Урок з географії "Вулкани та вулканізм. Гейзери та гарячі джерела"

Про матеріал
Розробка уроку для 6 класу "Вулкани та вулканізм. Гейзери та гарячі джерела" за підручником Д.Біда.Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку для дистанційного навчання 6 класу з курсу

«Пізнаємо природу» за програмою Біда Д.Д.

Тема: Вулканізм,вулкани.Гарячі джерела і гейзери.

 

Мета: формувати поняття «вулканізм», «вулкани», «гейзери», пояснити причинививерження вулканів та утворення гарячих джерел і гейзерів, ознайомити учнів з районами їх поширення; розвивати уяву, логічне мислення, пам’ять, вміння відслідковувати причинно – наслідкові зв’язки; виховувати пізнавальний інтерес та любов до предмету географії.

Очікувані результати

учень/учениця

     учні закріпляють знання про внутрішню будову Землі;

     процеси які в ній відбуваються;

     наводять приклади та показують на карті сейсмічні пояси;

     уміють позначати на контурній карті вулкани

     пояснює вплив внутрішніх і зовнішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;

     аналізує причини і наслідки внутрішніх процесів;

Обладнання і матеріали: підручник, зошит, відео,карта та атлас

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

            - Тепер мені Землю цікаво вивчати

                                                       І виникли в мене питання свої.

                                              Про нашу планету я все хочу знати,

                                              Відкрийте, будь ласка, секрети її.

 

                                                            Хід уроку.

І. Організаційний момент

-Добрий день,любі друзі!

Один поет сказав:

             Вважай, ти втратив день,

            В який не посміхнувся.

  що б не був він  втраченим, подивіться один на одного  посміхніться,  подумки побажайте успіхів .

Я  бажаю нам всім  гарного настрою, посмішок і успіху

На цьму уроці,ми будемо здійснювати з вами подорож у глибини літосфери.

Перед тим як відправитися ,ми зберемо багаж знань, який нам знадобиться у дорозі. 

ІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо основні поняття минулих уроків, без яких ми не можемо рухатись далі.

Інтерактивний метод «Мікрофон

  1. Що є «серцем» Землі?
  2. Який шар називають «захисним плащем» Землі?
  3. Який шар землі знаходиться у в’язкому стані?
  4. Які є два типи земної кори?
  5. Чим вони відрізняються?

                 7.Що таке землетрус?

                 8.В яких одиницях вимірюють інтенсивність землетрусу?

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Метою нашої подорожі буде-поглиблення знань про вутрішні процеси Землі,про наслідки катастрофічних проявів внутрішніх сил планети.

Прийом «Дивуй!»

Вчитель. Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було гамірно. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул.

Одного дня дим із Пагорба почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб встигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба здійнялося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Перелякані люди бігли, не озираючись, намагаючись сховатися, щоб врятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу...

  • - Про який Пагорб іде мова в розповіді?
  • Що спричинило загибель міста?

Щоб дати відповідь на ці питання,перегляньте відео

https://www.youtube.com/watch?v=zy4kb7HOfM4

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Вулканізм

- Як ви вже знаєте, у верхній частині мантії є шар астеносфери, яка перебуває у в’язкому стані. Якщо над нею виникає тріщина, тиск на її поверхню падає, речовина розріджується і починає рухатися вгору. Так утворюється магма.

 

 

 Магма (з грецької «густа мазь») – гаряча маса розплавленої астеносфери, насичена газами й водяною парою.

 Магматизм – утворення магми та рух її до поверхні землі.

 

   

 

 

 

 

 

Магматизм

Внутрішній- це явище, коли магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах і порожнинах земної кори, утворюючи куполоподібну гору – лаколіт.

 Лаколіт – вулкан, який «не відбувся».

Прикладом лаколіту є гора Аю-Даг (Ведмідь-гора) в Криму.

Зовнішній-виходить на поверхню у вигляді вулкану(вулканізм)

2. Утворення та будова вулкана

Вулкани конусні (осередок магми, жерло, кратер основний та бічні, конус застиглої лави) утворюються переважно в місцях сходження літосферних плит. У місцях розходження літосферних плит вулкани на вигляд як тріщини (Гекла, серединно океанічні хребти).

 

3. Вулкани - це гори конічної  форми, складені продуктами їх виверження.

 

Вулкани

   Діючі(Фудзіяма,Етна,Ключевська Сопка,Кіліманджаро та інші)

   Згаслі(Карадаг в Криму)

     )

 

 

 

 

 

Є вулкани наземні та підводні, які можуть викликати велетенські хвилі в океані. Є вулкани-велетні, які викидають величезну кількість магми, газу, попелу, а є вулкани завбільшки з невеликий горбик, з якого «випльовуються» грязьові потоки. Бувають вулкани-самовбивці, які висаджують себе в повітря і руйнують вщент свої конуси.

Висновок.

Магматизм часто супроводжений такими явищами, як гейзери і гарячі джерела.  Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори.

     Робота з атласом та контурною картою. Позначити на карті півкуль шість діючих вулканів.Працюємо в програмі -jamboard

https://jamboard.google.com/d/1KhpxpQ08q_KGZXfr30nO1Zy5amVYFZ8IDZPBJONFvKk/edit?usp=sharing (контурна карта)

https://www.calameo.com/read/001758327920d94d864e (атлас)

                                                  Фізкультхвилинка

4. Гарячі джерела і гейзери

 Після виверження вулкана можуть утворюватися гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани. Ці явища пов’язані з остиганням вулканічного осередку, що живив вулкан. Тривають вони тисячоліттями.

Гейзери (з ісландської «хлинути», «фонтанувати») — джерела, які під тиском пари викидають фонтани води.

Гейзери поширені на острові Ісландія, у Новій Зеландії, США (Єллоустонський національний парк), на Камчатці (Долина гейзерів).

Робота з інтернет ресурсами.

   Чому люди живуть на схилах вулканів, попри небезпеку їхнього виверження?(Обговорення в групах)

                       5.Тихоокеанське вогняне кільце

Тихоокеанський пояс («Вогняне кільце») проходить по межах Тихого океану. Велика частина всіх землетрусів (близько 80%), які відбуваються на планеті, припадає на Тихоокеанський пояс. Саме на лінії цього поясу знаходиться величезна кількість діючих вулканів (більше 300), значна частина яких є підводною. У Тихоокеанському поясі материкові Північноамериканська ,Південноамериканська літосферні плити рухаються на захід та насуваються на океанічну, а на заході поясу океанічна плита занурюється під материкову Євразії і там розчиняється в розпечених масах мантії.

.

Прийом «Фішбоун»

-Проблемне питання:»Які внутрішні сили впливають на формування земної поверхні?»

Правила прийому можна знайти за посиланням. https://teach-hub.com/pryjom-fishboun-yak-efektyvno-vykorystaty/

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Чомучка»

  • Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини?
  • Чому відбуваються виверження вулканів?
  • Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша — кратер?
  • Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану?
  • Чому в районах вулканізму часто можна натрапити на гарячі джерела?
  • Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?

VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання

  • Що сподобалось на уроці?
  • Які нові знання ви отримали?
  • Що не вдалося?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

     Опрацювати § 17, повторити § 16

     Знайдіть інформацію про оздоровчі властивості гарячих джерел України (Велятино, Косино, Берегово). Створіть рекламу одного з оздоровчих джерел на аркуші А4.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку