ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД ДО МІЖНАРОДНОГО ДНЯ РІДНОЇ МОВИ "СПРИТНІ МОВОЗНАВЦІ"

Про матеріал
Позакласний захід до Міжнародного дня рідної мови "Спритні мовознавці" має на меті залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ
Перегляд файлу

 

 

 

ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД ДО МІЖНАРОДНОГО  ДНЯ РІДНОЇ МОВИ

"СПРИТНІ МОВОЗНАВЦІ"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель:

Павліковська Л.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Мета. Залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.

Обладнання. Проектор, комп’ютер, слайди з мальовничими місцями України,  фото письменників, картки із завданнями, алфавіт, завдання «Ромашки», скринька із прислів’ями, презентація до пісні «Лише в нас на Україні», презентація «Відомі українці».

Хід заходу

Ведучий  1. Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини – невіддільні поняття. Мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої. Слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною.

Ведучий  2. Ми зібралисьвсі дружно,          

щобипозмагатись

і про мову нашу рідну

цікаведізнатись.

Ведучий  1. Дорогенькімовознавці,

щиро вас вітаємо, 

відусьогосвогосерця

успіхубажаємо.

Ведучий  2. Щоб трудились висьогодні

 до сьомого поту

І дісталинагороду

за свою роботу.

Ведучий 1. В нашій школі проходить тиждень української мови, а тому,  саме українській рідній  мові присвячені сьогоднішні змагання знавців рідної мови «Спритні мовознавці».

Ведучий 2. Запрошуємо наших учасників. (12 учнів). Змагання буде проходити між двома командами «Жовті» та «Блакитні».  Для того,  щоб визначити, хто буде в якій команді приймати участь пропоную  Вам тягнути жеребки.

Ведучий 1. Привітайте, будь ласка, команду «Жовтих» та команду «Блакитних». 

Ведучий  2. Гравці та вболівальники вітайте гучними оплесками, вельмишановне, об’єктивне та непідкупне журі   цієї неперевершеної гри – пані Справедливість, пані  Точність.

Як справжні знавці, патріоти своєї держави, любителі, знавці української мови  гравці доведуть, що державі потрібні високоінтелектуальні, освічені  громадяни, тому їм пропонуємо пройти такі конкурсні тури:

  1.               «Інтелектуальна розминка».
  2.               «Склади пазл».
  3.               «Чоловік чи жінка».

4.«Відомі українці».

5. «Мудрість народу».

6. «Ромашка».

7. «Ми не скажемо, а покажемо».

8.«Абетка».

Ведучий. 1 Отже, розпочинаємо змагання..

                   Перший  тур «Інтелектуальна розминка».

Кожний учасник команди по черзі відповідає на питання, за яке може отримати 1 бал. А наше шановне журі уважно слухає та підраховує бали.

Запитання для команди «Жовтих»:

  1.               Як називаєтьсядержавнамоваУкраїни? (українська)
  2.               Який знак ставимо у кінціпитальногоречення? ( ? )
  3.               Як називаються слова з протилежнимзначенням? (антоніми)
  4.               Якою є перша буква у власнійназві? (велика)
  5.               Як називаєтьсярозмальованеяйце? (писанка, крашанка)
  6.               Скільки-н- у словінезрівнянний? (чотири)
  7.               Головні члени речення – це(підмет і присудок)
  8.               Особливий знак у словіВ’ячеслав – це(апостроф)
  9.               Префікс у словіпрекрасний – це( пре-)
  10.          Список літервстановленого порядку – це(алфавіт)
  11.          Остання буква у словішістдесят – це(т)
  12.          Народніпісні, щоспівають на Різдво – це(колядки)
  13.          Автор «Заповіту» – (Шевченко)
  14.          Продовжте  фразу «Менітринадцятий …(минало)
  15.          Скількилітер в українськомуалфавіті? (33)
  16.          Доберітьантонім до слова «добро» (зло)
  17.          Третійвідмінокнашоїмови – (давальний)
  18.          Частина слова післякореня, яка служить для творенняновихслів? (суфікс)
  19.          Які кольори має державний прапор України і чому? (Жовтий та блакитний).
  20.          Назвітьголосні звуки українськоїмови? ( А,О,У,И ,І ,Е)

Запитання для команди «Блакитних»:

