Тема: «Що ховається за склянкою кави?»
Мета: Сформувати в учнів уявлення про каву та її хімічний склад, значення та властивості; удосконалювати вміння учнів експериментувати, аналізувати, синтезувати, логічно мислити, працювати з додатковою літературою та презентувати свої проекти.
Інтегрований позакласний захід з використанням методів проектів для учнів 11 класів
Учні заздалегідь отримують мету і завдання своїх проектів, які вони готують, а потім захищають.
Обладнання і матеріали: мультимедійний комплекс, фізична карта світу — прапорцями відмічено країни, де виробляють каву: Бразилія, Колумбія, Уганда, Коста-Ріка, Камерун, Сальвадор, Гватемала, Мексика, Перу, Індонезія, Кенія, Конго, Нікарагуа, Еквадор, Гондурас, Гаїті, Венесуела, Камерун; малюнок кавового дерева з квітами і плодами; схеми хімічних формул: кофеїн, кавова кислота, нікотинова кислота, хінна кислота; таблиця «Хімічні елементи, які входять до складу кавового зерна»; на столі кавовий сервіз та картки з різними рецептами приготування кави.
Форма роботи: «спільний проект»
Хід заходу:
І. Організаційно-вступна частина.
Вітання з класом
ІІ. Повідомлення теми та мети заходу.
Сьогодні у нас відбудеться презентація проектів:
Учні класу поділені на групи. Завдання, які отримують групи, мають різний зміст і висвітлюють проблему з усіх сторін. Після завершення роботи, кожна група готує звіт і виступає із своїми проектами.
ІІІ. Захист проектів
(фрагменти учнівських проектів)
Робота 1 групи: «Що ми знаємо про кавове дерево?»
Кавове дерево — рослина з білими духмяними квітками, з яких утворюється плід — ягода червоного або фіолетово-синього кольору з двома насінинами в соковитій м'якоті. Воно належить до родини Маренові, розповсюджене у тропіках Східної півкулі й Африці. Його вічнозелені або листопадні дерева та чагарники утворюють хащі в Ефіопії та долинах річок Абіссінського нагір'я. Точно невідомо, коли людина вперше почала використовувати зерна кави. У XIV—XV ст. на Аравійському півострові виведено культурні сорти цієї рослини. З тих часів кавове дерево поширилося на інших континентах і визначає прибуток деяких країн.
Кава широко використовується в геральдиці поряд з пшеницею, рисом, пальмою та дубом. Гілки з плодами цієї рослини можна побачити у гербових вінках Бразилії, Уганди, Сальвадору, Коморських островів. Кавове дерево — це вічнозелена рослина заввишки 5—10 м (у культурі максимально — 3 м) зі шкірястими листками та білими квітками із запахом жасмину. Цвіте протягом усього року. Під яскравою м'якоттю сховане насіння «кавові зерна», з яких готують каву. Нестиглі зернята мають сіро-зелений колір. Батьківщиною кавового дерева аравійського, до якого належать сорти «Арабіка», є гірські райони Ефіопії, інших сортів — Східна та центральна Африка.
Бразилія і Колумбія — основні світові виробники кави. Більшість плантацій розташовані на південному сході Бразилії, де налічується майже 3 млн. кавових дерев. Для Уганди та Сальвадору кавове дерево — провідна культура сільського господарства.
Робота 2 групи: «Як готують каву?»
Мабуть, багатьом буде цікаво знати, як готують каву на батьківщині цієї рослини — в Ефіопії. Кавові дерева тут ростуть усюди — вздовж доріг та вулиць, на подвір'ях будинків, шкіл, лікарень і, звичайно, будь-якому гостю тут пропонують чашку кави. Давши згоду скуштувати цей дивовижний напій, я став свідком його приготування.
А було все ось як. Хлопчик-посильний збігав у сад і приніс оберемок свіжої трави. Частину її він розсипав навколо мого столу, а решту поніс на кухню. Через декілька хвилин офіціант виніс звідти низенький стілець — тацю, посипану травою і заставлену кавовими чашками. У центрі стояла жаровня на вугіллі, чорний скляний глечик, каструля з водою, тарілка із зернами кави і дерев'яна ступка з товкачем. З'явилися дві дівчини в національних сукнях з накидками. Одна з них запалила у спеціальній кадильниці кілька шариків благовоній. Друга показала мені, що зерна кави свіжі, тобто зеленого кольору. Їх вимили, висипали на пательню і стали підсмажувати на вугіллі, безперервно помішуючи. Туди ж кинули кілька зернят імбиру і гвоздики. Хвилин за сім насінини стали золотаво-коричневими. Дівчата ретельно розтерли їх у ступці, висипали в глечик (джбану) і, заливши сирою водою, поставили на жаровню. Через кілька хвилин над вузькою шийкою джбани з'явився блакитний пар, а потім пінка. Після того, як кава трішки відстоялася, її урочисто налили в чашку і поставили переді мною на блюдце, яке прикрашала гілочка м'яти. Напій був настільки ароматним, чудово гіркуватим і освіжаючим, а сама атмосфера церемонії така неповторна, що ясна річ, однієї чашки було замало!
А ось як готують каву в країнах Ближнього Сходу. У Сирії та Лівії з ранку до вечора п'ють каву. Немає хатини, де б вам не запропонували чашечку кави. Я розповім вам, як покуштував каву в однієї поважної духовної особи.
Слуга в білому приніс на таці маленькі кавові чашечки. Я заглянув у чашку і побачив, що вона майже пуста — тільки на самому дні трішки коричневої рідини. Злизнувши її, відчув нестерпну гіркоту, немов би проковтнув гарну порцію хіни. Гіркота наповнила мій рот, але швидко пройшла, а через деякий час зі мною почало відбуватися щось незвичне. Я відчув себе бадьорим і легким. Навіть дихалося по-іншому. Відчувався незвичайний прилив енергії, немов би провів відпустку в горах або біля моря і повернувся сповнений сил. Безперечно, це зробив темно-коричневий напій. Я не втримався і при прощанні запитав, що за каву я пив? Це була краща Геджавська кава (область у Саудівської Аравії, розташована вздовж берегів Червоного моря). А чому було так мало? Чому не подають повну чашку? Вони відповіли, що якщо випити цієї кави повну чашку, можна померти. Ось, виявляється, які бувають сорти кави.
Робота 3 групи: «Які хімічні речовини надають каві чудових властивостей?»
Щоб зрозуміти які речовини надають каві неповторного смаку та аромату, як вона діє на організм людини, необхідно знати її хімічний склад. Хімія кавового насіння досить складна і до кінця ще не вивчена. Досліджуючи золу, вчені встановили, що в каві містяться сполуки Феруму, Магнію, Калію, присутні елементи — Сульфур, Нітроген, Фосфор, Хлор. Ці елементи входять до складу органічних сполук: білків кофеїну, хлорогенової, нікотинової, хінної, оцтової, яблучної, лимонної кислот і полісахаридів.
Під час смаження кавових зерен відбуваються складні хімічні перетворення. Спочатку випаровується вода і частково розкладаються органічні сполуки. Цукри перетворюються в крохмаль, і насінини стають коричневого кольору, нерозчинні полісахариди розкладаються на більш прості розчинні вуглеводи. Руйнується тригонедін, утворюється нікотинова кислота. Продукти розпаду хлорогенової кислоти, а також понад сімдесят ароматичних речовин надають каві характерного смаку і неповторного букету ароматів. У процесі обжарювання кавові зерна набрякають, оскільки в них утворюється вуглекислий газ, який виконує функцію консерванту аромату.
З усіх зазначених речовин найкраще вивчений кофеїн. А почалося все з того, що 1821 р. німецький хімік Ф.Рунге виділив з кавового екстракту прозорі кристали речовини гіркуватого смаку. Водний розчин цієї речовини за своєю збуджуючою дією в багато разів перевищує кавовий відвар. Розшифрував склад і структуру кофеїну 1897 р. німецький хімік Фішер. Він отримав кофеїн синтетичним шляхом. Кофеїн — 1,3,7-триметилксантин — алкалоїд, який міститься в насінинах кавового дерева, листях кави, горіхах кола. Це похідне пурину. Кава містить понад ЗО різних органічних кислот — яблучну, лимонну, оцтову, але найбільше хлорогенової кислоти (від 4 до 5 %). При обжарюванні ця кислота розкладається, утворюючи речовини, що надають каві своєрідного в'яжучого смаку. У кавових зернах міститься і складна органічна речовина танін, яка надає їй гіркого смаку. Але хімія кави вивчена не до кінця, дослідження продовжуються й нині.
Робота 4 групи: «Що цікаве ми знаємо про каву?»
Робота 5 групи: «Як приготувати смачну каву?» .
Велика і відповідальна справа — правильно приготувати і подати каву.
Пропонуємо кілька маленьких порад для приготування смачної кави:
Віденська кава
Готують дуже міцну каву, розливають у чашки. На поверхню кладуть чайну ложку вершків, збитих із цукром. Зверху посипають шоколадом.
Бразильська кава
125 г шоколаду кришать і розчиняють в 0,5 чашці гарячої кави. Потім доливають З чашки гарячого молока, безперервно збиваючи суміш. Цукор кладуть за смаком і розливають у 4 чашки.
Кава по-арабськи
Змішують чашку дуже міцної кави з чашкою какао і додають зверху трохи вершків.
Мармурова кава
Тепле молоко наливають на дно чашки й обережно додають каву, не перемішуючи.
Кава по-турецьки
Беруть джезву, кладуть цукор за смаком і доливають воду. Як тільки вода закипає, додають каву (на 50 г води два шматочки цукру й одну чайну ложку кави). Повільно нагрівають на слабкому вогні.
Кава по-ірландськи
Чашку прогрівають гарячою водою, а потім витирають, щоб була сухою. Наливають у неї дві чайні ложки горілки і насипають одну-дві ложки цукру, доливають дуже гарячу каву і зверху кладуть дві чайні ложки збитих вершків.
ІV. Оцінювання проектів.
Учитель оцінює проекти за такою таблицею:
Критерії оцінювання |
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
П.І. учнів |
|
|
|
Підготовка до проекту |
|
|
|
Чіткість, логічність викладу матеріалу |
|
|
|
Презентація, оформлення роботи |
|
|
|
Кількість набраних балів |
|
|
|
V. Підсумок