Мета: повторити й узагальнити знання учнів 8-х, 9-х класів; розвивати інтерес до вивчення фізики; удосконалювати вміння працювати як самостійно так і в групі; розвивати логічне та креативне мислення; виховувати спостережливість, кмітливість, естетичні смаки.
Розум полягає не тільки в знанні, а й в умінні
застосовувати знання до справи.
Арістотель
Хід гри: до гри запрошуються команди з чотирьох гравців (разом із капітаном). Ведучий ознайомлює учасників із правилами гри.
У нас є журі, яке буде слідкувати за ходом конкурсу і оцінювати команди. (Представлення журі)
I конкурс «Розминка»
Команди мають відповісти на 10 запитань (за кожну правильну відповідь 1 бал).
Запитання команді І:
1. Спосіб вимірювання маси. (Зважування)
2. Прилад для вимірювання сили. (Динамометр)
3. Країна, в якій зберігається еталон маси. (Франція)
4. Сила, яка виникає при взаємодії Землі з тілом. (Тяжіння)
5. Що вимірює амперметр?(Силу струму)
6. Основна одиниця довжини. (Метр)
7. Як називають процес переходу рідини у тверде тіло? (Кристалізація)
8. Розряд електричного струму в небі? (Блискавка)
9. Яку отримаємо величину, коли шлях поділимо на час руху? (Швидкість)
10. У яких одиницях вимірюють роботу? (У Джоулях)
Запитання команді II:
1. Будь-який предмет у фізиці. (Фізичне тіло)
2. Прилад для вимірювання температури тіла.(Термометр)
3. Одиниця заряду. (Кулон)
4. Давньогрецький учений, який сформулював умови плавання тіл. (Архімед)
5. Прилад для вимірювання тиску рідини.(Манометр)
6. Скільки родів зарядів існує? (Два)
7. За допомогою якого приладу розглядаються маленькі тіла? (Мікроскопа)
8. Речовина, яка зустрічається в природі в трьох агрегатних станах. (Вода)
9. Як називається процес переходу рідини в пару? (Випаровування)
10.Одиниця електричного опору.(Ом)
ІІ конкурс «Терміни»
Кожній команді дається назва фрукта чи ягоди на аркуші паперу, на кожну літеру назви якого необхідно придумати фізичний термін. За кожне правильно розшифроване слово команда отримує 3 бали. На виконання завдання дається 5 хвилин.
Наприклад: ЯБЛУКО (наприклад: Я — явище; Б — будова; Л —- лінза;
У — ультразвук; К— колба; О — оптична густина середовища)
Ананас , кавун, слива, вишня.
Малина, лимон, аґрус, кокос.
IІІ конкурс «Ланцюжок»
Всім ще з дитинства відома гра в слова, коли один гравець називає слово, а інший повинен підібрати слово, яке починається на останню букву названого слова. І такий ланцюжок продовжується, доки хтось не зможе підібрати слово. Легко, правда. Але почекайте. Всі слова повинні бути пов’язані з фізикою. Це можуть бути поняття, закони, величини, імена і прізвища вчених, зрозуміло? Тож починаємо.
Кожне правильно назване слово - 1 бал.
ІV конкурс «Дерево фізики»
На малюнку є стовбур, але гілочки — це прізвища фізиків, які напише кожна команда. Кожне прізвище оцінюється в 1 бал. Створіть дерево з більшою кроною.
Поки команди працюють, послухайте цікаві фізичні історії.
Перша бувальщина. Альберт Ейнштейн — німецький фізик, автор спеціальної теорії відносності. Лауреат Нобелівської премії дуже любив фільми Чарлі Чапліна і ставився з великою симпатією до створеного ним героя. Одного разу він написав у листі до Чапліна: «Ваш фільм «Золота лихоманка» зрозумілий усім на світі, і Ви неодмінно станете великою людиною. На це Чаплін відповів так: «Я Вами захоплююся ще більше. Вашу теорію відносності ніхто в світі не розуміє, а Ви вже стали великою людиною. Чаплін».
Друга бувальщина. Ейнштейн гостював у своїх знайомих. Почався дощ. Коли Ейнштейн зібрався йти, йому запропонували капелюха.
— Навіщо? — сказав Ейнштейн. — Я знав, що буде дощ, саме тому не взяв капелюха, бо він сохне довше, ніж моє волосся. Це ж очевидно.
V конкурс «Анаграми»
Розшифруйте :
1) лемолаку (молекула); 4) малгорік ( кілограм);
2) рунагап (напруга); 5) сургад (градус);
3) цекіноквя (конвекція); 6) тігамн (магніт).
Правильно відгадане слово – 1 бал.
VI конкурс «Четвертий зайвий»
Команди отримують картки із завданням відкинути зайве слово у рядку.
Правильна відповідь — 1 бал.
Картка 1
1. Паскаль, тиск, енергія, сила.
2. Кінематика, динаміка, механіка, акустика.
3. Швидкість, відстань, метр, прискорення.
4. Електрон, молекула, протон, нейтрон
Картка 2
1. Конвекція, випромінювання, кипіння, теплопровідність.
2. Ом, секунда, ват, ампер.
3. Годинник, кілограм, терези, термометр
4. Метр, секунда, швидкість, ньютон.
VІІ конкурс капітанів
Назвати (по черзі) якнайбільше одиниць вимірювання фізичних величин. Конкурс триває допоки один із капітанів назве останнє слово. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Ось і закінчився наш конкурс, журі підбили підсумки і готові їх оголосити.
(Оголошення підсумкових результатів)
Хотілося б закінчити нашу зустріч індійською мудрістю, яка говорить:
«Не шукайте чудес, їх немає.
Шукайте знання – воно є.
І усе, що можна звати чудесами, –
Той або інший ступінь знання».