору

в) вертикально вниз

б) в напрямку руху тіла

г) в протилежному напрямку руху тіла

Лічильна комісія визначає 6 переможців І туру.

У ІІ турі кожний учасник обирає дві теми і за час 1хв. дає відповіді на поставлені запитання.

Питання до теми «Фізичні величини»

1. Яким умовним символом позначають об′єм тіла? (V)

2. Про яку фізичну величину йдеться у реченні «Територія України становить 603,7 тис. кв.км»? (площа)

3. Яку літеру використовують для позначення густини? (ρ)

4. Як називають величину, яка чисельно дорівнює шляху, що його проходить тіло за одиницю часу? (швидкість)

5. Якою буквою позначають вагу тіла? (Р)

6. Вагу тіла вимірюють у кг? (ні)

7. Як позначається сила? (Р)

8. Яку фізичну величину вимірюють у Па? (тиск)

9. Яку фізичну величину позначають буквою h? (висоту)

10. Густина льоду більше за густину води? (так)

11. Міра поверхні тіла. (площа)

12. Фізична величина, яка характеризує ступінь нагрітості тіла. (температура)

 

Питання до теми «Одиниці вимірювання фізичних величин»

1. Одиниці вимірювання довжини. (м)

2. Які одиниці використовують для вимірювання площі (м²)

3. Яку фізичну величину вимірюють в м³? (об′єм)

4. В яких одиницях вимірюють густину речовини? (кг/ м³)

5. Одиниця маси. (кг)

6. Яку одиницю використовують для вимірювання пройденого шляху? (м)

7. Що прийнято за одиницю вимірювання сили? (Н)

8. Яка одиниця часу є основною? (секунда)

9. Чому дорівнює тиск, який створює сила 1Н на площу 1 м²? (1 Па)

10. Що вимірюють у градусах? (температуру)

11. Скільки секунд у 1 хвилині? (60 с)

12. Літр – одиниця вимірювання …(об′єму)

 

Питання до теми «Фізичні прилади»

1. Який прилад використовують для вимірювання об′єму рідини? (мензурка)

2. З допомогою якого приладу визначають масу тіла? (терези)

3. З допомогою якого приладу вимірюють час? (секундометр)

4. Як називають прилад, який використовують для вимірювання швидкості? (спідометр)

5. Який прилад використовують для вимірювання сили? (динамометр)

6. Який прилад використовують для вимірювання атмосферного тиску? (барометр)

7. Призначення термометра. (вимірює температуру)

8. Чим вимірюють протяжність тіла? (лінійкою)

9. Як виміряти об′єм тіла неправильної форми? (за допомогою мензурки)

10. Скільки в 1 см метрів? (0,01 м)

11. Мінімальна відстань між двома поділками на шкалі вимірювального приладу. (ціна поділки)

12. Яку швидкість показує спідометр? (миттєву)

 

Питання до теми «Фізичні явища»

1. Як зміниться температура тіла із збільшенням швидкості руху молекул (збільшиться)

2. В якій із названих речовин явище дифузії відбувається повільніше при кімнатній температурі: залізо, вода, повітря? (залізо)

3. Від чого залежить швидкість дифузії? (від температури)

4. Відомо, що перші і треті страви стають смачнішими після того як «настояться». Поясніть явище, що лежить в основі цього процесу. (дифузія)

5. Чи замерзне морська вода при 0ºС? (ні)

6. Зміна форми, розмірів і об′єму тіла називається … (деформація) 

7. Чому не можна класти поряд випрану мокру білу і кольорову білизну? (явище дифузії)

8. Явище всесвітнього тяжіння називається …(гравітація)

9. Як можна прискорити процес дифузії в твердих тілах? (нагріти)

10. Літнього вечора над болотом утворився туман. Який це стан води? (газоподібний)

11. Які зміни відбулися в русі трамваю, якщо пасажири раптово відхилились вправо? (повернув вліво)

 

Питання до теми «Фізичні формули»

1. Яка площа квадрата, сторона якого 10 см? (100 см²)

2. За яким співвідношенням можна дізнатися про тривалість прямолінійного рівномірного руху тіла. (t=S/v)

3. Знаючи об′єм тіла та речовину, з якої воно виготовлене, можна обчислити його масу? (так m=p·v)

4. За формулою m·q можна обчислити вагу тіла? (так)

5. Як знайти пройдений шлях, знаючи час і середню швидкість руху? (S=v·t)

6. Для визначення густини потрібно … (масу поділити на об′єм)

7. Сила тяжіння пропорційна … (масі)

8. Коли виникає сила пружності. (під час деформації)

9. Як розрахувати силу тяжіння? (F=m·q)

10. Як зміниться тиск, якщо силу збільшити вдвічі, а площу опори зменшити вдвічі? (не зміниться)

11. Від чого залежить тиск рідини? (від густини рідини і стовпчика рідини в посудині)

12. Чому дорівнює сталий коефіцієнт q? (9,8 Н/кг)

 

Питання до теми «Фізична лабораторія»

1. Вночі температура повітря була: -3°С, а вдень: +6°С. На скільки градусів змінилась температура повітря? (на 9°С)

2. Кому вперше вдалося виміряти атмосферний тиск? (Торрічеллі)

3. Перед загвинчуванням у дерево шурупа його іноді змащують милом. Для чого це роблять? (зменшення сили тертя)

4. Те, що допоможе знайти голку в стіжку сіна (магніт)

5. Який давньогрецький вчений дослідив дію рідини на занурене в неї тіло? (Архімед)

6. Чому корпус реактивного літака, космічної ракети роблять герметичним (з висотою тиск збільшується)

7. Що важче, 1 кг заліза чи 1 кг пуха? (однакові)
8. Навіщо в ожеледицю тротуар посипають піском (для збільшення сили тертя)

9. Хто відкрив закон всесвітнього тяжіння (Ньютон)

10. Для чого використовують кулькові і ролікові підшипники? (для зменшення сили тертя)

11. Чому дорівнює нормальний атмосферний тиск? (105 Па)

 

Питання до теми «Будова речовини»

1. З чого складається речовина? (з молекул)

2. Вода – це речовина? (так)

3. Краплинка – це найменша частинка рідини? (ні)

4. З чого складаються молекули? (з атомів)

5. Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об′єм? (ні)

6. Чому між рейками залізничного полотна роблять зазори? Як зміняться величини зазорів влітку і взимку? (розміри тіл залежать від температури)

7. Від чого залежить швидкість дифузії (від температури)

8. Хто вперше зробив припущення про існування найдрібніших частинок (Демокрит)

9. Чи рухаються атоми та молекули у твердому тілі? (так, вони хаотично коливаються відносно своїх стабільних положень)

10. Назвіть два види матерії (речовина і поле)

11. В якому стані речовина зберігає свою форму і об′єм (в твердому)

12. Чому всі тіла ми бачимо суцільними? (між молекулами існують сили взаємного притягання)

 

Питання до теми «Механічний рух»

1. Чи можна вважати механічним рухом зміну положення Землі відносно Сонця? (так)

2. Чи можна рух хлопчика на гойдалці вважати рівномірним і прямолінійним? (ні)

3. Що є траєкторію руху кінця хвилинної стрілки годинника? (коло)

4. Пара коней пробігла 20 км. По скільки км пробіг кожен кінь? (20 км)

5. Характеристика бистроти і напряму руху. (швидкість)

6. Зміна положення тіла в просторі з часом називається … (механічним рухом)

7. У вагоні залізничного потягу, який рухається, на столику лежить книжка. У русі чи в спокої перебуває книжка відносно рейок залізничної дороги? (рухається)

8. Чи можна відділити час від руху? (ні)

9. Тіло розмірами якого можна нехтувати називається … (матеріальна точка)

10. Як називається довжина траєкторії? (шлях)

11. При рівномірному русі швидкість … (стала)

12. Будиночок полярників з дрейфуючою крижиною за першу добу перемістився на 5 км, за другу – на 5 км, за третю – на 5 км і т.д. Чи можна вважати такий рух рівномірним? (так)

 

Питання до теми «Стани речовини»

1. В якому стані тіло зберігає свій об′єм? (в рідкому)

2. В якому агрегатному стані перебуває речовина, якщо відстань між молекулами значно перевішує їхні розміри (в газоподібному)

3. В яких станах може перебувати речовина? (твердому, рідкому, газоподібному)

4. Чи відрізняються між собою молекули води і льоду? (ні)

5. В якому стані перебуває лід при кімнатній температурі? (в рідкому)

6. Чи можна відкриту посудину заповнити газом на 50% її об′єму? (ні)

7. Яка речовина дістає іншу назву після переходу її з рідкого стану в твердий? (вода)

8. Чи відрізняються молекули холодної води від молекул гарячої (ні)

9. Вода випарувалась і перетворилась у пару. Що при цьому змінилось? (відстані між молекулами та їх рух)

10. Що підтверджує дифузія? (тіла складаються із молекул, які постійно рухаються)

11. Змішали склянку спирту і склянку води. Чому утворилося суміші менше, ніж дві склянки? (між молекулами існують проміжки)

 

Питання до теми «Сили в природі»

1. Яка сила спричиняє рух крапель дощу до землі? (сила тяжіння)

2. Яка сила завжди протидіє рухові тіла? (сила тертя)

3. Як спрямована сила тяжіння? (вертикально вниз)

4. Як зміниться сила пружності при збільшенні деформації тіла? (збільшиться)

5. Як зміниться сила тертя після змащування стичних поверхонь? (зменшиться)

6. Яка вага тіла масою 10 кг? (100 Н)

7. Силу, що викає під час руху одного тіла по поверхні іншого і напрямлену проти руху, називають силою … (тертя)

8. Рівнодійна двох сил, що діють по одній прямій, але спрямовані у різні боки, дорівнює… (різниці модулів складових сил)

9. Причина зміни швидкості (сила)

10. Сила, що діє на опору чи підвіс (вага)

11. Виштовхувальна сила (Архімедова сила)

12. Людина може посковзнутися, наступивши на суху горошину. Чим це пояснити? (зменшенням сили тертя)

 

Питання до теми «Ваємодія тіл»

1. Чому м′яч, кинутий вертикально вгору, падає на землю? (явище притягання)

2. Чому після дощу ґрунтова дорога стає слизькою? (рідина зменшує силу тертя)

3. Брусок рухають вправо. Як напрямлена сила тертя ковзання? (вліво)

4. Який вид тертя виникає між столом і колесами при русі візка по столі (тертя кочення)

5. Чи зміниться сила тяжіння, що діє на мідну деталь, якщо її нагріти? (ні)

6. Яка сила виникає під час розтягання пружини? (сила пружності)

7. Під дією вантажу гумовий шнур подовжився. Чи змінились при цьому проміжки між частинками гуми? (так)

8. Яку траєкторію під час руху по прямолінійній дорозі описує центр колеса автомобіля? (пряму)

9. Чому не можна перебігати вулицю перед рухомим транспортом? (явище інерції)

10. Гирю занурили в посудину з водою. Чи змінилась маса гирі? (ні)

11. Залізний і алюмінієвий стержні мають однакові перерізи і масу. Який із стержнів має більшу довжину? (залізний)

12. Яка сила змінює напрям руху каменя, кинутого горизонтально? (сила тяжіння)

 

Питання до теми «Тиск»

1. Для чого гусениці всюдиходів роблять широкими? (для зменшення тиску)

2. На якій глибині Чорного моря тиск найбільший: 2 км, 200 м, 1800 м. (2 км)

3. В якому стані речовина передає тиск в усіх напрямках без змін? (в рідкому і газоподібному)

4. Як зміниться тиск хлопчика на підлогу, якщо він підніме одну ногу (збільшиться удвічі)

5. Тиск, який чинить сила 1 Н, діючи на поверхню площею 1 м², прийнято за одиницю тиску і названо… (Паскалем)

6. Тиск, який здійснюють на рідину або газ, передається без зміни в кожну точку рідини або газу, - це закон …(Паскаля)

7. Чому в боксі використовують рукавиці? (для зменшення удару – тиску)

8. Тиск всієї товщі повітря на Землю, називають …(атмосферним тиском)

9. Від чого залежить тиск, що його створює тверде тіло? (від площі опори, ваги)

10. Для чого гострять ножі? (для збільшення тиску)

11. Як зміниться атмосферний тиск якщо піднятися на гору (зменшиться)

12. Як діє рідина на занурене в неї тіло? (виштовхує)

 

За отриманою кількістю балів визначаємо три переможця третього тура.

 

Питання 3 туру (фінал)

1. Чому виникає сила тертя. (від шорсткості поверхонь, площі стичних поверхонь та взаємного притягання молекул стичних тіл).

2. Чи залежить Архімедова сила від густини речовини, з якої виготовлено тіло? (так)

3. Яка вага тіла масою 10 кг? (100 Н)

4. У Баренцовому морі для з′ясування причин аварії підводного човна «Курськ» водолази занурювалися на глибину 100 м. Який тиск діяв на водолазів? (1000000 Па)

5. Ідучи до школи, учень робить 820 кроків. Кожні 10 кроків – становить 5 метрів. Скільки метрів від дому до школи? (410 м)

6. Яка сила зумовлює припливи і відпливи у морях і океанах Землі? (сила притягання, яка діє з боку Місяця і Сонця на воду морів і океанів)

 

За результатами фіналу визначено переможця – найкращого знавця фізики. На згадку про сьогоднішню гру переможець отримує титул «Найрозумніший» та отримує диплом.


Література

 

1. Система позакласної роботи з фізики./ За редакцією З.В. Сичевської, - К., "Радянська школа", 1971

2. Книга для чтения по физике: Учебн. пособие для учащихся 6-7 кл. серед.шк./Сост. И.Г. Кириллова, - М.: "Просвещение", 1986

3. Книга для чтения по физике./ Состав. Н.А. Пушкарев, М.И. Розенберг, - М.: "Просвещение", 1961

4. В.А. Старощук. 70 незвичайних дослідів з фізики. – Х.: Вид. Гр. "Основа", 2004

5. Перельман Я.И. Занимательная физика. Кн.І.- М.. 1965

6. Энциклопедия для детей. Физика. Том 16 – М.: "Аванта", 2001

7. Энциклопедия для детей. Техника. Том 14 – М.: "Аванта", 2001

docx
Пов’язані теми
Фізика, Позакласні заходи
Додано
7 січня
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку