Позакласний захід в рамках STEM-тижня в школі з біології "Біологічна лабораторія"

Про матеріал
В конспекті позакласного заходу конкретно описані 5 дослідів з біології для проведення в позаурочний і не тільки час. Також додано смарт-презентацію для інтерактивної дошки. За необхідності є посилання на всі використані матеріали у вільному доступі для підготовки пласної презентації у зручному для вас форматі.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Біологія

Позакласний захід в рамках STEM-тижня в школі

Тема: «Біологічна лабораторія»

 

Мета: показати зв’язок навчального матеріалу з повсякденням, явищами, які відбуваються в довкіллі; формувати такі загальні компенентності як: здатність до аналізу і синтезу; здатність до організації і планування; базові загальні знання; письмові та усні комунікаційні вміння рідною мовою; здатність розв’язувати проблеми; здатність приймати рішення, здатність застосовувати знання на практиці; дослідницькі вміння; здатність до навчання; здатність до адаптації до нових ситуацій; здатність до генерації нових ідей (творчості); формувати предметні компетентності: пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення;

самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати й визначати проблеми довкілля та інші,    розвивати логічне мислення, пам’ять, вміння узагальнювати, робити висновки, працювати в групах, парах, висловлювати свою думку, виховувати екологічну культуру, зацікавлення предметом вивчення, дружність класу, формувати науковий світогляд.

Тип заходу: практичного застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: інтерактивна дошка, смарт-презентація до заходу, 1 яйце, 1 пляшка оцту, висока та вузька прозора ємкість, 1 гілка білої хризантеми, харчові барвники (жовтий, синій, червоний), 3 колби (з розчинами барвників, в які слід поставити по квітці хризантеми за 5-6 днів, щоб вони пофарбувались), пробірки з підписами класів учасників, або прізвищами учнів, 7 одноразових тарілок (на 7 пар учнів), 1л молока, 3 колби з концентрованими барвниками, 7 ватних паличок, миючий засіб, 3 мікроскопи, 3 предметних скельця, склянка,  скляна паличка, застояна вода з піддону кімнатної квітки з одноклітинними, вапняна вода, 7 колб або склянок, 7 трубочок.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Слово вчителя:

Сьогодні ми зібрались в біологічній лабораторії. Отже, ви вже не школярі, а хто?

 Так, біологічні лаборанти.

 Що вони роблять?

От і ми сьогодні будемо проводити біологічні досліди.

ІІ. Інструктаж з техніки безпеки.

1. Правила роботи зі скляним посудом.

2. Правила роботи з мікроскопами.

3. Правила роботи з реактивами.

ІІІ. Розкриття значущості теми та мотивація пізнавальної діяльності учнів

Чи ловили ви колись себе на думці, що матеріал, що ви вивчаєте в школі вам ніколи більше не пригодиться, що це все в житті не потрібно? Що побутове життя - це щось одне, а навчання в школі - щось зовсім інше?

Сьогодні ми раз і назавжди розвіємо ваші сумніви. Адже наша біологічна лабораторія існує для того, щоб показати як біологічні знання ми можемо використати в повсякденному житті, як вони можуть пояснити зовсім неймовірні речі. Тож посміхніться один одному і вперед.

Тема заходу: «Біологічна лабораторія». Кінцевим результатом заходу повинні бути ваші комплексні знання про повсякденні речі та явища з точки зору науки  та вміння проводити біологічні досліди і пояснювати їх.

ІV. Формування системи знань, умінь, навичок учнів

1. Дослід "Танцююче яйце"

Обладнання: 1 яйце, 1 пляшка оцту, висока та вузька прозора ємкість.

Мета: наочно показати склад шкаралупи, повторити будову яйця, властивості кислот.

Хід досліду

Яйце помістити в високу прозору ємкість  і залити оцтом.

Спостереження: яйце вкривається бульбашками вуглекислого газу  і повільно підіймається до верху посудини, бульбашки зриваються з поверхні і яйце знову тоне, потім процес повторюється. Яйце "танцює" до повного розчинення шкаралупи.

Після початку досліду вчитель пояснює будову яйця за  допомогою смарт-презентації, з учнями занотовується рівняння реакції вапняку з оцтовою кислотою (для молодших класів - схематично). Дослід продовжується і в кінці заходу учні спостерігають за зміною поверхні яйця. Дослід залишається на ніч, до повного розчинення шкаралупи, бажаючі можуть наступного дня відвідати лабораторію і подивитись що залишиться.

2. Дослід "Фарбуємо квіти"

Обладнання: 1 гілка білої хризантеми, харчові барвники (жовтий, синій, червоний), 3 колби (з розчинами барвників, в які слід поставити по квітці хризантеми за 5-6 днів, щоб вони пофарбувались), пробірки з підписами класів учасників, або прізвищами учнів

Мета: наочно показати механізм дії провідних тканин рослин.

Хід досліду

Дослід закладається за 5-6 днів до проведення заходу. 3 квітки білої хризантеми поставити  3 різнокольорові розчини харчових барвників для фарбування.

Від чого залежить колір квітів?

Чи можна його змінити?

Учням демонструється результат фарбування.

Для пояснення явища вчитель використовує смарт-презентацію. Потім слід згадати про види провідних тканин, флоему, ксилему, склад провідних пучків, процеси транспірації. За можливості можна згадати про нижній та верхній двигун, явища адгезії та когезії. Можна зробити тонкий зріз нижньої частини стебла і розглянути судинно-волокнисті пучки під мікроскопом або зафарбовані пелюстки. Основні або нові поняття занотовуються.

Формуються групи по представниках різних класів, вони відрізають  квітки білої хризантеми, обирають колір  занурюють їх і можуть прийти подивитись на результат через кілька днів.

3. Дослід "Веселка в молоці"

Обладнання: 7 одноразових тарілок (на 7 пар учнів), 1л молока, 3 колби з концентрованими барвниками, 7 ватних паличок, миючий засіб.

Мета: наочно побачити наявність жирів в молоці та їх взаємодію з поверхнево-активними речовинами.

Хід досліду

Хто любить молоко?

З чого воно складається?

Які речовини називають поверхнево-активними? Чому?

Вчитель пояснює особливості будови молекули жиру, ПАР, значення жирів для розвитку дитячого організму, за допомогою смарт-презентації наводить цікаві факти про молоко.

Учні працюють в парах. В одноразову тарілочку наливають молоко, в нього за допомогою піпетки або бюретки капають в різні місця концентровані барвники. Після цього ватну паличку слід змочити в миючому засобі і опустити в молоко. Буде спостерігатись активне перемішування барвників з утворенням "веселки". Явище пояснюється своєрідною взаємодією гідрофобної частини ПАР з залишками жирних кислот  молекулах жиру, утворюються міцели, які занурюються донизу суміші, а нові на поверхні утворюються і т.д.

4. Дослід "Світ одноклітинних"

Обладнання: 3 мікроскопи, 3 предметних скельця, склянка,  скляна паличка, застояна вода з піддону кімнатної квітки з одноклітинними.

Мета: побачити одноклітинні, прослідкувати способи руху.

Хід досліду

Дослід закладається за 2-3 дні до проведення. Слід знайти застояну воду в піддоні кімнатної рослини, розглянути чи є там цисти одноклітинних (в школі досить прохолодно, вони неактивні), відібрати цю воду в ємкість і помістити в тепле місце, щоб одноклітинні стали активними.

Вчитель нагадує про явище одноклітинності, показує способи їх переміщення за допомогою смарт-презентації. Учні занотовують за необхідності поняття псевдоніжки, війки, джгутики, скоротливі вакуолі та ін.

 Формуються групи по 4-5 учнів. На предметне скельце учні крапають краплю підготовленої води і розглядають її в мікроскопи.

5. Дослід "Виявлення вуглекислого газу у видихуваному повітрі"

Обладнання: вапняна вода, 7 колб або склянок, 7 трубочок.

Мета: виявити склад видихуваного повітря, довести наявність в ньому води та вуглекислого газу.

Хід досліду

Навіщо нам потрібно дихати?

Чому без повітря людина гине за кілька хвилин?

Що виділяється разом з видихуваним повітрям? Як це перевірити?

Вчитель пояснює значення та механізм дихання за допомогою смарт-презентації. Учні  за необхідності занотовують поняття внутрішнього та зовнішнього дихання, оксигемоглобіну, карбгемоглобіну та ін.

Працюємо в парах.

Спочатку слід подихати на холодне скло, наприклад у холодну пусту колбу. Що відбувається? Що з’являється на стінках? Отже, ми видихаємо водяну пару.

Потім в колбу наливають свіжо приготовану вапняну воду і через трубочку повільно в неї видихають. Що спостерігається? Звідки береться каламуть? За необхідності учні занотовують рівняння реакції.

V. Підведення підсумків

Рефлексія

Учні по колу висловлюються одним реченням:

 Було цікаво… Сьогодні я дізнався…

 Було складно… Я виконував досліди…

 Я зрозумів… Тепер я зможу…

 Я відчув, що… У мене вийшло…

 Я навчився… Мене здивувало…

 Я зміг… Я придбав…

 Мені захотілося… Я спробую…

Захід дав мені для життя…

VІ. Домашнє завдання

Підготувати доповідь або презентацію для однокласників з власними враженнями та фото з позакласного заходу "Біологічна лабораторія"

 

Список використаної літератури

1. https://naurok.com.ua/cikavi-doslidi-z-biologi-14869.html

2. http://yrok.pp.ua/serednya-osvta/10774-dosldi-z-bologyi-v-domashnh-umovah.html

3. https://www.youtube.com/watch?v=dtFoXAAqQn0

та ін.

 

Якщо у вас немає інтерактивної дошки і ви хочете самостійно створити презентацію, то всі матеріали, що вам знадобляться знаходяться тут:  https://drive.google.com/file/d/1Zru7r75YNWcZZ4bJuKeHegJfj2ZX3Mli/view?usp=sharing

zip
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
24 січня 2019
Переглядів
1860
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку