Конспект до уроку "Розв'язування задач на визначення масової частки речовини в розчині".
Конспект уроку для дистанційного навчання
(для роботи з учнями)
Тема: Розв'язування розрахункових задач: обчислення масової частки і маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.
Мета для учня:
Знаннєвий компонент: повторити поняття: масова частка розчиненої речовини; знати формулу обчислення масової частки розчиненої речовини.
Діяльнісний компонент: розрізняти розчинник і розчинену речовину, обчислювати масову частку, масу розчиненої речовини, масу і об'єм води в розчині, обираючи і обгрунтовуючи спосіб розв'язання.
Ціннісний компонент: обґрунтувати значення вивчених обчислень.
І. Актуалізація опорних знань.
1. Повторити висновки після § 23, (О.В. Григорович Хімія 7 клас) або відповідного § підручника, за яким навчаються учні.
2. Дати відповіді на питання:
1. З яких компонентів складається розчин?
2. Що таке масова частка розчиненої речовини?
3.За якою формулою обчислюють масову частку розчиненої речовини?
4. У яких одиницях вимірюють масову частку розчиненої речовини?
2. Виконати завдання:
Перевірити свої знання, виконуючи тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/rozv-yazuvannya-rozrahunkovih-zadach-na-znahodzhennya-masovo-chastki-rozchineno-rechovini-v-rozchini-208418.html (завдання для ознайомлення вчителю)
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=716498 (посилання для виконання учням того ж самого тесту)
https://learningapps.org/6510694
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дайте відповідь на запитання.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо виконувати розрахунки для приготування розчинів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Пригадайте алгоритм розв’язування задач на визначення масової частки розчиненої речовини в розчині:
1) прочитати текст задачі;
2) записати скорочено умову задачі;
3) записати формулу для обчислення масової частки речовини в розчині, маси розчиненої речовини чи маси розчинника;
4) підставити в отриманий вираз чисельні дані з умови задачі та здійснити розрахунки;
5) написати відповідь.
Розв’яжемо наступні задачі:
Щоб приготувати помадку для прикрашання тортів, тістечок готують цукровий сироп з додаванням кількох крапель лимонного соку.
Задача 1. Обчисли скільки цукру та води потрібно для приготування сиропу масою 400г, якщо масова частка цукру в ньому 0,625.
Дано: Розв`язання
m(розчину) = 400г Формула для обчислення:
w(цукру)=0,625
m(цукру) - ? m(цукру)=m(розчину)W(цукру)
m(H2O)-? 1) m(цукру)=400г0,625=250г
2) m(H2O)=m(розчину )-m(цукру)=400г – 250г =150г
Відповідь: m(цукру)=250г; m(H2O)=150г.
Для розв’язання наступної задачі вам знадобиться формула обчислення об’єму: V=m/p ,
де V – об’єм речовини (мл/л);
m – маса речовини (г/кг);
p – густина речовини (мл/л).
Густина води прийнята за одиницю (p(H2O)=1г/мл), тому маса води чисельно дорівнює її об’єму.
Всі ми радіємо, коли кімнату прикрашають живі квіти, тому і займаємось вирощуванням кімнатних рослин: систематично поливаємо, підживлюємо. Проведіть розрахунки для приготування підживлювального розчину для кімнатних рослин.
Задача 2. Для покращення росту кімнатних рослин використовують розчин калій нітрату (KNO3). Обчисли масу добрива і об’єм води, які потрібно використати для приготування 550г, розчину з масовою часткою розчиненої речовини 4 %.
Розв’язання
Дано:
m(розчину) = 550г
W(KNO3) = 0,04
m (KNO3) - ?
V (Н20) - ?
Відповідь: для приготування розчину потрібно взяти 22 г калій нітрату та 528 мл води.
Перевірте себе, розв’яжіть подібну задачу.
Задачі для самостійного розв’язку:
Відповідь: m(KMnO4)=28г, V(H2O)=322мл.
Відповідь: V(розч.)=210 мл.
Грамотного та уважного підходу до приготування розчинів підтримуються і фармацевти.
Задача 3. У медицині часто використовують фізіологічний розчин – водний розчин кухонної солі (NaCl) з постійною масовою часткою солі. Стерильний фізіологічний розчин використовують для внутрішньовенних ін’єкцій, а також для інгаляцій. Обчисли масову частку натрій хлориду у фізіологічному розчині, якщо для його приготування в лабораторії беруть 9,1кг солі та 1000 кг води.
Дано: Розв`язання
m(NaCl) = 9,1кг Формула для обчислення:
m(H2O) = 1000кг ?
W(NaCl)-? Розчин складається з розчинника
та розчиненої речовини, тому:
1) m(розчину) = m(NaCl) + m(H2O)
m(розчину)=9,1кг + 1000кг=1009,1кг
2)
Відповідь: w(NaCl)=0,9%.
Отже, фізіологічний розчин - розчин хлориду натрію з масовою часткою розчиненої речовини 0,9 %. Тобто у фізіологічному розчині масою 100г знаходиться 0,9г хлориду натрію. Для приготування цього важливого розчину точно відміряну наважку солі розчиняють у дистильованій воді при абсолютно стерильних умовах, герметично упаковують. Такий розчин придатний для ін'єкцій, санітарної обробки, дезінфекції. Але невелика неточність, помилка в процесі його готування може коштувати людині життя.
Задача для самостійного розв’язку:
Обчисли масову частку цукру (C12H22O11) в чаї, добутому при додаванні в чашку двох чайних ложок цукру (в одній чайній ложці 10 г цукру). Маса води в чашці становить 230 г.
Відповідь: W(C12H22O11)=8%.
Для узагальнення і систематизації знань перегляньте відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=r0xxl4xyFvQ
ІV. Закріплення
Теоретичні: відповісти на теоретичні питання в кінці §23
(О.В. Григорович. Хімія 7 клас), або відповідного § підручника, за яким працюєте.
Посилання на підручники https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronni-versiyi pidruchnikiv/elektronni-versiyi-pidruchnikiv-dlya-uchniv-7-h-klasiv-2/himiya-7-klas/
Практичні завдання: виконати онлайн тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/osnovni-klasi-neorganichnih-spoluk-77598.html
https://naurok.com.ua/test/rozchini-v-period-pandemi-koronavirusu-74485.html (посилання для вчителя)
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=162214
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=666007
(посилання для виконання учням тих же самих тестів)
Творче завдання:
1) З дозволу та допомогою батьків виготовити за бажанням і можливістю антисептичний розчин для рук. Налити в ємність з дозатором для розприскування: 45 мл спирту етилового 80-96%, 3 мл розчину перекису водню 3%, 1 мл гліцерину, 1 мл кип'яченої води. Таким чином ви отримаєте розчин з вмістом етилового спирту більше 60%, що і потрібно для дезінфекції шкіри рук від вірусів. Як приготувати такий розчин можна переглянути за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=rhoEHUcYXRQ
2) Скласти умову і розв'язати задачу, спираючись на тему нашого уроку. Ви можете звернутись до батьків з питанням про те, які розчини вони використовують, наприклад, при консервуванні, солінні, для медичних цілей.