Позакласний захід Шевченківське свято "Натхненне слово Кобзаря"

Про матеріал

Розробка містить пізнавальний матеріал з біографії Тараса Шевченка. Запропоновано різні форми роботи під час проведення свята. Окремим файлом буде додано мультимедійну презентацію до заходу

Перегляд файлу

Капран Лариса Олександрівна,

учитель української мови і літератури

Лебединського закладу загальної

середньої освіти І-ІІІ ступенів №3

Лебединської міської ради

Сумської області

Тема. Шевченківське свято «Натхненне слово Кобзаря»

Мета: виховувати шанобливе ставлення до  творчої спадщини Кобзаря, розширювати й поглиблювати знання про життєвий і творчий шлях поета, виховувати любов до поезії, живопису, формувати загальнокультурну, соціальну компетентність.

Обладнання: мультимедійний комплекс, мультимедійна презентація, виставка книг, декорації до інсценізації уривків із творів.

Хід  свята

Учитель. «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа»,– так мовив про Т. Шевченка І. Франко. Не можна виразити словами велич Шевченківського генія, який і зараз надихає український народ. Це про нього захоплено сказав Є. Маланюк у сонеті «Шевченко»:

Не поет — бо це ж до болю мало,
Не трибун — бо це лиш рупор мас,
І вже менш за все — «Кобзар  Тарас»
Він, ким зайнялось і запалало.

 

Скорше — бунт буйних майбутніх рас,
Полум'я, на котрім тьма розтала,
Вибух  крові,  що зарокотала
Карою за довгу ніч образ.
 

Лютий зір прозрілого раба,
Гонта, що синів свяченим ріже,
У досвітніх загравах — степа
З дужим хрустом випростали крижі.

А ось поруч — усміх, ласка, мати
І садок вишневий коло хати.

У виконанні ансамблю дівчат звучить пісня «Україна».

Учень.  Шевченко народився в селі Моринці Київської губернії, у закріпаченій селянській родині козацького походження. Згідно родинних переказів його діди й прадіди козакували, служили у Війську Запорізькому, брали участь у визвольних війнах і повстаннях, які відбувалися на Україні в XVII—XVIII ст.

(Слайди «Шевченкова хата» і «Метрична книга»)

Сценка «Тарас і мати»

Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мати.    Так, синочку, правда.

Хлопчик.  А  чому так багато на небі зірочок?

Мати.  Це коли людина на світ приходить,  Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне,  зірочка падає. Бачив?

Хлопчик.  Бачив,  матусю,  бачив… Матусенько, а чому одні  зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь тліє. А коли добра , любить людей, робить їм добре, тоді свічка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.

Хлопчик.  Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати.  Старайся мій хлопчику (гладить його по голові).

Мати.

Як гірко, як нестерпно жаль

Що долі нам нема з тобою!

Ми вбогі, змучені раби,

Не знаєм  радісної днини.

Нам вік доводиться терпіть,

Тарас.

… В тім гаю,

У тій хатині, у раю,

Я бачив пекло… Там неволя,

Робота тяжкая, ніколи

І помолитись не дадуть.

Там матір добрую мою

Ще молодую у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи з дітьми,

( А ми малі були і голі)

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині !… А ми

Розлізлися межи людьми,

Мов мишенята.

Учень Переїхавши до Петербурга в1831  році, Енгельгардт взяв із собою Шевченка, а щоб мати дворового маляра, віддав його в науку на 4 роки до живописця В. Ширяєва. Ночами, у вільний від роботи час, Шевченко ходив до Літнього саду , змальовував статуї, тоді ж уперше почав писати вірші. Улітку 1836 він познайомився зі своїм земляком — художником          І. Сошенком, а через нього – з  Є. Гребінкою,  В. Григоровичем і О. Венеціановим,  які разом із К. Брюлловим та В. Жуковським навесні 1838 року  викупили молодого поета з кріпацтва. Перед Шевченком відчинилися двері в широкий світ науки й мистецтва.

(Демонстрація слайдів про Літній сад,  їх коментування)

Змагання знавців творчості Т. Г. Шевченка

Учитель.  Я запрошую знавців творчості Т. Г. Шевченка до участі в конкурсі.

Із бажаючих формуються дві команди,  обирають назви команд.

Запитання для першої команди

1. Розшифрувати назву віршів «П. С».

2.  Коли викупили поета з неволі?

3.  Коли вперше було видано «Кобзар»?

4.  Яке звання одержав Шевченко після закінчення Академії мистецтв?

5.  Коли відбулася друга поїздка поета в Україну?

6.  Яким псевдонімом підписував свої прозові твори Шевченко?

7.  Кому присвячена поема «Катерина»?

8.  Хто написав музику до «Заповіту»?

9.  Поет дружив із негритянським актором-трагіком. Хто він?

10.  Геніальний російський актор, товариш Кобзаря. Хто він?

Запитання для другої команди

1.  Дівоче прізвище матері Шевченка?

2.  У якому закладі навчався Шевченко?

3.  Коли відбулася перша поїздка поета в Україну?

4.  Кому присвячена поезія «Г. 3.»?

5.  Коли помер Шевченко?

6.  Скільки часу перебував поет у Новопетрівському укріпленні?

7.  Кому присвячено твір «Кавказ»?

8. Чиї це слова: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа»?

9.  Коли відбувся перший арешт Шевченка?

10. У  якому році Шевченко перебував на Лебединщині?

Учитель. Використавши сюжет поеми «Катерина», Шевченко намалював однойменну картину, яка стала одним із найпопулярніших творів українського живопису.

Слайд  «Катерина»

Учениця . А ми з вами далі перегортаємо сторінки біографії Кобзаря. Шевченко тричі приїздив до України. 1843  побував у Києві, де познайомився з  М. Максимовичем та  П. Кулішем і на Полтавщиніі відвідав Є. Гребінку та родину Рєпніних. Тоді ж побачився із закріпаченою ріднею.

Учень.  Після закінчення Академії мистецтв Шевченко навесні 1845 вдруге повернувся в Україну, де його зустріли як великого національного поета. Ставши співробітником Київської Археографічної Комісії, Шевченко багато подорожував Україною, збирав фольклорні й етнографічні матеріали та змальовував історичні й архітектурні пам'ятки.

(Демонстрація слайдів)

Учитель. Наприкінці 1848 року хворий поет пише заповіт, який було покладено на музику.             

У виконанні шкільного ансамблю звучить  « Заповіт»

Учитель. Учасники шкільного драмгуртка до свята підготували інсценізацію одного з творів Т. Шевченка. А поки наші актори готують декорації, я пропоную вам питання вікторини «Життя і творчість Кобзаря».

Вікторина

1.   Скільки творів містив «Кобзар» у 1860 році,  а скільки тепер?

(17 — 228.)

2.  Хто написав,  що невелика книжечка «Кобзар»  «внутрішнім   змістом

своїм  без  краю  величезна»   і «своєю появою грандіозне зрушення

зробила»?

(П. Тичина)

3.  Скількома мовами перекладений «Заповіт»?

   (100).

 

4.  Кому з кобзарів Шевченко надіслав свій «Кобзар» з дарчим написом?

  (О. Вересаю).

5.  Хто присвятив Шевченку пісню «Дума про великого Кобзаря»?

     (П. Носач).

6. До 100-річчя виходу «Кобзаря», яка була створена поема кобзарями і

якими?

       (Носач, Кушнерик, Перепелюк написали поему «Слава Кобзареві»,

що складається з 9 пісень).

7. Із якого часу Шевченка почали називати  Кобзарем?

          ( 1840 р.)

8. Назвати псевдоніми  Шевченка?

    (Кобзар, Дармограй).

9. У  яких  роках  виходив   «Кобзар»   за  життя Шевченка?

               (1840, 1844, 1860 )

10. У якому році і ким було вперше здійснено повне видання “Кобзаря”?

            (1907 р. в Петербурзі, редактор В. Доманицький,

                                                                                   1908 р. у Львові, 1. Франко)

11. Єдина байка Великого Кобзаря, в якій відображено події в Галичині

1846 року?                                                                                               ( «Сичі»)

12. Який твір написав Шевченко за десять днів до смерті?

                 ( «Чи не покинуть нам, небого»)

Виступ шкільного драмгуртка

(інсценізація фрагменту поеми «Катерина»).

 Учениця.     Напровесні1846р.  Шевченко прибув до Києва, і у квітні того ж року пристав до Кирило-Мефодіївського братства – таємної політичної організації. У березні1847,  після доносу, почалися арешти членів братства. Шевченка заарештували 5 квітня 1847р. , відправили під конвоєм до Петербурга й ув'язнили в казематі так званого Третього відділу. Під час допитів поет виявив неабияку мужність і незалежність: він не зрікся своїх поглядів і не виказав нікого з братчиків. Перебуваючи біля двох місяців за ґратами, Шевченко продовжував писати вірші, що їх згодом об'єднав у цикл «В казематі». Серед в'язничних мурів, чекаючи кари, Шевченко зміг написати таку рідкісну перлину лірики, як вірш «Садок вишневий коло хати…». Безмежну любов до України поет висловив у вірші «Мені однаково».

Декламування поезії «Мені однаково …».

Виконання пісні «Садок вишневий коло хати».

 Учень  Шевченка, у якого під час обшуку знайшли альбом поезій «Три літа», покарали набагато тяжче, ніж інших притягнених до слідства братчиків: заслали в солдати до Оренбурга. На вироку Микола І  власноручно дописав: «Під найсуворіший нагляд із забороною писати й малювати». Всупереч суворій забороні, Шевченко продовжував крадькома малювати й писати вірші, які йому вдалося переховати й зберегти в чотирьох «захалявних книжечках» у той час Шевченко написав поеми «Княжна», «Варнак», «Іржавець», «Москалева криниця» та багато поезій. Поет цікавився життям казахів, що кочували в околицях фортеці, вивчав їхні пісні й легенди та малював сценки з побуту.

Демонстрація  слайдів.

Виконання пісні «Зоре моя вечірняя».

  Учень  Тільки через 2 роки після смерті Миколи ІІ клопотання друзів увінчалися успіхом, і поета звільнено з заслання у 1857 р. У серпні 1857 Шевченко залишив Новопетровськ і рибальським човном дістався до Астрахані, а звідти прибув до Нижнього Новгорода. Тут поетові довелося затриматися майже на півроку, бо виїжджати до Москви й Петербурга йому було заборонено.

Декламування поезії «Доля»

   Учень.    Навесні 1858 р.  поет прибув до Петербурга, де його тепло зустріли українські друзі та численні прихильники. У червні Шевченко оселився в Академії Мистецтв, де жив до самої смерті.

 Учениця. Шевченко влітку 1859 року повернувся в Україну, якої вже 12 років не бачив. Тут відвідав своїх рідних у Кирилівці та декого з давніх знайомих. У перших числах серпня 1859 Шевченко приїхав до Києва і оселився на межі Куренівки і Пріорки по вулиці Вишгородській. Його мрії про одруження та придбання землі над Дніпром не здійснилися. Шевченка втретє заарештували й  після кількаразових допитів зобов'язали повернутися до Петербурга. На світанку 14 серпня 1859 поет диліжансом через Ланцюговий міст  через Дніпро виїхав до Петербурга.

Виконання пісні « «Моя Україна»

Учень. До останніх днів свого життя поет перебував під таємним поліційним наглядом. У друкарні П. Куліша вийшло у світ 1860 року нове видання «Кобзаря», яке, однак, охоплювало тільки незначну частину поезій Шевченка. Того ж року надруковано й «Кобзар» у перекладі російських поетів, а в січні 1861р. випущено окремою книжкою Шевченків «Буквар», посібник для навчання в недільних школах  України,  виданий коштом автора накладом 10 000 примірників.

      Учениця. Уже хворий Шевченко взяв участь у підготовці першого числа журналу  «Основа», яке вийшло ще за життя поета. У передчутті близького кінця Шевченко записав олівцем на офорті автопортрета свій останній вірш «Чи не покинуть нам, небого». Цей твір незрівнянний поетичний документ боротьби безсмертної душі з тлінним тілом перед лицем фізичної смерті.

Декламування поезії «Чи не покинуть нам , небого»

   Учениця. 10 березня 1861 року Шевченко помер. 13 березня його поховано спочатку на Смоленському православному кладовищі в Петербурзі.

Учень.  8 травня 1861 року домовина була викопана, перенесена через увесь Петербург до Московського (Миколаївського) вокзалу і залізницею доправлена до Москви., а потім у Київ.

У Києві з Тарасом прощалися студенти, поети багато киян. Була навіть думка, яку підтримували й родичі поета, поховати Т. Шевченка в Києві. Та Честахівський відстоював думку про поховання Кобзаря в Каневі, бо ще за життя він мріяв про «тихе пристанище і спокій коло Канева».

Учитель. 20 травня 1861 року на пароплаві «Кременчук» прах Шевченка потрапив до Канева. Дві доби домовина знаходилась в Успенському соборі ,  а  22 травня  було відслужено в церкві панахиду  і прах віднесли на Чернечу гору.

Учень. В дні перемог і в дні поразок,

             В щасливі дні , і в  дні сумні

             Іду з дитинства до Тараса,

             Крізь глум юрби і суєту,

             Ні, не в минуле, а в майбутнє,

Учениця.                До тебе я, Тарасе йду.

                                 Коли в душі моїй тривога,

                                 Коли в душі пекельний щем,

                                 Іду до нього, до живого,

                                 У Всесвіт віршів  і поем

Учень.  І в дощ, і в сніг карбую кроки

             І чую, дивлячись в блакить:

             Реве та стогне Дніпр широкий.

             Щоб розбудити всіх, хто спить.

             Я не один іду до нього -

             Ідуть до нього тисячі.

             Неначе грішники до Бога

             Свої печалі несучи.

 Учитель.     І доки в римах Заповіту

                       Вогонь поезії не згас.

                      Той рух до сонця не спинити,

                       Бо зветься сонце те – Тарас.

Учитель. Ось і перегорнули ми сторінки біографії національного пророка і генія, ще раз доторкнулися до його полум’яного  слова.

  • Що вам найбільше сподобалося?
  • Що запам’ятали?
  • Що іще хотіли б почути про Т. Шевченка?
  • Що б ви побажали своїм однокласникам?

А я бажаю вам нести через усе життя натхненне Шевченкове слово.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Стецик Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Tytysh-Sumaruk Oksana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 січня 2021
Переглядів
26640
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку