Залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.
Мета. Залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.
Обладнання. комп’ютер, кульки блакитного та жовтого кольору, картки із завданнями, сигнальні картки.
Хід заходу
Звучить пісня «Я люблю свою Україну»
Ведучий. Любов до рідної мови, любов до рідної Батьківщини – невіддільні поняття. Мелодійна та неповторна українська мова ввібрала в себе гомін лісів, полів, рік і морів землі нашої. Слова нашої мови переткані вишневим цвітом, барвінком, калиною.
Ведучий. Запрошуємо наших учасників. (Учасники конкурсу, по одному представнику з кожної команди, виходять і сідають за столи).
Ведучий. Привітайте, будь ласка, команду «Жовтих» та команду «Блакитних». (Представлення учасників).
Ведучий. Як справжні патріоти гравці доведуть, що державі потрібні високоінтелектуальні громадяни, тому їм пропонуємо пройти такі тури:
1. «Інтелектуальна розминка».
2. «Творчі спроби».
3. «Склади та відгадай».
4. «Мудрість народу».
5. «Жартівливі загадки».
6. «Станція розважальна».
7. «Художник».
Ведучий. Також між конкурсами буде проводитись музична гра «Серце співає» (потрібно впізнати українську пісню та заспівати її) та змагання між вболівальники команд, які матимуть змогу допомогти своїм друзям.
Ведучий. Ми, усі присутні, будемо сподіватися, що учасники конкурсу продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова, що для них гра буде корисною, а для нас – цікавою.
Ведучий. Отже, розпочинаємо.
Кожний учасник команди по черзі відповідає на питання, за яке може отримати 1 бал. Запитання для команди «Жовтих»:
Запитання для команди «Блакитних»:
Ведучий. Дякую, командам за відповіді. А зараз музична гра «Серце співає». Вам потрібно прослухати фонограму та впізнати пісню, а потім заспівати її. У кожного учасника є сигнальна картка. Отримає один додатковий бал та команда, учасник якої першим підніме сигнальну картку та назве правильну відповідь.
Звучить фонограма пісні «Червона рута». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Ведучий. ТВОРЧІСТЬ – це діяльність, що породжує дещо якісно нове, що відрізняється неповторністю, оригінальністю та унікальністю. Відомо, що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже в ранньому дитинстві. Моцарт від чотирьох років грав на клавесині, у п'ять уже писав музику, у вісім – створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім.
А ви вже в такому віці, що настав час творити. Це справді, нелегко, тому конкурс називається «Творчі спроби». Потрібно закінчити віршик словом.
ЇЖАЧОК
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)
ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?
Вночі їй завжди півник сниться.
Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)
НА ПРОГУЛЯНКУ
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)
ХТО ТАКА?
Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)
РИБАЛКА
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух)
РОЗУМНИЦЯ
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)
МАЙСТЕР
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток)
ЛІСОВЕ ТАКСІ
По дорозі жук повзе,
На спині листок... (фарбує, малює, везе)
А ЯК У НИХ
Є ім’я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)
НОВИЙ ГЕРОЙ
Їжак згорнувся у клубок.
– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)
Ведучий. А доки наші команди готуються відповідати ми проведемо гру з уболівальниками. Саме ви, дорогі друзі, можете допомогти своїм товаришам отримати додаткові бали. Вам потрібно розгадати загадки. За кожну правильну відповідь ваша команда отримає 1 бал.
Загадки:
Ведучий. Прошу, команди, приготуйтесь відповідати. (Заслуховування відповідей команд).
Ведучий. Наступний конкурс – «Склади та відгадай». Вам потрібно скласти пазл. Ви отримаєте портрет видатного українського письменника. Відгадайте, хто це. Розкажіть коротко про цю постать. За це завдання ви можете отримати 5 балів. У вас є 3 хвилини на підготовку.
Жовті – портрет Л.Українки
Блакитні – портрет Т. Шевченка.
Ведучий. А поки команди виконують завдання, я повертаюсь до наших уболівальників.
Ведучий. Отож, команди, давайте прослухаємо ваші повідомлення. (Прослуховування повідомлень команд про письменників)
Ведучий. А ми продовжуємо наше змагання. Наступний конкурс називається «Мудрість народу». Пропонуємо нашим учасникам продовжити відомі приказки та прислів’я. Для цього вам необхідно використати сигнальні картки. Той учасник, який перший підніме сигнальну картку, здобуде право принести своїй команді 1 бал.
1. Більше діла – (менше слів).
2. Хто не робить, … (той не їсть).
3. Слово до слова - … (складається мова).
4. Не кажи гоп, … (поки не перескочиш).
5. Без труда … (не витягнеш рибу із озера).
6. Що посієш – …. (те й пожнеш).
7. Хто спішить, … (той людей насмішить)
8. Слово – не горобець, … (вилетить не впіймаєш).
9. Гостре словечко … (коле сердечко).
10. З миру по нитці, … (а голому сорочка).
11. Козацькому роду …. (нема переводу).
12. Вчення світ, а … (невчення тьма).
Ведучий. А зараз знову музична гра «Серце співає». Вам потрібно впізнати пісню та заспівати її. У кожного учасника є сигнальна картка. Переможе та команда й отримає 1 бал, учасник якої першим підніме сигнальну картку та назве правильну відповідь.
Звучить фонограма пісні «Одна калина». (Далі виконання пісні командою-переможцем).
Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
Без чого не буває криниці? (Без дна)
У який горщик не можна налити води? (У повний)
Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)
Хто найбільшу шапку носить? (У кого найбільша голова)
Який рік найкоротший? (Новий рік, він триває усього один день)
Що робиться з хлібом, коли його ріжеш? (він меншає)
Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
Коли беззубий дід відчує біль від зубів? (Коли його вкусить собака)
Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
Де є річка без води? (На карті)
Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).
Які алфавіти складаються з шести літер? (азбука і абетка).
У якому вигуку 100 однакових звуків? (стоп).
Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? ( Пе – Че)
Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд) ?
Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
На яке питання не можна відповісти «ні»?(ти мене чуєш?).
Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
Ведучий. Ми наближаємось до останньої зупинки, на якій перевіримо, вашу вимову, правильність та швидкість читання. Умова така: кожен учасник по черзі повинен промовити скоромовки. За кожну правильно вимовлену скоромовку зараховується 1 бал. У вас є декілька секунд прочитати про себе скоромовки. А наше журі уважно слухає та виставляє бали учасникам.
Скоромовки
Жовті:
- Летів горобчик, сів на стовпчик, Прибіг хлопчик, утік горобчик.
- Через грядку гріб тхір грядку.
- Босий хлопець сіно косить, Роса росить ноги босі.
- Водовоз віз воду з водопроводу.
- На возі коза, під возом лоза.
Блакитні:
- Як місили тісто в місті, Усе місто стало в тісті.
- Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
- Біжать стежини поміж ожини.
- Пік біля кіп картоплю Прокіп.
- Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу кричати до хрипу.
Ведучий. А щоб отримати додатковий бал зіграємо знову у музичну гру. Учасники, уважно слухаємо мелодію та відгадуємо пісню.
Звучить фонограма пісні «Варенички мої».
(Читання учасниками скоромовок).
Відгадку намалювати:
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра й смачна. (Калина)
Ой цвіте на Україні красне літо
Ой збирають чорноброві в гаю квіти,
В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,
Щоб до танцю вбратись в оберіг –…( вінок)
Місили,місили,
Ліпили, ліпили,
А тоді - хіп
Та в окріп! (Вареники).
На портреті висить, красується,
Всі в світлиці ним милуються. (Рушник)
Ведучий. Наше свято підходить до завершення. Дякую, учасникам за чудову гру. Ведучий. А хто такий патріот? Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.
(Оголошення результатів гри, нагородження команд).
Література
Скоромовки
Жовті:
- Летів горобчик, сів на стовпчик, Прибіг хлопчик, утік горобчик.
- Через грядку гріб тхір грядку.
- Босий хлопець сіно косить, Роса росить ноги босі.
- Водовоз віз воду з водопроводу.
- На возі коза, під возом лоза.
Блакитні:
- Як місили тісто в місті, Усе місто стало в тісті.
- Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
- Біжать стежини поміж ожини.
- Пік біля кіп картоплю Прокіп.
- Кричав Архип, Архип охрип, Не треба Архипу кричати до хрипу.
Інтелектуальна розминка
Жартівливі загадки
Художник
Станція «Розважальна»
Мудрість народу
Творчі спроби
Склади та відгадай
ТВ
АГ Р