  1.               Безякоїсвятинізникає народ? (без мови)
  2.               Слова зіспільнимкоренем? (спільнокореневі)
  3.               Знак укінцірозповідногоречення? (крапка)
  4.               Хто написав казку «Лис Микита» ? (Іван Франко)
  5.               Яка найбільшарічкаУкраїни? (Дніпро).
  6.               Що є символом держави? (Герб, прапор, гімн).
  7.               Сьомийвідмінокнашоїмови? (кличний)
  8.               Стиль у науці – це  (науковий)
  9.               Змінначастина слова? (закінчення)
  10.          Розмовадвохосіб – це…(діалог)
  11.          Опислюдини – це (портрет)
  12.          Нема України без верби і … (калини)
  13.          Частина слова перед коренем – це(префікс)
  14.          Остання буква у словіп’ятдесят – це(т)
  15.          Народніпісні про весну –це(веснянки)
  16.          Столиця нашої країни? (Київ)
  17.          .Чий День народження ми святкуємо 9 березня? (Тараса Григоровича Шевченка).
  18.          Визначте рід іменника  школа ( жіночий)
  19.          Щостоїть в серединішколи ?(буква О)
  20.          Чи ставиться апостроф у словікомп’ютер? (так)

Ведучий. Дякую, командам за відповіді.

     Другий тур «Склади пазл».

Ведучий 2. 

Наступний конкурс – «Склади  пазл». Вам потрібно скласти пазл. Ви отримаєте портрет видатного українського письменника. Відгадайте, хто це.

Після того як складете портрет письменника, вам потрібно розказати вірш цього письменника. За це завдання ви можете отримати 5 балів.

Жовті – портрет Л.Українки.

Блакитні – портрет Т. Шевченка.

Ведучий 1. А поки команди виконують завдання, я пропоную  нашим уболівальникам  відгадувати загадки..

Загадки:

1.     А що то за коні в гаю на припоні: довгасті, голчасті, зеленої масті, нікого не возять, лише солі просять. (Огірки).

2.     Сімсот соколят на одній подушці сплять (Соняшник).

3.     Є шапка, але немає голови; є нога, але без черевика (Гриб).

4.     Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото. Коли б угадати, та менш його знати! (Сльози).

5.     У піч положи – мокне, на воду пусти – сохне (Віск).

6.     Що з землі легко піднімеш, та далеко не закинеш? (Пір’їна).

7.     Хто завжди правду каже? Який є, таким покаже, І без слів про все розкаже. На нього дивишся, а себе бачиш. (Дзеркало).

8.     Хто крилатий, гарний, гожий, На красиву квітку схожий, Має довгий хоботок, П’є нектар ним із квіток? (Метелик).

9.     Дуже я потрібна всім: І великим, і малим. Всіх я розуму учу, А сама завжди мовчу. (Книга).

10.           Плине він, біжить, минає, Нам його не вистачає. Щойно осінь – вже зима, Ось він був, а вже – нема. (Час).             

Ведучий 2.

Третій  тур «Чоловік чи жінка».

Потрібно вказати про кого йдуться ці слова про чоловіка, чи про жінку без задумування, зараховується перша відповідь

Жовтим

 1) Який рід має іменник нежить? (Чоловік)

2) Кого в народі називають «Каменяр»? (чоловік)

3) Хто написав слова до гімну України (чоловік)

 4) Президент України(чоловік)

5) Директор нашої школи(жінка)

6) Пам’ятник, який розташовано на Чернечій горі (чоловіка)

 8) Кого більше в нашій школі вчителів чоловіків чи жінок (жінок)

 9) Найчастіше веснянки виконують(дівчата)

 10) Хто перший полетів в космос (чоловік)

Блакитнім

 1.  Хто це Марко Вовчок? (жінка)

2. Кого більше в 6класідівчатчихлопців? (хлопців)

3. Хтозачинатель української мови? (чоловік)

4. Який рід має іменник шимпанзе? (чоловік)

5. Кому належать слова: «Без надіїсподіваюсь" (жінка)

 6. Хто написав ці слова "Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь"? ( чоловік)

7. Кого у світібільше, чоловіківчижінок? (жінок)

8. Яке дерево є символом Нового року(жінка).

9. Народився/ лась у селі Нагуєвичах?(чоловік).

10. Курочка ряба ( жіночий рід).

                   Четвертий  тур «Відгадай відомого українця».

Ведучий 1.

Перед вами будуть фото відомих українців, ви маєте назвати прізвище та ім’я цих людей.(Презентація з відомими людьми(додаток)

                   П’ятий тур «Мудрість народу».

Ведучий 2. А ми продовжуємо наше змагання. Наступний конкурс називається «Мудрість народу».Пропонуємо нашим учасникам продовжити відомі приказки та прислів’я. Кожний гравець по черзі дістає зі скриньки аркуш із початком прислів'я чи приказки та закінчує його це дасть змогу принести своїй команді 1 бал.

1. Більше діла – (менше слів).

2. Хто не робить, … (той не їсть).

3. Слово до слова - … (складається мова).

4. Не кажи гоп, … (поки не перескочиш).

5. Хто не робить...(той не їсть).

6. Що посієш – …. (те й пожнеш).

7. Хто спішить, … (той людей насмішить)

8. Слово – не горобець, … (вилетить не впіймаєш).

9. Вовків боятися...(в ліс не ходити).

10. З миру по нитці, … (а голому сорочка).

11. Козацькому роду …. (нема переводу).

12. Праця годує ...(а лінь марнує)

                   Шостий  тур«Ми не скажемо, а покажемо».

Ведучий 1.Українська мова багата не тільки на слова. Хороший співрозмовник володіє також мімікою та жестами. Вони роблять нашу мову більш емоційною, виразною. А як ви володієте мовою жестів? Давайте це перевіримо за допомогою наступного конкурсу, який називається - «Ми не скажемо, а покажемо»

Ведучий 2.Капітани  команд отримують  по 5 фразеологізмів, правда вони про них розказувати не будуть, вони їх покажуть рухами так, щоб учасники відгадали. Заборонено будь-що говорити або показувати губами. Виграє той, хто використає якнайменше часу.Кожна правильна відповідь – 1 бал.На виконання завдання в учасників 1 хвилина.

  Фразеологізмів для команди блакитних

  1.               Учасники стоять, обхопивши голову руками кілька разів – «ламати голову»
  2.               Учасник ходить згорбившись, нудьгуючи, туди-сюди – «тинятись з кутка в куток»
  3.               Учасник стає, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці – «дивитися крізь пальці»
  4.               Учасник гладить себе по голові – «гладити по голові»
  5.               Учасник робить вигляд неуважного учня – «гав ловити»

 Фразеологізмів для команди жовтих

  1.               Учасник втирає носа рукавом – «втерти носа»
  2.               Учасник імітує писання на лобі – «на лобі написано»
  3.               Учасник каже «гоп» , потім стрибає на двох ногах – «не кажи «гоп», поки не перескочиш»
  4.               Учасники бігають по залу, високо піднімаючи ноги  «накивати п’ятами»
  5.               Учасник бере себе за ніс і ходить по залу – «водити за ніс»

              Сьомийтур «Ромашка».

Ведучий 1. Перед вами завдання  «Ромашка». У середині квіточки є буква на цю букву вам потрібно швидко і правильно записати слова на пелюстках: предмети, чи тварини, чи квіти, чи транспорт, чи країна чи щось інше.

За кожне слово ромашки по 1  балу. (додаток 2) 

Ведучий2 . А доки наші команди готуються відповідати ми проведемо гру з уболівальниками. Вам потрібно розгадати загадки.

Загадки:

1.     Що сходить без насіння? (Сонце).

2.     А що біжить без перестанку? (Час).

3.     Через воду він проводить, А сам з місця вік не сходить. (Міст).

4.     І червона, й соковита, Та гірка вона все літо. Припече мороз – вона Стала добра й смачна. (Калина).

5.     Мов маленький м’ячик, Висить, а не скаче, Рум’яне, гладеньке, На смак солоденьке. (Яблуко).

6.     Коли хочеш ти читати, То повинен мене знати, А коли мене не знаєш, То нічого не прочитаєш. (Абетка).

7.     Живим зерном народжений, Живу я на землі. Щодня рум’яним сонечком Я сходжу на столі. (Хліб).

8.     Олена зелена, Не сіяна, не саджена, Хто доторкнеться, Той обпечеться. (Кропива).

9.     Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло, Згодом стало біле-біле І за вітром полетіло. (Кульбаба).

10.           Ніде не купиш, На вагах не зважиш, Сам здобуваєш, У комору складаєш.(Знання).

Восьмийтур «Абетка».

Ведучий 1.Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні  букви слів складуть прислів`я:степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге,  число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.

Правильно - вилов, виступ, вище, вівчар, відліт, відплата, відступ, жар, зала, палац, питання, підрив, підніс, стебельце, степ, удруге, футляр, хороше, хром, шарж, яйце.

(Відповідь - Впертапраця все переможе).

 

(Звучить пісня «Лише в нас на Україні», на екрані слайд-шоу «Наша рідна Україна»).

Ведучий 2. А хто такий патріот? Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.

Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.

Ведучий 1. Ну, а тепер слово журі.

(Оголошення результатів гри, нагородження команд).

Ведучий 2. На такійвеселійноті ми завершуємонашісьогоднішнізмагання «Спритних мовознавців».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Завдання «Ромашка» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 березня 2020
Переглядів
893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку