Тема уроку: Сила Ампера
Мета уроку:
Навчальна: з’ясувати дію магнітного поля на провідник зі струмом; навчити учнів застосовувати правило лівої руки для знаходження напрямку сили Ампера; розглянути застосування закону Ампера в техніці; ознайомити учнів з будовою та принципом дії електровимірювальних приладів.
Розвиваюча:розвивати мислення, увагу, просторову уяву, вміння аналізувати, та робити висновки.
Виховна:виховувати бажання пізнавати нове, невідоме; зацікавленість у вивченні теми.
Обладнання: амперметр, вольтметр, гучномовець, модель двигуна, портрет Ампера.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи і форми роботи:
5) міні-виступ «Моє відкриття на сьогодні»
Структура уроку
4.Взаємодія паралельних провідників зі струмом
VI. Підсумки уроку. Міні-виступ «Моє відкриття на сьогодні»
VII. Домашнє завдання
Хід уроку
https://learningapps.org/watch?v=pwb0egi9j24
Якщо рамку зі струмом розташувати між полюсами магнітів, рамка повернеться і встановиться перпендикулярно до ліній магнітної індукції поля, створеного магнітами. А як змусити рамку обертатися? Як створити електричний двигун? Чому магнітне поле чинить на рамку зі струмом орієнтувальну дію?
На попередньому уроці ми дізналися, що сила, яка діє на провідник зі струмом з боку магнітного поля залежить від:
а) сили струму в провіднику;
б) довжини активної частини провідника;
в) кута між провідником і лініями магнітної індукції магнітного поля.
Восени 1820 р. А.Ампер, досліджуючи дію магнітного поля на провідник зі струмом різної форми і розмірів, отримав формулу , що діє на окрему невелику ділянку провідника. Ця сила отримала назву її винахідника – сила Ампера.
Сила Ампера – це сила, з якою магнітне поле діє на провідник зі струмом.
- сила Ампера;
- магнітна індукція поля;
- сила струму в провіднику;
- довжина активної частини провідника;
- кут між вектором магнітної індукції і напрямком струму.
2. Залежність значення сили Ампера від орієнтації провідника в магнітному полі.
1. Якщо провідник розташовано паралельно лініям магнітної індукції – магнітне поле на провідник не діє. В такому випадку =0
2. Якщо провідник розташовано перпендикулярно до ліній магнітної індукції – сила Ампера буде максимальною. В такому випадку:
3. Якщо провідник розташований під деяким кутом до ліній магнітної індукції, то в такому випадку сила Ампера визначається за формулою:
3.Напрям сили Ампера
Напрям сили Ампера можна знайти за допомогою правила лівої руки: якщо ліву руку розташувати так, щоб силові лінії магнітного поля входили в долоню, а чотири витягнуті пальці були напрямлені уздовж напряму струму, то відігнутий на 900 великий палець покаже напрям сили, діючої на провідник.
https://www.youtube.com/watch?v=rDnFeO2OVqg
4.Історична довідка про Андре Марі Ампера (1775 – 1836)
Талант цього французького вченого виявився дуже рано – у 13 років він прочитав 20 томів енциклопедії Дідро, хоча до школи не ходив. Своє трудове життя розпочав із приватних уроків у Ліоні, а 1801 р. працював учителем фізики і хімії. Він писав непогані вірші, був чудовим математиком (за праці в галузі математики і хімії йому було присуджено звання академіка) і став фізиком зі світовим ім’ям (основні його праці присвячені вивченню електромагнітних явищ), його ім’ям названо одну з головних електротехнічних одиниць. На могильному камені цього вченого написано: «Він був добрим і простим так само, як і величним». Хто цей учений?
5.Момент сил Ампера, які діють на рамку зі струмом
https://www.youtube.com/watch?v=ew8Ea2DNR_U
Прямокутна рамка, яка складається з одного витка дроту, поміщена в однорідне магнітне поле. Вона може здійснювати оберти навколо горизонтальної осі. Подамо до рамки струм. Навколо рамки виникне магнітне поле. Два магнітних поля: магнітне поле постійного магніту та магнітне поле навколо рамки, почнуть взаємодіяти. Сили Ампера F1 та F2 повернуть рамку за ходом годинникової стрілки.
Рамка розташована паралельно лініям магнітної індукції (=900), то обертальний момент найбільший Ммах= BIS/
Погойдавшись, рамка установиться перпендикулярно до ліній магнітної індукції. У положенні рівноваги сили Ампера не повертатимуть рамку. У такому випадку (=0) обертальний момент дорівнює нулю – це положення стійкої рівноваги рамки.
Сили Ампера F1 та F2 повертають рамку проти ходу годинникової стрілки, створюючи обертальний момент.
Момент сил Ампера , які діють на плоский замкнений контур, розташований в однорідному магнітному полі, дорівнює добутку модуля магнітної індукції поля, сили струму в контурі, площі контуру і синуса кута між вектором магнітної індукції та нормаллю до площини контуру: М = ВISsinα
Якщо рамка містить N витків дроту, то обертальний момент розраховують за формулою: М = NВISsinα
6. Застосування сили Ампера
Електричні двигуни – пристрої, в яких електрична енергія перетворюється на механічну.
В електричних двигунах використовується властивість рамки зі струмом обертатися в магнітному полі.
Щоб рамка в магнітному полі не зупинялась, і оберталась в одному напрямку використовують колектор.
Колектор – пристрій, який автоматично змінює напрямок струму в рамці.
https://www.youtube.com/watch?v=aKDJfh9AnXg
Орієнтуючу дію магнітного поля на контур зі струмом (силу Ампера) використовують в електровимірювальних приладах магнітоелектричної системи – амперметрах і вольтметрах
Коли прилад вмикають у коло, в рамці 2 починає йти струм. Внаслідок дії сил Ампера рамка повертається в магнітному полі магніту. Разом з рамкою повертається стрілка 4 й одночасно закручуються спіральні пружини 3. Чим більша сила струму в рамці, тим на більший кут відхиляється стрілка.
Принцип дії приладів електродинамічної системи – це також взаємодія провідників зі струмом. Такий прилад складається з двох котушок: одніє рухомої, іншої не рухомої. Під час проходження струму рухома котушка повертається всередині нерухомої внаслідок дії сил Ампера. Стрілка, яка зв’язана з рухомою котушкою, буде повертатися на певний кут тим сильніше, чим більшою є сила струму.
У динаміку сила Ампера, що діє на виткі котушки, змушує котушку втягуватися у кільцевий магніт. Коли сила струму в котушці змінюється зі звуковою частотою, так само змінюється й сила Ампера – котушка коливається в такт зміни сили струму. Разом з котушкою коливається і прикріплений до неї дифузор, який штовхає повітря , створюючи звукову хвилю, - гучномовець випромінює звук.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків
1.Розв’язування якісних задач
На малюнках а,б,в подано провідники зі струмом, що перебувають в магнітному полі. Сформулюйте задачі за кожним із трьох наведених рисунків і розв’яжіть їх.
На малюнках а,б,в,г подано провідники зі струмом, що перебувають у магнітному полі. Сформулюйте задачі за кожним із наведених малюнків і розв’яжіть їх.
А.На провідник завдовжки 0,5 м, розміщений перпендикулярно до ліній магнітної індукції поля, значення якої 2∙10-2 Тл, діє сила 0,15 Н. знайти силу струму в провіднику.
Б. Провідник, сила струму в якому дорівнює 8 А, поміщений в однорідне магнітне поле. Якою є індукція магнітного поля, якщо на прямолінійну ділянку провідника завдовжки в 10 см, яка утворює кут 300 із напрямом вектора магнітної індукції, діє з боку магнітного поля сила 10 мН.
VI. Підсумки уроку. Міні-виступ «Моє відкриття на сьогодні»
Учні висловлюються про відкриття, яке вони зробили для себе на занятті. Відкриття може бути не лише фізичним, а й емоційним.
VII. Домашнє завдання. 1.Опрацювати § 11 Сила Ампера.
2. Скласти ментальну карту вивченої теми.