Віртуальна екскурсія для учнів 1-х класів
“У гостях у казки”
Устаткування: магніт, суміш сірки і залізних ошурок, довгогорла колба, розчин аміаку, хлоридна кислота, спиртівка, порошкоподібний магній, купрум (І) хлорид, дві пробірки з розчином силікатного клею, кобальт хлорид, нікель сульфат, 7 пробірок з кольоровими розчинами, паперова квітка просочена розчином фенолфталеїну.
Всі діти люблять казки. Спочатку з цікавістю слухають, що читають їм мами, потім розглядають картинки в книжках, і, нарешті, самі читають, і весь час намагаються уявити, що робили, як себе відчували герої, як казкові події могли виглядати в житті.
Всі ви читали казку Шарля Перро “Попелюшка” і пам’ятаєте, що, виїзжаючи на бал, зла мачуха задала Попелюшці додаткову роботу – перебрати і розділити по зернятку суміш з мішка. Як це могло б виглядати?
(Демонстрація розділення магнітом суміші порошку сірки/залізні ошурки).
Ви знаєте казку про Аладдіна. Хто ще герой цієї казки? Безумовно, джин.
(Демонстрація реакції між амоній гідроксидом і хлоридною кислотою в довгогорлій колбі).
Пам’ятаєте, як Аладдін вперше зустрівся з царівною Будур? Він дивився на неї і говорив з нею, за що мав бути покараним. “Сторожа кинулася на Аладдіна... Але тут Магрібінець, підвівшись на лікті, жбурнув порошок з другого мішечка і вигукнув: О порошок, відбери в них пам’ять на цілі півгодини”. Якби Магрібінець скористався нашим порошком, який ефект був би в цьому випадку?
(Демонстрація горіння магнієвого порошку в полум’ї пальника).
Народна мудрість свідчить: “Немає диму без вогню”. Самий вогненний персонаж слов’янських казок – звичайно, Змій Горинич. У відомій казці огнедихаючому злому чудовиську протистоїть Кирило Кожумяка. Ми багато раз бачили полум’я, але, можливо, у казкового дракона воно було не зовсім звичайним, а, наприклад, зеленим?
(Демонстрація фарбування полум’я в зелений колір солями міді).
Ще один персонаж народних казок – Баба Яга. У казці, яка так і називається, мовиться про бідну дівчинку, яку зла мачуха відправила до Баби Яги за голкою і нитками. Дівчинці загрожувала смертельна небезпека, але їй вдалося втекти. “Баба Яга почала знову наздоганяти. Дівчинка приклала вухо до землі і чує, що Баба Яга близько, кинула гребінець: зробився ліс такий дрімучий і срашний”. Ми можемо також спробувати виростити ліс.
(Демонстрація зростання кольорових чагарників, що утворюються після додавання солей кобальту і нікелю в розчин силікатного клею).
У казках завжди все добре закінчується. Казка “Цветік-семіцветік” – теж з щасливим кінцем. А чому квітка саме так називалася? “Квітка була схожа на ромашку. У нього було сім прозорих пелюсток, кожна пелюстка була іншого кольору: жовтий, червоний, зелений, синній, оранжевий, фіолетовий і блакитний”. Ці пелюстки були всіх кольорів веселки, такі ж, як вміст цих пробірок.
(Демонстрація пробірок з кольоровими розчинами).
Червоний – Роданід заліза;
Оранжевий – Метиловий оранжевий;
Жовтий – Хромат калію;
Зелений – Сульфат нікелю;
Блакитною – Сульфат міді;
Синій – Гліцерат міді;
Фіолетовий – Лакмус.
Ще одна дуже кольорова казка – “Аленький цветочок”. Ми можемо пригадати її зміст, але як представити її, адже у нас є тільки біла квіточка? Чарівництво в казці – справа звичайна. Хай і наша квіточка стане яскраво-червоною!
(Демонстрація фарбування аміаком білої квітки з фільтрувального паперу, просоченої фенолфталеїном).
Ми сьогодні пригадали добре відомі вам мудрі, прекрасні казки. Вони вчать добру і справедливості, чесності і взаємодопомозі. Пам’ятайте про це!