Гра "Еврика" для 8 класу допоможе закріпити і розвинути знання учнів з питань, що стосуються періодичного закону, періодичної системи, будови атома; розширити поняття про фізичний зміст періодичного закону, залежність властивостей елементів від періодичної зміни електронних структур атомів, перевірити рівень вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; формувати в учнів пізнавальний інтерес і творче мислення, сприяти розвиткові в учнів логічного мислення.
Тема : Гра «Еврика»
Мета : Закріпити і розвинути знання учнів з питань, що стосуються періодичного закону, періодичної системи, будови атома; розширити поняття про фізичний зміст періодичного закону, залежність властивостей елементів від періодичної зміни електронних структур атомів, перевірити рівень вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; формувати в учнів пізнавальний інтерес і творче мислення, сприяти розвиткові в учнів логічного мислення.
Обладнання : картки із завданнями, картки із назвами і емблемами команд.
Хід гри
Учитель : Дорогі друзі! Сьогодні ми зібралися для того, щоб з’ясувати, як ви засвоїли знання про періодичний закон, періодичну систему хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва та будову атома і як ви вмієте застосовувати свої знання і вміння у нестандартних ситуаціях.
У грі беруть участь дві команди: команда 8 класу – «Юний хімік» і команда 9 класу – «Хімічний елемент». Право першого ходу отримає та команда, яка першою відповість на запитання: у якому році був сформульований періодичний закон? (1869 р.)
Гейм перший – Знайомство
На двох аркушах паперу написані назви секторів: 1-й сектор – «ПЗ і ПСХЕ», другий – «Будова атома». Третій сектор – «Щасливий випадок» надає змогу команді отримати додатковий бал.
Сектор «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»
Сектор «Будова атома»
р-підрівні? (6)
(Журі підбиває підсумки)
Гейм другий – «Дивись і відповідай»
Завдання 1.
Учитель : Всередині пляшки, піднятої з океану на борт корабля, було знайдено записку такого змісту:
ВFЛАGСТJИВMОСLТІN ЕЛNЕМXЕНVТІJВ, А ТАRWКQОЖ УТSВОLРЕFНИDХ LНИDМИSN СGПJDОЛDУКS ПЕVРCЕБVУ-
ВZАXЮТЬ У ПEGРІRОДUИЧRНІЙ ЗVАЛCЕFЖFHОСDТІ ВІОНД ВЕSЛDИЧSAИНSИD ЗАLРЯGДІВR ЯFДSERР RЇEХ АFТОFМSІВ.
(Для розшифрування записки потрібно прочитати лише літери українського алфавіт: властивості елементів, а також утворених ними сполук перебувають у періодичній залежності від величини зарядів ядер їх атомів .)
Завдання 2.
Учитель : Про який хімічний елемент йде мова?
Знаходиться в ІІІ групі головній підгрупі, відносна молекулярна маса оксиду – 102 (AI).
( Журі підбиває підсумки. )
Гейм третій – «Ти – мені, я – тобі»
(Учасники команд заздалегідь приготували завдання для своїх суперників)
Команда «Юний хімік» : Визначіть елемент за електронною формулою : 1s2;2s2,2p6;3s2,3p5,3d0. (CI)
Команда «Хімічний елемент» : Визначіть елемент за електронною формулою : 1s2;2s2,2p6;3s2,3p3,3d0. (Р)
Учитель : Поки команди працюють над завданнями, проведемо невеличку вікторину з глядачами.
1. Чому вугілля, торф, зерно не можна зберігати у великих групах? (Сипкі горючі матеріали не можна зберігати у великих купах, тому що усі вони повільно окислюються киснем повітря і в їх товщі виникають високі температури. Тепло, що виділяється, не розсіюється і вони займаються.)
2. Яке автомобільне пальне зовсім не отруює повітря? (Водень, адже продуктом його згорання є вода.)
3. Чому суворо заборонено заводити автомобіль у зачиненому гаражі? ( Вихлопні гази містять «чадний газ» СО, який є смертельним для людини, адже зв’язується з гемоглобіном крові міцніше, ніж кисень.)
4. Що було би, якби атмосфера нашої планети складалася з чистого кисню? (Склади палива довелося би берегти, як порохові склади, від найменшої іскри. Залізом не можна булоб користуватися, бо воно добре горить у кисні. Вугілля і дрова згоряли б вмить.)
(Журі підбиває підсумки)
Гейм четвертий – «Темна конячка»
Учитель : Хто знайде більше помилок?
Хімічний елемент Нітроген:
Порядковий номер 6 (7); Ar = 14; елемент розміщений у другому малому (великому) періоді, сьомій (п’ятій) групі, головній підгрупі. Ядро атома містить 6(7) протонів і має заряд +6 (+7), а також 7 нейтронів. У складі електронної оболонки є 8 (7) електронів із сумарним зарядом -7, розміщених на трьох (двох) енергетичних рівнях. (Журі підбиває підсумки)
Гейм п’ятий – «Далі, далі, далі…»
Учитель : Розпочинає команда, яка програє. Кожній команді по черзі ставляться запитання, які вимагають швидкої відповіді. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
Журі підбиває підсумки гри. Обирається команда-переможець і найактивніший учасник, який нагороджується медаллю «Кращий знавець хімії».
«Щасливий випадок» |
«Будова атома» |
«Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» |
ВFЛАGСТJИВMОСLТІN ЕЛNЕМXЕНVТІJВ, А ТАRWКQОЖ УТSВОLРЕFНИDХ LНИDМИSN СGПJDОЛDУКS ПЕVРCЕБVУ-
ВZАXЮТЬ У ПEGРІRОДUИЧRНІЙ ЗVАЛCЕFЖFHОСDТІ ВІОНД ВЕSЛDИЧSAИНSИD ЗАLРЯGДІВR ЯFДSERР RЇEХ АFТОFМSІВ.
(Для розшифрування записки потрібно прочитати лише літери українського алфавіту.)
ВFЛАGСТJИВMОСLТІN ЕЛNЕМXЕНVТІJВ, А ТАRWКQОЖ УТSВОLРЕFНИDХ LНИDМИSN СGПJDОЛDУКS ПЕVРCЕБVУ-
ВZАXЮТЬ У ПEGРІRОДUИЧRНІЙ ЗVАЛCЕFЖFHОСDТІ ВІОНД ВЕSЛDИЧSAИНSИD ЗАLРЯGДІВR ЯFДSERР RЇEХ АFТОFМSІВ.
(Для розшифрування записки потрібно прочитати лише літери українського алфавіту.)
Команда «Юний хімік» : Визначіть елемент за електронною формулою : 1s2;2s2,2p6;3s2,3p5,3d0. (CI)
Команда «Хімічний елемент» : Визначіть елемент за електронною формулою : 1s2;2s2,2p6;3s2,3p3,3d0. (Р)