8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Позакласний захід на тему "Моральний ідеал"

Про матеріал
Позакласний захід на тему "Моральний ідеал". Можна використовувати для учнів 8-11 класів.
Перегляд файлу

Моральний ідеал та його місце в житті людини

Мета. Сприяти вихованню в учнів доброти, чесності, порядності, гуманного ставлення до оточуючих, любові до Батьківщини; закріпити уявлення учнів про моральні цінності людини; розвивати вміння аргументовано висловлювати свою думку.

 

Вчитель. Любі діти! Шановні гості! Відомий французький письменник-гуманіст Антуан де Сент-Екзюпері вважав, що «єдина справжня розкіш — це розкіш людського спілкування».

Давайте спробуємо сьогодні відповісти на такі запитання: які риси повинен мати громадянин незалежної України, щоб створити державу, яка не буде колонією?

Якою повинна бути сучасна людина, щоб життя стало кращим, щоб ми змогли самі себе поважати? В чому суть життя? Для чого ми живемо?

 

Відео Мотивація

 

Постукали рівно о сьомій у двері надії,
Дорога щокою тулилась до сонних чобіт,
Зоріло на подвиг,
Цвіло відкриттям,
А на ділі —
Усе так звичайно:
Сніданок,
Робота,
Обід.
Ви так лаштувалися:
Шал світової кориди...
Повержені біди всихають по ваших слідах.
А шлях — мов яйце: ідеш - то й спіткнутися ніде,
А так тріумфально — в нікуди
Й хода — не хода.
Ну, хай би ще день був жаркий чи гіркий
До нестями,
Щоб просто забулось розхристано-спрагле «Збулось!»,
Чи врешті прибилось одвідкись:
Коли вже не з вами,
То хай би таки відбулося.
Хоч з кимось, хоч щось.
Хоч трохи незвичне б, на крихітну крапельку дивне.
А день?
Але він — розпроміньте на хвильку чоло —
Вже тим особливий, що десь народилась людина
Такої на світі ніколи іще не було.

 

 Хто я? Навіщо я прийшов у цей світ? Куди іде моє життя? Здавалося, це прості запитання, але дати відповідь на них все важче. Як же дізнатися, ким ми станемо? Вибрати собі образ життя? Але що це означає?

 Телебачення, реклама, журнали наводять нас на думки про те, що ми повинні бути красивими, багатими, успішними. Нам потрібно мати машину, дачу, роботу, фізичну досконалість.

 Уже з перших кроків свого життя ви чуєте від батьків, дорослих: «Не можна так робити. Це погано». «А от тут ти добре вчинив. Завжди будь таким!». Вам доводиться чути, як люди оцінюють одне одного: «Ця людина добра, хороша!». «А ця така неприємна!». Батьки вас повчають: «Не роби людям зла», «Будь добрим, принциповим, чесним». Що ж це за поняття?

Ці поняття характеризують мораль. Слово «мораль» походить від латинського mores — звичай. Звичай являє собою сукупність вироблених людством певних норм поведінки людини в суспільстві. Мораль — це своєрідний узгоджувач дій людей у суспільстві. Не хочеться вам поступатися місцем літній людині — так приємно сидіти в автобусі біля вікна але ваша совість не дозволить вам цього зробити. Приємно в неділю вранці полежати в теплій постелі, але ви пригадуєте, що ваш клас взяв зобов’язання прибрати шкільне приміщення. Обов’язок примушує вас бути разом із товаришами. Захоплено граючи з товаришами у футбол, ви раптом пригадуєте, що не вивчили ще історію, і ваш обов’язок учня примушує вас припинити гру. Все це і є мораль.

Учень. Виходить, що норми моралі — це, так би мовити, неписані закони, тож приймайте, як належне, коли вам роблять зауваження не лише ваші близькі, а й незнайомі люди. Знайте, що коли б люди були байдужі до різних негативних проявів поведінки інших, ніколи б не було порядку в суспільстві.

Вчитель. Скажіть а до слова ідеальний які синоніми ви могли б дібрати?

(Учні. Досконалий, бездоганний, взірцевий...)

Вчитель. Отже, одним із значень слова «ідеал» є — взірець досконалості, довершення, приклад.

Говорити про ідеал людини можна під різними кутами зору, у різних ракурсах.

Об’єднаємось у 4 групи. Кожна група одержує питання, обговорює, і потім один представляє думку групи.

1-а група. Якими ви бачите ідеал сучасної людини з погляду професії лікаря?

(Вести здоровий спосіб життя, турбуватися про власне здоров’я, відповідально ставитися до свого здоров’я, турбуватись про здоров’я своїх нащадків).

2-а група. Які якості повинна мати сучасна людина, щоб правильно визначитись у виборі професії?

(Потрібно бути добре поінформованим. Вибір професії, з одного боку, має відповідати здібностям і знанням учнів, а з іншого •— потребам і можливостям суспільства. Людина повинна робити те, до чого має хист і здібності).

3-я група. Яка ідеальна людина з погляду правоохоронця?

(Громадянин повинен передусім знати закони і поважати їх. Незнання законів не є виправданням за споєння злочину. Кожна культурна людина повинна знати Конституцію своєї держави, Декларацію про права людини. Громадяни повинні допомагати правоохоронним органам у боротьбі зі злочинністю).

4-а група. Думка психолога щодо ідеальної людини.

(Кожна людина повинна бути трішечки психологом. Та людина, яка намагається усвідомити себе: Хто я? Який я? У чому моє призначення? Ідеальна людина та, яка свідомо займається самовдосконаленням, яка за допомогою волі будує свій характер, свідомо оволодіває культурою людських взаємин, дотримується норм моралі).

Вчитель. Сухомлинський писав: «Ідеал людської краси — це водночас і ідеал моральності. Любов до людей — це твоя моральна серцевина». Що означає любити людей?

Учень. Знати їх, вивчати. Піклуватися, творити добро. Чуйно ставитися до навколишніх.

Учень. А ще, мабуть, треба бути доброзичливим, великодушним, чесним, поважати старших.

Учень. Я думаю, що любити людей — це значить не бути до них байдужим. Расул Гамзатов писав:

Люди, невже вам не страшно,
Поспішіть, відверніть зло,
Щоб глуха байдужість
Вам на совість каменем не лягла!

Вчитель. Помічено: ми стали вразливіші, до добра і зла чутливіші. «Війна нервів» — вираз, породжений, на жаль, нашим часом, бо, як ніколи, загострилася палітра конфліктів — політичних, міжнаціональних, економічних, моральних. Ми перебуваємо у жорстокому стані переосмислення ідей, вчинків і подій, пошуку тверезих істин і комфортності життя. Барометр нашого настрою вже тривалий час тримається на позначці «тривожно».

 

Ми самі створюємо світ, в якому живемо. Відео

 

Пограбування, зловмисне вбивство, тяжкі тілесні пошкодження, зґвалтування, шахрайство — повідомлення про це, на жаль, в постійному обігу в місті й на селі.

Кажуть, що драбина життя повна колючок і найбільш боляче вони впиваються, коли ви сповзаєте по ній вниз.  А що значить сповзати вниз по драбині життя?

(Учні. Вбивати, красти, пиячити, вживати наркотики, глумитись над іншими, робити зло.)

Чи можете ви вважати своїм ідеалом людину, яка думає лише про себе, а іншим робить зло, завдає болю?

Кажемо «боляче», коли ненароком поранимо пальця, коли втрачаємо рідних і друзів, віру у добро і справедливість.

Популярна медична енциклопедія визначає біль, «як специфічну реакцію живого організму на шкідливий вплив». Звідси поняття «больового бар’єру». Чим нижчий больовий бар’єр, тим людина жорстокіша. Як правило, страждає людина з високим больовим бар’єром, бо чужий біль вона переживає як свій власний.

Чи не час нам зробитися чутливішими, набути того больового бар’єру, який допоможе суспільству виконувати благодійну місію, проявити кращі душевні якості.

Я б хотіла «познайомити» вас з людьми, які могли б стати для когось ідеалами моралі, мужності, жаги до життя та любові до своєї країни.

 

Герой України та полковник Генштабу Ігор Гордійчук

Гордійчук зробив кар'єру в спецназі - один час командував 8-м полком, потім потрапив у Генеральний штаб. У серпні 2014 року начальник Генштабу Муженко полковнику Гордійчуку поставив завдання "тримати Савур-Могилу будь-якою ціною". Групи бійців з роти Гордійчука брали участь у боях за взяття висоти, і утримували її до останнього.

Гордійчуку з його бійцями вдалося відбити не одну атаку і пережити безліч обстрілів. З висоти українські воїни пішли ввечері 24 серпня, коли вони вже були далеко в тилу наступаючих російських військ. Але з одного оточення потрапили в інше - під Іловайськом. І 29 серпня група Гордійчука пішла на прорив разом зі всією колоною.

Під час прориву машину, в якій їхав Гордійчук, раптово обстріляли снарядами і мінами. За словами товаришів по службі і очевидців, їм довелося вивалюватися з машини, яка палала, а підійти на допомогу полковнику вони не могли - вогонь був неймовірної щільності. Гордійчуку вдалося самому вибрався з машини. Бійці підібрали його і зробили перев'язку. За їхніми словами, рана була страшною і було неймовірно, що він сам рухався і намагався продовжувати бій.  Незабаром від втрати крові він залишився без сил і російські десантники взяли Гордійчука і ще кількох бійців у полон. Терористи не дозволяли надати йому допомогу. Його життя висіло на волосині два місяці. Коли його повернули Україні, він потрапив у лікарню Мечникова у Дніпропетровську, потім - Київський госпіталь. Він багато днів був непритомним і не міг рухатися, оскільки страшна рана голови паралізувала багато нервових центрів. Висока небезпечна температура не сходила багато тижнів, і збити її не виходило. Страшна рана голови викликала зараження крові. Гордійчук не виходив із реанімації і його ввели в медикаментозну кому: вдалося збити температуру.

Потім полковник Гордійчук як один з найбільш тяжко поранених наших воїнів був спрямований на реабілітацію в США, де знову навчився рухатися. Рішенням міністра оборони Степана Полторака Гордійчук ще під час лікування в США був призначений начальником військового ліцею імені Богуна. 21 жовтня 2014 року президент України Петро Порошенко підписав указ про присвоєння звання Героя України з врученням ордена "Золота зірка" полковнику спецназу Ігорю Гордійчуку.

 

Нік Вуйчич

Народився без рук і ніг (частково була одна стопа з двома пальцями, що дозволило хлопчику в подальшому навчитися ходити, плавати, кататися на скейті, грати на комп'ютері і писати). Навіть уявити неможливо, через які моральні і фізичні страждання довелось пройти йому та його батькам. Ніку було дуже важко, він гостро переживав самотність та свою відмінність від оточуючих, часто думав, навіщо взагалі прийшов у цей світ. У віці 8 років Нік намагався покінчити життя самогубством – він пірнув у ванну та хотів захлинутися. Та не зміг. Він подумав про батьків, яких дуже любив і які любили його. Він подумав, що батьки ніколи не зможуть вибачити собі його смерть. Він не зміг цього допустити. Нік більше ніколи не намагався вбити себе, про те  часто думав про своє призначення у цьому світі.

З часом Нік навчився пристосовуватися до своєї ситуації. В сьомому класі Ніка обрали старшиною школи. Після закінчення школи Нік Вуйчич продовжив навчання і отримав дві вищі освіти. Одного разу, коли Ніку було 19 років, йому запропонували виступити перед студентами університету. Вже через 3 хв. Виступу половина аудиторії плакала. Після цього Нік зрозумів, що має сенс життя – допомогти іншим людям знайти віру в себе, радість від життя, надію.

Сьогодні Ніку Вуйчичу трохи більше 30-ти років. Цей хлопець без рук і ніг зміг досягти більшого, ніж велика кількість людей досягає за все життя.

 

Відео.

 

Максим Крипак

Максим Крипак став одним з головних героїв XV літніх Паралімпійських ігор. 21-річний харків’янин виборов одразу 5 золотих і 3 срібні медалі у плаванні. Це – найкращий результат серед усіх українських спортсменів та другий загалом на іграх. І це при тому, що до паралімпійської збірної він потрапив лише минулого року.

Максим – інвалід дитинства. Він народився з проблемною правою ногою – вона у нього значно коротша, ніж ліва.

"До того ж, ступню зовсім не відчуваю, – каже Максим. – Ходжу я самостійно, але з дискомфортом. Постійно відчуваю біль".

Плаванням почав займатися за порадою лікарів-ортопедів, адже проблеми з ногою почали давати ускладнення і на спину. Втім, батьки наполягли, щоб їх син плавав у секції для здорових дітей, на рівні з усіма.

"Вони дуже просили тренерів, щоб мене не виділяли серед інших. Адже діти можуть по-різному реагувати на таку проблему, як у мене, – пригадує плавець. – Звісно, було важкувато, тому що в мене є певні обмеження. Але завдяки тренерам і батькам – все вдавалося".

 

Єгор Гармаш

На шоу «Україна має талант» приїхав з невеличкого селища Дніпропетровської обл., щоб показати свої досягнення в воркауті. Єгор дуже завзятий хлопець і постійно ставить нові рекорди. Здавалося б, нічого незвичайного, якби він не втратив ногу ще у 3 роки. Його збила машина і довелось ампутувати ногу, проте хлопець не здався. Зараз він може підтягнутися на турніку 72 рази й 152 рази на брусах за один підхід.

 

Відео

 

Кожен із вас повинен досягти свого острова, знайти свій скарб — сенс життя. За допомогою тесту перевірте себе, хто ви: капітан? Рульовий? Чи пасажир того корабля, на якому ви вже пливете до заповітного острова.

 

Тест

Капітан? Рульовий? Пасажир?

(Так. Ні. Не знаю).

1. Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті.

2. У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене.

3. Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач.

4. Іноді мені здається, що я народилася (народився) під «нещасливою зіркою».

5. Я вважаю, що алкоголіки самі винні в своїй хворобі.

6. Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під впливом яких я стала (став) такою (таким) як я є.

7. Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря.

8. Я вважаю, що у сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди.

9. Вважаю, що будь-яку проблему можна розв’язати і не дуже розумію тих, у кого вічно виникають якісь життєві труднощі.

10. Я люблю допомагати людям, тому що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене.

11. Коли трапляється конфлікт, то розмірковуючи, хто в ньому винний, я звичайно, починаю з себе.

12. Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці.

13. Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною і самостійною.

14. Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо.

15. Звичайно, я мирюся з ситуацією, вплинути на яку не здатний.

Підрахунок результатів:

«Так». 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 — 10 балів.

«Ні». 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15 — 10 балів.

«Не знаю». 5 балів.

100-150 балів. Ви — капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх і не зводячи до рангу життєвих проблем. Ви бачите перед собою завдання й думаєте над тим, як його можете розв’язати.

50-90 балів. Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли це необхідно, передати штурвал до вірних рук. При оцінці причин власних труднощів ви цілком реалістичні. Гнучкість, розсудливість і чутливість завжди бувають вашими союзниками. Трапляються ситуації, що ніяк вас не стосуються, ви не несете за них ніякої відповідальності, і все ж, коли це потрібно, берете відповідальність на себе. І ви, звичайно, знаєте, коли це треба зробити. Ви вмієте жити в добрі й злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньої злагоди з самим собою.

До 49 балів. Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтеся зовнішнім силам, говорячи: так склалися обставини, доля тощо. У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, весь білий світ, але тільки не себе. Справжня незалежність здається вам недосяжною і неможливою. Все ж ви вмієте мирно співчувати з іншими, не роблячи різниці між тим, які це люди і як вони ставляться до вас.

 

Відео Ківі

 

Вчитель. На твоєму людському шляху каміння, яке ти повинен прибрати, щоб ідучи за тобою, було легше. Якщо за своє життя ти не побачиш жодного камінця і не прибереш його — ти не людина.

Вчитель. Чи може ідеальна людина відокремлювати особисте щастя життя від життя суспільства?

Ця людина небайдужа. Вона відчуває свою відповідальність за все, людина, яка не мириться зі злом і несправедливістю. А для цього потрібно мати громадянську мужність і чесність. Це людина-громадянин.

Вчитель. Яка, на вашу думку, найважливіша риса громадянина?

Вчитель. Перевіримо, яке ваше почуття обов’язку. Я зачитую твердження, а ви говорите, «можна», «не можна» чи «треба».

1. Керувати своїми емоціями, незалежно від того, яким темпераментом наділила тебе природа. (Треба)

2. Спокійно й байдуже ставитися до товаришів, які глумляться над іншими, вживають алкогольні напої, палять. (Не можна)

3. Проявити свої найкращі людські якості, стати справжньою людиною, яку поважатимуть і яка сама поважатиме себе й своїх товаришів. (Треба)

4. Не ображаючи іншого, без крику і галасу довести, що його думка — хибна, а ваша — правильна. (Можна)

5. Піклуватись про матір, батька, бабусю, молодших братів і сестер. Берегти рідних — найдорожче, що у вас є. (Треба)

6. Відмовитися від дорогих подарунків, які батьки готові вам зробити, відмовляючи собі в найнеобхіднішому. (Можна або треба)

7. Переглядаючи фільми, телепередачі, брати для себе те, що наймодніше, навіть якщо воно суперечить нашим поглядам та моралі. (Не можна)

8. Намагаючись виховувати в собі найкращі риси людяності, не забувати про оточуючих тебе людей. Пам’ятати, що існує розум, честь, совість. (Треба)

Вчитель. Майбутнє України залежить від громадської позиції кожного з вас. Без людей із високим інтелектуальним рівнем, без людей високоморальних не вдасться вирватися вперед.

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Моральний ідеал

Номер слайду 2

«Єдина справжня розкіш — це розкіш людського спілкування». Антуан де Сент-Екзюпері

Номер слайду 3

«Ідеал людської краси — це водночас і ідеал моральності. Любов до людей — це твоя моральна серцевина». В. О. Сухомлинський

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

zip
Додано
10 березня 2019
Переглядів
299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку