Конспект уроку для дистанційного навчання 6 класу з курсу
«Пізнаємо природу» за програмою Біда Д.Д.
Тема: Вулканізм,вулкани.Гарячі джерела і гейзери.
Мета: формувати поняття «вулканізм», «вулкани», «гейзери», пояснити причинививерження вулканів та утворення гарячих джерел і гейзерів, ознайомити учнів з районами їх поширення; розвивати уяву, логічне мислення, пам’ять, вміння відслідковувати причинно – наслідкові зв’язки; виховувати пізнавальний інтерес та любов до предмету географії.
Очікувані результати
учень/учениця
учні закріпляють знання про внутрішню будову Землі;
процеси які в ній відбуваються;
наводять приклади та показують на карті сейсмічні пояси;
уміють позначати на контурній карті вулкани
пояснює вплив внутрішніх і зовнішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;
аналізує причини і наслідки внутрішніх процесів;
Обладнання і матеріали: підручник, зошит, відео,карта та атлас
Тип уроку: засвоєння нових знань.
- Тепер мені Землю цікаво вивчати
І виникли в мене питання свої.
Про нашу планету я все хочу знати,
Відкрийте, будь ласка, секрети її.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
-Добрий день,любі друзі!
Один поет сказав:
Вважай, ти втратив день,
В який не посміхнувся.
-А що б не був він втраченим, подивіться один на одного посміхніться, подумки побажайте успіхів .
Я бажаю нам всім гарного настрою, посмішок і успіху
На цьму уроці,ми будемо здійснювати з вами подорож у глибини літосфери.
Перед тим як відправитися ,ми зберемо багаж знань, який нам знадобиться у дорозі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.
Інтерактивний метод «Мікрофон
7.Що таке землетрус?
8.В яких одиницях вимірюють інтенсивність землетрусу?
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Метою нашої подорожі буде-поглиблення знань про вутрішні процеси Землі,про наслідки катастрофічних проявів внутрішніх сил планети.
Прийом «Дивуй!»
Вчитель. Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було гамірно. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул.
Одного дня дим із Пагорба почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб встигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба здійнялося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Перелякані люди бігли, не озираючись, намагаючись сховатися, щоб врятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу...
Щоб дати відповідь на ці питання,перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=zy4kb7HOfM4
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вулканізм
- Як ви вже знаєте, у верхній частині мантії є шар астеносфери, яка перебуває у в’язкому стані. Якщо над нею виникає тріщина, тиск на її поверхню падає, речовина розріджується і починає рухатися вгору. Так утворюється магма.
Магма (з грецької «густа мазь») – гаряча маса розплавленої астеносфери, насичена газами й водяною парою.
Магматизм – утворення магми та рух її до поверхні землі.
Магматизм
Внутрішній- це явище, коли магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах і порожнинах земної кори, утворюючи куполоподібну гору – лаколіт.
Лаколіт – вулкан, який «не відбувся».
Прикладом лаколіту є гора Аю-Даг (Ведмідь-гора) в Криму.
Зовнішній-виходить на поверхню у вигляді вулкану(вулканізм)
2. Утворення та будова вулкана
Вулкани конусні (осередок магми, жерло, кратер основний та бічні, конус застиглої лави) утворюються переважно в місцях сходження літосферних плит. У місцях розходження літосферних плит вулкани на вигляд як тріщини (Гекла, серединно океанічні хребти).
3. Вулкани - це гори конічної форми, складені продуктами їх виверження.
Вулкани
— Діючі(Фудзіяма,Етна,Ключевська Сопка,Кіліманджаро та інші)
— Згаслі(Карадаг в Криму)
)
Є вулкани наземні та підводні, які можуть викликати велетенські хвилі в океані. Є вулкани-велетні, які викидають величезну кількість магми, газу, попелу, а є вулкани завбільшки з невеликий горбик, з якого «випльовуються» грязьові потоки. Бувають вулкани-самовбивці, які висаджують себе в повітря і руйнують вщент свої конуси.
Висновок.
Магматизм часто супроводжений такими явищами, як гейзери і гарячі джерела. Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори.
Робота з атласом та контурною картою. Позначити на карті півкуль шість діючих вулканів.Працюємо в програмі -jamboard
https://jamboard.google.com/d/1KhpxpQ08q_KGZXfr30nO1Zy5amVYFZ8IDZPBJONFvKk/edit?usp=sharing (контурна карта)
https://www.calameo.com/read/001758327920d94d864e (атлас)
Фізкультхвилинка
4. Гарячі джерела і гейзери
Після виверження вулкана можуть утворюватися гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани. Ці явища пов’язані з остиганням вулканічного осередку, що живив вулкан. Тривають вони тисячоліттями.
Гейзери (з ісландської «хлинути», «фонтанувати») — джерела, які під тиском пари викидають фонтани води.
Гейзери поширені на острові Ісландія, у Новій Зеландії, США (Єллоустонський національний парк), на Камчатці (Долина гейзерів).
Робота з інтернет ресурсами.
— Чому люди живуть на схилах вулканів, попри небезпеку їхнього виверження?(Обговорення в групах)
5.Тихоокеанське вогняне кільце
Тихоокеанський пояс («Вогняне кільце») проходить по межах Тихого океану. Велика частина всіх землетрусів (близько 80%), які відбуваються на планеті, припадає на Тихоокеанський пояс. Саме на лінії цього поясу знаходиться величезна кількість діючих вулканів (більше 300), значна частина яких є підводною. У Тихоокеанському поясі материкові Північноамериканська ,Південноамериканська літосферні плити рухаються на захід та насуваються на океанічну, а на заході поясу океанічна плита занурюється під материкову Євразії і там розчиняється в розпечених масах мантії.
.
Прийом «Фішбоун»
-Проблемне питання:»Які внутрішні сили впливають на формування земної поверхні?»
Правила прийому можна знайти за посиланням. https://teach-hub.com/pryjom-fishboun-yak-efektyvno-vykorystaty/
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Чомучка»
VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 17, повторити § 16
Знайдіть інформацію про оздоровчі властивості гарячих джерел України (Велятино, Косино, Берегово). Створіть рекламу одного з оздоровчих джерел на аркуші А4.