Позакласний захід: « Чисті води – джерело життя і натхнення» для учнів 6-8 класів.

Про матеріал
Позакласний захід:« Чисті води – джерело життя і натхнення»для учнів 6-8 класів. Сприяє формуванню екологічної культури учнів, екологічних знань та мислення; виховання любові до природи, дбайливого ставлення до довкілля, розуміння необхідності збереження водних об'єктів та ресурсів.
Перегляд файлу

Позакласний захід:

 

« Чисті води – джерело життя і натхнення»

 

для учнів 6-8 класів.

 

Мета: формування екологічної культури учнів, екологічних знань та мислення; виховання любові до природи, дбайливого ставлення до довкілля.

Девіз: Мислити глобально, діяти локально; мудрість природи зрозуміти, щоб її зберегти і захистити.

 

Проведення заходу:

І. Виступ агітбригади «Збережемо водні багатства Сумщини», підготовлений учнями 8 класів.

ІІ. Вікторина «Гідросфера» для учнів 6 класів.

ІІІ. Конкурс загадок для учнів 6 класів.

ІV. Кокурс найкращих знавців водної оболонки Землі.

V.Захист творчих робіт учнів 6 класів «За чисті води краю».

  І. Збережемо водні багатстваСумщини

Виступ агітбригади:

(Готують учні 8 класів)

  1. Мати - земле моя!

Любов до природи, бережливе ставлення до неї тісно пов’язане з поняттями «батьківщина» , «рідний край».

  1. Нашу планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить просторами всесвіту. А людство – екіпаж корабля.

Красиве, мудре порівняння. Але ми маємо усвідомити, що у нашого космічного корабля немає аварійного виходу.

І лунає сьогодні: Тривога на космічному кораблі! Майбутнє Землі в небезпеці!

  1. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи: парниковий ефект, зменшення озонового шару, підвищення температури повітря, проблема чистої води, кислотні дощі, порушення взаємодії живих організмів з довкіллям, зникають види рослин і тварин, важко поранена плаче земля.
  2. Причиною екологічної кризи є нераціональне природокористування «Не підкоряти природу потрібно, а зрозуміти, пізнати і вона тоді сама відкриє тобі свої скарбниці і музеї.»
  3.  І перше з чого потрібно почати - це перестати природу «грабувати».Природа складається з компонентів: гірські породи і рельєф, повітря (клімат і погода), води, ґрунти, рослинність, тварини.

  Компоненти природи перебувають у тісній взаємодії і взаємозалежності, у певній рівновазі. Якою ж мудрою і духовною повинна бути людина, щоб пізнати мудрість природи, використати її скарби для свого блага і не завдати шкоди довкіллю, зберегти природу для нащадків!

 

  1. Вода – найважливіший мінерал на Землі, якому немає заміни. Вода, переходячи з ґрунту до рослин, стікаючи річками і підземними шляхами до океану, і, повертаючись на суходіл у вигляді опадів, об’єднує різні компоненти природи у єдину систему.
  2. «Візник природи» - так називав воду Леонардо да Вінчі. Вода, як особлива речовина, занесена до «Книги рекордів Гіннесса». Властивості води дивовижні, унікальні. У воді зародилося життя, без неї неможливе існування рослин, тварин, людини. Водні простори – транспортні шляхи. Велика потреба у воді, в побуті, промисловості, сільському господарстві.

Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя!

  1. Які ж водні багатства Сумщини? Річки, озера, болота, підземні води, ставки, водосховища. Річки – основна частина водних багатств краю. Вони ніби блакитним мереживом покривають нашу область. Одна велика річка Десна, шість середніх: Сейм, Псел, Клевень, Сула, Хорол, Ворскла.

 

  1. 1536 малих річок, 46 водосховищ, 2175 ставків, 537 озер. Експлуатаційні запаси підземних вод – 1,25 км3.«Сула і Ворскла, Сейм і Псел - Дніпрові діти. У смак напившись із джерел, спішать у степ, де жайвір в висі»

У Сумській області є 5 гідрологічних заказників державного значення, 23 – місцевого значення. Гідрологічні пам'ятки природи державного значення – 1, місцевого – 35.

  1. Яких же негативних впливів зазнають водні об’єкти Сумщини?

Розорювання заплав, схилів, балок – замулене дно річки і джерела – річка міліє.

Забруднення вод стічними водами з підприємців, з полів, з площ, і вулиць міст під час злив.

Замулювання водосховищ – заболочування лук, підняття рівнґрунтових вод, підтоплення орних земель.                          

Зарегулювання річок водосховищами і ставками – порушення режиму річок – зростання втрат на випаровування – утрата рекреаційної цінності річок – зменшення біологічного різноманіття риб.

 «Цвітіння» води – це розвиток мікроскопічних водоростей у наслідок збільшення надходжень до водойм біогенних елементів.

Забруднення підземних вод об’єктами  нафтогазового комплексу.

Перевипас худоби на луках призводить до їх деградації, отже, утрата фільтраційної здатності.

Нестримне поширення у воді елодеї канадської та водного гіацинта. Забруднення вод кислотними дощами – гинуть живі організми.

Найбільш забруднені річки: Шостка, Вир, Єзуч, Лозовська.

Чисті: Есмань, Клевень, Сироватка.

 

 Хай на Землі не помирають ріки, нехай завжди обходить їх біда.

Хай чистою залишиться навіки Прохолодна і смачна вода!

Щоб чистою була Земля, Потрібні Розум і Знання!

 

11.Взагалі для води  річок Псел та Сейм притаманний підвищений уміст іонів марганцю та заліза за рахунок вимивання цих іонів з геологічних пластів Курської магнітної аномалії. Неефективно працюють очисні споруди в м. Суми, Конотопі, Ромнах, Ямполі, Недригайлові, Лебедині, Тростянці.

12.  Є ще чудові куточки природи, де можна відпочити, набратися сили, реалізувати творчий потенціал людини.

Подяка мешканцям цих прибережних територій, туристам, відпочиваючим за любов і повагу до природи.

  1. На жаль, набагато більше прикладів нелюдського ставлення людини до довкілля: побутове сміття, пошкоджені дерева та кущі, численні сліди від багатьох «дикунів».
  2. Спорудження водосховищ, гребель сприяє сповільненню течій, а це може привести до перетворення річки на болото. У районі Синявки та Веригинського моста весь берег Есмані укритий болотною рослинністю – очеретом, осокою, рогозом та лозою. Абули чудові пляжі Кличуть на допомогу міські озера. На них неподобства тривають вже не один рік. Мешканці навколишніх будинків та садиб забруднюють його господарськими й побутовими стоками, викидають сміття. Щодо засмічення місць купання  недбайливими відпочивальниками пляшками, битим склом, то все це – від їхнього безкультур'я та бездіяльності районної міліції. Головна ж загроза водосховищ – це обміління, воно ж «гниє», через що вже двічі траплялося отруєння риби. Шалигинський та Верхнєесманський гідрологічні заказники потерпають від ворожих обстрілів.
  3.  Гідрологічні заказники на річці Сулі на території Сумської області виконали свою роль: недопущення широкомасштабних гідромеліоративних робіт, що забезпечило збереження типових природних комплексів, підтримку їх природного гідрологічного режиму. У заплаві Сули найкраще збереглася природна рослинність, місцева фауна. На великих площах збереглася водно-болотна рослинність, що є могутнім біофільтром в очищенні річкового стоку.
  4.  А ось Бакирівський заказник на річці Ворсклі. Центральна частина її заплави якимось чином уникла осушення. Непорушена болотиста заплава – прекрасний біофільтр, який не пропускає не лише площинного зливу з полів, а й очищає стікаючу воду від розчинених хімічних речовин. За допомогою заплавних рослин вода насичується киснем, а значить процеси самоочищення відбуваються швидше. Саме в такій заплаві формується та чистота води, якою так славиться Ворскла.
  5.  Про питну воду. Населення області забезпечується питною водою з 528 джерел централізованого водопостачання. Вода забирається з підземних водоносних горизонтів, розташованих на різній глибині. Якість води за санітарно-хімічними показниками не відповідає нормативам по каламутності, прозорості, залізу, а за бактеріологічними показниками – за кількістю лактозо позитивних паличок. Вода шахтних колодязів забруднена нітратами та бактеріями.
  6. Кожен із нас повинен бережно відноситися до води.

Пам'ятаймо: при витіканні води з крана у вигляді крапель втрачається до 60 літрів води,а у вигляді цівки товщиною в сірник-500 літрів.

Економте воду! Беріть участь в очищенні джерел, в облаштуванні колодязів. Не забруднюйте береги річок та озер. Чиста вода – це здоров'я людини! Вода – це символ життя.

  1.  І буде так:

«Нап'юся із дзвінкого джерела: Яка вода прозориста, духмяна, Яка солодка!» (В.Кузьменко)

Саме такою є вода Крейдяної Криниці на території Шалигінського заказника; 7 джерел фонтанами викидають з-під землі кришталево чисту воду. Це джерело – природний гідрологічний пам'ятник.

  1.  Красо моя ти, Сумщино, Сумщино!

           Ваблять до себе соснові бори,

            Квітучі Михайлівські степи,

            Аквамарин небес прозорих,

            Голубінь озер неозорих,

            В болотах ягода- журавлина,

            Із джерела – цілюща краплина!

ІІ. Вікторина по темі: «Гідросфера»   для учнів 6 класів

1. Яка частина гідросфери припадає на світовий океан?  (96,5%)

2. У якій оболонці Землі міститься найменше води?  (В атмосфері)

3.  Який океан Землі є найбільшим за площею?   (Тихий)

4. Назвіть внутрішні моря Атлантичного океану?  (Середземне, Чорне, Азовське, Балтійське)

5. Як називається частина океану, що глибоко вдається в суходіл?      (затока)

6. Як називається ділянка суходолу, що з усіх боків оточена водою?  (острів)

7.  Яке походження має Великий Бар'єрний риф? (Коралове)

8.   Назвати найглибшу западину Світового океану? (Маріанська)

9.    Які сили спричиняють цунамі? (землетруси)

10.  Що таке пасатні течії? (течії, що викликані рухом пасатів)

11.  Найбільший півострів на планеті… (півострів Аравійський)

12.  Яка протока відокремлює Євразію від Пн. Америки?   (Берингова)

  13.  Що таке протока? (Це вузька частина водного простору, що сполучає 2 сусідні водойми і роз'єднує ділянки суходолу)

14. Які за походженням бувають острови?(Материкові, коралові, вулканічні)

15. Чому морська вода солона? (Вода – розчинник, тому в ній розчинені різні солі, що надають смак воді)

 16.  У яких одиницях вимірюється солоність води?  (у проміле)

17. За яких умов солоність води підвищується? (при випаровуванні і замерзанні)

18. Як змінюється температура води Світового океану від екватора до полюсів?  (Знижується)

19.Назвати найсолоніше море світу.  (Червоне 42%)

20. Яка середня температура води Світового океану?  (+4⁰С)

21. Яка вода вважається прісною? ( Якщо її солоність не перевищує 1%).

 22. Скількиметрівзаввишки мала найбільшахвиля? (34 м.)

 ІІІ. Конкурс загадок

 Загадки.

Бігла – шуміла, заснула – заблищала.    (річка)

Стоїтькорито,

Повне води налите.    (ставок)

Чоговрешеті не унесеш? (воду)

Текло, текло та й ляглопідскло. (річка)

Не ставок і не ріка,

Мох росте і осока.

Там земля – неначетісто,

Щовоно за дивнемісце?   (болото)

Тече, тече – не витече,

Біжить, біжить – не вибіжить.   (річка)

Мене п'ють,

Мене ллють,

Усім я потрібна,

Хто я така?   (вода)

Не кінь, абіжить, не ліс, а шумить.  (річка)

Із-підгірки, з-підкрутої

Прокрадається норою

Та й до річкиутіка

Через лози по ярках.(струмок)

Міжберегів текла, текла.

  Мороз зміцнів – підсклолягла. (річка)

У новійстіні, у круглому вікні,

вдень склорозбите –вночівставлене.(озеро)

Щотаке: пливе і ллється,

 Часом на каміньдереться,

 Як немає – все всихає

Звір і птах помирає?  (вода).

Блищить, біжить, гадючиться і все по низині крутиться.  (річка)

 

IV.  Питання для найкращих знавців водної оболонкиЗемлі:

  1. Що називається гідросферою?
  2. Назвати властивості води?
  3. Річка – це…?
  4. Місце, де річка впадає в океан, море, озеро, чи іншу річку, називається…?
  5. Що утворює річкову систему?
  6. Назвати типи живлення річок?
  7. Що називається режимом річки?
  8. Як утворюються водоспади?
  9. Озеро – це…?
  10. Які бувають озера за утворенням улоговин?
  11. За чим поділяють болота на низинні і на передні?
  12. Скільки нині льодовики займають площі суходолу?
  13. Що називають сніговою лінією?
  14. Яке значення мають льодовики?
  15. Океан – це…?
  16. Скільки на Землі виділяють океанів?
  17. Назвіть назви усіх океанів?
  18. Який океан найбільший?
  19. Найглибша западина світу – це….?
  20. Які бувають моря?
  21. До яких морів відносяться Чорне і Азовське?
  22. Що називається материком?

 

V. Конкурс кросвордів «Гідросфера

Кросворд на тему "Гідросфера "

 

По горизонталі:                                                                                 1.Місце, де річкавпадає в іншуводойму.                                                                           2.Частина суходолу, з трьохсторін оточена водою, а з четвертого сполучена з суходолом.                                                                                   

3.Штучна водойма.                        4. Найнижчемісце в річковійдолині, по якомупостійнотече вода.         5.Ділянка суходолу, оточена з усіх боків водою.                                    6.Плаваюча гора льоду.                                                                         7.Вертикально направлений струмінь води.                                                      8.Період найменшогорівня води в річці.                                                                      9.Природний воднийпотік.                                                                                                                     10.Раптове підвищеннярівня води в річці.

По вертикалі:

  1. ВоднаоболонкаЗемлі.

 

 

Конкурс творчих робіт учнів 6х класів«За чисті води рідного краю»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклади творчих робіт учнів 6 класів «За чисті води рідного краю»

У світі багато:

Річок і водойм.

Багато:

Лугів і полів.

Багато:

Птахів і звірів.

Повинні природу ми охороняти

І заповідники будувати

Для звірів і птахів

Для нашогожиття

Для розквітукраїни

Для нас, це все для нас.

Охороняйте природу,

Охороняйте поле і ріки

Закликаю я вас діти! (Гарькавенко В.)

 

 Вода

А вода цесправжнє диво!

Як прожитибез води?

З нею ми завждищасливі.

З нею в нас нема біди.

Є вода – ростутьрослини:

Ліс, сади, рясні поля.

Цечудово для людини

І радіє вся Земля.

Плавають в водицідіти,

Риби у водіживуть.

Розцвітаютьвлузіквіти.

І ряснідощіідуть.

Кругообігповсякчасно

На землі вода веде.

Тож з водою всім прекрасно

І біди нема ніде.(Синенко А. )

 

Джерело

Б'є  з-підкручі жива струйка,

Джереладзвінкого.

Сонцепроменікидає,цього дня ясного,

І блищить вода дзвінкая,

Наче діаманти.

Як чудово тут і гарно,

Коли їдеш з ранку.

 

Річка

Зпідкаміння

Із – підгір на долину.

Розбиваючи все на шляху,

Я біжу і несуся, і лину,

Я до моря водичку несу!

Я вузенька, маленькая річка,

Та хоч сила маленька моя,

Із таких от як я малихрічок

Розливаютьсяцілі моря.(Хлонь К. )

Вода

Вода святиня та життя

Без неїнеможливожити

Не засохнуть там поля

З водою нашоїсвятині

Творитидопомагає нам

Життя і злагоду у світі

І розходиться вода по

Нашому прекрасному Всесвіті. (Книш П. )

 

   Джерела .       

(підготували учні 6 класу)                                                       

 1 учень: «Ще назва є,а річки вже немає.

                                                           Усохли верби,вижовкли рови,

Куди ти ділась річенько ?

                                                            Воскресни!»

  2 учень:                                                                        Ліна Костенко

Джерела – це дивовижна казка природи. Відомо,що вода  буде найбільш дефіцитним ресурсом 21 століття. Уже зараз 1 млрд. населення планети страждає від браку прісної води.1,7 млрд. населення Землі вживають воду низької якості. Нажаль ця проблема актуальна і для України. У цілому наша держава належить до маловодних країн. У більшості розвинених країн, люди уже зрозуміли, що неможна сподіватись лише на державу.

Тому в порятунку малих річок і джерел бере активну участь громадськість. Останніми роками в Україні актуально розвивається рух за охорону водних ресурсів, який охоплює все більшу кількість людей. Кожен з нас повинен пам'ятати, що вода – це життя. І від того як ми будемо ставитись до водних запасів, залежить і наше майбутнє.

           3 учень:  Джерельцепід вербою

Виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

Порозчищаю, обкладу.

             І задзвенить, і заспіває

             Вода джерельна, мов жива.

             Все починається в житті з малого…

4 учень: Саме малі річки в Україні відчули за останн ідесятиліття найбільший тиск людської діяльності, саме вони найбільше змінились, багато з них просто зникли з карти нашої Батьківщини. Цей процесс триває і сьогодні.

Чому так сталось?

Якщо раніше з джерел надходила в річку вода, що мала найвищі показники чистоти, то тепер цього практично не буває, та й самі джерела тепер не часто побачиш. Вони замулились, заросли, забруднились,багато з них зникли. А в річки стікають часто тільки забрудненні завдяки людській діяльності поверхні води з довколишнього ландшафту.

5 учень:

Уляна Кравченко

                                          Думка

 Ой , скажи мені, струмочку,

                            Скажи тихесенько,

 Чи тобі негоже в гаю,

Що журчиш сумненько?

                    Ой, скажи ми, соловію

Співаче маленькй,

Чом жалобою вдаль лине

                                Голос твій ніжненький?

                      Скажи, синя незабудка,

Розкажи, сестричко,

Чом росою - слізонькою

Вранці миєш личко?

                       Та чом рідко ти буваєш,

Зозуленько сива?

Чому щастям в літню нічку

Папороть не цвіла?

Чом ти плачеш, чорна хмаро,

Спішачи все далі –

Чи збираєш з всього світа

Всі сльози, всі жалі?

                         Ой, коли і у природі гаразду немає?

Так чи ж диво, що й нам доля щастя укриває?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку