Сценарій виховного заходу "Квіти -душа моєї країни"
Мета. Вчити учнів усвідомлювати себе частиною світу природи; формувати інтерес до навколишнього середовища; розвивати увагу, спостережливість, бажання допомогти довкіллю; виховувати в школярів дбайливе і гуманне ставлення до природи, бажання милуватися її красою.
Ведуча 1.Привіт! Ми раді вас вітати,
I завітали на це свято,
Щоб відпочити, щоб присісти,
Про свої мандри розповісти.
Ведуча 2.Планетою Земля мандрує,
Та звідусіль ми тільки й чуєм:
Земля зітхає, природа плаче,
Хіба ж не можна якось інакше?
Під відеоряд «Перші квіти весни» читають слова.
Ведуча 3. Сьогоднішню подорож ми хочемо провести з вами у чудовому весняному лісі, на квітучій лісовій галявині у казковому дивосвіті, яку створила природа для людини.
Ведуча1. Тому що ось-ось настане весна, зацвітуть квіти! Все забуяє, защебече, звеселиться!
Ведуча 2.Ну що ж, пора в дорогу вирушати.
І як вже обіцяли, красиву дівчину – весну нам треба відшукати.
Ведуча3. У неї є три юнаки чудові.
Вони дарують людям цвіт любові,
Дарують радість й сподівання,
Від березня і аж до травня.
Ведуча 1.Весна творити чудо надихає,
Про дні весни поет вірші складає,
Художники картини намалюють
Про те, як ластівки у небесах танцюють.
Прислухайся: берізки шепнуться з тобою,
І побіжить весняною водою колись замерзла річка,
А на ній розквітне квітка щастя і надій.
Виходить Весна, покружляла:
А ось і я – весна!
Все кориться міцній моїй владі,
Kрасує земля у зеленім наряді.
Темна хмара озвалася громом гучним,
Освітились вогнем блискавиці,
Вкрилась темна земля зіллям-рястом дрібним,
Все кориться мені мов цариці.
Ведуча 1.Яка же ти велична й красива!
Побачили тебе! Ти – справжнє диво!
Ведуча 2. .Ти розкажи нам, покажи усе,
Які сюрпризи нам усім несеш?
Весна:
Дарую вам тепло і трави,
Дарую спів струмка, дарую радість,
Дарую першоцвіти – дивні квіти!
Що розквітають дивної пори,
Коли ще сніг лежить у лісі,
А диво-квіти рвуться з темноти.
У моє царство ніжної краси.
Тут місяць березень панує,
І розквітає від його руки
Підсніжника духмяний цвіт,
На привесні усіх він веселить.
Та жаль…його пучками для краси
Зривають люди із землі.
Два хлопця (в руках з кошиком та пакетом)
Ну а це що за природа?
Серед лісу, серед льоду?
Зима ще не встигла піти –
А вони взялися цвісти.
Квітів я нарву в пакети,
Дома пороблю букети,
Віднесу їх на базар
І отримаю навар!
Принесуть ці квіточки
Грошенят мені таки.
Ой, розумний я купець,
Ой, хлопчина молодець!
Ану, Квіточко маленька,
Йди мені до рук швиденько!
Не вагайся, йди хутчіш
В мій великий кошик.
Природа:
Постривай лишень, чекай!
Жодну квітку не чіпай!
Як посмів, тебе питаю,
Рвати цвіт, що розцвітає?
Не для тебе тут у лісі
Квітнуть проліски взялися.
Та яке ж ти право маєш,
Що красу таку зриваєш?
Я – Природи Королева,
Родом з лісу царя Лева.
І тварину, і людину
Покараю за провину.
Щоб надалі ти не смів
Нищити красу лісів.
Хлопці разом:Вибачте, ви хто?
Природа:. Я — природа, охороняю спокій в лісі, в полі, на луках. Оберігаю кожну рослинку, кожну травинку та людей цього навчаю.
Я запрошую вас до своєї чарівної країни, в ній навкруги розквітають квіти, відбуваються дива. У моїй казковій країні квіточки з’являються не одночасно, а одна за одною. Діти, я хочу нагадати вам, що ступати треба обережно, щоб не завдати шкоди квітам і вони відчують, які ви чуйні та добрі.
Хлопець (підбігає до дівчини- Підсніжника) Погляньте, погляньте, квітка снігова!
Природа. Правильно, це квітка, але не снігова.
Ведуча 3 Це перша весняна квітка — підсніжник. Квітнучи серед снігів, вона сама схожа на сніжинку. Коли вона з’являється, можна впевнено сказати: «Зима минула!». Це дуже смілива квітка, ще не зійде сніг, а вже крізь льодову шкірочку впевнено й настирливо пробивається до сонця тендітна й горда голівка підсніжника.
Хлопець. Я візьму цю чарівну квітку до кошика.
Хлопці Але я не розумію, що вона каже.
Природа Я розумію їх мову, намагаюсь їм допомогти. Боляче дивитись ,як зникають рослини, важко чути їх ридання, коли ви, люди , зриваєте та топчете їх. Ще кілька десятиліть тому моє око радували безліч видів весняних квіточок. А тепер їх залишились одиниці, і я нічим не можу їм допомогти.
Підсніжник:
Із-під снігу я пробився
І на сонце подивився,
Подивився й зажурився:
Всіх братів моїх зірвали
І стебельця потоптали,
Відвезли на продаж в місто,
Щоб в букеті ми два дні
Постояли на столі.
Не купуйте ви нас, люди,
Не губіть красу ви всюди!
Ведуча 2. Розумні люди на землі Червону книгу завели.
Червона книга
-Я з ними щиро розмовляю
І біди їхні всі я знаю.
Лиш весна з-за небокраю -
Він з- під снігу виглядає
Знає, що зимі не бути
Ви не кривдить
його люди!
Хлопець. Я зрозумів,
Й підсніжника зривати я не буду,
Бо він же квітка ранньої весни,
Та поясніть мені ви, друзі,
Чому так біло квітне він в снігу?
Ведуча 3. Тому що, як говориться в одній з легенд, богиня Флора, даруючи квітам костюми для карнавалу, підсніжникові подарувала білосніжний костюм. Сніг теж захотів взяти участь в карнавалі, та костюма в нього не було. Він почав просити костюм у квітів, та ніхто на його прохання не відгукнувся, всі боялися холоду. Тільки підсніжник поділився з ним. Закружляли в хороводі квітів підсніжник разом зі сніжком і так подружилися, що не розлучаються до цього дня.
Ведуча 2.Латинська назва квітки «галантус». Що означає «гала» — «молоко», і «антус» — «квітка», тобто — «молочна квітка».
Ведуча 1. А я чула легенду, що коли Адам і Єва були вигнані з раю, йшов сильний сніг, Єві було дуже холодно. Бажаючи зігріти її своєю увагою, декілька сніжинок перетворилися у квіти. Побачивши їх, Єва зраділа і у неї з’явилася надія, тому підсніжник називають символом надії.
Хлопець (нахиляється до квіточок). В мене рука так і тягнеться до квітів.
Природа. Не поспішай рвати! Збір квітів шкідливий тим, що не має можливості утворитися насіння, а значить в лісі не з’являються нові сходи квітів. Для букета всі неодмінно зривають найкращу та найбільшу квітку, і таким чином в зникають найкращі рослини. Збір квітів шкідливий ще й тому, що ушкоджуються і сусідні рослини, ламаються стеблі, вириваються коріння.
Хлопець: Дивіться, блакитне небо впало на землю і синіє серед голого віття лісових дерев.
Пролісок:
Я – синьоокий пролісок.
Цвіту я тут, милую око.
Так ніжно пестить мене вітер весняний,
Та все ж таки є небезпека
Потрапити до рук людських.
Тому благаю вас усіх,
Достукайтесь до душ черствих,
Щоби природу берегли і шанували,
І нам – весняним першим квітам –
Життя щоб не ламали.
Весна. Прислухайтеся, яка нечутна музика бринить у повітрі: ду-ду-ду… (Діти прислухаються).
Природа. Це — сон-трава.
Сон-трава.
Як добре прокидатися зі сну
Я так люблю чарівну цю весну
Хоч трішки боязко, як сильний вітер віє
Моя тепленька шубка- «сріблясті волоски»-
І захистить і обігріє
Важке життя і очі повні сліз
Зникаєм ми і не ростемо , як раніше всюди.
Не треба рвати нас, ми прикрашаєм ліс!
Хай цю красу побачать люди.
Хлопець Я зірву сонливу квітку,хай дріма в мене в руках.
Червона книга
Ні, не треба!
І сон-трава тепер зникає,
Поляну квітом не вкриває,
Мої сторінки прикрашає.
Ведуча 3.Ці рослини називають соном, сон-зіллям, сон-травою та сончиком. На ніч та на негоду їхні квіти закриваються і схиляють голівки, ніби засинають.
Ведуча1. Наші предки вірили: якщо покласти сон-траву під голову на ніч, то у вісні дізнаєшся про своє майбутнє.
Ведуча 2.Легенда розповідає, що колись один мисливець побачив, як ведмідь лицав корінь сону, а потім відразу солодко засну. Чоловік і собі спробував, так і його сон заморив.
Ведуча 1.Ще в давнину помітили, що сон-зілля-лікарська рослина. Що правда – дуже отруйна. Виявляється, у малих дозах деякі отрути мають лікувальні властивості. Сон травою лікують багато недуг, зокрема безсоння. Через красу та лікувальну властивість сон нещадно винищують.
Хлопці Лілові дзвоники зривати я не буду
Бо дзвін їх заклика рости траву,
Нехай собі бринять ду-ду, ду-ду.
Весна:
А ось і білоцвіт весняний
Нам у дарунок березень приніс.
Голівку він підносить обережно,
Бо чує тупіт людських ніг.
Білоцвіт:
Друзі! Відкрию вам один секрет. Я можу рости не тільки в лісі, а й у саду, на клумбі. Ще у XV столітті люди, зачаровані моєю красою, садили мої цибулинки в пухкий грунт і з нетерпінням чекали, поки весна розтопить сніг і я почну цвісти. Спробуйте, посадіть одну мою цибулинку, і через декілька років у вас буде ціла клумба.
Хлопці:Дякуємо! Ми обов’язково спробуємо!
Білоцвіт:
Під ясним сонцем, чистим небом я цвіту,
Поставите у вазу – зіпсуєте ви мою красу!
Весна А ось погляньте діти, яка незвичайна квіточка з’явилася у нас на галявині.
Барвінок
Недавно ще гула метелиця,
Кругом лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
Зеленим килимом до ніг.
Воно під снігом і під кригою
Всю зиму зелень берегло.
І перше стрілося з відлигою,
Зустріло сонечко й тепло.
Як з перемогою та славою
Весна з’являється на світ,
То квітне радістю ласкавою
Барвіночку синенький цвіт.
Хлопець. Я згадав, ти Барвінок, вважаєшся символом життя та безсмертя людської душі і тягнешся до людських хат, до людей. Тому я не буду і тебе зривати.
Хлопці: Ви чуєте, хтось плаче?
Дівчина – крокус(на голові консервна банка). Це ж я, Крокус. Тут в побували люди, веселились, відпочивали. Вони поїхали, а нам залишили неприємні спогади. Я не можу перемогти цю консервну банку, вона закрила мені очі. Мої квіти так люблять сонце! Допоможіть, побачити сонечко, друзів , веселу бджілку.
Червона книга знімає з голови консервну банку. Рости, рослинка, радій сонечку!
Ведуча 1. Нині під загрозою зникнення на Землі знаходяться близько 20 тис. рослин.
Природа з Весною по черзі: Боже! Подивіться, що після себе залишають люди . Їм, мабуть невідомо...
