Позакласний захід «МАТЕМАТИЧНИЙ РАНОК»

Про матеріал
Позакласний захід «МАТЕМАТИЧНИЙ РАНОК» Мета: - познайомити учнів з історією чисел, їх написанням; вчити розв’язувати завдання з логічним навантаженням, застосовуючи знання з математики; - розвивати кмітливість, спостережливість, логічне мислення учнів; - виховувати інтерес до математики. Обладнання: таблиці до завдань 2, 4. Хід заняття - Ми багато разів вимовляємо слово «цифра». А як виникло це слово? - Походить воно від арабського слова «сифр», що в перекладі означає «порожнє місце». Річ у тім, що індійці не мали чим позначити відсутність розрядного числа і там, де нині стоїть нуль, ставили крапку, яку називали «сифр». Коли ж з’явився нуль, його також стали називати цифрою. То було до XVIII століття – поки він дістав своє наймення від латинського слова «нулюс», що означає «ніякий». А цифрами стали називати символи чисел взагалі. - Ми користуємося арабськими цифрами і римськими. За основу римляни взяли сім літер, які означали: I - одиниця, V - п’ять, X - десять, L - п’ятдесят, C - сто, D - п’ятсот, M - тисяча. (Додаток 1) Решта чисел – похідні й утворюються шляхом додавання і віднімання основних знаків. Наприклад, VI = 5 + 1 =6, XV = 10 + 5 = 15, MCXI = 1000 + 100 + 10 + 1 = 1111. Якщо перед символом більшим стоїть символ менший, то він зменшує величину. Наприклад, IV = 5 - 1 = 4, CD = 500 – 100 = 400, XC = 100 – 10 = 90. Чимало людей намагалися пояснити форму арабських цифр. А О.С.Пушкін висунув здогад, що в основу форми цифр покладено елементи чотирикутника. (Додаток 2) Завдання 1. У народності майя існував дуже цікавий спосіб запису чисел. Спробуйте самостійно заповнити порожні клітинки для чисел другого десятка. (Додаток 3) Завдання 2. Порахувати приклади, користуючись записами народів майя. (Додаток 4) Завдання 3. Ми щодня користуємося знаннями математики. Щодня називаємо числа, пишемо цифри. Користуючись щоденними спостереженнями і знаннями дайте відповіді на питання веселого рахунку. «Веселий рахунок» - Скільки сонечок на небі? - Скільки очей у сови? - Скільки вогників у світлофора? - Скільки пальців у печатки? - Скільки ніг у божої корівки? - Скільки колес у «Запоріжця»? - Скільки кольорів у веселки? - Скільки яблук на дереві? «Гра на увагу» Парне число – оплеск у долоні. Непарне число – тиша. «Математична вікторина» 1) У кошику 5 яблук. Роздати їх п’ятьом особам так, щоб кожна отримала по одному та ще й одне яблуко залишилося в кошику. 2) Соловей починає співати о 1-ій годині ночі, зозуля – о 3-ій, шпак – о 4-ій, горобець – о 6-ій. Котра приблизно тепер година, якщо співають соловей і зозуля, а шпака ще не чути? 3) Як можна від стрічки завдовжки 4 м відрізати 3 м, не користуючись метром? 4) Ребуси. (Додаток 5) 40а 100рож ті100 пі100лет 100лик 100ляр 100рінка начи100 ли100пад ли100ноша 5) Розв’яжи вираз, рівняння й знайди закономірність, напиши потрібні числа і слова (Додаток 6): ПИРІГ 5 + 7 = 12 _РІГ_ СТАНОК 79 – 64 = 15 ТАНК_ ШПИНАТ 70 – 44 = 26 ШИНА_ КОСА 90 – 89 = 1 ОСА_ Завдання 4. Із закритими очами намалювати за допомогою геометричних фігур веселе поросятко (Додаток 7): - Які є народні прислів’я, де використовуються числа?  Семеро одного не чекають.  І один у полі воїн.  Все минеться, одна правда залишиться. - Відгадайте загадки, де зустрічаються числа.  Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць і зірки).  Один біжить, другий лежить, третій кланяється. (Вода, берег, очерет).  Серед літа сидить баба у сто сорочок одіта. (Капуста).  Під одним ковпаком сімсот козаків. (Мак).  Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля).  Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар).  Два ряди сорочок, а між ними фартушок. (Зуби і язик).  У двох матерів по п’ятеро синів. (Руки і пальці).  Під одним бриликом чотири панночки стоять. (Ніжки стола).  Скільки кроків зробить горобець за сім років. (Ні жодного, бо він стрибає, а не ходить).
Перегляд файлу

Позакласний захід

«МАТЕМАТИЧНИЙ РАНОК»

 

Мета: - познайомити учнів з історією чисел, їх написанням; вчити розв’язувати завдання з логічним навантаженням, застосовуючи знання з математики;

  •                   розвивати кмітливість, спостережливість, логічне мислення учнів;
  •                   виховувати інтерес до математики.

Обладнання: таблиці до завдань 2, 4.

