Конкурс «Козаки» проти «Шинобі» до Дня українського козацтва
Мета: повторення знань з історії України, всесвітньої історії, літератури та художньої культури;
Розвиток навичок та умінь роботи в групі,
Мотивація до вивчення української історії та культури, популяризація української культурної спадщини.
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Тип уроку: позакласний захід, фьюжн-урок
I. Організаційний момент
В: Добрий день, шановні учні ! Сьогодні на нас чекає цікаве змагання, яке неймовірно поєднує мистецтво, літературу, історію України та всесвітню історію.
Для нас, українців, приємно усвідомлювати те, що історія і образ козацтва- справжній символ України для всього світу. Він надзвичайно впізнаваний і привертає увагу науковців, музикантів, художників та навіть туристичних компаній.
Подібним феноменом може пишатись і Японія. Гадаю, що образ ніндзя, як і особливі мультсеріали-аніме- відомі вам з дитинства так само, як і українські пісні.
Тож сьогодні пропоную вам поринути в світ історії та мистецтва. На вас чекають завдання з різних наук, тож будьте уважні!
Оцінювати вас буде компетентне журі. Якщо ви програли у конкурсі, не засмучуйтесь- ви отримаєте «бонусні» бали, тож інтрига зберігатиметься до кінця змагання.
Пропоную учасникам розділитись на дві команди – «Козаки» та «Шинобі».
А ті учні, які сьогодні вболівають за однокласників, будьте уважні- на вас також чекає цікаве завдання!
Ми починаємо!
II. Бліц-тест
Командам по черзі задають питання. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
1.Як називалася японська метальна зброя прихованого носіння (хоча іноді використовувалося і для ударів)? (сюрикен)
2.Назва японського ножа довжиною від 20 до 30 см?(кунай)
3.Безпалубний весельно-вітрильний човен, що використовувався запорізькими козаками у 16—17 ст., це…(чайка).
4.Ім’я гетьмана, з яким пов’язують Національно-визвольну війну 1648—1657 рр.? (Богдан Хмельницький)
5. Організація, що зібрала в собі головних антагоністів манги і аніме-серіалу «Наруто»? (акацукі)
6.Представник одного із вищих чинів в укр. козац. війську, який відав обозом, а також артилерією козац. війська? (генеральний обозний)
7.Оперу «Запорожець за Дунаєм» написав.. (С. Гулак-Артемовський)
8. Як звали головного героя однойменної повісті М. Гоголя? (Тарас Бульба)
9. До якого літературного жанру відносять «Літопис Самійла Величка»? (козацькі літописи)
10 Рід клинкової зброї, яку використовували козаки ? (шабля)
11. Важка рушниця з ґнотовим підпалом, яку широко використовували козаки, це..(мушкет)
12. Назва одного із клейнодів у реєстровому козацькому війську, на Запорозькій Січі та в Гетьманщині, що був ознакою влади гетьмана (кошового отамана) (булава)
13. Як називали в Японії жінок-ніндзя? (куноічі)
14. Як називали провінційних або регіональних володарів у феодальній Японії (XIV—XIX століття ? (даймьо)
15. Ідеалізований образ козака, зображення якого можна було часто зустріти в кожній хаті? (Козак Мамай)
16. В якій народній пісні згадуються українські гетьмани Дорошенко та Сагайдачний ? («Ой на горі та женці жнуть»
17. Загальна назва ліро-епічних творів про події з життя козаків XVI—XVIII століть? (Думи)
18. Яку пшоняну страву на юшці та із додаванням сала козаки готували в походах? (Куліш)
19. Японське мистецтво ближнього бою без зброї, мистецтво підтримки здорового тіла (тай-дзюцу)
20. Як називалися голови країн в аніме «Наруто»? (Каге)
21. Популярна страва японської кухні, яке їли шинобі (ніндзя) між завданнями? (Рамен)
22. В якій народній пісні оспівується перша збройна перемога козаків над поляками під Жовтими Водами в травні 1648 р.? («Чи не той то хміль…»
23. В якому році був укладений договір між гетьманом Пилипом Орликом, козацькою старшиною і козаками Війська Запорозького, відомий під назвою «Конституція Пилипа Орлика»? (1710 р.)
24. Як в Україні називали в Україні зброєносця та слугу при козакові зі старшини? (джура)
25. Як назвалися клани, які змагалися між собою в містечку Коноха? (Учіха і Сенджу)
26. Скільки було найсильніших країн в аніме «Наруто»? (5)
III. Презентація домашнього завдання – 20 хв
Командам необхідно представити результати домашньої проектної роботи. Завдання: розповісти історичні факти про діяльність та побут козаків і шинобі, а також їх образ у літературному та кіномистецтві. Презентувати свою роботи можуть як всі учасники команди, так і капітани окремо. Для доповіді можна використовувати фото- і відеоматеріали або презентацію.
Журі оцінює в 10 балів відповідь тієї команди, яка надала більш повну і точну відповідь, інша команда отримує 5 балів.
Орієнтовна доповідь команди «Шинобі»
Ні́ндзя - шпигуни, наймані військові в Японії XIII—XIX століття. У давнину їх називали синоби (шинобі) від слова «ховаються»). Слово «ніндзя» закріпилося тільки з другої половини 1950-х років.
В середньовіччі існували як члени самоврядних конфедерацій дрібної самурайської і сільської знаті за рахунок найму або традиційної підтримки того чи іншого феодала. У XVII—XIX століттях складали окремий клас військової верстви. Володіли спеціальною технікою бою ніндзюцу та використовували спеціальне обладнання нінґу.
Традиції ніндзя передавалися від батька до сина чи від учителя до учня, що часто були родичами. Навчання починалося в дитинстві та передбачало оволодіння мечем, стрільбою з лука, верховою їздою, але також і знанням отрут, слідопицтвом і навичками виживання, боротьбою без зброї.
З другої половини 1950-х років образ ніндзя (шинобі) широко стали використовувати в японській літературі, коміксах і кінематографі.
В 2002 році вийшов аніме-серіал про ніндзя «Наруто», що став неймовірно популярним, причому не тільки в Японії, але і в інших країнах.
Головні герої «Наруто» - три молодих учня: Наруто Узумакі і його друзі Саске і Сакура. Вони живуть в містечку під назвою Коноха і вчаться мистецтву ніндзя. Пізніше у них з'являються наставники: три легендарних ніндзя Дзірайя, Орочімару і Тсунаде, за якими ховаються персонажі епосу «Дзірайя гокецу моногатарі» ( «Сказання про хороброго Дзірайе»), яке створювалося різними авторами з 1839 по 1868 рік. Шляхетний розбійник-ніндзя Дзірайя володів магічними здібностями: він умів збільшувати жаб і пересуватися на них. Схожими надздібностями володіла його кохана Тсунаде - тільки їй підпорядковується не жаби, а равлики. Один з колишніх соратників Дзірайі під впливом чаклунства перетворився на змію, отримав ім'я Орочімару і напав на Дзірайю з Тсунаде.
Сюжет про Дзірайе відображений в японської кольорової гравюри Укійо-е, театрі кабукі і чорно-білому німому фільмі режисера Сьодзо Макіно «Гокецу Дзірайя» ( «Дзірайя, ніндзя», 1921). Чи позначилася він і в сценах сутичок і боїв в «Наруто». Це не єдина відсилання до японської культури і історії. Так, різні техніки ніндзя в серіалі названі в честь японських божеств Ідзанагі, Ідзанамі, Аматерасу, Цукуйьомі і Сусаноо, героїв «Кодзікі», головною священної книги японців, в якій зібрані стародавні міфи і легенди. Масаші Кішімото, автору «Наруто», вдалося створити універсальний серіал, зрозумілий самим різним глядачам, і при цьому зберегти національну специфіку, використовуючи в якості джерел старовинні тексти.
IV. Рольова гра «Нарада»-15 хв
Командам пропонують інсценувати обговорення і вирішення даних ситуацій. Протягом 5 хвилин учасники розподіляють ролі та обговорюють запропоновані завдання. Далі команди по черзі розігрують уявні наради.
Журі оцінює в 10 балів відповідь тієї команди, яка надала більш повну і точну відповідь, а також проявила більшу акторську майстерність; інша команда отримує 5 балів.
Рада генеральної старшини
Учні виконують роль козаків з різними званнями (Гетьман, писар, осавули, обозний, хорунжий, бунчужний і т.д.)
Ситуація: Московський цар порушив чергові статті (договір) з Гетьманщиною. Якою буде відповідь гетьмана? Чи буде Гетьманщина шукати нових союзників, якщо так, то до якої держави краще звернутись з цією дипломатичною пропозицією?
Нарада з Хокаге
Учасники- Хокаге (правитель Конохи), старійшини, офіцери шинобі.
Ситуація: Акацукі здійснили злочин на території Конохи та втікли до Країни Землі. Якими будуть наступні дії каге- відправити шинобі на таємну місію або направити офіційне звернення до цучекаге (правитель Країни Землі)?
Бліц-опитування 5 хвилин для вболівальників
Вчитель проводить опитування із класом, поки команди готуються до конкурсу «Нарада».
1)Як ви гадаєте, чи є щось схоже між образами козаків та ніндзя в літературі та мистецтві? А в реальному житті?
2)Чи можна сказати, що козаки та шинобі з’явились за приблизно однакових історичних умов і обставин?
3)Чи стало козацтво рушійною силою національно-визвольного та соціального руху не тільки у мистецтві, а й в українській історії? А чи відіграли таку ж роль шинобі в історії Японії?
4) Як ви гадаєте, чому саме ніндзя (шинобі) стали культовим образом для японського кіномистецтва? Адже представниками військового стану в Японїї були не вони, а самураї.
V. Нагородження переможця
Журі підраховують бали і урочисто нагороджують переможця. Команда-суперник також отримує нагороду за участь.
VI. Підведення підсумків
В: Ось і закінчився наш конкурс.
Бажаю нам всім, щоби наше культурне надбання і наша славна історія ставали все більш відомими і необхідними усьому світу. Пам’ятайте: нам є, чим пишатись!
Шановні учні, дякую вам за таку цікаву гру!