Урок 3
Тема: В.О. Сухомлинський «Гвинтик».
Мета: Продовжити знайомити учнів із творчістю В.О. Сухомлинського, опрацювати художній зміст твору «Гвинтик». Вчити давати характеристику дійовим особам, робити висновки з прочитаного. Розширити знання про значення праці в житті, важливість доведення розпочатої справи до кінця. Розвивати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати бажання сумлінно та результативно працювати.
Тип уроку. Комбінований.
Методи і прийоми. Розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником.
Обладнання. Портрет В.О.Сухомлинського, словникові слова на картках.
Структура уроку
Хід уроку
Дзвоник дзвонить,
не стихає,
школярів всіх закликає:
здобувати знання
на уроці читання.
Слова, слова, слова, слова, слива, слова.
Слива, слива, злива, слива, слива, слива.
Трава, трава, трава, трава, дрова, трава.
Прочитайте чітко, збільшуючи теми. Відпочиньте та посміхніться.
Качка кумкає, а жаба кряче.
Собака нявчить, а кішка гарчить.
Зозуля кукурікає, а півень кує.
Порося гелгоче, а гусак хрокає.
Голуб дзижчить, а джміль…
Корова каркає, а …
1. Гра – читання «Так чи ні».
Учень читає текст, допускаючи інколи помилки. Якщо речення прочитано правильно, то учні говорять: «Так!». Якщо речення прочитане з заміною, то учні говорять: «Ні!».
2. Читання в особах.
3. Слухання та аналіз оповідання В.О.Сухомлинського «Суниці для Наталі».
Діти, вам було задано за бажанням підготувати оповідання В.О. Сухомлинського «Суниці для Наталі». Дехто з учнів виконав це завдання. Давайте надамо їм слово. Уважно слухайте та визначайте тему твору.
Суниці для Наталі
У третьому класі вчиться дівчинка Наталя. Вона довго хворіла. Повернулась до школи бліда.
Андрійко розповів своїй мамі про Наталю. Мама сказала:
Андрійкові хочеться понести суниць Наталі, але чомусь соромно.
Наступного дня він усе ж таки взяв з дому пакуночок з суницями. Коли вже уроки закінчились, він підійшов до Наталі. Віддав їй пакуночок із суницями й тихо сказав:
Наталя взяла пакуночок з суницями. І тут сталося дивне. Щічки її стали червоними, немов мак. Вона ласкаво подивилася в очі Андрійкові й прошептала: «Дякую!..»
Сьогодні на нас чекає зустріч з героями оповідання В.О.Сухомлинського «Гвинтик».
Василь Олександрович Сухомлинський, заслужений учитель, широко відомий у нашій країні та за її межами. Хоча й прожив він порівняно недовго і помер ще не старим – на п’ятдесят другому році життя, та багато зробив для дітей, для школи, для всієї педагогічної науки.
Віраж – поворот.
Гвинт – стержень, що має різьбу.
Аеродром – місце стоянки, зльоту, посадки літаків.
Рейс – шлях за маршрутом.
Хто головний герой оповідання?
Діти переглядають текст очима. Пальчики ставлять на початок рядка і рухають ним до кінця тексту вертикально.
Діти читають вголос у звичайному темпі. Читання переривається командою: «Увага, блискавка!». Темп читання максимально прискорюється. Вправу продовжують від 30-40с до 2-3хв. Переривається вправа командою «стоп».
Учні перший раз читають уривок протягом 1хв., олівцем позначають зупинку. Вдруге читають цей уривок протягом 1хв., так само ставлять позначку. Потім рахують кількість слів між позначками, на скільки слів більше перечитали.
Ця вправа показує учням, як збільшується темп читання залежно від кількості разів читання даного уривку.
Знайдіть у тексті речення, що відповідає даній схемі:
(Полетів літак у перший рейс)
Прочитайте прислів’я., виберіть ті, які розкривають головну думку оповідання.