Розробка містить пізнавальний матеріал з біографії Тараса Шевченка. Запропоновано різні форми роботи під час проведення свята. Окремим файлом буде додано мультимедійну презентацію до заходу
Капран Лариса Олександрівна,
учитель української мови і літератури
Лебединського закладу загальної
середньої освіти І-ІІІ ступенів №3
Лебединської міської ради
Сумської області
Тема. Шевченківське свято «Натхненне слово Кобзаря»
Мета: виховувати шанобливе ставлення до творчої спадщини Кобзаря, розширювати й поглиблювати знання про життєвий і творчий шлях поета, виховувати любов до поезії, живопису, формувати загальнокультурну, соціальну компетентність.
Обладнання: мультимедійний комплекс, мультимедійна презентація, виставка книг, декорації до інсценізації уривків із творів.
Хід свята
Учитель. «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа»,– так мовив про Т. Шевченка І. Франко. Не можна виразити словами велич Шевченківського генія, який і зараз надихає український народ. Це про нього захоплено сказав Є. Маланюк у сонеті «Шевченко»:
Не поет — бо це ж до болю мало,
Не трибун — бо це лиш рупор мас,
І вже менш за все — «Кобзар Тарас»
Він, ким зайнялось і запалало.
Скорше — бунт буйних майбутніх рас,
Полум'я, на котрім тьма розтала,
Вибух крові, що зарокотала
Карою за довгу ніч образ.
Лютий зір прозрілого раба,
Гонта, що синів свяченим ріже,
У досвітніх загравах — степа
З дужим хрустом випростали крижі.
А ось поруч — усміх, ласка, мати
І садок вишневий коло хати.
У виконанні ансамблю дівчат звучить пісня «Україна».
Учень. Шевченко народився в селі Моринці Київської губернії, у закріпаченій селянській родині козацького походження. Згідно родинних переказів його діди й прадіди козакували, служили у Війську Запорізькому, брали участь у визвольних війнах і повстаннях, які відбувалися на Україні в XVII—XVIII ст.
(Слайди «Шевченкова хата» і «Метрична книга»)
Сценка «Тарас і мати»
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати. Так, синочку, правда.
Хлопчик. А чому так багато на небі зірочок?
Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик. Бачив, матусю, бачив… Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь тліє. А коли добра , любить людей, робить їм добре, тоді свічка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся мій хлопчику (гладить його по голові).
Мати.
Як гірко, як нестерпно жаль
Що долі нам нема з тобою!
Ми вбогі, змучені раби,
Не знаєм радісної днини.
Нам вік доводиться терпіть,
Тарас.
… В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло… Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дадуть.
Там матір добрую мою
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми,
( А ми малі були і голі)
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині !… А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята.
Учень Переїхавши до Петербурга в1831 році, Енгельгардт взяв із собою Шевченка, а щоб мати дворового маляра, віддав його в науку на 4 роки до живописця В. Ширяєва. Ночами, у вільний від роботи час, Шевченко ходив до Літнього саду , змальовував статуї, тоді ж уперше почав писати вірші. Улітку 1836 він познайомився зі своїм земляком — художником І. Сошенком, а через нього – з Є. Гребінкою, В. Григоровичем і О. Венеціановим, які разом із К. Брюлловим та В. Жуковським навесні 1838 року викупили молодого поета з кріпацтва. Перед Шевченком відчинилися двері в широкий світ науки й мистецтва.
(Демонстрація слайдів про Літній сад, їх коментування)
Змагання знавців творчості Т. Г. Шевченка
Учитель. Я запрошую знавців творчості Т. Г. Шевченка до участі в конкурсі.
Із бажаючих формуються дві команди, обирають назви команд.
Запитання для першої команди
1. Розшифрувати назву віршів «П. С».
2. Коли викупили поета з неволі?
3. Коли вперше було видано «Кобзар»?
4. Яке звання одержав Шевченко після закінчення Академії мистецтв?
5. Коли відбулася друга поїздка поета в Україну?
6. Яким псевдонімом підписував свої прозові твори Шевченко?
7. Кому присвячена поема «Катерина»?
8. Хто написав музику до «Заповіту»?
9. Поет дружив із негритянським актором-трагіком. Хто він?
10. Геніальний російський актор, товариш Кобзаря. Хто він?
Запитання для другої команди
1. Дівоче прізвище матері Шевченка?
2. У якому закладі навчався Шевченко?
3. Коли відбулася перша поїздка поета в Україну?
4. Кому присвячена поезія «Г. 3.»?
5. Коли помер Шевченко?
6. Скільки часу перебував поет у Новопетрівському укріпленні?
7. Кому присвячено твір «Кавказ»?
8. Чиї це слова: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа»?
9. Коли відбувся перший арешт Шевченка?
10. У якому році Шевченко перебував на Лебединщині?
Учитель. Використавши сюжет поеми «Катерина», Шевченко намалював однойменну картину, яка стала одним із найпопулярніших творів українського живопису.
Слайд «Катерина»
Учениця . А ми з вами далі перегортаємо сторінки біографії Кобзаря. Шевченко тричі приїздив до України. 1843 побував у Києві, де познайомився з М. Максимовичем та П. Кулішем і на Полтавщиніі відвідав Є. Гребінку та родину Рєпніних. Тоді ж побачився із закріпаченою ріднею.
Учень. Після закінчення Академії мистецтв Шевченко навесні 1845 вдруге повернувся в Україну, де його зустріли як великого національного поета. Ставши співробітником Київської Археографічної Комісії, Шевченко багато подорожував Україною, збирав фольклорні й етнографічні матеріали та змальовував історичні й архітектурні пам'ятки.
(Демонстрація слайдів)
Учитель. Наприкінці 1848 року хворий поет пише заповіт, який було покладено на музику.
У виконанні шкільного ансамблю звучить « Заповіт»
Учитель. Учасники шкільного драмгуртка до свята підготували інсценізацію одного з творів Т. Шевченка. А поки наші актори готують декорації, я пропоную вам питання вікторини «Життя і творчість Кобзаря».
Вікторина
1. Скільки творів містив «Кобзар» у 1860 році, а скільки тепер?
(17 — 228.)
2. Хто написав, що невелика книжечка «Кобзар» «внутрішнім змістом
своїм без краю величезна» і «своєю появою грандіозне зрушення
зробила»?
(П. Тичина)
3. Скількома мовами перекладений «Заповіт»?
(100).
4. Кому з кобзарів Шевченко надіслав свій «Кобзар» з дарчим написом?
(О. Вересаю).
5. Хто присвятив Шевченку пісню «Дума про великого Кобзаря»?
(П. Носач).
6. До 100-річчя виходу «Кобзаря», яка була створена поема кобзарями і
якими?
(Носач, Кушнерик, Перепелюк написали поему «Слава Кобзареві»,
що складається з 9 пісень).
7. Із якого часу Шевченка почали називати Кобзарем?
( 1840 р.)
8. Назвати псевдоніми Шевченка?
(Кобзар, Дармограй).
9. У яких роках виходив «Кобзар» за життя Шевченка?
(1840, 1844, 1860 )
10. У якому році і ким було вперше здійснено повне видання “Кобзаря”?
(1907 р. в Петербурзі, редактор В. Доманицький,
1908 р. у Львові, 1. Франко)
11. Єдина байка Великого Кобзаря, в якій відображено події в Галичині
1846 року? ( «Сичі»)
12. Який твір написав Шевченко за десять днів до смерті?
( «Чи не покинуть нам, небого»)
Виступ шкільного драмгуртка
(інсценізація фрагменту поеми «Катерина»).
Учениця. Напровесні1846р. Шевченко прибув до Києва, і у квітні того ж року пристав до Кирило-Мефодіївського братства – таємної політичної організації. У березні1847, після доносу, почалися арешти членів братства. Шевченка заарештували 5 квітня 1847р. , відправили під конвоєм до Петербурга й ув'язнили в казематі так званого Третього відділу. Під час допитів поет виявив неабияку мужність і незалежність: він не зрікся своїх поглядів і не виказав нікого з братчиків. Перебуваючи біля двох місяців за ґратами, Шевченко продовжував писати вірші, що їх згодом об'єднав у цикл «В казематі». Серед в'язничних мурів, чекаючи кари, Шевченко зміг написати таку рідкісну перлину лірики, як вірш «Садок вишневий коло хати…». Безмежну любов до України поет висловив у вірші «Мені однаково».
Декламування поезії «Мені однаково …».
Виконання пісні «Садок вишневий коло хати».
Учень Шевченка, у якого під час обшуку знайшли альбом поезій «Три літа», покарали набагато тяжче, ніж інших притягнених до слідства братчиків: заслали в солдати до Оренбурга. На вироку Микола І власноручно дописав: «Під найсуворіший нагляд із забороною писати й малювати». Всупереч суворій забороні, Шевченко продовжував крадькома малювати й писати вірші, які йому вдалося переховати й зберегти в чотирьох «захалявних книжечках» у той час Шевченко написав поеми «Княжна», «Варнак», «Іржавець», «Москалева криниця» та багато поезій. Поет цікавився життям казахів, що кочували в околицях фортеці, вивчав їхні пісні й легенди та малював сценки з побуту.
Демонстрація слайдів.
Виконання пісні «Зоре моя вечірняя».
Учень Тільки через 2 роки після смерті Миколи ІІ клопотання друзів увінчалися успіхом, і поета звільнено з заслання у 1857 р. У серпні 1857 Шевченко залишив Новопетровськ і рибальським човном дістався до Астрахані, а звідти прибув до Нижнього Новгорода. Тут поетові довелося затриматися майже на півроку, бо виїжджати до Москви й Петербурга йому було заборонено.
Декламування поезії «Доля»
Учень. Навесні 1858 р. поет прибув до Петербурга, де його тепло зустріли українські друзі та численні прихильники. У червні Шевченко оселився в Академії Мистецтв, де жив до самої смерті.
Учениця. Шевченко влітку 1859 року повернувся в Україну, якої вже 12 років не бачив. Тут відвідав своїх рідних у Кирилівці та декого з давніх знайомих. У перших числах серпня 1859 Шевченко приїхав до Києва і оселився на межі Куренівки і Пріорки по вулиці Вишгородській. Його мрії про одруження та придбання землі над Дніпром не здійснилися. Шевченка втретє заарештували й після кількаразових допитів зобов'язали повернутися до Петербурга. На світанку 14 серпня 1859 поет диліжансом через Ланцюговий міст через Дніпро виїхав до Петербурга.
Виконання пісні « «Моя Україна»
Учень. До останніх днів свого життя поет перебував під таємним поліційним наглядом. У друкарні П. Куліша вийшло у світ 1860 року нове видання «Кобзаря», яке, однак, охоплювало тільки незначну частину поезій Шевченка. Того ж року надруковано й «Кобзар» у перекладі російських поетів, а в січні 1861р. випущено окремою книжкою Шевченків «Буквар», посібник для навчання в недільних школах України, виданий коштом автора накладом 10 000 примірників.
Учениця. Уже хворий Шевченко взяв участь у підготовці першого числа журналу «Основа», яке вийшло ще за життя поета. У передчутті близького кінця Шевченко записав олівцем на офорті автопортрета свій останній вірш «Чи не покинуть нам, небого». Цей твір незрівнянний поетичний документ боротьби безсмертної душі з тлінним тілом перед лицем фізичної смерті.
Декламування поезії «Чи не покинуть нам , небого»
Учениця. 10 березня 1861 року Шевченко помер. 13 березня його поховано спочатку на Смоленському православному кладовищі в Петербурзі.
Учень. 8 травня 1861 року домовина була викопана, перенесена через увесь Петербург до Московського (Миколаївського) вокзалу і залізницею доправлена до Москви., а потім у Київ.
У Києві з Тарасом прощалися студенти, поети багато киян. Була навіть думка, яку підтримували й родичі поета, поховати Т. Шевченка в Києві. Та Честахівський відстоював думку про поховання Кобзаря в Каневі, бо ще за життя він мріяв про «тихе пристанище і спокій коло Канева».
Учитель. 20 травня 1861 року на пароплаві «Кременчук» прах Шевченка потрапив до Канева. Дві доби домовина знаходилась в Успенському соборі , а 22 травня було відслужено в церкві панахиду і прах віднесли на Чернечу гору.
Учень. В дні перемог і в дні поразок,
В щасливі дні , і в дні сумні
Іду з дитинства до Тараса,
Крізь глум юрби і суєту,
Ні, не в минуле, а в майбутнє,
Учениця. До тебе я, Тарасе йду.
Коли в душі моїй тривога,
Коли в душі пекельний щем,
Іду до нього, до живого,
У Всесвіт віршів і поем
Учень. І в дощ, і в сніг карбую кроки
І чую, дивлячись в блакить:
Реве та стогне Дніпр широкий.
Щоб розбудити всіх, хто спить.
Я не один іду до нього -
Ідуть до нього тисячі.
Неначе грішники до Бога
Свої печалі несучи.
Учитель. І доки в римах Заповіту
Вогонь поезії не згас.
Той рух до сонця не спинити,
Бо зветься сонце те – Тарас.
Учитель. Ось і перегорнули ми сторінки біографії національного пророка і генія, ще раз доторкнулися до його полум’яного слова.
А я бажаю вам нести через усе життя натхненне Шевченкове слово.