1
Позакласний захід
Морально-етичне щеплення. Культура поведінки та спілкування
Мета:
Формування та розвиток компетентностей:
Обладнання:
Перебіг заходу
Вступне слово вчителя.
Ода шкільному дзвонику
Доброго дня, шановні присутні, доброго дня, мої юні друзі!
Тільки що для вас пролунав шкільний дзвоник - невід'ємний атрибут шкільного життя. За 7 з половиною років для вас вже пролунала не одна сотня дзвінків, і всі вони - різні.
Є дзвінки улюблені. Вони кличуть вас в клас на улюблені уроки.
Є дзвінки приємні - ура! Перерва!!!
Є дзвінки довгоочікувані - з уроку, який так довго тягнеться ...
Є дзвінки урочисті, вони лунають в свята – Свято Першого дзвоника, Свято Останнього дзвоника.
А є дзвінки особливі. Вони лунають після останнього уроку і запрошують вас з головою зануритися у позакласне життя.
І тоді ми з вами говоримо на цікаві теми, іноді сперечаємося, дискутуємо ...
І тоді ми з вами розслабляємося і спілкуємося. А це добре! Адже «найбільша розкіш - це розкіш людського спілкування».
Давайте сядемо зручніше, розслабимося, знімемо напругу після ще одного прожитого шкільного дня і поспілкуємося ...
Я вважаю, на дуже важливу і корисну тему ...
Ми будемо сьогодні казати про себе і для себе, ми будемо сьогодні казати про кожного з вас і для кожного з вас. Ми будемо сьогодні казати взагалі про людину.
Давайте собі представимо… Народилося немовля. Таке маленьке та безпомічне.
Дуже багато загроз для малечі виникає відразу після народження.
Розмова з елементами бесіди.
Які це загрози? Як ви гадаєте?
(Відповіді учнів).
Так, дійсно. Перша загроза – це хвороби. Ви хворіли в ранньому дитинстві?
На які хвороби? Мабуть, пам’ятаєте, мабуть, вам розповідали про це ваші батьки. Назвіть ці хвороби.
(Відповіді дітей).
Серед хвороб, які ви назвали, є дуже небезпечні хвороби, їх називають інфекційними: ангіна, сказ, вітрянка, грип, дизентерія, дифтерія, жовтяниця, коклюш, кір, кон'юнктивіт, краснуха, менінгіт, свинка, скарлатина, енцефаліт та ще одна дуже небезпечна хвороба, яка з’явилася останнім часом, – це Covid-19.
Попередження хвороб є головною метою системи охорони здоров’я. В будь-якому випадку краще попередити захворювання, ніж лікувати його.
Це попередження захворюваності має конкретну назву. Яку саме?
(Відповіді учнів).
Так, ви маєте рацію. Це щеплення. Щеплення від потенційно тяжких інфекційних захворювань або їх наслідків. Що вам відомо про щеплення?
(Відповіді учнів).
А зараз я хочу надати слово своїм помічникам, яких я назвала експертами. Вони знають набагато більше з теми, на яку ми спілкуємося, і зможуть багато чого корисного вам розповісти.
Тож, слово експертам.
Експерти.
Відкриваємо Словник медичних термінів та читаємо:
Щеплення — вакцинація, метод профілактики інфекційних захворювань.
Вакцина́ція — введення антигенного матеріалу з метою породити імунітет до інфекційної хвороби.
За даними Європейського регіонального бюро Всесвітньої організації охорони здоров'я, планове щеплення щороку врятовує життя і здоров'я трьом мільйонам дітей у світі.
А ще ми хочемо навести аргументи за щеплення:
Вчитель. Бажаю вам здоров’я, не хворійте.
В народі кажуть: «В здоровому тілі – здоровий дух».
Але іноді може хворіти не тільки тіло, наша фізична оболонка, але й дух, душа, наш внутрішній світ.
В чому це може проявлятися?
(Відповіді учнів).
Вчитель. Робимо висновок: наш дух, наша душа, наш внутрішній світ теж можуть захворіти.
Щоб цього не сталося, мабуть, і внутрішній світ потребує щеплення.
Тільки щеплення не медичного, а щеплення морально-етичного.
Поступово ми з вами перейшли до теми нашої сьогоднішньої розмови –
«Моральне-етичне щеплення. Культура спілкування та поведінки»
Вчитель. Саме моральні та етичні норми формують зміст вчинків, визначають, що саме слід робити, як поводитися в тій чи іншій ситуації, як треба спілкуватися, за якими законами та правилами.
В тему нашої розмови закладені такі поняття, як мораль та етика.
Як слід розуміти ці поняття? А звідки вони з’явилися – ці мораль та етика. Їх хтось придумав та нав’язав нам, чи все було інакше?
(Відповіді учнів).
Знов надаємо слово нашім експертам. Не забули? Вони знають набагато більше.
Експерти.
Мораль — система ідей, принципів, законів, норм і правил поведінки та діяльності, які регулюють гуманні стосунки між людьми за будь-якої ситуації на демократичних засадах.
Етика — наука про мораль, її природу, структуру та особливості походження й розвитку моральних норм і взаємовідносин між людьми в суспільстві.
Норми моралі – закони людського життя. Вони складалися поступово, разом з розвитком суспільства та життя людини в людському соціумі.
Вчитель. А зараз проведемо фізкультхвилинку на підставі гри «Розпізнай моралі та аморальні вчинки».
Піднімаємося. Розправили плечі, стряхнули з себе втому.
Будемо тупотіти ногами, якщо вислів, який я читаю, – є проявом аморальних вчинків. Будемо аплодувати, якщо вчинок, який я називаю, - є проявом моральності.
Гра. Розпізнай моралі та аморальні вчинки
Підсумок гри підбивають експерти.
Вчитель. Зі словом «мораль» ми познайомилися в 6 класі на уроках зарубіжної літератури, коли вивчали притчі та байки. Пам’ятаєте – «Мораль цієї байки (або притчі) така…»
Занурюємося у чудовий світ притч. Уважно прослухайте притчу «Погані вчинки». Слово нашим експертам.
Експерти.
Притча «Погані вчинки»
У одного селянина був син, який став погано себе вести. Зазнавши всі способи впливу, батько придумав таке: він вкопав проти будинку стовп і після кожного проступку сина вбивав цвях в цей стовп.
Минув деякий час, і на стовпі не залишилося живого місця - весь він був утиканий цвяхами.
Ця картина так вразила уяву хлопчика, що він почав виправлятися. Тоді за кожен його вчинок батько почав витягати по одному цвяху. І ось настав день, коли останній цвях був витягнутий, але на хлопчика це справило зовсім несподіване враження: він гірко заплакав.
Вчитель. Несподівана кінцівка? Так. Бо на цьому притча не завершується. Давайте разом її завершимо, надавши відповіді на питання.
(Відповіді учнів).
(Відповіді учнів).
Увага! В притчі це виглядає наступним чином:
Бесіда.
(Відповіді учнів).
Висновок вчителя: не робіть поганих вчинків, щоб потім не довелося розкаюватися. Іноді ситуацію не виправиш.
Вчитель. А зараз уявіть собі ситуацію, коли вам вчитель запропонував скласти пам’ятку «Культура спілкування», щоб її вклеїти в щоденники. З яких пунктів буде складатися ваша пам’ятка?
(Відповіді учнів).
Вчитель. Перевіряємо себе, переглядаємо відеоролик «Правила спілкування».
Перегляд відеоролику «Правила спілкування»
https://www.youtube.com/watch?v=YXzFriRGWiM
Культура спілкування і взаємин повинні бути присутні у нашому повсякденному житті. Постає питання: «Які якості ми повинні виховувати та розвивати в собі?»
Знов-таки, слово нашим експертам. Невід’ємними супутниками нашого життя повинні стати:
Експерти.
Вчитель. Зараз я надаю слово кожному з вас. Кожний з вас має можливість висловитися з теми, яку ми сьогодні розглядаємо. Впевнена, що ця тема нікого не залишила байдужими.
Кожен з вас зараз отримує завдання, і я впевнена, що ми з цим завданням впораємося.
Інтерактивна вправа «Я прогнозую, що…»
Я прогнозую, що у мене в житті все буде гаразд, якщо я буду дотримуватись ось таких морально-етичних принципів щодо спілкування та культури поведінки…
Інтерактивна вправа «Я бажаю тобі…»
Діти протягують одне одному руки та по черзі висловлюють побажання.
Приклади:
я бажаю тобі не робити поганих вчинків у житті, щоб за них не було соромно…
я бажаю тобі, щоб у випадку плохого настрою, ти не зривалася на образливі вислови…
Інтерактивна вправа «Обери та прокоментуй риси свого характеру»
Вам потрібно найти свої позитивні або негативні риси та прокоментувати їх.
(Я добрий… Я доброзичливий … Я стриманий … Я грубий … Я скромний… Я уважний… Я конфліктний… Я щедрий… Я організований… Я брехливий… Я товариський… Я образливий… Я співчутливий … Я чесний… Я жадібний… Я жорстокий тощо…
Приклади:
Я знаю, що інколи я буваю грубим у спілкуванні, але я намагаюся перебороти в собі цей недолік.
Мені притаманна доброзичливість у спілкуванні, я буду розвивати в собі цю рису характеру.
Підсумки роботи. Експерти надають оцінку, хто був більш переконаний та щирий у своїх висловлюваннях.
Вчитель. Спасибі всім, спасибі експертам. Якщо б я розв’язувала разом з вами ці вправи, я б сказала наступне: «Ніколи не ображай людину сміхом. Це аморально – сміятися над людиною, якщо вона не така, як ти, не так думає, не так каже або має якісь фізичні вади…
Уважно дивимося, уважно слухаємо, робимо висновки.
Відеоролик, який я пропоную вам подивитися, має назву: «Не смійся з мене…»
https://www.youtube.com/watch?v=s5dHRDM1cE4
Вчитель. Наша зустріч добігає кінця.
На останок хочу сказати наступне.
В дитинстві ви отримали щеплення від деяких інфекційних захворювань. Ризик захворіти на тяжке інфекційне захворювання або знизився, або зійшов нанівець.
Сьогодні ви отримали морально-етичне щеплення. Я сподіваюся і хочу бути впевненою в тому, що після нашої зустрічі деякі моральні хвороби теж залишать вас.
Приймайте, як належне, коли вам роблять зауваження не лише ваші близькі, а й незнайомі люди. Знайте, що коли б люди були байдужі до різних негативних проявів поведінки інших, ніколи б не було порядку в суспільстві.
Майбутнє нашої країни в цілому залежить від кожного з вас. Без людей з високим інтелектуальним рівнем, без людей високоморальних не вдасться вирватися вперед. Тому дотримуйтесь норм моралі, будьте взірцем для інших, з повагою ставтеся до людей, які вас оточують.
Бажаю вам здоров’я. Не хворійте. Будьте здорові тілом та душею.
Додатки
Роздатковий матеріал
(стор. 10-11)
Інтерактивна вправа
«Я прогнозую, що…»
Я прогнозую, що у мене в житті все буде гаразд, якщо я буду дотримуватись ось таких морально-етичних принципів щодо спілкування та культури поведінки…
Приклад:
У мене в житті все буде гаразд, якщо я в кінці кінців стану дисциплінованим. Не буду запізнюватися на уроки, не буду заважати вчителю своєю поведінкою на уроках, буду реагувати на зауваження…
Моя відповідь:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Інтерактивна вправа «Я бажаю тобі…»
Діти протягують одне одному руки та по черзі висловлюють побажання.
Приклади:
я бажаю тобі не робити поганих вчинків у житті, щоб за них не було соромно…
я бажаю тобі, щоб у випадку плохого настрою, ти не «зривався» на образливі вислови…
Моя відповідь:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Інтерактивна вправа
«Обери та прокоментуй риси свого характеру»
Вам потрібно знайти свої позитивні або негативні риси та прокоментувати їх.
(Я добрий… Я стриманий … Я грубий … Я скромний… Я уважний… Я конфліктний… Я щедрий… Я організований… Я брехливий… Я товариський… Я співчутливий … Я чесний… Я жорстокий… тощо)
Приклади:
Я знаю, що інколи я буваю грубим у спілкуванні, але я намагаюся перебороти в собі цей недолік.
Мені притаманна доброзичливість у спілкуванні, я буду розвивати в собі цю рису характеру.
Моя відповідь:
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________