Розробка позакласного заходу для учнів 7 класу. Мовознавча гра «А нумо, українці!» виховує повагу до рідного слова, історії та традицій.
Позакласний захід для учнів 7 класу.
Мовознавча гра «А нумо, українці!»
Учитель української мови та літератури Красноградської гімназії «Гранд»
Красноградської районної ради Харківської області
Супрун Тетяна Володимирівна
Мовознавча гра « А нумо, українці!»
Учитель: Доброго дня, шановні гравці, вболівальники, члени журі, гості. Сьогодні ми з вами будемо брати участь у мовознавчій грі « А нумо, українці!»
Мета нашого заходу: поглибити знання про рідну мову, її багатство, досконало її опанувати; розвивати логічне мислення, творчу уяву. І , звичайно, любити рідну мову.
Ведучий: Житття мови залежить від народу, який несе її у своїй душі, у своїх звичаях, традиціях, у своїх піснях і у своїй культурі. Рідна мова – це мова батька, мами, мова народу, рідна мова – це мова серця.
І журлива вона, і піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченка і Лесина,
І Франкова у ній душа.
Ведучий: Тож, юні мовознавці, ви зібрались в класі дружно, щоб позмагатись і про мову нашу рідну цікаве дізнатись.
Отже, щиро Вас вітаємо, від усього серця успіху бажаємо! Щоб трудились ви сьогодні до сьомого поту і дістали нагороду за свою роботу.
( Звучить музика)
Ведучий: А оцінюватиме наш «мовознавчий» двобій справедливе, благородне і чесне журі
Ведучий:У нашій грі беруть участь дві команди.
Команда « Звук» і команда « Буква»
Ведучий: До того ж на нашому святі не будуть сумувати і вболівальники, бо на них попереду також чекають цікаві запитання.
Ведучий: Тож до бою кличем, друзі, до « мовного» бою!
Ведучий: Увага!
Запитання №1
Назвіть слово, яке об'єднує ці предмети: карту зоряного неба та іграшкового собачку. (асистент показує собачку та карту)
Дві підказки.
1) Це слово латинського походження.
2) Те, що воно означає, дуже люблять учні та студенти.
Відповідь: період із 22 липня до 23 серпня у давніх римлян називався канікулами. Сонце перебуває у сузір'ї Пса.
Запитання № 2
Назвіть «найпасивнішу», тобто найрідше вживану букву українського алфавіту.
Відповідь:буква «еФ»
Завдання № 3
Перехід, будую, лісовий, зима.
Утворити з частин цих слів п'яте слово.
Відповідь. Перебудова
Завдання № 4 Кольорова скринька
У Шевченка Т. Г. читаємо:
...Уже як хочете, хоч лайте, Хоч і не лайте, й не читайте,— Про мене... Я і не прошу, Для себе, братики, спишу, Ще раз те оливо потрачу...
Запитання. Що таке оливо? Яка його сучасна назва?
Відповідь. У скриньці — олівці. Оливо — олівець. Колись олівці робили з олив'яних паличок, вставлених у дерев'яну оправу. Такі олива добре писали на пергаменті.
Запитання № 5 ( відеозапитання)
Увага на екран! Запитання від учителя української мови та літератури
Спочатку її виготовляли заради краси, тому ця річ була золотою або срібною. Коні під час бігу часто її губили. Знайти таку річ справді було щасливим випадком.
Увага! Запитання. Яка річ приносила людям щастя?
Відповідь. Підкова
Завдання № 6
Конкурс капітанів
Капітани повинні за допомогою жестів передати зміст фразеологізмів, а команда – сказати, який це фразеологізм
Фразеологізми:
1. Водити за носа 1. Клювати носом
2. Гладити по голові 2. Накивати п’ятами
3. Тримати язик за зубами 3. Розбити глек
Запитання № 7 Кольорова скринька
Увага!
Сім славнозвісних подвигів здійснив цей герой давньогрецької міфології. Запитання. Назвіть ім'я героя та предмет, що знаходиться у скриньці.
Відповідь. Геркулес — латинське ім'я грецького міфічного героя Геракла, який відзначався дивовижною силою. У переносному значенні «геркулес» — богатир, силач, атлет; «Геркулес» — назви вівсяних пластівців (ґрунтується на переносному значенні слова),
у кольоровій скриньці — пачка вівсяних пластівців «Геркулес».
Ведучий:Життя іде, і все без коректур.
І час летить,не стишує галопу,
-пише Ліна Костенко.
І справді, в житті не завжди можна все виправити. Але можна виправити помилки в реченнях.
Увага!
Завдання № 8
Команди отримують по одному реченню, які укладені неправильно.
Завдання. Перебудувати речення, усунувши помилки.
Речення для команди «Звук»
Продається візок для дітей синього кольору.- Продається візок синього кольору для дітей.
Речення для кома6нди «Буква»
Я сьогодні відправив листа по цьому адресу. – Я сьогодні відправив листа на цю адресу.
Ведучий: А поки наші команди працюють, ось і настав час уболівальників.
Шановна група підтримки! У вас є можливість заробити додаткові бали для своєї команди.Ми проведемо бліц –запитання . За кожну правильну відповідь ви заробляєте для своєї команди по 1балу. Відповідати одним словом. Запитань - 12
Розпочинаємо :
1. Державна мова України (українська)
2.Знак у кінці питального речення (знак питання)
3. Перша буква у власній назві (велика)
4.Розмальоване яйце (писанка)
5.Словниковий склад мови (лексика)
6.Місцевий різновид мови (діалект)
7.Влучний вираз (фразеологізм)
8.Список літер, розташованих у встановленому порядку (алфавіт)
9.Слово з багатьма значеннями (багатозначне)
10.Жіночий рід слова «вареник» (варениця)
11.Словник про значення слів (тлумачний)
12.Усна народна творчість (фольклор)
Ведучий: Молодці, уболівальники! Добре попрацювали.
А тепер повернемося до запитання № 8. Нагадаю, що команди одержали завдання , в якому треба було перебудувати речення, усунувши помилки.
Ведучий: Відповідає команда «Звук». Зачитує речення неправильно, а потім уже перебудоване.
Ведучий: Відповідає команда « Буква». Зачитує речення неправильно, а потім перебудоване.
Завдання № 9
Конкурс на кращого скоромовника
Завдання. Із кожної команди двоє гравців по черзі мають прочитати скоромовки швидко і зрозуміло.
Команда « Звук» Команда « Буква»
1.Хитру сороку впіймати морока, 1.Пиляв Пилип поліна з лип, притупив пилку Пилип.
а на сорок сорок – сорок морок.
2.Зупинився на зрубі зубр. 2.Бурі бобри брід перебрели, Задивився зубр на зруб. Забули бобри забрати торби.
Завдання № 10
Ведучий: Для виконання даного завдання кожна команда вибирає одного гравця.
Завдання. Гравцеві потрібно назвати якомога більше іменників, стрибаючи на одній нозі.
Ведучий: починає команда « Буква». Наступною буде команда « Звук».
Ведучий. На цьому наша гра закінчується… Це було останнє завдання.
Кожна з команд проявила свої найкращі здібності: ерудицію, спритність, взаємопідтримку.
Учитель: Поки наше шановне журі підраховує бали , я звертаюся до всіх учасників нашого заходу :
Ведучий: ( після оголошення результатів). Дякуємо за гру. До нових зустрічей!