Урок на тему « Води суходолу. Річка та її частини»
Вчитель Яценко Людмила
Мета: поглиблення та систематизація знань про річки, отриманих у початковій школі та на уроках природознавства; формування первинних практичних навичок визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки; виховання бережливого ставлення до води.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атласи, підручники, інтерактивна дошка , контурні карти.
Опорні поняття: гідросфера, води суходолу.
Базові поняття: річка, русло, річкова тераса, заплава, витік, гирло, річкова система, річковий басейн, вододіл, поріг, водоспад.
Картина навколишньої природи визначена водою.
В. І. Вернадський
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
Формування позитивного емоційного настрою
Аудіозапис Шопен «Ніжність» https://z1.fm/song/1591276
Аутотренінг
Я’ — спокійний.
Я — школяр.
Я — особистість творча.
Я вмію думати, аналізувати, висловлювати свої судження.
Я прислухаюся до думок товаришів, ціную їх і бору до уваги.
Я хочу знати більше.
Я поважаю себе й свого вчителя.
Я вірю в те, що добре працюватиму на уроці, бо дуже цього хочу.
Географічний потенціал закладено в кожній людині ще від початку людської цивілізації. Первісна людина повинна була вміти орієнтуватися у просторі, малювати примітивну карту місцевості, помічати закономірності, які відбуваються в природі з року в рік, бути географом.
Сьогодні ви, учні 6 класу, маєте можливість реалізувати географічний потенціал, закладений у вас як людину цивілізовану. А наприкінці уроку перевіримо, як вам це вдалося.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Прийом «Географічна розминка» (без настінної карти й атласу)
Завдання. Не зазираючи до карти, скажіть, де знаходяться: Червоне море, Бенґальська затока, Ґібралтарська протока, півострів Антарктичний, Маґелланова протока, Японські острови, течія Куросіо, Каліфорнійська течія, течія Західних Вітрів
Прийом «Асоціація»
Назвіть об’єкти, назви яких асоціюються з поняттям «поверхневі води», та покажіть їх на карті.
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Темою сьогоднішнього уроку буде відгадка наступних загадок.
Тече, тече — не витече. Біжить, біжить — не вибіжить.
І Без ніг, а біжить. Без рук, а рукава має.
Якою дорогою півроку їздять, півроку ходять?
Як ви вже зрозуміти, тема нашого уроку: «Річка».
Ще до виникнення «морських» цивілізацій у долинах великих річок світу — Нілу та Хуанхе, Інду та Ґанґу, Тіґра та Євфрату — виникли перші осередки давнього землеробства, що поклали початок давніх «річкових» цивілізацій.
Подивіться на карту світу. Річкові системи нагадують кровоносні судини людського організму. Недаремно за річками закріпилася назва «блакитні артерії планети». Дуже різні та не схожі одна на одну, всі річки — великі працівниці: вони транспортують воду на величезні відстані, зрошують земельні угіддя, постачають водою населені пункти, беруть участь у створенні нових форм рельєфу та мають величезні запаси енергії. Річку можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, подеколи норовистий. Сьогодні на уроці ви поближче познайомитесь із цими дивовижними витворами природи, а також з’ясуєте, що являють собою річки та як вони «живуть».
Прийом «Домашня заготовка»
Учні розповідають загадки, прислів’я та приказки, що і стосуються даної теми.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Прийом «Плавання» на човні Дніпром (Розповідь учителя) https://www.youtube.com/watch?v=yBO5StnV-Lo
Річка і її частини
Докладно з річками ми познайомимося, спускаючись на човні найважливішою річкою України — Дніпром. Минуле, сьогодення й майбутнє України багато в чому пов'язане з цією річкою.
Що ж являє собою річка? Річка — це природний водний потік, що тече в поглибленні, створеному її рухом. Це поглиблення називається руслом. Русло розташоване в більш широкому витягнутому зниженні земної поверхні — річковій долині.
Дніпро — третя за довжиною річка Європи. Як і кожна річка, Дніпро бере початок із витоку. Витоком може бути джерело, льодовик, озеро або, як у Дніпра, невелике болото. Отже, починаємо нашу подорож на Валдайській височині, де, у районі з координатами 56° пн. ш., 33,5° сх. д., на висоті 243 м над рівнем моря бере свій початок Дніпро.; Тут він є зовсім непримітною річкою завширшки в кілька метрів, що тече між низькими берегами. Із човна добре видно, що частина берегів заболочені, а деякі покриті лісом. Нижче за течією долина Дніпра трохи звужується й становить близько одного кілометра.
На своєму довгому шляху неспішний Дніпро перетинає різні природні ландшафти. Верхній Дніпро тече серед лісів, горбкуватою місцевістю. Береги досить високі, у деяких місцях ми не побачимо жодної заплави.
Заплава річки — це частина річкової долини, що періодично затопляється водою, зазвичай під час повені. Далі Дніпро стає повноводнішим завдяки річкам, які впадають у нього. Ці річки називаються притоками. У верхній течії праворуч Дніпро приймає Прип'ять, Тетерів, Ірпінь — це праві притоки, а ліворуч у нього впадають Сож, Десна — ліві притоки. У середній течії, від Києва до Запоріжжя (621 км)
Басейн річки це територія, з якої річка зі своїми притоками збирає всі свої води.
Вододіл — межа між басейнами річок.
За характером течії річки поділяють на рівнинні і гірські.
Прийом «Творча лабораторія «
Звуки природи https://www.youtube.com/watch?v=IWjtLyxGT0I
Робота з таблицею
Завдання. Порівняйте рівнинну та гірську річки.
Рівнинна річка |
Гірська річка |
Спокійна, тече повільно, русло широке, береги низькі, зазвичай глибока, дна не видно |
Бурхлива, русло вузьке, береги високі, скелясті, найчастіше мілка, добре видно кам’янисте дно |
Прийом «Продовж речення»
Прочитавши текст закінчить речення або заповніть пропуски.
слова: дельта, русло, джерело, болото, озеро, притоки, гирло, річкова система. (Текст записаний на дошці.)
Річка починається з ..., це може бути Вона тече поглибленням, що називається ..., на шляху в неї впадають інші річки — це Разом із головною річкою вони утворюють ...Місце впадання річки в іншу річку, озеро або море називається ...,
деякі річки в цьому місці утворюють
Хвилинка- цікавинка ( випереджаюче завдання)
• Найповноводніша річка світу — Амазонка. Площа, з якої вона збирає воду, сягає 7 млн км2, а це майже дорівнює такому материку, як Австралія. В Амазонку впадає понад 200 приток завдовжки 3,1 тис. км кожна. А до Атлантичного океану річка вносить 6940 км3 води на рік.
• Індійська річка Ґанґ має найбільшу серед річок світу дельту — майже 80 тис. км2! На цій площі можуть розміститися дві такі європейські держави, як, наприклад, Швейцарія.
• Найпотужнішим водоспадом планети вважають Іґуасу, що розташований на річці Іґуасу на відстані 26 км від її впадіння в Парану. «Іґуасу» мовою індіанців гуарані означає «велика вода». Ця гігантська водяна підкова завширшки 2,7 км щосекунди несе з 72-метрової висоти 12 866 т води або в середньому 39 м3/с, тобто 766 тис. т щохвилини чи понад 1 млн т за добу.
• Найвищий водоспад світу — Анхель на річці Чурун у горах Венесуели в Південній Америці. Його висота — 1054 м. Цей водоспад був відкритий у 1935 р. американським льотчиком Джеймсом Ейн-джелом.
• Найбільш відомий у світі — Ніаґарський водоспад, хоча він і не найбільший — його висота всього 51 м. Водоспад розташовується на річці Ніаґара, за 25 км від американського міста Баффало. Ніаґарський водоспад складається з двох водоспдадів — Підкова (Канадський водоспад) і Американський водоспад.
• Хуанхе — найкаламутніша річка у світі. Назва її в перекладі означає «жовта ріка». В її річищі та гирлі, що майже цілком забиті наносами, накопичується величезна кількість мулу. На Хуанхе трапляються найстрашніші повені у світі. Під час повені 1931 р. там загинуло понад 3,5 млн осіб. Сьогодні плин Хуанхе контролюють величезні шлюзові ворота.
Екологічна хвилинка
Учитель. Ви все вже вивчили про річки, тепер пропоную відпочити
(звучить звукозапис мелодії): https://www.youtube.com/watch?v=5lCRsLjMeso
«Закрийте очі, уявіть, що ви на березі річки. Тихо шелестить гострим листячком верба, хлюпочеться біля берега тихим плином вода, лагідно пригріває літнє сонечко, виблискують сонячні промінчики на поверхні річки.
Ви відчуваєте єднання з чарівною річковою прохолодою серед жаркого степового літа. Відкриваєте очі та бачите вже добре знайомий антропогенний пейзаж».
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Географічний практикум»
Завдання 1. Знайдіть та підпишіть на контурній карті найбільші річки світу.
Завдання 2. Опишіть річкову систему Амазонки. Для цього визначте, де знаходиться її витік та в якому напрямку протікає головна ріка, де знаходиться гирло. Назвіть праві та ліві притоки.
Завдання 3. Визначте, вододілом яких річок є гори Карпати.
Завдання 4. Визначте, до яких океанів належать басейни річок: Хуанхе, Лена, Дніпро, Дунай, Міссісіпі, Ніл, Конґо, Волґа.
Прийом «Проблемне питання»
«Підтвердьте , що річка не може витікати з моря чи з океану.
Прийом «Якби...»
«Якби рельєф був рівнинний …
Виконання інтерактивної вправи
https://learningapps.org/2244910
VI. Підсумок уроку
Блакитні стрічки — земні річки,
Поселились на жовто-зеленому фоні материка.
їхня доля не легка —
Постійно в роботі:
Біжать, несуть, відкладають.
Працюють — не відпочивають.
Місце, де річка починається:
З болота, джерела — витоком називається.
Місце, де завершує шлях, —
В океанах чи морях —
Гирлом величають,
Якщо з кількох рукавів, то дельтою називають.
Весь шлях — від витока до гирла —
Річка заглиблення своє майструє.
Називають його долиною,
Річища, заплава, тераси — його родиною.
Сім’ю має кожна річка,
Притоки — то її сестрички,
Якщо за течією стати,
То праві й ліві будеш розрізняти.
Дружно разом живуть,
Річкову систему утворюють.
А частину суходолу, з якої воду збирають,
Річковим басейном називають.
Постійно дякує річка опадам:
Дощу, снігу, льоду і підземним водам,
Бо їм завдячує життям,
Від них залежить майбуття,
І режим коливається:
Паводок, повінь, межень,
Льодостав протягом року міняються.
На карті петляють стрічки,
Бо нелегкий шлях у річки.
Коли потік на тверді породи потрапляє,
То пороги, водоспади утворює
. Гірські — швидкі, бурхливі, норовисті.
Рівнинні — спокійні, тихі, красою оповиті.
Річки великі і малі Потрібні людям на Землі,
Бо завжди їм допомагають,
І годують, і напувають.
Дешевий транспорт, енергія,
Безцінна вода для зрошування —
Ще багато про значення можна сказати,
Але людям слід пам’ятати,
Що настав час річки захищати,оберігати.
Бо вони міліють, висихають,зникають.
Проблему прісної води проявляють
. Життя на планеті підривають.
Тому їх слід охороняти:
Джерела розчищати,
Річки не забруднювати, а цінувати.
Рефлексія
Перевіримо, чи реалізували ви свій географічний потенціал.
На маленьких жовтих кружечках напишіть своє ім’я. Відповідно до своїх успіхів їх потрібно прикріпити на різнокольорових колах, що вивішено на дошці.
Усі, хто реалізував свій географічний потенціал, прикріплять кружечок зі своїм іменем на рожеве коло.
Усі, хто частково реалізував свій географічний потенціал, має над чим подумати, прикріплять свій кружечок до зеленого кола.
Кому не вдалося реалізувати свій географічний потенціал, чесно прикріпляють свій кружечок до синього кола.
Я думаю, ви об’єктивно оцінили свою роботу на сьогоднішньому уроці. Дякую за співпрацю.
Бережіть воду і себе.
УІІ Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника.
Нанести на контурну карту найбільші річки світу та України.