Що папір, який забули хлопці, буде знаходитися в природі 2 роки.
А забута ними консервна банка буде знаходитись в природі понад 90 років.
Поліетиленовий пакет знаходиться в природі 200 років.
Скло може пролежати в землі 1000 років, і може спричинити пожежу.
Гучні звуки, частотою близько 600 гц, не дають піднятися в повітря бджолам і комахам.
А зламані гілки дерев залишили без даху сотні тисяч корисних комах.
Зруйнований мурашник був домівкою для 1000000 комах, які за день можуть знищіти від 70 до 100 тисяч шкідників.
Природа: Та невже я могла подумати, що колись ця квітуча галявина перетвориться на смітник? І є ж такі байдужі люди! Що із Землею далі буде? Що ми залишимо онукам, Якщо сидіти, склавши руки?
Весна В ранці-рано, коли сонце
Промінцями землю гріло,
Ніжні квіточки біленькі
Пелюстки розпустили.
Я тоді йшла по стежці,
Глянула, а серед трав,
В первоцвітовій мережці
У конверті лист лежав.
Підняла я, лист той дивний
Кинув крила голубино,
А в куточку адресата
Підпис був: «Тобі, Людино!»
Розгорнула й зрозуміла –
Треба всім відповісти.
Бо послання до людини
Написав сам Первоцвіт.
Хлопці Усіх людей я закликаю:
Нащадкам збережіть природу,
її степи, ліси, джерельну воду,
Дерева не рубайте, не вбивайте звіра,
І у природі буде хай довіра,
Що не заподієте ви зла їй,
Своїй колисці, матері своїй.
Не лиш ресурси дарує нам природа,
Вона дарує нам свою чарівну вроду.
Красу, здоров’я, доброти безмежність
І сподівається на нашу обережність.
Тож мудрість хай керує вами,
Коли ступаєте зеленими стежками.
Ведуча 2 Чудово ми помандрували,
Багато нового дізнались.
Вже час у школу повертатись,
Про цю красу всім розказати.
Весна:
Приходьте, друзі, ще сюди,
Я буду рада вас вітати.
І незабаром квітень нам
Принесе краси багато:
Медунку, ряст і сон-траву –
Чудові первоцвіти,
А ви ідіть і людям донесіть,
Аби навчилися красу землі любити.
Ведуча 3
Цвітуть у травні тут конвалії суцвіття,
І вранці квіти у росі.
Уся земля в п’янкій обнові,
В бентежній, трепетній красі.
А також травень ще приносить
Дивний барвінок, який цілющу силу має,
Про нього наш народ пісні співає,
Вплітають у весільнії наряди,
Вмивають личко ним дівчата.
Не зволікайте, приходіть сюди,
Побачите лице краси!
Хлопці Чудову подорож здійснили і багато зрозуміли.
Хлопці Ми зрозуміли, що степи, ліси і квіти –
З надією все дивляться на нас.
Ми обіцяємо їх захистити,
І їх краси не будемо топтать.
Весна
Не зачіпайте і підсніжник,
Шафран чи пролісок в гаю.
Хай білоцвіт – весни провісник –
Радіє сонцю і теплу.
Червона книга
На схилах хай щороку квітне
Бузок, фіалка, сон-трава.
І незабуток блакить ніжна,
І ряст, і пшінка весняна.
Кожен з учасників
Давай будемо природу берегти!
Я метелика не скривджу, хай летить.
Я ялинку не зрубаю, хай стоїть.
Не затопчу мурашинку, хай повзе.
Не зламаю з дуба гілку, хай росте.
Не впущу сміття у річку, хай бурлить.
Із гнізда яйце не скину, хай лежить.
В джерело не пущу камінь, нехай б’є.
В полі жито не столочу – це святе.
Верби посаджу в долині, хай шумлять.
Зерен птахам кину взимку, хай їдять.
Покормлю приблуду-кішку. А як ти?
Весна: Давай будемо природу берегти!
Природа Ви всі гоподарі природи,
То збережіть же її вроду!