Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання у спеціальній школі

Про матеріал
Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, будь-яких електронних пристроїв), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерних технологій в освітньому процесі спеціальної школи. Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу та науки і посідає провідне місце в реформі освіти України.
Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ В СПЕЦІАЛЬНІЙ ШКОЛІ

Зважаючи на швидкоплинність

життя, ми не можемо дозволити

собі витратити час на завдання,

які не ведуть до нових результатів.

Л. Ландау

    Перехід від індустріального до інформаційно – технологічного  суспільства зумовлює необхідність перебудови всієї системи освіти, змінює освітні потреби

щодо підготовки й розвитку сучасного спеціаліста, мобільність якого залежить від володіння інформацією та здатності до обміну нею, комунікативності, самостійного набуття необхідних для професійної діяльності знань, умінь, навичок.                   

       Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, будь-яких електронних пристроїв), а отже,  поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерних технологій  в освітньому  процесі  спеціальної школи.  Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу та науки і посідає провідне місце в реформі освіти України. У  педагогіці поняття «інформаційні навчальні технології» - не нове. Усі  педагогічні технології належать до інформаційних, бо будь-який навчальний процес – це передача інформації стосовно певної предметної  галузі знань. На даному етапі розвитку суспільства в поняття «інформаційні  навчальні технології» вкладається новий зміст, який привнесло  використання технічних засобів інформатизації навчального процесу (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, різноманітних електронних  пристроїв) тощо. 

      Нові інформаційні технології навчання - це сукупність методології та  технології навчання, в основу якої покладено використання комп’ютерних  навчальних програм, електронних посібників і підручників, що  забезпечують інтерактивний програмно-методичний супровід навчального  процесу і є однією з форм реалізації мети та змісту сучасної парадигми  гуманізованої освіти.

      Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик  (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання) надають  кожному школяреві, спираючись на його інтереси, здібності, особисті  цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення  особистості в інформаційному суспільстві.

       Нині особливого значення набуває творче впровадження в практику навчально-виховної роботи нових технологій і методик. Для  спеціальної школи — це, насамперед, поліпшення результативності корекційної роботи, що є основою загальноосвітньої та трудової підготовки учнів.

      За умов переходу України до сучасного інформаційного суспільства дедалі більш актуальним стає питання про інтеграцію інноваційних методик навчання, насамперед інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у традиційну шкільну методику. Особливості уроку в спеціальній школі створюють широкі можливості для використання комп'ютерної техніки.

      Основна ідея використання комп'ютерної техніки в допоміжній школі полягає в тому, що комп'ютер має бути не об'єктом вивчення, а засобом, за допомогою якого дитина з недоліками розвитку інтелектуальної сфери зможе заповнити прогалини у знаннях з різних предметів.

      Також необхідно враховувати особливості психіки дітей з вадами інтелекту, найперше ті, що можуть ускладнити роботу з технікою. Це, зокрема, підвищена втомлюваність, розпорошена увага, сповільнений темп сприймання, тривале входження у процес роботи. Інтерес до комп'ютера підвищує працездатність, зосереджує увагу і дещо збільшує темп роботи.

     У дітей із  інтелектуальними порушеннями з великими труднощами виробляються нові умовні зв'язки, а з'явившись — стають нестійкими та недиференційованими. Можливість прикладного комп'ютерного середовища демонструвати різні складні явища дає змогу закріпити ці зв'язки.  Комп'ютерна програма надає великі можливості моделювання різних ситуацій, що значно збагачує досвід школярів.

     Найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття і запам’ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів було активізовано.

К.Ушинський стверджував: "Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос, чуття мускульних рухів і, навіть, якщо можливо нюх та смак, взяли участь в акті запам’ятовування... За такого дружного сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам’ять”.

      Саме цим пояснюється роль мультимедійних засобів навчання, що виникли з появою якісних навчальних програм, розвинутих комп’ютерних систем навчання в діяльності сучасного закладу освіти.

     З метою підвищення ефективності навчально-пізнавальної діяльності учнів, пошуку раціональних методів і шляхів розв'язування завдань навчально-виховного процесу  особливо доцільним є використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках таких типів як уроки вивчення нового матеріалу та уроки узагальнення та систематизації знань.

     Дидактичні можливості та методичні варіанти застосування мультимедійних засобів навчання досить широкі та різноманітні. Вони можуть використовуватися в найрізноманітніших ситуаціях (перед вивченням чи після вивчення навчальної теми, на початку або наприкінці уроку, у поєднанні з іншими засобами навчання). У різних ситуаціях мультимедійні засоби навчання можуть мати різні дидактичні функціональні призначення: служити опорою (слуховою, зоровою) для подальшого засвоєння учнями знань, ілюстрацією або засобом повторення та узагальнення навчального матеріалу.

    Вчитель має врахувати конкретні умови навчальної роботи, вікові особливості дітей, рівень знань учнів, їхній життєвий досвід та технічні можливості обладнання класу інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).

      Мультимедійний супровід повинен містити багатий фактичний та ілюстративний матеріал, який може бути використаний у навчальних цілях, мати чітке дидактичне призначення, педагогічну спрямованість, адекватно відповідати навчальній програмі й легко активізуватися на комп’ютері.

Нині існує велика кількість ліцензійних програмно-педагогічних засобів (ППЗ).

              Насамперед розглянемо можливості програми PowerPoint при створенні мультимедійних продуктів.

    Для підвищення зацікавленості учнів до вивчення будь-якої нової теми з навчальних предметів у спеціальній  школі доцільно вступний урок проводити із застосуванням мультимедійної презентації.

     Одним із головних аспектів програми MS Power Point   є застосування анімаційного ефекту. Використання анімації дає можливість більш дієво впливати на емоції учнів, що значно підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу. Завдяки можливостям програми Power Point урок набуває сучасного вигляду, підвищується його ефективність, емоційність, образність, що є запорукою більш якісного навчання. Також важливим є те, що в учня зростає зацікавленість до навчання.

Дидактичні можливості комп’ютерних технологій:

1. Джерело полісенсорної інформації

2. Диференційовано організовують навчальний процес

1. Контролюють ступінь засвоєння інформації

1. Регулюють темп вивчення навчального предмета

1. Попереджають помилки

1. Дають необхідні коментарі, пояснення

1. Забезпечують зворотний зв'язок

         Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє  змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш  наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію діяльності вчителя та  учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації  навчання, формуванню  знань, посилює між предметні зв’язки. Все це дає можливість покращити  якість навчання.

    Проведення уроків із залученням інформаційних технологій потребує серйозної підготовки. За О.Бриксіною конструювання такого уроку відбувається у кілька етапів. Це концептуальний (визначення дидактичної мети, доцільності використання інформаційних технологій для досягнення кінцевих результатів), технологічний ( визначення форми уроку, відбір  електронних засобів навчального призначення (ЕЗНП)), операціональний

(виділення основних елементів уроку, визначення місця електронних засобів навчального призначення у структурі уроку, вибір способів  взаємодії фігурантів уроку з навчальними засобами) і етап педагогічної  реалізації (переведення педагогічних принципів у конкретний навчальний  вплив).

    Спостерігаючи за дітьми, можна помітили, що роботу з  інформаційними технологіями краще планувати в другій половині уроку,  оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна  активізація психічних структур, діти перезбуджуються, і це заважає  подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений  на безперервну роботу з комп’ютером, повинний відповідати встановленим  санітарно-гігієнічним нормам.

     Отже, використання комп'ютерних програм значно змінює навчальний процес: одночасно відбувається взаємодія дидактичного трикутника — учень — комп'ютер — учитель. Впровадження комп'ютерів у навчання дітей з інтелектуальними порушеннями — це засіб активізувати всі психічні процеси (особливо операційні компоненти мислення), засіб переходу від наочно-образного рівня мислення до абстрактного. За допомогою комп'ютерних програм можна індивідуалізувати процес навчання, що дає змогу забезпечити адекватний темп роботи для кожного учня. Комп'ютер відкриває широкі можливості в моделюванні різноманітних середовищ навчання як на уроках, так і в позакласній діяльності. Водночас треба розглядати комп'ютер не як самоціль чи альтернативу традиційним методам, а лише як один із способів підвищення ефективності та корекційної спрямованості навчання дітей з інтелектуальними порушеннями.

docx
Додано
4 березня 2020
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку