« Чисті води – джерело життя і натхнення»
для учнів 6-8 класів.
Мета: формування екологічної культури учнів, екологічних знань та мислення; виховання любові до природи, дбайливого ставлення до довкілля.
Девіз: Мислити глобально, діяти локально; мудрість природи зрозуміти, щоб її зберегти і захистити.
Проведення заходу:
І. Виступ агітбригади «Збережемо водні багатства Сумщини», підготовлений учнями 8 класів.
ІІ. Вікторина «Гідросфера» для учнів 6 класів.
ІІІ. Конкурс загадок для учнів 6 класів.
ІV. Кокурс найкращих знавців водної оболонки Землі.
V.Захист творчих робіт учнів 6 класів «За чисті води краю».
І. Збережемо водні багатстваСумщини
Виступ агітбригади:
(Готують учні 8 класів)
Любов до природи, бережливе ставлення до неї тісно пов’язане з поняттями «батьківщина» , «рідний край».
Красиве, мудре порівняння. Але ми маємо усвідомити, що у нашого космічного корабля немає аварійного виходу.
І лунає сьогодні: Тривога на космічному кораблі! Майбутнє Землі в небезпеці!
Компоненти природи перебувають у тісній взаємодії і взаємозалежності, у певній рівновазі. Якою ж мудрою і духовною повинна бути людина, щоб пізнати мудрість природи, використати її скарби для свого блага і не завдати шкоди довкіллю, зберегти природу для нащадків!
Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя!
У Сумській області є 5 гідрологічних заказників державного значення, 23 – місцевого значення. Гідрологічні пам'ятки природи державного значення – 1, місцевого – 35.
Розорювання заплав, схилів, балок – замулене дно річки і джерела – річка міліє.
Забруднення вод стічними водами з підприємців, з полів, з площ, і вулиць міст під час злив.
Замулювання водосховищ – заболочування лук, підняття рівнґрунтових вод, підтоплення орних земель.
Зарегулювання річок водосховищами і ставками – порушення режиму річок – зростання втрат на випаровування – утрата рекреаційної цінності річок – зменшення біологічного різноманіття риб.
«Цвітіння» води – це розвиток мікроскопічних водоростей у наслідок збільшення надходжень до водойм біогенних елементів.
Забруднення підземних вод об’єктами нафтогазового комплексу.
Перевипас худоби на луках призводить до їх деградації, отже, утрата фільтраційної здатності.
Нестримне поширення у воді елодеї канадської та водного гіацинта. Забруднення вод кислотними дощами – гинуть живі організми.
Найбільш забруднені річки: Шостка, Вир, Єзуч, Лозовська.
Чисті: Есмань, Клевень, Сироватка.
Хай на Землі не помирають ріки, нехай завжди обходить їх біда.
Хай чистою залишиться навіки Прохолодна і смачна вода!
Щоб чистою була Земля, Потрібні Розум і Знання!
11.Взагалі для води річок Псел та Сейм притаманний підвищений уміст іонів марганцю та заліза за рахунок вимивання цих іонів з геологічних пластів Курської магнітної аномалії. Неефективно працюють очисні споруди в м. Суми, Конотопі, Ромнах, Ямполі, Недригайлові, Лебедині, Тростянці.
12. Є ще чудові куточки природи, де можна відпочити, набратися сили, реалізувати творчий потенціал людини.
Подяка мешканцям цих прибережних територій, туристам, відпочиваючим за любов і повагу до природи.
Пам'ятаймо: при витіканні води з крана у вигляді крапель втрачається до 60 літрів води,а у вигляді цівки товщиною в сірник-500 літрів.
Економте воду! Беріть участь в очищенні джерел, в облаштуванні колодязів. Не забруднюйте береги річок та озер. Чиста вода – це здоров'я людини! Вода – це символ життя.
«Нап'юся із дзвінкого джерела: Яка вода прозориста, духмяна, Яка солодка!» (В.Кузьменко)
Саме такою є вода Крейдяної Криниці на території Шалигінського заказника; 7 джерел фонтанами викидають з-під землі кришталево чисту воду. Це джерело – природний гідрологічний пам'ятник.
Ваблять до себе соснові бори,
Квітучі Михайлівські степи,
Аквамарин небес прозорих,
Голубінь озер неозорих,
В болотах ягода- журавлина,
Із джерела – цілюща краплина!
ІІ. Вікторина по темі: «Гідросфера» для учнів 6 класів
1. Яка частина гідросфери припадає на світовий океан? (96,5%)
2. У якій оболонці Землі міститься найменше води? (В атмосфері)
3. Який океан Землі є найбільшим за площею? (Тихий)
4. Назвіть внутрішні моря Атлантичного океану? (Середземне, Чорне, Азовське, Балтійське)
5. Як називається частина океану, що глибоко вдається в суходіл? (затока)
6. Як називається ділянка суходолу, що з усіх боків оточена водою? (острів)
7. Яке походження має Великий Бар'єрний риф? (Коралове)
8. Назвати найглибшу западину Світового океану? (Маріанська)
9. Які сили спричиняють цунамі? (землетруси)
10. Що таке пасатні течії? (течії, що викликані рухом пасатів)
11. Найбільший півострів на планеті… (півострів Аравійський)
12. Яка протока відокремлює Євразію від Пн. Америки? (Берингова)
13. Що таке протока? (Це вузька частина водного простору, що сполучає 2 сусідні водойми і роз'єднує ділянки суходолу)
14. Які за походженням бувають острови?(Материкові, коралові, вулканічні)
15. Чому морська вода солона? (Вода – розчинник, тому в ній розчинені різні солі, що надають смак воді)
16. У яких одиницях вимірюється солоність води? (у проміле)
17. За яких умов солоність води підвищується? (при випаровуванні і замерзанні)
18. Як змінюється температура води Світового океану від екватора до полюсів? (Знижується)
19.Назвати найсолоніше море світу. (Червоне 42%)
20. Яка середня температура води Світового океану? (+4⁰С)
21. Яка вода вважається прісною? ( Якщо її солоність не перевищує 1%).
22. Скількиметрівзаввишки мала найбільшахвиля? (34 м.)
ІІІ. Конкурс загадок
Загадки.
Бігла – шуміла, заснула – заблищала. (річка)
Стоїтькорито,
Повне води налите. (ставок)
Чоговрешеті не унесеш? (воду)
Текло, текло та й ляглопідскло. (річка)
Не ставок і не ріка,
Мох росте і осока.
Там земля – неначетісто,
Щовоно за дивнемісце? (болото)
Тече, тече – не витече,
Біжить, біжить – не вибіжить. (річка)
Мене п'ють,
Мене ллють,
Усім я потрібна,
Хто я така? (вода)
Не кінь, абіжить, не ліс, а шумить. (річка)
Із-підгірки, з-підкрутої
Прокрадається норою
Та й до річкиутіка
Через лози по ярках.(струмок)
Міжберегів текла, текла.
Мороз зміцнів – підсклолягла. (річка)
У новійстіні, у круглому вікні,
вдень склорозбите –вночівставлене.(озеро)
Щотаке: пливе і ллється,
Часом на каміньдереться,
Як немає – все всихає
Звір і птах помирає? (вода).
Блищить, біжить, гадючиться і все по низині крутиться. (річка)
IV. Питання для найкращих знавців водної оболонкиЗемлі:
V. Конкурс кросвордів «Гідросфера
Кросворд на тему "Гідросфера "
По горизонталі: 1.Місце, де річкавпадає в іншуводойму. 2.Частина суходолу, з трьохсторін оточена водою, а з четвертого сполучена з суходолом.
3.Штучна водойма. 4. Найнижчемісце в річковійдолині, по якомупостійнотече вода. 5.Ділянка суходолу, оточена з усіх боків водою. 6.Плаваюча гора льоду. 7.Вертикально направлений струмінь води. 8.Період найменшогорівня води в річці. 9.Природний воднийпотік. 10.Раптове підвищеннярівня води в річці.
По вертикалі:
Конкурс творчих робіт учнів 6х класів«За чисті води рідного краю»
Приклади творчих робіт учнів 6 класів «За чисті води рідного краю»
У світі багато:
Річок і водойм.
Багато:
Лугів і полів.
Багато:
Птахів і звірів.
Повинні природу ми охороняти
І заповідники будувати
Для звірів і птахів
Для нашогожиття
Для розквітукраїни
Для нас, це все для нас.
Охороняйте природу,
Охороняйте поле і ріки
Закликаю я вас діти! (Гарькавенко В.)
Вода
А вода цесправжнє диво!
Як прожитибез води?
З нею ми завждищасливі.
З нею в нас нема біди.
Є вода – ростутьрослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Цечудово для людини
І радіє вся Земля.
Плавають в водицідіти,
Риби у водіживуть.
Розцвітаютьвлузіквіти.
І ряснідощіідуть.
Кругообігповсякчасно
На землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде.(Синенко А. )
Джерело
Б'є з-підкручі жива струйка,
Джереладзвінкого.
Сонцепроменікидає,цього дня ясного,
І блищить вода дзвінкая,
Наче діаманти.
Як чудово тут і гарно,
Коли їдеш з ранку.
Річка
Зпідкаміння
Із – підгір на долину.
Розбиваючи все на шляху,
Я біжу і несуся, і лину,
Я до моря водичку несу!
Я вузенька, маленькая річка,
Та хоч сила маленька моя,
Із таких от як я малихрічок
Розливаютьсяцілі моря.(Хлонь К. )
Вода
Вода святиня та життя
Без неїнеможливожити
Не засохнуть там поля
З водою нашоїсвятині
Творитидопомагає нам
Життя і злагоду у світі
І розходиться вода по
Нашому прекрасному Всесвіті. (Книш П. )
Джерела .
(підготували учні 6 класу)
1 учень: «Ще назва є,а річки вже немає.
Усохли верби,вижовкли рови,
Куди ти ділась річенько ?
Воскресни!»
2 учень: Ліна Костенко
Джерела – це дивовижна казка природи. Відомо,що вода буде найбільш дефіцитним ресурсом 21 століття. Уже зараз 1 млрд. населення планети страждає від браку прісної води.1,7 млрд. населення Землі вживають воду низької якості. Нажаль ця проблема актуальна і для України. У цілому наша держава належить до маловодних країн. У більшості розвинених країн, люди уже зрозуміли, що неможна сподіватись лише на державу.
Тому в порятунку малих річок і джерел бере активну участь громадськість. Останніми роками в Україні актуально розвивається рух за охорону водних ресурсів, який охоплює все більшу кількість людей. Кожен з нас повинен пам'ятати, що вода – це життя. І від того як ми будемо ставитись до водних запасів, залежить і наше майбутнє.
3 учень: Джерельцепід вербою
Виблискує водою.
Прийду до нього й до ладу
Порозчищаю, обкладу.
І задзвенить, і заспіває
Вода джерельна, мов жива.
Все починається в житті з малого…
4 учень: Саме малі річки в Україні відчули за останн ідесятиліття найбільший тиск людської діяльності, саме вони найбільше змінились, багато з них просто зникли з карти нашої Батьківщини. Цей процесс триває і сьогодні.
Чому так сталось?
Якщо раніше з джерел надходила в річку вода, що мала найвищі показники чистоти, то тепер цього практично не буває, та й самі джерела тепер не часто побачиш. Вони замулились, заросли, забруднились,багато з них зникли. А в річки стікають часто тільки забрудненні завдяки людській діяльності поверхні води з довколишнього ландшафту.
5 учень:
Уляна Кравченко
Думка
Ой , скажи мені, струмочку,
Скажи тихесенько,
Чи тобі негоже в гаю,
Що журчиш сумненько?
Ой, скажи ми, соловію
Співаче маленькй,
Чом жалобою вдаль лине
Голос твій ніжненький?
Скажи, синя незабудка,
Розкажи, сестричко,
Чом росою - слізонькою
Вранці миєш личко?
Та чом рідко ти буваєш,
Зозуленько сива?
Чому щастям в літню нічку
Папороть не цвіла?
Чом ти плачеш, чорна хмаро,
Спішачи все далі –
Чи збираєш з всього світа
Всі сльози, всі жалі?
Ой, коли і у природі гаразду немає?
Так чи ж диво, що й нам доля щастя укриває?