ВИХОВНИЙ ЗАХІД
«Гроші у нашому житті»
Мета заходу: ознайомити учнів з історією виникнення грошей, їх функціями в економічних системах; поглибити знання дітей з історії та генези українських грошей; формувати в учнів інтерес до вивчення національних грошей, які надають цілісність народному господарству і від яких залежить могутність держави; виховання в учнів таких якостей особистості як цілеспрямованість, обов’язковість, колективізм та взаємовиручка.
Вид діяльності: пізнавальний.
Форма проведення: лекція з елементами бесіди.
Орієнтовний вік дітей: 15-16 років.
Особливості підготовки: Девіз на дошці: «Гроші — це ті функції, які вони виконують».
План
Хід заходу.
Вступне слово.
Здобувши державну незалежність, Україна розв'язує надзвичайно важливе завдання — створення економіки, спроможної забезпечити народові гідне життя. Наше суспільство тільки починає наближатися до справжнього розуміння сучасних економічних процесів. Зростає роль економічних знань і економічних спеціальностей. Для молоді все привабливішими стають фах підприємця (бізнесмена), банкіра, менеджера, інші економічні професії, яких налічується близько 50.
Економічні знання потрібні не тільки бізнесменам, банкірам, менеджерам. Вони необхідні кожному. Ці знання допомагають правильно будувати і формувати економічне мислення. Економічна освіта стала потребою сьогодення. Адже ознайомлення з надбаннями світової економічної думки, в т. ч. української, вивчення досвіду багатьох країн світу у побудові могутньої і ефективної економіки допоможе нам вміло запозичувати його для побудови економічно суверенної України.
Виникнення грошей.
Ринкова економіка «розмовляє» мовою грошей. Будь-яку інформацію ринку ми сприймаємо тоді, коли вона подається у грошовій формі. Рівень доходів і їх витрачання, розміри угод і боргових зобов'язань, обсяги виробництва і соціальні витрати починають «промовляти» до нас лише за умови, що вони мають грошовий вираз.
Щоб розуміти мову ринку, треба з'ясувати, що таке гроші. Одне з простих і водночас змістовних їх визначень таке: «ГРОШІ — ЦЕ ТІ ФУНКЦІЇ, ЯКІ ВОНИ ВИКОНУЮТЬ».
Історичне визначення: гроші — це особливий товар, що виконує роль загального еквівалента, в якому виражається вартість усіх інших товарів.
Причиною появи грошей був суспільний поділ праці й необхідність регулярного обміну між товаровиробниками, які спеціалізувалися на виробництві окремих видів продукції для обміну. Отже, поділ праці був головною причиною розвитку обміну, бо якщо заглянути в первісне суспільство, то людство не знало грошей внаслідок низького рівня розвитку економічної системи, і лише в епоху неоліту відбулась подія, яку вчені називають революцією.
Обмін, що появився в результаті І поділу праці, стає більш стабільнішим після II великого поділу праці — відокремлення ремесла від сільського господарства (рубіж II—І тис. до н. е.).
З цього часу продукти виробляють для обміну-продажу.
Запитання до класу: — Як називають такі продукти?
Щоб обмін відбувався безперебійно, із усієї сукупності товарів на тому чи іншому ринку повинен виділитися товар, що користується довірою інших товаровиробників. Якщо такий товар відсутній, то трапиться так, як з мандрівником-європейцем у Тропічній Африці в середині XIX століття:
«Цікаво було бачити, як я розрахувався за човна на ринку в Кавелі, на березі Таньганьїки. Знайомий Саїда вимагав сплатити слоновою кісткою, якої, однак, у мене не було. Тоді я дізнався, що Магомет Ібн-Саліб має слонову кістку і хотів би мати сукно. Але ця звістка мало мене потішила, поки, нарешті, я не почув, що Магомет Ібн-Гаріб має сукно і хотів би мати дріт. Останній у мене був. Я дав Магомету Ібн-Гарібу необхідну кількість мідного дроту, він передав Магомету Ібн-Салібу сукно, а той дав знайомому Саїда слонову кістку. Тільки тоді я отримав від нього човна».
Отже, причиною появи грошей був суспільний поділ праці і необхідність регулярного обміну між товаровиробниками, які спеціально виробляють продукти для обміну.
Регулярний обмін веде до поступового виділення із усього розмаїття товарного світу особливого товару, який набуває рис загального еквівалента (тобто загальної обмінюваності, рівноцінності). Всі інші товари виражають у ньому свою вартість. Це дає можливість порівнювати їх між собою. Серед багатьох первісних народів Азії, Африки та Океанії дуже довго існували примітивні форми грошей — раковини. Раковини каурі ходили як гроші і в таких країнах з високою давньою цивілізацією, як Індія, Китай та Японія. Однією з розповсюджених форм грошей в давнину до виходу монет були худоба, рис, куни тощо.
У стародавніх греків загальним еквівалентом була худоба. (Тому не випадково латинське слово pekunia (гроші) походить від слова pekus(худоба).) У скандинавських народів — хутро і шкури. У Монголії — чай, у Судані й Абісінії — сіль, а на Русі — хутра родини куниць (куна). Гроші з'явилися в результаті довгої практики торгівлі та обміну. Людство переопробувало сотні видів грошей, поки не прийшло до найбільш вигідних та зручних — металевих.
В прадавніх державах світу — Месопотамії, Єгипті користувалися злитками металу. їх могли виготовляти у вигляді кільця, півкільця.
В Італії до появи монет ходили злитки міді, які приймалися на вагу. Поступово люди зрозуміли, що краще виготовляти гроші певної усталеної ваги.
Запитання до класу – Яка перевага металу над іншими примітивними формами грошей?
Метал не пошкоджувався і займав мало місця при перевезенні і зберіганні. Він легко ділився на частини для дрібних торговельних операцій. Але досить часто до дорогоцінних матеріалів почали додавати мідь, олово або виготовляти їх меншої ваги. Доводилося опробовувати метал та перевіряти вагу злитку. Перешкоджати підробці грошей могли тільки одним способом: державна влада почала їх клеймувати. Це означало, що в злитках міститься метал певної якості. Так з'явилися перші монети.
Греки приписували винахід перших монет героям своїх міфів, римляни — богам Янусу або Сатурну. У Геродота і інших авторів є відомості про те, що перші монети карбували в Лідії, в VII ст. до н. е. Зараз відомо, що найдавніші монети виготовлялися з електри — сплаву срібла та золота. Декількома десятиріччями пізніше почали карбувати монети в грецькому місті Егіні. Вони мали зовсім інший вигляд і карбувалися із срібла. Із Лідії та Егіни металеві гроші дуже швидко розповсюдилися по всій Греції, в колоніях, а потім у римлян. Самостійно монети з'явилися в Індії та Китаї, причому тут за традицією дрібні монети карбували ще на початку І тис. до н. е. Основною властивістю монет стало зображення і написи, які говорять про правителя або правлячий народ, про божество або святиню. Бо монети — це шматок металу, вага і чистота якого засвідчені державою і нею гарантуються. Зображення, відтиснуті на монеті, — це печать держави чи міста, які їх випускають. Весь комплекс зображень та написів на монетах складає важливе поняття — «монетний тип».
Звідки пішла назва «монета»? Відповідь дають римські срібні монети. На монеті Тита Каразія (45 р. до н. е.), на лицевій стороні зображено голову богині і написано «Монета». Це слово було спочатку одним з прізвиськ богині Юнони. Означало воно «богиня-попередниця». В її храмі навіть був монетний двір. На честь богині карбовані гроші стали називати монети.
Але монетна справа в Європі пережила занепаду (це період занепаду Римської імперії). Спочатку королі молодих варварських держав вестготів та остготів, лангобардів задовольнялися старими римськими срібними монетами. Потім почали карбувати свої монети, на яких ставили початкові букви своїх імен — монограми. Вони мали грубий і примітивний вигляд в порівнянні з античними. Монети карбували з різних металів. Іноді золоті або срібні — монометалічні, а іноді ще й мідні — поліметалеві або біметалеві.
Досить цікавим є походження грошей східних держав. Спочатку це були залізні прути, що звалися оболами. Шість таких прутів складали драхму (в перекладі —- кусок). А така грошова одиниця, як римський динаоій, пустила свої корені у Франції (деньє), арабскому Сході — динар. Особливістю теократичного характеру останніх було зображення на них релігійних формул.
Перші верстати для грошової монетної справи винайшли ще в епоху Відродження. Великий Леонардо да Вінчі зробив верстат для вирізання монетних кружків. Відомий скульптор Бенвенуто Челліні придумав гвинтовий прес для відтиску зображення. Але широкого застосування цей механізм набув в XVII ст.
У процесі тривалого обміну як загальний еквівалент поступово виділяється товар, який мав властивості однорідності, міцності, компактності, був міцним і в одиниці ваги втілював велику вартість.
Запитання до класу: Які, на вашу думку, товари могли б мати такі властивості?
З часом роль такого еквівалента міцно закріпилася за золотом. Воно виконувало функцію грошей вже за півтора тисячоліття до нашої ери. До цього золото було звичайним товаром. Паралельно з золотом роль загального еквівалента виконувало срібло. Так тривало кілька тисячоліть. І лише у другій половині XIX ст. роль грошей монопольно закріпилася за золотом, що означало встановлення золотого стандарту. Одна країна за іншою переходять до встановлення золотої валюти. Золото, як грошовий матеріал, мало певні переваги над іншими товарами. Цьому сприяли такі властивості золота, як однорідність, ковкість, м'якість, неокислюваність, висока вартість у чистій вазі. Золото стало повноцінними грошима, бо номінальна вартість монети (те, що було викарбувано на ній щодо її величини) збігалося з вартістю металу, який у ній містився, з витратами суспільно необхідної праці на добування золота та його карбування.
Завдання для класу: Виконуємо завдання Завдання № 1. (Додаток 1), відповідь записуємо в листок перевірки базових та нових знань, одержаних на уроці.
Гроші — це будь-що, що служить як загальноприйнятний посередник у обміні або як засіб платежу.
Форми вартості.
1. Проста форма вартості (одинична або випадкова).
Обмін продуктами виник ще у первісному суспільстві. Він мав епізодичний характер. Наприклад, одна община могла обміняти надлишок дичини на надлишок риби, що утворився в іншої общини. Такий обмін можна виразити формулою Т1-Т2:
1 туша тварини = 200 одиниць риби; 100 кг зерна = 20 м полотна.
Висновок: Ця форма вартості була:
2. Розгорнута або повна форма вартості.
З розвитком виробництва відбувалося поглиблення суспільного поділу праці, що супроводжувалося зростанням її продуктивності та появою додаткового продукту.
Першим великим поділом праці, як уже зазначалося, було виділення скотарських і землеробських племен, тому надлишки худоби і продукти тваринництва (м'ясо, вовна і т. д.) вже не випадково, а регулярно починають обмінюватися на надлишки продукції землеробства. В цих умовах худоба, систематично обмінюючись на інші товари, набуває переважно відносної форми вартості, а інші товари (хліб, овочі та інші) — стають еквівалентами.
В результаті регулярного обміну мінові пропорції набували стійкого характеру, наближалися до витрат праці. Але оскільки товар безпосередньо обмінюється на інший, а обмін між общинами (тобто колективний обмін) з розпадом первісного ладу поступився місцем індивідуальному обміну, останній наштовхнувся на певні обмеження.
В таких умовах часто починають проявлятися суперечності обміну, коли власнику одного товару потрібен не той товар, який йому пропонують, а інший. Так, власник шкіри тварин міг придбати зерно лише в тому разі, якщо ця шкіра була потрібна власнику зерна. Тому обмін одного товару на інший нерідко ставав неможливий. Для цього необхідний був товар — еквівалент, який би задовольнив потреби всіх інших товаровиробників. Тому роль еквівалента закріплюється за одним товаром, який стає загальним еквівалентом. В такому випадку безпосередній обмін товару на товар зникає, що означає перехід до загальної форми вартості.
3. Загальна форма власності.
Розвиток виробництва, поглиблення суспільного поділу праці, розширення кола обмінюваних продуктів зумовили стихійне виділення товару, на який обмінювалися всі інші товари.
4. Грошова форма власності.
Гроші є засобом вираження вартості всіх інших товарів в умовах розвинутого виробництва. Тобто, гроші — це загальний еквівалент для всіх інших товарів.
Запитання до класу: Назвіть форми вартості від менш розвинутих до сучасних.
Відомий економіст Стенлі Джевонс в одному з найперших підручників про гроші ілюстрував природу бартеру (обміну), то використав такий приклад:
«Мадемуазель Жалі, співачка паризького музичного театру дала концерт на островах Товариства. В обмін за арію з опери «Норма» і кілька інших пісень вона мала отримати третину збору. Коли підрахували, то виявилося, шо її частина складалася з трьох свиней. 23 індиків, 44 курей, 5000 кокосових горіхів та вражаючої кількості бананів, лимонів і апельсинів. У Парижі така кількість товару могла б принести 4000 франків, шо було б хорошою платою за 5 пісень. На островах Товариства грошей не вистачало, і, оскільки мадемуазель не могла особисто спожити навіть малої частки свого доходу в натуральній формі, потрібно було певний час годувати свиней і птахів тими ж фруктами».
Повідомлення учнів: В Меланезії відомі так звані свинячі гроші, які представляють собою зв'язки раковин, скляних бус, собачих зубів і свинячих хвостиків. Призначення цих грошей досить кумедне: на них купують свиней і платять викуп за наречену. Низка свинячих грошей досягає іноді неймовірних для грошей розмірів — 12 метрів.
Цей приклад розкриває природу бартеру (обміну), який означає обмін одного товару на інший. Краще зрозуміти процес обміну дає гра «Чому люди торгують (обмінюються)?» (Додаток 2). Ця гра дозволяє сформувати внутрішнє відчуття процесу обміну.
У процесі розвитку економіки люди перестали безпосередньо обмінювати один товар на інший. Замість цього вони почали продавати свої товари за гроші і використовувати останні, щоб купувати потрібні їм товари. Використання загальноприйнятого засобу обміну — грошей дало змогу фермеру купувати штани у кравця, який, в свою чергу, купував черевики у шевця, а швець, відповідно, шкіру у фермера.
Товарні гроші. Як засіб обміну гроші вперше з'явилися в історії людства у вигляді товарів. У різні часи, різні предмети були еквівалентом грошей: худоба, олія, пиво або вино, залізо, срібло, діаманти, цигарки тощо. Кожен з перерахованих товарів мав свої переваги і недоліки. Худобу не можливо поділити, щоб дати здачу, пиво псується за тривалого зберігання, тоді як вино може покращитися. Маслинова олія є хорошою готівкою у формі рідини, яку за бажанням можна швидко поділити, але вона неприємна на дотик. До XIX ст. товарні гроші були майже повністю витіснені металевими зі срібла та золота. Ці гроші мали внутрішню вартість, тобто були цінними самі по собі. Недоліки металевих грошей полягали в тому, що вимагалися ресурси, які і без того були обмеженими, щоб видобувати метали. Таких грошей або не вистачало, або їх випуск залежав від випадкового відкриття родовищ благородних металів.
Запитання до класу: Назвіть позитивні і негативні сторони золота як загального еквівалента?
Паперові гроші. Епоха товарних грошей вимостила шлях до грошей паперових, і тепер суть грошей є очевидною. Гроші є бажаними не через їхню користь, а задля тих товарів, які будуть куплені. Ми не споживаємо їх безпосередньо, швидше ми використовуємо гроші, коли їх позбуваємося.
На сучасному етапі економічного розвитку найбільш стабільною грошовою валютою являється долар США.
у 1792 році Конгрес США ухвалив десяткову монетну систему, зручну для витрат. Відтоді головною грошовою одиницею став долар. Походження цього слова пов'язують з німецьким талером. У 1794 році було відкрито дорогу в життя першому доларові, котрий дорівнював 100 центам. Зараз долар 1794 року — велика рідкість, деякі його примірники оцінюються у 12,5 тисяч доларів.
Банківські гроші.Зараз настала епоха банківських грошей — чеків, виданих під депозити у банку або в інших фінансових установах. Чеки приймаються замість готівки при купівлі багатьох товарів і послуг.
У розвинутих країнах світу сьогодні переважна частина грошової маси представлена платіжними зобов'язаннями і документами, виписаними кредитними установами (банками): чеками, депозитними сертифікатами, наказами про зняття вкладів тощо.
Зміна економічної сутності грошей у сучасних умовах знаходить найбільш наочний вияв у докорінній зміні структури грошового обігу: неухильно зростають роль, значення та питома вага безготівкового обороту, а якщо готівкового, то, насамперед, касового.
Більш повно суть грошей розкривається у функціях, які вони виконують.
Функції грошей. Функції грошей є конкретним виявом їх сутності. Традиційно в економічній науці виділяють п'ять головних функцій грошей:
Усі ці п'ять функцій грошей у їх системній єдності становлять реальний рух грошей. Зміст тієї або іншої функції грошей відображає особливості досягнутого рівня (етапу) еволюції самих грошей.
Для забезпечення виконання грошима функції міри вартості держава у законодавчому порядку впроваджує масштаб цін, встановлюючи певну одиницю розрахунків — національну валюту. Масштаб цін відіграє важливу технічну роль при виконанні грошима функції міри вартості.
Вартість товару, що виражена в грошах, є його ціною. Вагова кількість металу, прийнятого у певній країні за грошову одиницю, становить масштаб цін. Так, 1,505 г. чистого золота до 1933 року називалось доларом. В Росії до 1897 року масштабом цін був рубль, який містив 0,774234 г. чистого золота.
Спершу грошові одиниці та їхні назви, як правило, були пов'язані з повною вагою благородних металів. Наприклад, фунт стерлінгів означав фунт срібла.
Виконання грошима функції міри вартості не залежить від держави. Держава може лише регулювати масштаб цін як технічну функцію, що встановлюється законодавчим шляхом. Так, в 1934 році казначейство США визначило ціну золота 35 доларів за одну трійську унцію (31,1 г. чистого золота). Вона зберігалася до 1973 року. В той же час ринкова ціна на золото сягнула близько 200 доларів за унцію в 1974 році. З 1975 року штучний масштаб цін перестав існувати.
Акт реалізації товару на ринку, або акт перетворення товару в гроші — центральний, найважливіший у ринковому господарстві. Процес товарно-грошового обміну здійснюється за формулою: Т-Г-Т; де Т-Г — продаж товару; Г-Т — купівля іншого товару на гроші.
Спочатку функцію засобу обігу золото виконувало у злитках, згодом невеликим злиткам надають певної форми, на них ставлять відповідальний штамп, і вони насувають форми монети. Роль благородних металів як миттєвих посередників у сфері обміну зробили можливою заміну грошового товару знаками (символами; вартості — металевими і паперовими.
Вперше паперові гроші з явилися у XII ст. в Китаї, у Росії — 1769 р. Починаючи з кризи 1929—1933 років, у більшості країн (з 1936 р. у всіх капіталістичних країнах) функцію засобу обігу виконували тільки грошові знаки. Функція грошей як засобу платежу відображає особливості кредитного господарства, тобто реалії купівлі-продажу товарів у кредит з відстрочкою оплати. Покупці сплачують за товар лише тоді, коли настає час платежу. Слово «кредит» перекладається з латинської, як «довіра». Виникнення кредитних відносин між товаровиробниками означає, що гроші виступають засобом оплати боргових зобов'язань і виконують функцію засобу платежу. Один товаровиробник у цій операції стає кредитором, другий — боржником.
Отримуючи товар, боржник дає кредитору письмове зобов'язання (вексель), в якому підтверджує готовність певний строк сплатити грошову суму.
Гроші — засіб накопичення вартості і утворення скарбів — виступають як резерв багатства, стихійно регулюють грошовий обіг (реальні гроші). Ця функція потрібна також для подальшого погашення кредиту, тобто реалізації функції засобу платежу. Коли гроші нестабільні, їх намагаються миттєво позбутися (придбати якийсь товар), зберегти від знецінення (покласти в ощадний банк, придбати більш стабільну валюту) тощо.
Світові гроші у функціональному плані відображають вихід товарно-грошового обміну за межі національних кордонів. Порівняння відбувається на міжнародних грошових (валютних) ринках. При цьому виникає специфічний інструмент міжнародного порівняння національних грошей — валютний курс.
Світові гроші виступають як міжнародний засіб платежу, так і загальний купівельний засіб, а також суспільна матеріалізована форма багатства (переказ капіталів з однієї країни в іншу). Це комплексна функція, що включає в себе, по суті, всі функції, властива на внутрішньому ринку. Тривалий час цю функцію виконувало золото. Тепер — грошові одиниці окремих країн.
З розвитком міжнародного поділу праці і міжнародного ринку гроші починають обслуговувати і міжнародну торгівлю як світові. Цю функцію найкраще виконувало золото. В кожній країні в умовах золотого стандарту грошова одиниця містила різну за вагою кількість золота. Так, фунт стерлінгів містив 7, 3224 г. чистого золота, а долар — 1, 5046 г. Тому при розрахунках між країнами необхідно було співставляти грошові одиниці різних країн, що означало встановлення монетного паритету (7,3224:1,5046).
Розвиток світових економічних зв'язків приводить до виникнення різноманітних міжнародних засобів розрахунків:
Завдання:
Виконуємо завдання № 2. (Додаток 1).
Специфіка грошей як товару. (Підведення підсумку.)
Заключне слово.
Давно відомий загалу вислів, що гроші дають свободу — свободу вибору, свободу дій. Але разом з тим хотілось би, щоб цей урок приніс усвідомлення того, що процес нагромадження грошей може призвести до зворотних наслідків: «Райськими намірами встелений шлях до пекла». Але людям притаманне бажання посісти гідне місце в житті, впливати на інших людей, набувати певного досвіду; компетентності. Хочеться, щоб цей урок став засторогою втрати внутрішніх позицій, зниження моральних якостей, духовного зубожіння і деградації.
ДОДАТОК 1
Завдання № 1.
Підберіть необхідні відповіді із колонки Б до термінів і понять із колонки А. Колонка А
10. Міняйло.
Колонка Б
а) Продукт праці, що задовольняє певну потребу людини і виготовлений для обміну.
б) Найважливіша сфера суспільного життя, в якій на основі використання різноманітних ресурсів здійснюється виробництво, обмін, розподіл та споживання продуктів людської діяльності.
в) Особи в середньовічну добу, що обмінювали гроші купців інших держав на національні.
г) Сукупність всіх видів економічної діяльності людей в процесі їх взаємодії, спрямованих на виробництво. обмін. розподіл та споживання.
д) падання позики під певний відсоток.
е) Відносини завдяки яким товари та послуги рухаються від виробників до споживачів, і цей рух обслуговують гроші, ціни, торгівля.
є) Необхідність у певних речах, бажання володіти ними, відчуття нестачі, шо виникає тоді, коли це бажання залишається незадоволеним.
ж) Спосіб поєднання виробничих ресурсів, землі, праці, капіталу, та їх узгодженого та цілеспрямованого використання.
з) Певна річ або послуга, яка завдяки своїм корисним властивостям задовольняє різноманітні людські потреби.
к) поділ праці, а саме: відокремлення землеробських. скотарських племен.
Завдання 2.
1)Обведіть кружком функції, які виконують гроші:
а)засіб полегшення обміну;
б)засіб платежу;
в)засіб укріплення економіки;
г)засіб обігу;
д) засіб прискорення обміну;
е) засіб утворення скарбів;
ж) міра вартості;
з) світові гроші.
2)Підкресліть найважливіші функції.
ДОДАТОК 2.
Гра: Чому люди торгують (обмінюються)?
Основні поняття: обмін, торгівля, стимули — прибуток, витрати.
Учні мають:
1. Приймати участь в обміні.
2. Описувати стимули, які приводять до обміну.
3. Визначити можливі витрати і прибутки.
4. Пояснити результати свого обміну.
Пояснення.
Торгівля — це добровільний обмін товарами і послугами, при цьому обидві сторони бажають одержати прибуток. Коли люди задоволені результатами свого обміну, вони будуть продовжувати обмінюватись (торгувати) в майбутньому.
Люди можуть оцінювати, витрати і результати по-різному, але така оцінка є необхідною для прийняття рішення про обмін.
Матеріали.
Приготуйте велику кількість маленьких і простих предметів для обміну, таких, як шоколадки, олівці, авторучки, наклейки, календарики тощо.
Хід гри.
Сказати учням, що сьогодні у них є можливість прийняти участь в процесі обміну.
Запитання до класу: «Чому люди обмінюються?» (Напишіть деякі відповіді на дошці.) Укажіть, що ці відповіді є тільки гіпотезами. Клас в процесі гри повинен знайти докази на захист цих гіпотез.
Розглянемо таку ситуацію: водій автомобіля на автозаправочній станції заправив свій автомобіль 10 літрами бензину і заплатив за це 10 гривень.
Запитання: хто виграв, хто програв в цій ситуації? (Обидва учасники виграли і програли. Водій витратив 10 гривень, купуючи бензин, але одержав 10 літрів бензину. Власник автозаправки продав 10 літрів бензину, але одержав 10 гривень, які він може витратити на покупку інших товарів. Обидва учасники обміну, після оцінки витрат і користі прийняли рішення про участь в обміні. З цього виходить, що вони виграли більше, ніж програли.)
Розподілити рівномірно між учнями предмети обміну. Покласти кожному учню його предмети в маленькі коричневі пакетики так, щоб тільки учень знав, чим він може обмінюватись. Для контрасту в грі мають брати участь учні:
а) з дуже малою кількістю предметів обміну;
б) з великою кількістю непопулярних предметів обміну;
в) з малою кількістю популярних предметів;
г) з великою кількістю різних предметів.
Дайте учням від 5 до 10 хвилин, щоб вони змогли зробити обмінні операції.
Призвати учнів до порядку. Попросити їх викласти на столи предмети, які їм вдалося обміняти.
Обговорення.
Підсумок.
Ця гра дозволяє сформувати внутрішнє відчуття процесу обміну.
Оцінка.
Оцінити відповіді учнів в ході дискусії в класі, відмічаючи, наскільки точно учні можуть визначити паралелі між грою і дійснісним обміном, який знають на практиці або з газет і телебачення.
Література