Тема: Барви осені. Ю. Старостенко « Осінній господар»
Мета: ознайомити учнів із творчістю Юрія Старостенка; удосконалювати
навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити
уявляти описані картини, розмірковувати над текстом; розвивати
спостережливість, творчу уяву, мислення, мовлення учнів; розширю-
вати словниковий запас; коригувати вимову; виховувати любов до
природи.
Обладнання: осінні пейзажі, осіннє листя, роздатковий матеріал, кольорові
олівці, роздрукований текст оповідання.
Хід заняття:
( Перевірка готовності учнів до заняття та створення сприятливої атмосфери у класі.)
Сядьте, учні, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько.
Голову вище підніміть,
Плечі свої розведіть.
Всі на мене подивіться,
і приємно посміхніться!
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Як ви гадаєте, чому наш клас сьогодні такий незвичайний? Хто прикрасив його, чиї це подарунки?
а). Відгадування загадок.
Виснуть хмари низько-низько,
Опустили пасма-коси.
Всюди мокро, всюди слизько –
Ходить нашим краєм…( Осінь)
Сонечко не хоче
Землю зігрівати.
Листячко пожовкло,
Стало опадати.
Часто дощик ллється,
Птахи відлітають,
На городі та у полі
Врожаї збирають.
Відгадайте, діти,
Коли це буває?(Восени)
б). Технологія «Асоціативний кущ»
Осінь
в). Вправи для тренування зорової пам’яті
- Складіть слово із літер, не відводячи погляду від крапочки
н і с О ь . |
Ж ь н е т в о . |
т о п а д Л и с т . |
ь н е с е р е В . |
а). Коротка розповідь про життєвий і творчий шлях письменника.
- Юрій Старостенко народився і виріс серед чудової природи БілорусіЇ. Батько його був фельдшером, а мати — медсестрою. Юрко мало не щодня навідувався до лісу, милувався його красою і непомітно для себе переймався глибокою любов’ю до рідної природи…Почав писати ще змалку. І ось 1958 року з'явилося друком перше оповідання Ю. Старостенка про природу Карпат «Рідні гори». А наступного року вийшла у світ перша книжка його природничих оповідань «Ловись, рибко!». Письменник часто повторював: « Коли я пишу для дітей про нашу прекрасну природу, я відчуваю, що знайшов своє місце в житті». Багато роздумів не встиг здійснити Ю. Старостенко, але твори, які він залишив, допомагають нам краще пізнати цей цікавий світ, любити й охороняти рідну природу. У своїх оповіданнях із захопленням розповідає про тварин, рослини, наділяє їх людськими властивостями. Про це йдеться і у творах для дітей зі збірки «Лісові розмови». Багато задумів не встиг здійснити Ю. Старостенко. 1965 року він помер.
Фізкультхвилинка
Подивіться, он за нами
Жовкне ліс на видноколі.
Озирніться – он сосна,
Сумно їй, вона одна.
Листячко зберіть під кленом.
Будем листячком махати,
Всіх звірів розвеселяти.
б). Читання оповідання вихователем.
( З використанням ілюстрацій та жестів).
в). Словникова робота
г). Читання оповідання учнями ( «ланцюжком» )
- Зараз будемо читати оповідання «ланцюжком», по одному реченню.
- Що ви уявили, читаючи це оповідання? Яку картину ви б намалювали, якби були художниками?
д). Робота над змістом оповідання
1). Тестування
- У кожного з вас є картки з тестовими завданнями. Виберіть правильні відповіді, користуючись текстом оповідання.
1. Кого в тексті названо осіннім господарем?
а) вітер;
б) мороз;
в) сонечко;
г) місяць Жовтень.
2. Що робить Жовтень вночі?
а) розважається;
б) працює;
в) лютує;
г) відпочиває.
3. На що схожий лід на калюжах?
а) на тонкі скельця;
б) на блискучі дзеркальця;
в) на сліпучі вогники;
г) на крихку плівку.
4. Хто руйнує працю Жовтня?
а) людина;
б) квіти;
в) комашки;
г) сонечко.
5. Як бореться Жовтень із сонечком?
а) поливає дощиком;
б) засипає листям;
в) затуляє великою хмарою;
г) студить прохолодним подихом.
6. Цей твір – це …
а) казка;
б) оповідання;
в) байка;
г) легенда.
2). Бесіда за змістом.
- Хто хазяйнує скрізь?
- Як жовтень змінює вигляд дерев?
- Чому він не дружить із сонечком?
- Який інший заголовок можна підібрати до цього оповідання?
3). Вибіркове читання.
- Прочитайте, як хазяйнує жовтень?
- Що змінив жовтень вночі?
- Хто руйнує працю жовтня – пустуна?
- Як природа реагує на Сонечко?
4). Творче завдання
- А зараз ми почнемо малювати малюнок до цього оповідання. У свій вільний час ви закінчите його, а на наступному занятті ми разом розглянемо ваші малюнки.
5. Підсумок заняття
- Що ми робили на занятті?
- Як називається оповідання?
- Хто автор ?
- Так про тякий осінній місяць розповідає нам автор?