ТЕМА: Вплив комп’ютерів на здоров’я людини
Мета заняття:
Пізнавальна: повідомити новинки інформаційних технологій; показати всі плюси і мінуси довготривалої роботи за комп’ютером, вплив комп’ютерів на здоров’я людини; пояснити що таке комп’ютерна залежність, як з нею боротися та як її попередити;
Виховна: формування у учнів власних індивідуальних поглядів на новітні інформаційні технології; формування власної відповідальності;
Розвиваюча: навчити контролювати свої емоції; покласти початок для розвитку волі;
Завдання: формування інтересу до власного здоров’я, техніки; формування ціннісного ставлення до власного здоров’я; формувати погляди і переконання щодо комп’ютерів; сформувати прагнення до самовдосконалення у сфері новітніх інформаційних технологій;
Форма проведення: бесіда;
Обладнання і наочність: комп’ютер.
Хід заняття:
І. Вступне слово вчителя
Ми живемо в час небувалого злету інформаційних технологій. Ми отримуємо інформацію завжди, коли читаємо книжки, слухаємо радіо, дивимось телевізор, спілкуємося між собою. Завдяки технічному прогресу виникли нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування, а разом з ними – і нові цінності. Першим проривом у цьому напрямку стала книга, пізніше – періодичні друковані видання, потім – телеграф, радіо, телебачення і, нарешті, Інтернет. Сьогодні світ заполонили комп’ютери.
Комп’ютери почали активно застосовуватися після Другої світової війни. До 1960 року в усьому світі використовувалося не більше 7 тис. комп’ютерів. У 1993 році настав історичний перелом, коли вперше обсяг виробництва персональних комп’ютерів перевищив обсяг виробництва легкових автомобілів і досяг 35,4 мільйона одиниць.
ІІ. Актуалізація знань учнів («Мозковий штурм»)
1. Де застосовується комп’ютер?
(В установах, банках, школах, лікарнях, у побуті.)
2. Які операції виконує сучасний комп’ютер?
(Сучасний комп’ютер пише музику і вірші, малює, грає у шахи, розмовляє.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Наприкінці ХХ століття створюються комп’ютери, які вміщуються на долоні і дуже прості в користуванні. Нині найрозумніший комп’ютер в світі називається «Симулятор Землі». Його створили японські спеціалісти з м. Йокогама. За його допомогою моделюють процеси, які відбуваються на Землі, зокрема передбачають природні катастрофи.
Я на 99% впевнений що кожен з вас хоча б раз працював за комп’ютером, і бував у мережі Інтернет.
Число користувачів Інтернету в Україні щомісячно збільшується на 200 тис. Адже Інтернет – це оперативність. Дані тут оновлюються кожні 5-15 хвилин, що неможливо ні в яких інших засобах інформації.
Ви, мабуть, знаєте про існування електронних книг. У Франції створено книгу, зовні схожу на традиційну, але під її обкладинкою розміщено екран розміром 16 х 21 см. Електронну книгу можна покласти до сумки чи рюкзака, і працює вона на батарейках протягом 5 годин. Це водночас і книга, і бібліотека, і віртуальний книжковий магазин. Її пам’ять зберігає біля 30 книг по 500 сторінок кожна. Маючи мобільний телефон чи телефонну розетку, ви підключаєтеся до Інтернету і можете гуляти по віртуальному магазину, вибирати і замовляти книги. Досить провести по екрану пальцем, щоб підібрати книгу чи газету, збільшити розмір букв, знайти незрозуміле слово у словнику.
Останнє досягнення комп’ютерних технологій – „жива” книга. За допомогою комп’ютера можна не лише читати текст і переглядати малюнки, а й чути голоси персонажів, „оживляти” ілюстрації, грати у цікаві ігри. Навіть є такі електронні книжки-ігри, які надають можливість не тільки познайомитися з авторським варіантом твору, а й самому вплинути на хід сюжету.(наводимо приклади електронних книг)
Диспут на тему „Книга чи комп’ютер: в сучасному і майбутньому?”
На сьогоднішній день основний принцип роботи з комп’ютером – самостійний пошук інформації. Для користувачів тут є свої плюси і мінуси. Позитивною є можливість самостійної праці. Користувачі навчаються орієнтуватися в мережевому просторі, відбирати потрібні документи з величезного інформаційного масиву. Але читання тексту з комп’ютера має багато незручностей: ви не бачите, скільки прочитали і чи багато ще залишилось, не можете перегорнути сторінки, щоб порівняти різні розділи книги або прочитати навмання обрані уривки. Не вийде захопити екран із собою в ліжко або на пляж. Екрани не можна колекціонувати і розставляти на полицях.
Дуже багато дітей та підлітків проводять майже весь свій вільний час у віртуальному світі, нехтуючи навчанням, друзями, здоров’ям. У них виникла нова форма залежності – комп’ютерна.
ІV. Розкриття теми уроку
Але сьогодні ми поговоримо про вплив комп’ютера на людину.
Виділимо такі основні шкідливі фактори, що діють на людину за комп’ютером:
1. Сидяче положення в протягом довгого часу;
Тому необхідно:
- зберігати відстань від монітора близько 50-60 см;
- намагатись підібрати правильне крісло;
- час від часу робить перерву в роботі (потягнутись, пройтись, заварить чаю).
Організація робочого місця:
2. Дія електромагнітного випромінювання монітора;
3. Втома очей, навантаження на зір;
4. Перевантаження суглобів кісток;
5. Стрес при втраті інформації;
6. Пил: алергія і кишкові інфекції.
7. Навантаження на психіку.
Ось які психологічні симптоми може почати відчувати людина, якщо він відноситься до групи ризику інтернет-залежних людей:
IV. Узагальнення і закріплення теми
На закінчення нашого заняття виділимо разом з вами правила яких треба дотримуватись маючи в приміщенні комп’ютер:
Пам’ятка:
Підсумок уроку: Надмірне захоплення комп’ютером, не дотримання найпростіших правил його використання, може призвести до порушення стану людини і психічного, і фізичного.
1