Хід заняття

  • Ми багато разів вимовляємо слово «цифра». А як виникло це слово?
  • Походить воно від арабського слова «сифр», що в перекладі означає «порожнє місце». Річ у тім, що індійці не мали чим позначити відсутність розрядного числа і там, де нині стоїть нуль, ставили крапку, яку називали «сифр». Коли ж з’явився нуль, його також стали називати цифрою. То було до XVIII століття – поки він дістав своє наймення від латинського слова «нулюс», що означає «ніякий». А цифрами стали називати символи чисел взагалі.
  • Ми користуємося арабськими цифрами і римськими. За основу римляни взяли сім літер, які означали: I - одиниця, V - п’ять, X - десять, L - п’ятдесят, C - сто, D - п’ятсот, M - тисяча. (Додаток 1)

Решта чисел – похідні й утворюються шляхом додавання і віднімання основних знаків. Наприклад, VI = 5 + 1 =6, XV = 10 + 5 = 15, MCXI = 1000 + 100 + 10 + 1 = 1111.

Якщо перед символом більшим стоїть символ менший, то він зменшує величину. Наприклад,  IV = 5 - 1 = 4, CD = 500 – 100 = 400, XC  = 100 – 10 = 90.

Чимало людей намагалися пояснити форму арабських цифр. А О.С.Пушкін висунув здогад, що в основу форми цифр покладено елементи чотирикутника. (Додаток 2)

 

Завдання 1.  У народності майя існував дуже цікавий спосіб запису чисел. Спробуйте самостійно заповнити порожні клітинки для чисел другого десятка. (Додаток 3)

Завдання 2.  Порахувати приклади, користуючись записами народів майя. (Додаток 4)

Завдання 3.  Ми щодня користуємося знаннями математики. Щодня називаємо числа, пишемо цифри. Користуючись щоденними спостереженнями і знаннями дайте відповіді на питання веселого рахунку.

«Веселий рахунок»

  • Скільки сонечок на небі?
  • Скільки очей у сови?
  • Скільки вогників у світлофора?
  • Скільки пальців у печатки?
  • Скільки ніг у божої корівки?
  • Скільки колес у «Запоріжця»?
  • Скільки кольорів у веселки?
  • Скільки яблук на дереві?

«Гра на увагу»

Парне число – оплеск у долоні. Непарне число – тиша.

«Математична вікторина»

  1. У кошику 5 яблук. Роздати їх п’ятьом особам так, щоб кожна отримала по одному та ще й одне яблуко залишилося в кошику.
  2. Соловей починає співати о 1-ій годині ночі, зозуля – о 3-ій, шпак – о 4-ій, горобець – о 6-ій. Котра приблизно тепер година, якщо співають соловей і зозуля, а шпака ще не чути?
  3. Як можна від стрічки завдовжки 4 м відрізати 3 м, не користуючись метром?
  4. Ребуси. (Додаток 5)

 

40а

100рож

ті100

пі100лет

100лик

100ляр

100рінка

http://i.allday.ru/uploads/posts/1179863866_3.jpg

начи100

ли100пад

ли100ноша

 

  1. Розв’яжи вираз, рівняння й знайди закономірність, напиши потрібні числа і слова (Додаток 6):

ПИРІГ

5 + 7 = 12

_РІГ_

СТАНОК

79 – 64 = 15

ТАНК_

ШПИНАТ

70 – 44 = 26

ШИНА_

КОСА

90 – 89  = 1

ОСА_

 

Завдання 4. Із закритими очами намалювати за допомогою геометричних фігур веселе поросятко (Додаток 7):

 

 

 

  • Які  є народні прислів’я, де використовуються числа?
  • Семеро одного не чекають.
  • І один  у полі воїн.
  • Все минеться, одна правда залишиться.
  • Відгадайте загадки, де зустрічаються числа.
  • Один баранець пасе тисячі овець. (Місяць і зірки).
  • Один біжить, другий лежить, третій кланяється. (Вода, берег, очерет).
  • Серед літа сидить баба у сто сорочок одіта. (Капуста).
  • Під одним ковпаком сімсот козаків. (Мак).
  • Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля).
  • Що то за птах, що на вісьмох ногах? (Комар).
  • Два ряди сорочок, а між ними фартушок. (Зуби і язик).
  • У двох матерів по п’ятеро синів. (Руки і пальці).
  • Під одним бриликом чотири панночки стоять. (Ніжки стола).
  • Скільки кроків зробить горобець за сім років. (Ні жодного, бо він стрибає, а не ходить).


Додаток 1

1

I

5

V

10

X

50

L

100

C

500

D

1000

M




Додаток 2


Додаток 3


Додаток 4

Додаток 5

40а

100рож

ті100

пі100лет

100лик

100ляр

100рінка

http://i.allday.ru/uploads/posts/1179863866_3.jpg

начи100

ли100пад

ли100ноша

 

 

 

 

 

Додаток 6

ПИРІГ

5 + 7 =

 

СТАНОК

79 – 64 =

 

ШПИНАТ

70 – 44 =

 

КОСА

90 – 89  =

 


Додаток 7

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Куземська Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Позакласні заходи
НУШ
Додано
7 листопада 2022
Переглядів
708
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку