Позакласний захід "Рейд Пані Гігієни"

Про матеріал
Позакласний захід, який допомагає виховати в учнів правила особистої гігієни. Навчити дітей слідкувати за чистотою власного тіла.
Перегляд файлу

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

m:\фото\фото077.jpg        

 

 

 

 

 

n:\фото\фото075.jpg

 

 

 

 

 

n:\фото\фото078.jpg

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

Похожее изображениеПлан

 

  1. Вступ
  2. Перевірка Пані Гігієни на носіння учнями носової хустинки та вручення грамоти (вкінці дня)
  3. Найкращий зовнішній вигляд учня (чистота волосся, рук, нігтів, одягу, взуття). Врученя грамоти (вкінці дня)
  4. Конкурс малюнків «Мій власний вибір на користь здоров’я». Вручення грамоти
  5. Конкурс «Найчистіший клас». Вручення грамоти (вкінці дня)
  6. Бесіда з учнями про правила особистої гігієни та шкідливі звички
  7. Висновок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображениеВступ

 

У кожної людини є в житті свої цінності, пріоритети; одним вона надає більше значення, другим – менше, проте найкоштовніше для кожного з нас – здоров'я, і серед усіх людських скарбів воно найцінніше.

Здоров'я - велика людська цінність. 

Що може бути важливіше і прекрасніше здоров'я? Воно допомагає кожному з нас усвідомити свої величезні фізичні й духовні можливості, дозволяє сприймати навколишній світ у всьому його різноманітті, відкриває перед людиною широкі перспективи у праці, відпочинку, громадських справах. Не буде перебільшенням  сказати, що здоров'я - запорука щасливого і радісного життя. 

Природно, виникає питання: «А що таке здоров'я?» Багато людей думають, що воно означає відсутність хвороб. Таке найбільш поширене, буденне уявлення. Але їм не можна обмежитися, якщо підходити до поняття здоров'я з широких наукових позицій - соціальних, економічних, медичних, психологічних. 

Справа в тому, що здоров'я - категорія не тільки індивідуальна, а й соціальна. Без нього не може нормально функціонувати і кожна конкретналюдина, і суспільство в цілому. Існує багато різних визначень поняття «здоров'я». Сучасні гігієністи вважають його «станом повного соціального, психічного благополуччя, коли всі функції організму врівноважені з навколишнім середовищем - природної та соціальній». Але, мабуть, найбільш точне визначення дане Всесвітньою організацією охорони здоров'я (ВООЗ). Згідно з ним, здоров'я - це «стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не тільки відсутності хвороб і фізичних дефектів». 
В уявленні більшості людей здоров'я пов'язано з відчуттям радості життя, активною діяльністю в праці і побуті. Саме тому до нього ставляться як до найбільшої цінності. Здорова людина відрізняється гармонійною взаємодією всіх систем організму, відносно легким пристосуванням до мінливих умов зовнішнього середовища, великою опірністю до різноманітних подразників. 
 

Отже, здоров'я дається нам як велике благо. Але як його зберегти на довгі роки? Чи можливо це? Кращі уми людства вже дуже давно замислювалися над цими питаннями. І багато їх рекомендації актуальні й донині. Наприклад, батько медицини, давньогрецький лікар Гіппократ, стверджував, що люди, що хочете бути здоровими, повинні загартовувати свій організм холодом, займатися гімнастикою. Про користь загартовування і систематичних фізичних вправ писав також видатний лікар Сходу Авіценна і багато інших знаменитих люди далекого минулого. 

Говорячи про здоров'я, слід пам'ятати, що воно не є раз і назавжди даним даром природи. Для того щоб мати його, треба в першу чергу зберігати нормальне функціонування всього організму, причому з раннього віку. Вчені довели, що фундамент здоров'я закладається ще до народження людини, а також в період дитинства і дитинства. 

Похожее изображениеЛюдина змолоду повинен розуміти роль і значення здоров'я в своєму житті

Саме з метою пропаганди здорового способу життя в нашій школі буде проходити захід Рейд Пані Гігієни «Чистота – запорука здоров’я», який складається з декількох пунктів, а саме:  перевірка наявності в учня носової хустинки; найкращий зовнішній вигляд учня; бесіда з учнями про правила особистої гігієни і шкідливі звички та закінчується врученням грамот.

Цього ж дня шкільна малеча також не залишиться поза увагою. Вони братимуть участь у конкурсі малюнків «Мій власний вибір на користь здоров'я». Тей клас, чиї малюнки виявляться найкращими, отримають грамоту.

Класними кімнатами пройде «Пані Гігієна» - саме так називається наш рейд з перевірки санітарного стану шкільних кабінетів. Тому ми також проведемо конкурс «Найчистіший клас», за що також передбачена грамота.

Допомагатимуть мені у визначенні найкращих учні 8 – 9 класів. Вони перевірятимуть чистоту класу, наявність носової хустинки, а також зовнішній вигляд учня. У них будуть спеціальні бланки, куди вони записуватимуть усі дані протягом дня. Результати підсумуємо вкінці дня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда з учнями про правила особистої гігієни та шкідливі звички.

 

Гігієна підлітків

 

Підлітки повинні дотримуватися правил особистої гігієни.

У період статевого дозрівання у зв’язку з вегетативно-ендокринною перебудовою організму відзначається посилене функціонування сальних залоз, що веде до закупорювання їх проток і появі на шкірі вугрів, які можуть запалюватися і нагноюватися. Тому необхідно регулярно митися (не рідше одного разу на тиждень), частіше приймати душ.

Якщо у підлітка є підвищена пітливість, можна користуватися різними присипками і дезодорантами, що усувають запах поту, частіше міняти білизну.

Дівчата повинні підмиватися теплою водою з милом вранці і ввечері. Під час менструацій не рекомендується приймати гарячі ванни, потрібно митися під душем або обливати тіло теплою водою з милом над тазом. Не можна під час менструацій купатися у відкритих водоймах, потрібно уникати тривалого ходіння, бігу, стрибків.

 

Особиста гігієна школяра

Особиста гігієна школяра - сукупність гігієнічних правил, виконання яких сприяє збереженню і зміцненню здоров'я людини, збільшенню тривалості її активного життя.

Особиста гігієна включає  режим дня, регулярні прийоми повноцінної їжі,  чергування розумової і фізичної праці, гігієнічні вимоги дотримання в чистоті тіла, порожнини рота, статевих органів, білизни, одягу, взуття, житла тощо.

Здоровий спосіб життя людини пов'язаний з постійним використанням елементів особистої гігієни. Першочерговим є дотримання чистоти тіла. Підраховано, що протягом тижня сальні залози виділяють на поверхню шкіри людини від 100 до 300 г шкірного сала, а потові залози від 3,5 до 7 літрів поту. Тому шкіру треба своєчасно і регулярно мити, інакше порушується її захисні властивості, тепловіддача, потовиділення, з'являються прищі і неприємний запах, внаслідок того, що створюються сприятливі умови для розмноження гнійних мікробів, паразитичних грибків.

Необхідно ретельно умиватися і приймати душ уранці і ввечері. Причому, умиватися краще проточною водою. При митті, особливо із застосуванням мочалки, шкіра масажується, що покращує її кровопостачання.

Особливої уваги вимагає догляд за руками. Найбільша кількість хвороботворних мікробів скупчується під нігтями, крім того, там можуть виявитися і яйця гельмінтів, тому нігті потрібно регулярно стригти і вичищати бруд під нігтями спеціальною щіткою. Руки  миють з милом кілька разів на день - після роботи і відвідування туалету, перед їдою. Ноги слід мити перед сном.

Важливе місце в особистій гігієні займає дотримання чистоти натільної білизни, одягу, щоденна зміна шкарпеток, панчох.

У шкільному віці особливо важливо якомога більше перебувати на свіжому повітрі, знаходитися в русі, регулярно займатися фізкультурою, чергувати учбові зайняття з відпочинком. Малорухливий спосіб життя призводить до значних порушень фізичного розвитку. При цьому страждає не лише мускулатура тіла, але і недостатньо розвиваються інші системи організму, передусім нервова і сердечно - судинна, затримується формування довільних рухів, людина погано володіє своїм тілом.

Заняття фізкультурою і спортом - необхідна умова, від якої залежить здоров'я, працездатність і гарний настрій. Великі розумові, нервові навантаження, які не поєднуються з відповідними фізичними вправами, украй несприятливо позначаються на стані здоров'я дітей і підлітків. Регулярне заняття фізичною культурою і спортом підвищують природну опірність організму до несприятливих впливів довкілля, різноманітним інфекціям.
 

Пам’ятайте! Ваше здоров’я залижить від вас самих!

Важливо правильно розподіляти час для виконання уроків, змінювати види занять з різних предметів, робити перерви між ними по 10 -15 хвилин, під час яких знімається напруга, відпочивають очі. Бажано влаштувати  зручний шкільний куточок. Стіл для занять ставлять так, щоб світло падало ліворуч. Світло від настільної лампи (60 Вт) не повинне бити в очі і засліплювати. Неправильне освітлення і неправильна висота столу і стільця можуть привести до порушення зору і осанки. Щоб при письмі зменшувалося навантаження на хребет, сидіти потрібно прямо, спираючись на спинку стільця, не навалюватися грудьми на стіл; ноги в гомілковостопному, колінному і тазостегновому суглобах зігнуті під прямим кутом; потрібне рівномірне навантаження на обидві половини тазу; голову слід тримати вперед, відстань від очей до столу − 25 см.

Ранок повинен розпочинатися з гігієнічної гімнастики, комплекс вправ слід підібрати з урахуванням здоров'я і функціональних особливостей.  Дуже корисні ходьба на лижах, гра у баскетбол, волейбол.

 

Гігієна шкіри

Догляд за шкірою обличчя

 

Шкіра різних частин тіла потребує різного догляду. Водночас слід враховувати, що є шкіра нормального, сухого та жирного типу.

/Files/images/shkira.jpgЯкщо шкіра нормальна, краще користуватися водою кімнатної температури, бо холодна вода, звужуючи кровоносні судини, погіршує її живлення, перешкоджає виділенню секрету сальних залоз, а гаряча – робить шкіру в’ялою і нестійкою проти холоду, знижує її еластичність. Умиваються вранці та ввечері (з милом). 

При сухій шкірі з милом умиваються раз на тиждень. Уранці умиваються водою кімнатної температури. Вона на якийсь час звужує судини, потім розширює, посилюючи приплив крові до шкіри і поліпшуючи її живлення. На ніч можна вмитися теплою водою, що заспокоює. 

Якщо шкіра обличчя жирна, вранці умиваються прохолодною водою, а ввечері поперемінно теплою і прохолодною з милом.

У підлітків внаслідок підвищення активності статевих гормонів стимулюється функція сальних залоз шкіри, розташованих на обличчі, верхній частині грудей і спини. Одночасно ускладнюється вихід секрету, внаслідок чого у вихідних протоках утворюються сальні пробки – комедони. Вони можуть запалюватися, збільшуватися в розмірах, набирати рожевого кольору, нагноюватись. Не слід видавлювати вугри, бо після цього запалення посилюється, з’являються синюшні плями та рубці. Появі вугрів сприяє недостатня фізична активність на свіжому повітрі, перевтома, недосипання, вживання таких харчових продуктів як хрін, гірчиця, оцет, перець, кава, какао, міцний чай, а також надлишок жирів і вуглеводів.

Незважаючи на велику кількість засобів для боротьби із вугровими висипами, які пропонує реклама, самим правильним буде не займатися самолікуванням, а звернутися до лікаря-дерматолога й дослухатися до його порад.

У підлітковому віці актуальним для дівчат стає використання декоративної косметики. Важливо розуміти, що функція декоративної косметики – підкреслити найкращі індивідуальні риси, тому не слід нею зловживати. Крім того, надмір косметики може поглибити проблеми зі шкірою чи викликати алергічні реакції.

 

Тіло та руки

 

Дуже важливо під час умивання мити обличчя до лінії волосся, шию та вуха, чистити ніс, спочатку одну, потім другу ніздрю.

Купатися потрібно не рідше одного разу на тиждень. Температура води повинна сягати 37–38С, тривалість купання 10–15 хв. Якщо є можливість, душ варто приймати щоденно, але не завжди з милом, щоб не пересушити шкіру.

/Files/images/i (4).jpgОсобливо важливо стежити за чистотою рук. Руками людина бере різні предмети: олівці, ручки, книги, зошити, м’ячі, іграшки, гладить тварин, береться за ручки дверей, торкається різних предметів у туалетних кімнатах. На всіх цих предметах є бруд, часто невидимий для ока, який залишається на шкірі пальців. Якщо брати немитими руками продукти харчування (хліб, яблука, цукерки тощо), торкатися обличчя, то цей бруд через рот може потрапити в організм. З брудом різні хвороби передаються від хворої людини здоровій.

І дорослі, і діти повинні мити руки з милом перед кожним прийомом їжі, після повернення з громадських місць, перед початком і після закінчення навчальних занять, після ігор, гімнастичних вправ, роботи (прибирання кімнати, робота на городі), після кожного відвідування туалету і перед сном.

Якщо під час роботи потрібно користуватися гострими або забрудненими предметами, можна надягнути гумові або брезентові рукавиці. Під час прання, прибирання житла можна скористатися захисними кремами.

Щоб попередити пересушування шкіри, руки після миття добре витирають.

 

 

Ноги

 

Постійного догляду потребують також ноги. Їх миють щоденно перед сном прохолодною водою з милом, тому що на ногах особливо сильно потіє шкіра й накопичується бруд. Після миття ноги потрібно ретельно витирати спеціальним рушником, особливо між пальцями.

Нерегулярне миття ніг, носіння брудних шкарпеток, панчіх сприяє появі зопрілостей та натертостей, а також призводить до виникнення грибкових захворювань. Аби запобігти неприємним наслідкам, не рекомендується одягати і міряти чуже взуття. У лазні, басейні, на пляжі потрібно надягати спеціальні капці. Панчохи й шкарпетки слід міняти не рідше ніж через день. Вдома – перевдягатися у домашні черевики або капці.

Якщо на шкірі ніг є потертості або дрібні тріщинки, то корисно робити ванну з календулою (на 1 літр води 1 столова ложка календули).

Для профілактики грибкових захворювань рекомендують 2–3 рази на тиждень протирати шкіру ніг столовим оцтом або спеціальним лосьйоном. У окремих випадках доцільно застосовувати пом’якшувальні гелі та креми для ніг.

/Files/images/i (14).jpgЗ метою загартовування організму перед сном корисно мити ноги з милом, поступово знижуючи температуру води. Якщо ноги потіють, то після миття їх добре висушують і обтирають 5% розчином формаліну. Можна припудрювати ноги порошком з борної кислоти (10 г) і тальку (90 г); при сильному потінні ніг до суміші додають 3 г саліцилової кислоти.

 

Нігті

 

Догляду вимагають нігті на пальцях рук і ніг. Брудні нігті – це ознака неакуратної, неохайної людини, яка не дотримується правил особистої гігієни.

Нігті необхідно акуратно підстригати, тому що під довгими нігтями зазвичай накопичується бруд, видалити який важко. Крім того, довгими нігтями можна подряпати шкіру собі та оточуючим.

Швидкість росту нігтів на руках становить приблизно 1 мм на тиждень, на ногах вони ростуть у 3–4 рази повільніше. Тому нігті на руках потрібно стригти раз на тиждень, роблячи напівкруглий край, на ногах – раз на 3–4 тижні, роблячи прямий зріз, щоб не сталося вростання в шкіру. Краще стригти нігті після купання, коли вони м’якші. 
У жодному разі не можна гризти нігтів!

/Files/images/i (13).jpg Сьогодні вважається, що грамотно зроблений гігієнічний манікюр навіть корисний, оскільки допомагає позбавитися шкідливої звички гризти нігті та кутикули. Спеціалісти радять хоча б одного разу звернутися до професіоналів, які навчать батьків та дітей правильно робити манікюр. Завжди слід пам’ятати, що інструменти мають бути продезінфікованими, а лаки не вміщувати шкідливих речовин. Дітям не рекомендується зрізати кутикули та користуватися пилочкою.

 

Волосся

 

На голові людини росте 80–100 тис. волосин. Кожна з них може жити 2–4 роки. Нормально, коли за добу випадає кілька десятків волосин. Найбільш інтенсивно зміна волосся відбувається навесні та влітку.

До передчасного посивіння і випадіння волосся призводять нераціональне харчування, емоційні та розумові перевантаження, загальна перевтома.

Негативно позначаються на його стані інфекційні, хронічні захворювання, фізіологічна перебудова, зв’язана зі статевим дозріванням, вагітністю, старінням: за цих умов волосся тьмяніє, погано лежить, починає випадати.

Для кращого росту волосся треба час від часу змінювати зачіску. Якщо кінчики волосся розщеплюються, їх зрізають.

Шкідливими для волосся є гаряча завивка, начісування і часте змочування водою. Від високої температури при гарячій завивці руйнується структура волосини і її механічні властивості, начіс сплутує волосся, ускладнює догляд за ним, а часте змочування водою сприяє затриманню на волоссі пилу, солей води, внаслідок чого воно втрачає еластичність, стає ламким. Так само шкідливим є фарбування волосся, особливо улюбленими підлітками фарбами ядучих кольорів.

Важливо взимку і влітку носити головні убори. Взимку, щоб не порушувати живлення внаслідок переохолодження, влітку – аби запобігти пересушуванню.

Однозначно, голову необхідно мити систематично, не рідше одного разу на 6–7 днів (при здоровому нормального типу волоссі). Мити надто часто не варто, однак і допускати надмірного забруднення волосся теж не слід. Не можна допускати свербіння шкіри, жирних пасм, значної кількості лупи. Необхідно покладатися також на відчуття.

Споживання з їжею великої кількості вуглеводів (цукор, борошно, солодощі тощо), жирів і висококалорійної їжі значною мірою впливає на швидкість засалювання волосся.

Тим, хто щодня користується засобами для укладання волосся (гель, мус, лак), краще мити волосся щодня спеціальними м’якими шампунями для щоденного використання.

Взимку голову миють частіше, тому що головний убір не дозволяє голові «дихати», і внаслідок цього виділяється більше шкірного сала, через що волосся швидко стає жирним.

 

Як правильно мити волосся?

Перед миттям волосся необхідно ретельно розчесати, особливо якщо воно довге. Це дозволяє вимити з волосся лусочки відмерлих клітин шкіри, число яких після розчісування збільшується.

/Files/images/i (11).jpgСпочатку слід добре змочити волосся і голову теплою водою. Вважається правильним наносити шампунь не на волосся, а на шкіру голови або на долоню (особливо якщо це концентрований шампунь), розтерши його з невеликою кількістю води. Далі кінчиками пальців (не нігтями!) втерти шампунь в шкіру голови та долонею розподілити його по верхньому шару волосся. Під час намилювання та розподілу піни, що утворилася, завжди слід рухатися від коріння волосся до кінчиків, тому що цей напрямок збігається з напрямком лусочок кутикули. 
У випадках значного забруднення шампунь слід наносити на голову двічі протягом одного миття. Якщо ви миєте голову через день або щодня, не бажано наносити шампунь вдруге.

Голову необхідно мити обережними круговими рухами пальців, щоб не подряпати шкіру. Миття волосся рекомендується поєднувати з масажем голови. Легкий масаж при втиранні мильної піни сприяє посиленню кровообігу, поліпшує місцевий обмін в тканинах.

Довге волосся бажано не заплутувати під час миття, щоб не пошкодити його потім при розчісуванні. Під час миття волосся не слід сильно терти, щоб не пошкодити стержень і кутикулу.

Після використання миючих засобів волосся необхідно ретельно промивати водою, щоб на його поверхні не залишалися елементи лужного детергенту. Щоб волосся будь-якого типу стало більш блискучими, ополіскувати його краще кислим розчином. Білявкам підійде наступний склад: сік половини лимона на 1 л води; темноволосим – 1 ст. л. 6%-го оцту на 1л води.

/Files/images/i (12).jpgЗовсім непридатна для миття волосся жорстка вода. Миття жорсткою водою не просто не очищає, але і псує волосся. Солі кальцію, що містяться в жорсткій воді, утворюють нерозчинний осад, що покриває волосся липким сірувато-білим нальотом. У жорсткій воді також містяться солі магнію і заліза, що згубно впливають на волосся та шкіру голови, саме вони сприяють появі сухості та лущення. Волосся склеюється, а після висихання стає твердим, сухим та легко ламається.

Найкраще мити волосся кип’яченою водою. Для пом’якшення в неї також можна додавати питну соду (1 ч. л. на 1 л води), нашатирний спирт (1 ч. л. на 2 л води), буру (1 ч.л. на 2 л води) або гліцерин (1 ч. л. на 1 л води).

Поширеною є помилка використання занадто гарячої води під час миття голови. Гаряча вода активізує роботу сальних залоз, у зв’язку з чим волосся може набути зайвої жирності, під впливом гарячої води мило, що входить до складу шампунів, «заварюється» і осідає на волоссі сірим нальотом, який погано змивається. 
Чим жирніше волосся, тим холоднішою має бути вода. Оптимальна температура води складає 45–55°С (вище температури тіла). 
Після полоскання корисно обдати волосся холодною водою.

Якими засобами мити волосся?

Краще обирати м’які шампуні, які мають слабокисле середовище (в районі рН 5,5), що є природним для нашої шкіри й волосся. Застосування надто лужних шампунів може викликати подразнення шкіри, свербіння і лущення в ділянці потилиці, на чолі й скронях.

Використовуючи концентрований шампунь, попередньо розведіть його водою в долоні, розітріть і потім вже наносьте на шкіру голови. Щоб усунути вплив лугу, надати волоссю м’якості та підсилити блиск, корисно додати у воду для полоскання 1 столову ложку оцту на 1 л води або сік одного лимона.

/Files/images/i (10).jpgСередня тривалість користування одним і тим самим шампунем становить від 2–3 тижнів до 4–6 місяців. Як мінімум, один раз на півроку шампунь необхідно змінювати. 

Засіб вам підходить, якщо після використання впродовж 2 тижнів і більше волосся добре очищується, не масніє занадто швидко, не почало надмірно випадати, блищить після висихання, легко розчісується та еластичне, шкіра голови не подразнена, лупа відсутня.

Витирати волосся найкраще чистим та теплим рушником, легкими рухами за напрямком лусочок кутикули, тобто від коренів волосся до їх кінчиків. Не варто витирати волосся насухо, оскільки після миття воно особливо чутливе до пошкоджень.

Вологе волосся слабо захищене від зовнішніх впливів. Не можна допускати, щоб волосся висихало на холоді – краще обмотати голову теплим рушником, тоді воно вбере вологу. Так само погано сушити волосся на сонці, щоб не допустити надмірного впливу ультрафіолету. Якщо ви все ж таки опинилися на сонці з мокрою головою, то прикрийте волосся.

Швидке висушування феном або сухим жаром дуже шкідливе та небажане, оскільки можна легко пересушити волосся, при цьому воно робиться крихким, ламким (січеться). 

Довге волосся, що збилося та сплуталося, необхідно обережно розібрати руками, віджати його між кінцями рушника та залишити розпущеним до повного висихання. 

Якщо висушити волосся треба швидко, то варто використовувати режим холодної сушки, тримаючи фен на відстані не менше 40 см від голови.

Після купання в солоній воді волосся слід промивати, оскільки поєднання солоної води і яскравих сонячних променів робить волосся ламким.

Розчісувати волосся необхідно ретельно і правильно. Процедура розчісування не тільки очищає волосся, але і масажує шкіру голови, викликає приємне відчуття тепла, покращує живлення волосяних цибулин і сприяє більш інтенсивному росту волосся. Дану процедуру необхідно проводити щодня протягом 5–10 хв.

Не можна розчісувати мокре або вологе волосся. Завдяки своїй гігроскопічності воно гарно вбирає вологу – обважніле від води волосся легко обривається і висмикується. Коротке волосся розчісується від коріння, а довге – від кінців.

Якщо волосся заплуталося, необхідно набратися терпіння, не виривати його, а розділити на невеликі пасма і поступово розчісувати від кінців до центру. При грубому розчісуванні волосся рветься, зав’язується у вузлики (особливо довге), розщеплюється у вигляді пензликів.

Для розчісування волосся краще використовувати щітку з натуральною щетиною, при посиленому випаданні волосся – рідкий гребінь. Щітками з поліетилену та інших штучних матеріалів треба користуватися з обережністю, оскільки вони можуть викликати механічне пошкодження волосся і запалення шкіри.

Гребені повинні бути з абсолютно гладкими, не дуже густими та тупими зубцями, щоб вони не дряпали шкіру. Найкращими гребенями вважаються рогові та дерев’яні. Зокрема, березовий гребінь не тільки поліпшить самопочуття, але й зупинить випадіння волосся, позбавить лупи. Металеві гребінці часто пошкоджують шкіру та волосся, тому користуватися ними не рекомендується. Зроблені зі штучних матеріалів гребінці при використанні створюють значну електричну напругу. І гребінець, і масажна щітка повинні бути суворо індивідуальними. У міру забруднення їх треба очищати гарячою водою з милом або 10% розчином нашатирного спирту.

 

Догляд за ротовою порожниною

 

Зуби здатні до природного очищення: інтенсивне жування сирих овочів і фруктів, не дуже розвареного м’яса, черствого хліба очищує зуби та масажує ясна, піднебіння. При цьому посилюється виділення слини, що нейтралізує багато шкідливих факторів. Крім того, така слина містить мало муцину (білкової речовини, що бере участь в утворюванні м’яких зубних відкладень). Однак природне очищення не відбувається вночі, а раціон сучасної людини не завжди може забезпечити таку функцію організму, тому зуби потрібно чистити.

Чищення зубів виконується так: спочатку потрібно вимити руки з милом і добре промити зубну щітку під струменем води; ретельно прополоскати рот водою кімнатної температури, потім на змочену водою зубну щітку покласти трохи зубної пасти чи порошку і чистити при зімкнутих зубах передні й бічні поверхні зубів, при цьому щітка повинна рухатися знизу вгору і назад.

Для звільнення від залишків їжі міжзубних щілин дитина повинна робити щіткою вертикальні рухи: при очищенні верхніх зубів – зверху вниз, нижніх – знизу вгору. Чистити зуби слід вранці (перед їжею) та ввечері (перед сном). Після чищення зубів слід ретельно прополоскати рот теплою водою 2–3 рази.

При чищенні зубів не слід щадити ясна, навіть якщо вони трохи кровоточать. Уся ця процедура, разом з полосканням, займає 2,5–3 хв. Після кожного прийняття їжі рот полощуть теплою водою, щоб видалити залишки їжі.

У кожного повинна бути власна зубна щітка, що відрізняється за кольором від щіток інших. Вона зберігається у вертикальному положенні щетиною вгору в чашечці, якою ви користуєтеся під час чищення зубів. Кожен день зубну щітку ретельно промивають теплою водою, попередньо намиливши.

/Files/images/i (7).jpgЗубну щітку підбирають відповідно до розміру рота. Щоб нею було легко маніпулювати, довжина головки не повинна перевищувати 25–30 мм (для дітей 20–25), ширина – 10–12 мм (для дітей 8–10). Бажано, щоб ряди щетинок розміщувалися рідко – на відстані 2–2,5 мм, висота 10–12 мм. Щетина дитячих зубних щіток має бути м’якою, бо емаль у дітей недостатньо міцна, а слизова оболонка ясен дуже ніжна – її легко поранити.
 

Нову щітку рекомендується вимити теплою водою з милом, намилити і залишити на ніч. Уранці її слід прополоскати.
 

Зубні щітки слід міняти не рідше ніж раз на 2–3 місяці, оскільки відпрацьована щітка гірше очищає поверхню зубів і може містити багато мікробів.

Дуже важливо не допускати поганих звичок: не можна смоктати пальці, гризти тверді предмети (олівці, ручки, горіхи, льодяники тощо).

Для видалення частинок їжі, що застрягли в міжзубних просторах, потрібно користуватися зубочисткою. Ні в якому разі не можна застосовувати для цього голки і шпильки. Не слід їсти багато солодкого, натомість варто вводити до основного раціону харчування більше фруктів, овочів, чорного хліба, сиру та молока. Варто уникати різкого переходу від гарячої їжі до холодної і навпаки.

Двічі на рік слід відвідувати зубного лікаря.

 

Гігієна органа зору.

Більше як 80 % інформації про навколишній світ людина дістає за допомогою органа зору – ока. Зір необхідний майже в усіх видах діяльності. Значна роль його і для розвитку просторових уявлень, удосконалення рухових реакцій. Правильне функціонування органа зору особливо важливе для нормального розвитку дитини.

Здатність ока пристосовуватися до ясного бачення предметів, що містяться на різних відстанях від нього, називається акомодацією. Акомодація – це тонкий нервово-м’язовий механізм. Від його нормального функціонування залежить зорова працездатність. Він може псуватися внаслідок перевантаження органа зору, деяких хвороб (хронічного тонзиліту, ревматизму, частих гострих респіраторних інфекцій), при зниженому кровопостачанні ока, недостатній тренованості, загальному ослабленні захисних сил організму. За умов незрілості акомодації або її ослаблення перевантаження зоровою роботою на близькій відстані призводить до надмірного напруження циліарного м’яза. Око швидко стомлюється. Очне яблуко видовжується, сітківка відсувається назад, і око може виконувати роботу на близькій відстані без напруження циліарного м’яза. Для цього сітківці достатньо переміститися лише на 1 мм. Проте внаслідок видовження очного яблука око стає короткозорим, тобто починає погано розрізняти віддалені предмети.

Очне яблуко видовжується і при нормальній акомодації у разі великого непосильного навантаження. Короткозорість може перетворюватися на небезпечну хворобу: очне яблуко видовжується ще більше, тонкі внутрішні оболонки, судинна і сітківка занадто розтягуються, у них виникають хворобливі процеси. Певні зміни відбуваються і в склері: волокна змінюють форму і стають тонкими і вигнутими, порушується обмін речовин.

Короткозорість може успадковуватись, особливо якщо обоє батьків страждають такими дефектами зору.

Якщо з’явилася короткозорість, слід намагатися припинити або сповільнити її розвиток. Насамперед усувають фактори, що спричинюють короткозорість. Допомагають окуляри, що призначаються для постійного носіння. Вони відновлюють на сітківці чіткість зображень віддалених предметів і підвищують гостроту зору, як правило, до нормального. Виконують спеціальні вправи для ока, за допомогою яких тренують акомодаційний апарат. Деякі з них можна виконувати лише в присутності медпрацівника, деякі – удома, але після того, як навчить лікар.

Для нормального функціонування ока необхідне добре освітлення приміщення, особливо робочого місця. Увечері, навіть при добрій загальній освітленості, користуються настільною лампою, яку ставлять спереду зліва. Бажано, щоб лампа була на гнучкій ніжці: тоді зручно регулювати її положення, залежно від росту й виду виконуваної роботи. Абажур захищає очі від яскравого світла, тому має бути непрозорим. Потужність лампочки 40-60 Вт. Поєднання природного і штучного світла для очей нешкідливе. Під час читання книжка повинна бути під кутом 45˚ до горизонтальної поверхні стола, на відстані від очей 30-35 см для середніх і старших школярів і 24-26 см – для молодших. Тривалість безперервного читання залежить від віку: у перших-третіх класах 10-15 хв, четвертих-сьомих 25-30 хв і 45 хв – для учнів восьмих-десятих класів. Обмежується також безперервна тривалість письма: не більше 5 хв для 6-7-річних, до 10 хв для 8-10-річних, 15 хв для 11–12-річних, 20 хв для 13–15-річних і 25-30 хв – для учнів 16-18 років. Тривалість перерв – не менше як 10 хв. Шкідливо читати лежачи, у транспорті.

Наш побут неможливо уявити без телевізора. Однак неправильне користування ним може погано позначитися на здоров’ї, і насамперед, на функції зору. Встановлено, що після перегляду телепередач очі стомлюються швидше, ніж після іншої зорової роботи, особливо в дітей. Тому існують вікові норми тривалості перегляду телепередач. Дітям 3–4 років можна дивитися передачу, що триває тільки 15 хв Дошкільники можуть проводити біля екрана не більш ніж 30 хв у день, молодші школярі – не більше години в день і 2–3 рази на тиждень, середні – 1,5 год; старші – 2, але не щодня. Дорослій людині також не рекомендується дивитися телевізор більш як 2–3 год підряд. Короткозорим потрібно робити 10-хвилинні перерви після кожної години, проведеної біля телевізора.

Оптимальна відстань між екраном і оком – не менше 2 м, якщо розмір екрана по діагоналі 35-47 см і 3-5 м при розмірі 50-61 см. Встановлюють телевізор на рівні очей людини, яка сидить, тобто на висоті 80-90 см від підлоги. Не рекомендується дивитися телевізор у повній темряві. Особливо це важливо, коли передача ведеться в кольоровому зображенні. Можна включити бокове джерело світла (настільну лампу, торшер з лампочкою 40-60 Вт). Удень передачі дивляться в незатемненій кімнаті. Не рекомендується дивитися передачі лежачи. Після перегляду телепередач, як і після будь-якої зорової роботи, очам потрібний відпочинок. Добре (хоча б ненадовго) вийти на свіже повітря, провітрити приміщення.

Дітям, і дорослим слід завжди пам’ятати про можливості пошкодження ока і бути обережними. Діти не повинні гратися гострими, колючими та ріжучими предметами, а також предметами, що можуть вибухнути або легко спалахнути, їдкі хімічні речовини потрібно зберігати в недоступних для дітей місцях. Стріляти з духової зброї й луку дозволяється тільки в спеціальних тирах або безлюдних місцях під контролем дорослих. Якщо ж нещастя вже трапилось й око пошкоджено, потрібно як можна швидше звернутися до лікаря-окуліста або до будь-якої медичної установи. Однак, ще до прибуття лікаря потерпілому слід подати першу допомогу. Якщо очі пошкоджені хімічними речовинами, їх відразу промивають протягом 10-15 хв слабким струменем проточної води, широко розкриваючи повіки. У разі пошкодження яскравим світлом, коли виникають відчуття осліплення, болю в очах, потерпілого поміщають у темну кімнату, роблять примочки з води або 2-процентного розчину питної соди. Коли в око потрапляє дрібний сторонній предмет, треба спробувати видалити його або за допомогою ватки, намотаної на сірник і змоченої в кип’яченій воді, або за допомогою чистої носової хусточки, або промити око водою. У разі пошкодження ока твердими предметами накладають чисту легку пов’язку, так щоб вона не перешкоджала відтіканню слізної рідини, і терміново направляють до окуліста, обережно, без поштовхів і тряски, транспортуючи хворого.

Гігієна органа слуху.

Орган слуху – вухо – також один з найважливіших органів чуттів, за допомогою якого людина сприймає все багатство звуків навколишнього світу, оволодіває мовою. Втрата або зниження слуху (глухота, приглухуватість) різко обмежує можливості людини у її сприйманні навколишнього світу, знижує потенціал психічного розвитку. Наприклад, діти, які народилися глухими, не можуть оволодіти мовою, хоч мовний апарат у них не порушений. Доросла людина, коли повністю глухне, втрачає більше як 10% зовнішньої інформації. Діти, у яких порушена слухова функція, постійно відчувають труднощі в навчанні, нерідко потребують переведення в спецшколи, і надалі їхні життєві успіхи різко обмежуються.

Нормальне функціонування органа слуху визначається нормальним станом усіх його анатомо-фізіологічних складових частин, що забезпечують вільне проникнення звуків до нервових приймачів внутрішнього вуха і передавання збудження до мозку.

Орган слуху потребує такого самого бережного ставлення, як і око.

По-перше, – це профілактика пошкоджень самого органа слуху, які можуть знизити його чутливість, а по-друге, – профілактика порушень нормального стану ЦНС, що виникають внаслідок перевантаження слуховими подразненнями. Пошкодження органа слуху досить різноманітні. Вони можуть виникати внаслідок інфекції, дегенеративних змін, механічного пошкодження. Інфекція спричинює гостре або хронічне запалення зовнішнього чи середнього вуха. Їй сприяють загальне ослаблення організму, переохолодження, зокрема самого слухового проходу (наприклад, потрапляння холодної води), а також інфекція, що поширюється від носоглотки (під час ангіни, ГРЗ, грипу). Отже, профілактика цих захворювань (наприклад, загартовування) є одночасно і профілактикою захворювань вуха.

Запалення вуха може виникнути і від того, що в ньому оселяються деякі мікроорганізми (наприклад, мікроскопічні гриби). Дегенеративні зміни полягають у перероджуванні тканин вуха. Часто вони пов’язані з руйнуванням кровоносних судин вуха, що виникає внаслідок зловживання алкоголем, курінням. При ураженні внутрішньої частини вуха страждають нервові клітини, які сприймають звукове подразнення. Причини – інфекції, дія токсичних речовин, наприклад, деяких антибіотиків, алкоголю. Механічні пошкодження також дуже різноманітні: потрапляння сторонніх предметів (ґудзиків, горошин, намистин) у зовнішній слуховий прохід. При цьому може прорватися барабанна перетинка. Іноді такі пошкодження спостерігаються під час прочищування слухового проходу від вушної сірки сірником, олівцем, шпилькою тощо. Причиною пошкодження вуха в цьому разі може бути не сама травма, а рубець, що виникає при її загоюванні і закриває порожнину вуха. Якщо у вухах скупчилася сірка, слід звернутися до лікаря, який прочистить слуховий прохід, бо сірчана пробка, розбухаючи від вологи, може призвести до зниження слуху.

Особливим фактором пошкодження органа слуху є сам звук. Цей подразник, для сприймання якого і призначене вухо, може бути його найнебезпечнішим ворогом. Людське вухо сприймає звуки в діапазоні частот від 16 Гц (низькі звуки) до 20000 Гц (високі звуки). Найчутливіше вухо до частот 1000-4000 Гц. Людська мова звучить на частотах 150-2500 Гц, проте сприймаються, хоч і неясно, і наднизькі інфразвуки (нижче від 16 Гц) і надвисокі (вище від 20 000 Гц).

Подразнююча сила звуку на вухо залежить від багатьох причин. Так, більше подразнюють орган слуху високі та переривчасті звуки. Особливо діють «нечутні» інфра- та ультразвуки: при тривалій дії вони можуть спричинити тривожний стан, погіршити самопочуття.

Сила звуку, що його сприймає людське вухо, вимірюється в децибелах (дБ). Сила звуку, що спричинює больове відчуття, – 130 дБ. Звуки до 30 дБ не заважають нормальній діяльності організму. Якщо рівень звуку вище, ніж 40 дБ, послаблюється увага, погіршуються сприймання інформації, логічне мислення, пам’ять, при 35-65 дБ – знижується швидкість рефлекторних реакцій. Отже, шум знижує розумову і фізичну працездатність, сприяє травматизму. Він порушує таку важливу функцію організму, як сон, скорочується його тривалість, глибина.

Шум у 65-90 дБ призводить до змін у діяльності органів кровообігу, травлення, внутрішньої секреції. При рівні звуку 80-90 дБ порушуються обмінні процеси в рецепторних клітинах завитки, може з’явитися навіть приглухуватість. Шум у 150 дБА може спричинити смертельну баротравму. Він виникає під реактивним літаком, що низько летить, поблизу місця запуску ракети, під час вибухів (для захисту потрібні спеціальні шумозахисні шлеми, костюми).

Шкідливо діє на нервову систему і весь організм ритмічна танцювальна музика, підсилена сучасною апаратурою. Учені з’ясували, що коли оглушливі звуки такої музики звучать поблизу піддослідної тварини, в неї не тільки з’являються судороги, але вона може померти від звукового шоку. У науковій літературі в зв’язку з подібними впливами звуку є такі поняття як «звуковий стрес», «звуковий наркоз». Ще не відомі точні деталі механізму цих впливів, але безумовно, що в дії понадгучної музики на людину є щось подібне до дії наркотиків. Вона впливає на підсвідомість, примушуючи слухача робити конвульсивні рухи, неконтрольовані свідомістю вчинки.

Бадьора, помірної гучності та тривалості музика має стимулюючий вплив. У періоди відпочинку бажане звучання музики, але спокійної, неголосної, або ж рухливої, бадьорої, якщо вона супроводжує фізкультпаузу.

 

Носова хустина

 

Необхідно обов'язково користуватися носовою хусткою. Кашляючи і чхаючи з носоглотки, виділяється велика кількість мікробів і якщо не користуватися хусткою, то з бризками відбувається зараження оточуючих.  Мати окрему хустку для носа і окрему для очей (особливо під час застуди), щоб уникнути попадання інфекції з носа на очі і навпаки. 

Хустки повинні бути чистими. Міняти їх необхідно щодня, навіть якщо вони не використані. Витирати рот, особа або перев'язувати рану потрібно тільки чистою хусткою. 

Починаючи користуватися носовою хусткою його потрібно повністю розгорнути і сякатися в середину, звільняючи спочатку одну ніздрю, а потім іншу. Потім хустку потрібно згорнути використаної частиною внутрішньо, не бгати, але і не складати. Справа в тому, що якщо використаний, наприклад, для носа хустинку скласти, то можна забути, що він використаний, і через деякий час скористатися ним як чистим. Це небезпечно, тому що інфекція з хустки може потрапити на очі, шкіру, губи і т.д., викликаючи такі захворювання як кон'юнктивіт, герпес, стоматит і т.п. 

Не можна витирати ніс пальцями, терти руками очі, брати пальці в рот. 
Обурливо і абсолютно неприпустимо, коли дорослі люди плюють і сякаються "в два пальці" на вулиці, а потім витирають брудні руки об одяг або навколишні предмети, ніж поширюють інфекцію і викликають огиду! 

Намагайтеся, не пити зі склянок або кухлів, якими користувалися багато людей, а використовували разові стаканчики. Але якщо такої можливості немає, то Ви завжди повинні пам'ятати, що загальний стакан або кухоль потрібно добре вимити, перш ніж пити з них. Особливо важливо добре вимити краю, так як до них торкаються губами і разом зі слиною збудники хвороб від хворої людини можуть перейти до здорової. Неприпустимо також пити воду з крана, торкаючись до нього губами. 
Не можна відвідувати товаришів, хворих на інфекційні захворювання. 

Дуже важливо стежити за своєчасним спорожненням кишечника і сечового міхура. Запори і затримка сечі дуже шкідливі і можуть викликати отруєння організму. Необхідно про це знати, тому що деякі терплять, бо соромляться попроситися в туалет. Туалетом ж потрібно користуватися акуратно. 

При виникненні свербежу або інших неприємних відчуттів в області статевих органів, не можна їх чіпати, а необхідно відразу, не соромлячись, звернутися до близьких дорослим. 

 

Особиста гігієна включає питання гігієни побуту, в першу чергу - підтримання чистоти повітря в оселі, догляд за одягом і постільними речами, створення нормальних умов для сну і відпочинку. 

Повітря житлового приміщення легко піддається забрудненню, при якому збільшується вміст у ньому мікробів. Провітрювання дозволяє знизитизабрудненість повітря в 3 - 5 разів. Воно повинно проводитися взимку не менше 3-х разів на день (вранці, під час прибирання і перед сном) тривалістю не менше 30 хвилин. Найбільш ефективно наскрізне провітрювання. При наявності пічного опалення доцільно поєднувати топку печей з одночасним провітрюванням. Найбільш сприятлива температура в житлових приміщеннях 18 - 20 і відносна вологість 30 - 60%. Щоб уникнути вогкості слід уникати сушіння білизни у житлових приміщеннях.

Прибирання повинна проводитися вологим способом (вологою ганчіркою, щіткою) або за допомогою пилососа. Сухе підмітання призводить до підйому в повітря великої кількості пилу і мікробів.Необхідно завжди витирати ноги при вході в приміщення, і вдома переодягати змінне взуття; провітрювати свою кімнату протягом дня і перед сном, а в школі на перерві провітрювати клас; систематично витирати пил і прибирати свою кімнату, тримати в порядку своє робоче місце, книги, зошити, іграшки; акуратно і швидко стелити ліжко і щодня її провітрювати. 

 Повинна бути окрема постіль, чиста і не дуже м'яка. Довжина ліжка повинна бути на 15 - 25 см більше довжини тіла дитини. Спати у нічній сорочці чи піжамі з м'якої бавовняної тканини і  не треба занадто укутуватися. Одяг в процесі носіння і постільна білизна піддаються забрудненню пилом і мікроорганізмами. Накопичення забруднень в білизні за 6 днів шкарпетки досягає 4 - 5% його ваги; за 120 днів шкарпетки - 11%, у верхньому одязі накопичується бруду до 15%. Очищення одягу від бруду досягається чищенням щіткою, вибиванням і пранням. 
Кожна дитина повинна бути охайним в одязі та взутті, вміти користуватися одежною і взуттєвої щітками і щодня чистити свій одяг і взуття. Так, прийшовши з вулиці, одяг треба зняти, очистити від пилу за допомогою платтяна щітки і провітрити. Далі переодягнутися в спеціальну чистий одяг для дому. Верхній одяг необхідно зберігати ізольовано в спеціальному місці (вішалка, шафа і т.д.). 

Постільні приналежності (простирадла, підковдри і верхні наволочки) слід міняти не рідше 1 разу на тиждень, а ковдри витрушувати на відкритому повітрі. Частіше виносити подушки і ковдри на відкрите повітря і піддавати їх сонячного опромінення. 

Абсолютно неприпустимо сідати і тим більше лягати на ліжко в верхньому одязі, не знявши взуття і класти домашніх тварин на ліжко. Для тварин, що утримуються в будинку, необхідно відводити спеціальне місце, виділяти посуд, гребінець, підстилку. 

У містах вигулювати собак в спеціально відведених для цього місцях. У сільській місцевості не заносити в будинок новонароджених тварин (теляти, ягняти, лоша та ін.) 
Не чіпати бездомних і чужих кішок і собак. При укусі тварин терміново звертатися до лікаря або до дорослого. 

У багатьох містах і селищах люди користуються водопровідною водою, яка очищається від домішок за допомогою спеціальних очисних споруд і пристроїв. Крім того, водопровідна вода хлорується, і хвороботворні мікроби в ній гинуть. Але перш, ніж вживати цю воду некип'яченої, потрібно, щоб вона відстоялася кілька годин в графині, бачку, відрі. Навесні, під час танення снігу, вода забруднюється, і водопровідна вода забруднюється також, змінюються її колір, смак. У цей час вода може становити небезпеку для здоров'я людини. Ось чому не можна забувати, що кожну весну сиру воду пити не можна, а тільки кип'ячену. Кип'ятіння знешкоджує воду, робить її безпечною для здоров'я. 

У багатьох селищах нашої країни влітку використовується озерна і річкова вода, а взимку воду отримують з льоду і снігу. Вона довго зберігається в бочках, відрах іншому посуді. У такій воді багато різних домішок, в ній можуть міститися і хвороботворні мікроби. Цю воду необхідно кип'ятити і зберігати не більше доби в закритому посуді. 

Абсолютно неприпустимо купатися у забруднених водоймах, в зарослих ставках, в місцях стоку каналізації, в місцях водопою худоби.

 

 

 

Гігієна харчування школярів

 

Тепер кілька слів про культуру харчування. Під нею мається на увазі не тільки уміння тримати виделку чи ніж, але і чисте, красиво сервірований стіл, спокійна обстановка під час їжі і, звичайно, режим.

Ще одне важливе правило: необхідно їсти не поспішаючи, ретельно пережовуючи їжу. У такому випадку вона краще засвоюється. Крім того, приймати її недоцільно раніше, ніж через дві години після попередньої їжі: при коротких інтервалах вона не встигає повністю перетравитися. 

Отже, раціональне харчування - один з чинників здорового способу життя. А чи правильно ми харчуємося? Чи враховуємо наукові рекомендації в цій області? На жаль, далеко не завжди. Тому не випадково так актуальна проблема надмірної ваги і ожиріння. Помічено, що люди, які страждають цими недугами, як правило, віддають перевагу солодкої і жирної їжі, широко поширеним нині продуктів швидкого приготування - гамбургерів, хот-догів і іншим. 

Тому кожному варто задуматися про те, що якщо він хоче зберегти свої здоров'я і молодість на довгі роки, то йому необхідно переглянути деякі аспекти в своєму способі життя і намагатися правильно, збалансовано харчуватися, тоді їжа, будучи джерелом необхідних організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин, буде тільки благотворно впливати на наше здоров'я, а не приводити до розвитку багатьох захворювань.

Свідоме ставлення до харчування припускає, що людина керується при прийомі їжі не тільки апетитом, а й вимогами гігієни харчування. 
Cлід приймати їжу 4 рази на добу: 
Перший сніданок - вдома в 7.45 - 8.00; 
Другий, теж гарячий сніданок - у школі, під час великої перерви; 
Обід - о 13.00 - 14.00, після повернення зі школи; 
Полудень - о 16.30 - 17.00, у перерві між приготуванням домашніх завдань; 
Вечеря - не пізніше, ніж за півтори години до сну. 

Основна вимога гігієни харчування - прийом їжі в строго певний час. Завдяки цьому їжа краще засвоюється, менше ймовірність розвитку шлунково-кишкових захворювань. У проміжках між основними прийомами їжі слід вживати тільки фрукти. 

Слід враховувати, що багато фізіологічні процеси в організмі протікають ритмічно, хвилеподібно. При цьому поряд з добовими ритмами є і ритми більшої тривалості. Стосовно до харчування це проявляється періодичним підвищенням і зниженням апетиту, причому без будь-яких видимих ​​причин. Це цілком природне явище/

Їжа по можливості повинна бути свіжоприготованою і володіти приємним смаком, запахом і зовнішнім виглядом. Необхідно мати на увазі, що зовнішній вигляд, а також обстановка, в якій відбувається прийом їжі, дуже важливі для гарного її засвоєння. 

Для того щоб їжа краще засвоюється, слід починати з тих страв, які мають найбільш виражену сокогонное дію (в обід - бульйон, наваристий суп). 
Під час їжі не слід відволікатися, так як це знижує апетит і погіршує засвоєння поживних речовин. 

Не слід безпосередньо перед сніданком, обідом і вечерею є що-небудь солодке, тому що при цьому апетит теж знижується. Живлення переважно бутербродами (тобто хлібом з маслом, сиром, ковбасою тощо) шкідливо, тому що ця їжа неповноцінна по складу і до того ж дратує шлунок, сприяючи розвитку хронічного запалення слизової оболонки - гастриту. 

При вживанні їжі нашвидкуруч, поспіхом погіршується її пережовування, і більше грубі її частинки, вступаючи в шлунок, дратують її слизову оболонку. Важливо враховувати також, що ретельне пережовування їжі зміцнює ясна і зуби, розвиває весь кістково-м'язовий апарат. 
Занадто гаряча їжа (температура їжі понад 50 ° С) дратує, обпікає слизову оболонку стравоходу і шлунку, що може вести до її хронічного запалення.

Шкідлива і холодна їжа. 

Гостра їжа подразнює слизову оболонку стравоходу і шлунку, а також шкідливо діє на печінку. Ці продукти не можна вживати. 

 Дотримання правил поводження в шкільній їдальні так само необхідно, як і в навчальних приміщеннях. Це стосується чистоти, порядку, шанобливого ставлення учнів до продуктів і умов прийому їжі. Можливо, використовувати різні форми організації харчування учнів.

 

Особиста гігієна дівчаток-підлітків

У підлітковому віці ще більше ретельніше, ніж в дитячому віці, дівчинка повинна дотримуватися правил гігієни статевих органів. Слизова оболонка піхви завжди, з самого народження дівчинки, виділяє секрет, а в період статевого дозрівання під впливом жіночих статевих гормонів цей процес посилюється і з'являються так звані пубертатні білі. Виділення з піхви, скупчуючись на зовнішніх статевих органах або білизні, викликають роздратування шкіри, з'являється свербіж, а приєднання мікроорганізмів може спровокувати початок розвитку запального процесу. Запобігти появі цих проблем можна гігієнічними процесами. Дівчаткам-підліткам що не має менструацій, підмивання зовнішніх статевих органів проточною водою слід робити не рідше 1-2 раз на день. Під час менструації (критичні дні) інтимній гігієні слід приділяти особливу увагу. У ці дні статеві органи особливо сприйнятливі до інфекції у зв'язку з деяким зниженням захисних сил організму. Кров - ідеальне середовище для життя і розмноження бактерій. В цей час слід особливо ретельно обмивати зовнішні статеві органи проточною водою із застосуванням різних інтимних засобів гігієни. Митися краще під душем, приймати ванну і відвідувати лазню не слід. Спочатку обмивають зовнішні статеві органи, потім шкіру стегон і в останню чергу - область заднього проходу. Білизну потрібно міняти щодня. Спринцювання піхви робити не рекомендується, особливо під час менструації, оскільки піхва має власне хімічне мікросередовище, що оберігає внутрішні статеві органи від патологічної дії мікроорганізмів. У будь-якому випадку вагінальні спринцювання повинні проводитися тільки за порадою лікаря. Під час менструації рекомендується користуватися спеціальними прокладеннями і тампонами. Популярність інтравагінальних (вагінальних) тампонів зростає. Користуються ними і зрілі жінки, виховані на колишніх гігієнічних традиціях, і зовсім молоді дівчата. Перш ніж почати використання тампонів, слід прочитати інструкцію, а якщо щось незрозуміло, потрібно звернутися до фахівця. Найголовніше - тампони потрібно регулярно міняти. Проте слід пам'ятати, що будь-які, навіть найсучасніші прокладення, просочені менструальними виділеннями, вже через декілька годин стають не лише джерелом неприємного специфічного запаху, але і місцем активного розмноження бактерій. Єдиний спосіб уберегти себе від подібних неприємностей - міняти прокладення не рідше 4-5 раз на день у поєднанні з обмиванням статевих органів і стегон 2-3 рази в день. Дотримання правил загальної і інтимної гігієни поширюється і на ділянку грудей і пахвових западин. У підлітковому віці активно функціонують потові залози. При не дотриманні гігієни може статися їх закупорка з подальшою появою дуже неприємного запаху. Тому двічі в день, уранці і увечері, необхідно приймати душ. Доцільно після душу обробляти пахвові западини антиперспирантами-дезодорантами. І ще одна проблема. Часто, в підлітковому віці посилюється ріст волосся на стегнах і ногах, що доставляє дівчатам масу проблем. Волосся починає вищипувати, збривати, видаляти кремами і епіляторами. Між тим, підвищений ріст волосся, особливо на обличчі, грудях, стегнах -признак ендокринних порушень, в причині яких може розібратися тільки лікар, порадьтеся з фахівцем і разом розв'яжете проблему, перш ніж воювати з волоссям самостійно. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

 

Здоров’я – одна з вищих людських цінностей, одне з джерел щастя, радості. Шкільне життя насичене різноманітними стресогенними чинниками, які досить часто впливають на зниження рівня знань учнів. Через це успіх освіти ґрунтується не лише на міцних знаннях, а й на міцному здоров’ї, бо ж, як відомо, «у здоровому тілі – здоровий дух».

 

 Я думаю, що підчас бесіди учні почерпнули для себе нову інформацію, яка буде їм корисною протягом всього життя.

Цього ж дня шкільна малеча також не залишалася поза увагою. Із захопленням вони взяли участь у конкурсі малюнків «Мій власний вибір на користь здоров'я». Старалися всі, але перемога, звісно, дістається найталановитішим та найбільш кмітливим, і такими виявилися учні       класу.

До кожного класу завітала рейд-перевірка Пані Гігієни «Чистота – запорука здоров’я!»  і відзначила найчистіший клас.

Також було вручено грамоти за «Найкращий зовнішній вигляд» та «Наявність носової хустинки».

Життя доводить, що освіта та здоров’я взаємопов’язані, саме тому ми повинні переорієнтуватися з лікування на профілактику, аби забезпечити підтримку й захист власного організму.

Головне значення має виховання в кожної дитини позитивного ставлення до здоров’я, здорового способу життя як до головної життєвої цінності, оскільки здоров’я набагато більше залежить від наших звичок і харчування, ніж від лікарського мистецтва.

 

Здоровий спосіб життя - найкращий засіб профілактики багатьох захворювань, виникнення яких сприяють, зокрема, несприятлива екологічна ситуація, неминучі стреси та інші негативні фактори. 

В даний час у нашій країні приділяється велика увага пропаганді здорового способу життя, в якій беруть участь засоби масової інформації та громадськість нашої країни. Але, не дивлячись на це, актуальними залишаються такі проблеми, як складна демографічна ситуація і висока захворюваність. Серед молоді швидкими темпами ростуть наркоманія, зловживання алкоголем і тютюном, збільшується дитяча та підліткова злочинність. Страшну загрозу представляють СНІД, вірусний гепатит та інші венеричні захворювання. Серцево-судинні захворювання, у виникненні яких не останню роль відіграють стреси і шкідливі звички, як і раніше залишаються на першому місці і вражають тепер не тільки літніх, а й молодих людей. 

Якщо ми хочемо змінити ситуацію, що склалася, то необхідно, в першу чергу, почати з себе. Адже якщо кожна людина, борючись з гіподинамією, буде хоч кілька хвилин приділяти фізичним вправам, намагатися більше бувати на свіжому повітрі, позбудеться від шкідливих звичок, які негативно впливають на особистість і ведуть до аморальних вчинків і злочинів, задумається про корисність свого харчування, то тоді і наше суспільство в цілому зможе встояти перед багатьма недугами, зберегти своє здоров'я та здоров'я майбутнього покоління. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРАМОТА

 

Нагороджується

учень(иця) ________________________

___________________________________

за

«НАЙКРАЩИЙ ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД»

       

 

 

 

 

 

 

 

Дирекція школи

                                                                        Пані Гігієна

Картинки по запросу носова хустинка 

 

 

 

ГРАМОТА

 

 

Нагороджується

учень(иця) ________________________

___________________________________

за «Наявність носової хустинки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дирекція школи

Пані Гігієна

Картинки по запросу вибір на користь здоровя 

 

 

ГРАМОТА

 

за найкращий малюнок на тему: «Мій власний вибір на користь здоров’я».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дирекція школи                                                                                         Пані Гігієна

Картинки по запросу чистий клас 

 

ГРАМОТА

 

 

 

 

 

 

 

Нагороджується _______ клас

 

 

 

 

 

 

в конкурсі «Найчистіший клас»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Дирекція школи                                                                                         Пані Гігієна

 

НАЙЧИСТІШИЙ КЛАС

 

Клас

І перерва

ІІ перерва

ІІІ перерва

ІV перерва

V перерва

VІ перерва

За день

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

«+» - оцінка «5»

«-» - оцінка «4»

«0» - оцінка «3»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НОСОВА ХУСТИНКА

Прізвище та ім’я учня

Є – ставимо «+»,

немає – ставимо «-»

5 клас

 

 

 

 

 

 

6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Всього дітей –

Всього носових хустинок -  

НАЙКРАЩИЙ ЗОВНІШНІЙ ВИГЛЯД УЧНЯ

 

Прізвище та ім’я учня

Чистота

волосся

руки

нігті

одяг

взуття

5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чисте – «+»,                   грязне – «-»,                 середнє – «0»

Правила особистої гігієни

1) Щоденне вмивання, обтирання або обливання прохолодною водою, щоденний душ, щотижневе миття в лазні повинні стати для людини звичною справою.

2) Необхідно мати власний рушник для обличчя й рук, окремо - для тіла і для ніг.

3) Важливе значення має догляд за порожниною рота; зуби необхідно чистити вранці та ввечері, а після кожного прийому їжі слід прополоскати рот. У кожного повинна бути власна зубна щітка, індивідуально дібрана зубна паста.

4) Волосся систематично потрібно мити, стригти, розчісувати. Корисно робити щоденний масаж голови спеціальною масажною щіткою.

5) Систематичного догляду потребує шкіра рук та ніг; руки потрібно старанно мити з милом перед їжею, після повернення з вулиці, після туалету. Необхідно щоденно перед сном мити ноги спочатку теплою, а потім прохолодною водою. До і після занять фізичними вправами слід ретельно мити руки з милом, застосовувати для поліпшення шкіри креми та мазі.

6) Одяг і взуття регулярно чистять, сушать, провітрюють, а натільну білизну, спортивну форму і шкарпетки після занять фізичними вправами перуть.

7) Після занять фізичними вправами необхідно прийняти теплий душ, який не лише добре очищає шкіру, але й заспокоює нервову та серцево-судинну системи, посилює обмін речовин і прискорює відновні процеси.

8) Зайвий шар мозольної тканини на руках та ногах рекомендують знімати за допомогою пемзи.

ПРАВИЛА ОСОБИСТОЇ ГІГІЄНИ ШКОЛЯРА

 Умивайтеся уранці і увечері, використовуйте засоби особистої гігієни.

 Чистите зуби не менше 3 хвилин. Ваша зубна щітка не має бути занадто м'якою.

 Завжди мийте руки перед їжею, після прогулянки і туалету.

 Майте завжди чисту носову хустку або одноразові серветки.

 Для їжі користуйтеся тільки своїм посудом, не беріть брудних тарілок, ложок, чашок.

 Для питної води використовуйте одноразовий посуд. Не залишайте використаний одноразовий посуд, викидайте його у відро для сміття.

 Стежте за чистотою свого одягу, взуття.

 Не ходите в одному і тому ж взутті на вулиці, в школі і удома. Удома носите м'яке домашнє взуття, для спортивних занять використовуйте спортивне взуття.

 Допомагайте учителеві і черговим в підтримці порядку в класі, допомагайте рідним в домашньому прибиранні.

 Дотримуйтеся режиму дня!

гигиенагигиенагигиенагигиенагигиена

* Не економ час за рахунок сну.
* Прокинувшись, відкрий фрамугу чи кватирку і провітри кімнату.
* Щоранку за будь-якої погоди роби зарядку. 
* Почисти зуби, вмий з милом обличчя, ноги, руки, шию, під пахвами, якщо є можливість — роби холодні обтирання. 
* Влітку ходи босоніж. Поступово привчай себе виходити на холод навіть взимку на декілька хвилин.
* Поснідай і лише після цього йди до школи.
* У школі перед уроками провітрюй класну кімнату.
* Читаючи і пишучи — сиди правильно, тримай голову на відстані 35 см від книги чи зошита. Для цього використовуй підставку.
* Дбай про чистоту голови, вух, ніг та рук. 
* Періодично мийся в лазні чи вдома. Обов'язково коротко стрижи нігті. 
* Мий руки після вбиральні та перед вживанням їжі.
* У класній кімнаті та вдома знімай верхній одяг та взуття.
* Готуй уроки після провітрювання кімнати або при відкритій кватирці. 
* Не читай у ліжку. Кожні 35 хвилин роби перерву.
* Щодня проходь не менше 3 км. Бажано робити прогулянки серед природи (в лісі, саду, на квітучих луках чи в полі). 
* Ходіння, біг, стрибання із скакалкою, рухливі ігри, катання на велосипеді, ковзанах, лижах і взагалі активний відпочинок − наснажують здоров'ям.
* Жодного дня без фізичної праці. В праці − довголіття людини.
* Перед сном почисти одяг та взуття, приготуй зошити і книги, зроби прогулянку на свіжому повітрі, почисти зуби та помий ноги, провітри кімнату; а якщо можеш − спи з відкритою кватиркою, а влітку − на подвір'ї, саду чи на балконі.

Підлітковий період є переломним, оскільки йде дозрівання і повне оформлення організму. Період дозрівання характеризується різкими ендокринними зрушеннями, зміною функціонального стану органів і систем, пов’язаним із статевим дозріванням.
Підлітковий вік зазвичай триває близько трьох років, у хлопчиків — з 13 до 16 років, у дівчаток — з 12 до 15. До цього часу діти повинні мати навики правил особистої і суспільної гігієни, що вже сформувалися, — дотримання чистоти тіла, рук, волосся, одягу, підтримки чистоти робочого місця, житлової кімнати і так далі Особлива увага в підлітковому віці треба обертати на режим дня. Він необхідний для того, щоб уникнути дуже великої перевтоми і перенапруження нервової системи. День підлітка має бути спланований так, щоб у нього був час на заняття, відпочинок, спортивно-масові заходи. Нічний сон у підлітка повинен продовжуватися не менше 7—8 годин. Небажані довгі нічні пильнування, прогулянки, проглядання телепередач більше 2—3 годин в день, читання ночами.
Батьки і педагоги винні тактовно і своєчасно пояснювати підліткові характер фізіологічних змін, що відбуваються в його організмі і супутніх настанню статевої зрілості (полюції у хлопчиків, перші менструації у дівчаток). Якщо підліток непідготовлений, то ці фізіологічні явища можуть викликати небажані невротичні і стресові стани (наслідком цього, наприклад, можуть бути розлади менструального циклу у дівчаток).
Старші за віком (сестри, брати) також повинні в міру своїх сил і знань освічувати своїх молодших сестричок і братиків спільно з батьками і викладачами.
В період статевого дозрівання у зв’язку із змінами в діяльності ендокринної системи збільшується функція сальних залоз, що веде до появи на шкірі угрів і нагноєнь. Тому дуже важливо стежити за чистотою шкіри, двічі в день приймати теплий душ, користуватися дезинфікуючими присипками і складами.
Одяг і взуття повинні відповідати сезону року і віку підлітка. Не можна в підлітковому віці допускати носіння дівчатками взуття на високому каблуці, оскільки це веде до порушення правильної постави.
Дуже важливо в підлітковому віці навчити дітей управляти своїми відчуттями, розвинути правильний погляд на взаємини полови, підготувати до майбутнього статевого життя як в етичному, так і в гігієнічному відношенні. Необхідно постійно застерігати підлітків від дуже раннього заняття сексом, від випадкових статевих зв’язків і приділяти достатню увагу їх статевому вихованню.
Дуже важливі в підлітковому віці заняття фізкультурою і спортом, що гартують процедури, ковзани, лижі, велосипед.
Обов’язковим елементом особистої гігієни є здоровий спосіб життя, особливе місце в якому належить режиму. Режим дня, підлеглий певним біологічним ритмам, властивим всім процесам в організмі, — найважливіша передумова міцного здоров’я, високої працездатності, хорошого самопочуття. Життя по встановленому розпорядку дня сприяє розвитку у кожної людини певного стереотипу життєдіяльності. Стереотип — це умовно-рефлекторна основа звичок, що полегшує роботу центральної нервової системи. Розпорядок дня має бути своєрідним фундаментом, на якому повинна будуватися вся подальше життя.
Звичайно, розпорядок дня у кожної людини має бути разным і відповідати його звичкам, схильностям, способу життя, зросту, побутовим умовам. Відступи від розпорядку можуть бути прийнятні лише у разі появи надзвичайних обставин. Безладний спосіб життя впродовж тривалого часу, як правило, приводить до перенапруження нервової системи, порушення її функцій. Багатьох поширених у наш час хронічних захворювань можна було б уникнути при точному дотриманні певного режиму. Хвороби найчастіше є наслідком неправильного способу життя, зневагою правилами особистої гігієни. От чому так сприятливо діє на багатьох правильно побудований гігієнічний режим в санаторіях, профілакторіях, будинках відпочинку. Впровадження чіткого розпорядку дозволяє також усунути з повсякденного життя метушливість і поспіх, що шкідливо впливають на діяльність нервової системи.

doc
Додано
10 листопада
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку