Урок на тему "Запилення"

Про матеріал
Релігії різних народів по-своєму пояснювали значення квіток і суцвіть у природі, приписуючи їм божественне походження. Існували припущення,начебто боги вдягли рослини в яскраве вбрання, щоб навчити людину відрізняти красиве від потворного, чисте від брудного. Солодкий нектар у квітках вважали божественним напоєм. Щоб люди не викрали нектар, боги «сховали» його в глибину віночків.
Перегляд файлу

№ уроку_____________        Дата____________     Клас____________

Тема: Запилення.

Мета:

  •      Освітня: розширити поняття про квітку як орган розмноження; сформувати поняття «запилення»; познайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин; розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин.
  •      Розвиваюча: формувати на матеріалі уроку науковий світогляд; продовжити формування умінь і навичок роботи з підручником; знаходити відповіді на поставлені запитання; порівнювати, робити висновки.
  • Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Методи: пояснювально-ілюстративний, бесіда, робота з підручником, розповідь.

Обладнання: підручник, зошити, таблиці, відеофайли.

План уроку

  1. Організаційний етап (1 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (10 хв.)
  3. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
  4. Основний етап (26 хв.)
  5. Закріплення навчального матеріалу (4 хв.)
  6. Домашнє завдання (2 хв.)

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. Актуалізація опорних знань.

Минулого разу ви познайомилися із суцвіттям, які є типи суцвіть, та їх біологічним значенням для рослин. То ж, повторимо попередній матеріал. Дайте відповідь на такі запитання:

  1.               Що таке суцвіття? (це сукупність квіток, розташованих на загальній осі у певному порядку)
  2. Які є види суцвіть? (прості і складні)
  3.               Які суцвіття  ми називаємо простими? (квітки знаходяться на одній нерозгалуженій осі)
  4.               Наведіть приклади простих суцвіть (китиця, зонтик, щиток, колос, початок, головка, кошик)
  5.               Які суцвіття називаються складними? (сукупність простих суцвіть, зібраних на спільній осі)
  6.               Наведіть приклади складних суцвіть (складний зонтик, складний колос, складний щиток, волоть)
  1. Мотивація навчальної діяльності.

Релігії різних народів по-своєму пояснювали значення квіток і суцвіть у природі, приписуючи їм божественне походження. Існували припущення,начебто боги вдягли рослини в яскраве вбрання, щоб навчити людину відрізняти красиве від потворного, чисте від брудного. Солодкий нектар у квітках вважали божественним напоєм. Щоб люди не викрали нектар, боги «сховали» його в глибину віночків.

  • А як ви можете пояснити яскраве забарвлення віночків у квіток, а також наявність нектару і суцвіть?
  1. Основний етап.

Тема сьогоднішнього уроку «Запилення». Давайте, з’ясуємо, що ж таке запилення.                                                                                                                                                                                      Запилення – перенесення пилку з пиляка на приймочку маточки. Розрізняють два способи запилення: самозапилення і перехресне.

Засоби запилення

Самозапилення                                             Перехресне  

(процес перенесення пилку з пиляка                  (процес перенесення пилку

тичинки на приймочку маточки тієї                   з пиляка тичинки однієї квітки

самої квітки)                                               на приймочку маточки іншої квітки)

Вітром, комахами, водою,                         птахами, кажанами, людиною.

Самозапилення — це процес перенесення пилку з пиляка тичинки на приймочку маточки тієї самої квітки. В рослинному світі спостерігається рідко. Самозапилюються такі рослини, як горох, квасоля, помідори, бавовник, льон, пшениця, ячмінь, овес тощо. Є самозапильні рослини з квітками, що зовсім не розкриваються (арахіс, копитняк, розрив-трава, фіалка, деякі види проса).                                                                                                                                             Перехресне запилення — дуже поширений спосіб запилення. Це процес перенесення пилку з пиляка тичинки однієї квітки на приймочку маточки іншої квітки.                                                                                                                                                           За способом перенесення пилку перехреснозапильні рослини поділяють на вітрозапильні, комахозапильні, запилювані водою, птахами, кажанами та людиною.                                                                                                                                                                                       Запилення вітром властиве багатьом трав’янистим і деревним рослинам. До вітрозапильних рослин належить більшість лісових порід -  дуб, бук, береза, вільха, граб, ліщина, тополя, осика, хвойні, а з трав’янистих- представники родин лободових, подорожникових, осокових,  більшість злаків тощо. Серед культурних рослин вітром запилюються волоський горіх, шовковиця, жито, кукурудза, хміль, конопля, частково цукровий буряк.

Вітрозапильні рослини виробляють багато дрібного легкого пилку, який переноситься на далекі відстані. Багато представників таких рослин цвітуть до розпускання листків, що сприяє кращому перенесенню пилку вітром (ліщина, береза).                                                                                                                                            Комахозапильними називають рослини, які запилюються перехресно за допомогою комах (бджіл, ос, джмелів, мух, метеликів, жуків, мурашок та ін.). Приблизно 90 % усіх видів квіткових рослин запилюються комахами.                                           У комахозапильних рослин спостерігаються різноманітні пристосування, що сприяють запиленню комахами. Це - нектарники, яскраве забарвлення оцвітини, суцвіття, запах та інші.

Пристосування рослин до запилення

комахами

вітром

1.Яскрава оцвітина.

2. Приємний аромат.

3. Липкий пилок.

4.Квітки великі,якщо дрібні, то зібрані в суцвіття.

1. Квітки зібрані в суцвіття.

2. Сухий, гладенький, дрібний, легкий пилок.

3. Широкі або довгі, далеко висунені з квіток приймочки маточки.

 

Запилення птахами властиве тропічним рослинам. Рослини запилюються дрібними птахами (колібрі та ін.). Квітки цих рослин мають багато нектару й яскраве забарвлення. Птахи, не сідаючи на квітку, висмоктують нектар, тримаючись на крилах у повітрі, при цьому клейкий пилок пристає до їхньої голови. Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять пилок.                                                                                                                                            До рослин, які запилюються водою, належать кушир, валіснерія, стрілолист. Характерна їхня ознака — утворення пилку, який не змочується і не гине у воді. У більшості цих рослин пилок ниткоподібний, що забезпечує кращий контакт з приймочкою.                                                                                                  Запилення, в яке втручається людина, називається штучним. Людина переносить пилок з тичинок на приймочку маточки. Його широко застосовують у садівництві, квітникарстві, овочівництві, лісовому господарстві. Завдяки штучному запиленню створено багато високоврожайних сортів яблунь, груш, персиків, жита, пшениці та інших цінних сільськогосподарських рослин.

А яка рослина має найбільшу квітку? А як запилюється вона?  Коли ви йдете джунглями, то можете раптово відчути запах гнилого м’яса. Пройшовши кілька кроків ви побачите величезну чудо квітку – рафлезію(45 см -1 м в діаметрі). М’ясисту оцвітину оточує глибока западина з великою кількістю тичинок і маточок, а навколо – страшний сморід. Темно- червона, зі світлими плямами, квітка розпласталась на землі, ніби величезний шматок гнилого м’яса. ЇЇ зовнішній вигляд і запах привертають увагу запилювачів – мух, що живляться трупами тварин. Дослідивши квітку, комахи перенесуть пилок з тичинок на маточку.

  1. Закріплення навчального матеріалу.
  1. Що таке запилення?
  2. Які є типи запилення?
  3. Назвіть способи перехресного запилення.
  4. Назвіть ознаки притаманні вітрозапильним і комахозапильним рослинам.
  5. Що таке штучне запилення і де його застосовують?
  1. Домашнє завдання.

Опрацювати п.35 с. 131-133, відповісти на запитання в кінці параграфа.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
25 січня 2019
Переглядів
904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку