Тема: Чудовий світ хімічний – чарівний і величний.
Мета: узагальнити та розширити знання учнів з тем «Основні класи неорганічних сполук», «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»; викликати в учнів інтерес до вивчення хімії, стимулювати пізнавальну активність учнів, продовжувати формувати інформаційну, комунікативну, творчу компетентності дев'ятикласників; виховувати активну життєву позицію, культуру поведінки.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, ребуси, кросворди.
Хід заходу.
Слово вчителя:
Наук у школі різних вивчається багато.
Сьогодні всі ми радо будем хімію вітати.
Чекають тут різні на нас запитання,
Конкурси хитрі й цікаві завдання.
Гравці, ви сміливці. Вітаємо вас!
Бажаємо в грі показати всім «клас»!
Сьогодні ми проведемо з вами гру-змагання на хімічну тематику. Об'єднуємось у дві команди і кожна команда придумує назву пов'язану з хімією.
Конкурс 1.Хімічна розминка. (Команди по черзі відповідають на питання) по 1балу.
1. Формула води (Н2 О)
2.Формула кисню.(О2)
3. Хімічно неподільна частинка (атом)
4. Речовини, які прискорюють хімічну реакцію (каталізатори)
5. Якого газу найбільше у складі атмосфери Землі? (азоту)
6. Автор періодичного закону. (Менделєєв)
7. Валентність Оксигену.(2)
8. Заряд електрона (-1)
9. Тип кристалічної гратки кухонної солі (йонна)
10. Тип кристалічної гратки льоду. (молекулярна)
11. Найлегший метал.(Літій)
12. Найлегший газ. (водень)
13. Колір лакмусу в лугах. (синій)
14. Колір лакмусу в кислотах.(червоний)
Конкурс 2. Кросворд. По 1балу.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
3 |
|
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
||
1. Найпоширеніший на Землі хімічний елемент.
2. Фіолетовий індикатор.
3. Тип реакції між основою і кислотою.
4. Сіль хлоридної кислоти.
5. Оксид Гідрогену.
6. Солі сульфатної кислоти.
7. Взаємодія речовини з киснем.
8. Кристалічна гратка діаманту.
Відповіді:1. Оксиген, 2. Лакмус. 3.Обміну, 4.Хлорид, 5. Вода, 6. Сульфати, 7. Окиснення,
8. Атомна.
Конкурс 3. Про яку речовину йде мова? По 1 балу.
Найбільш поширений метал,
Як глина у землі лежав.
Але знайшли чудовий спосіб –
І так видобувають й досі.
На кухнях , у каструлях наших
У ньому варимо ми кашу. (Алюміній)
Срібно-білий активний метал,
І повітря боїться він дуже.
Є у грунті, у наших кістках,
Є у водах підземних потужних.
Є він в наших зубах білосніжних
Отакий він метал дивовижний. (Кальцій)
Він у всіх живих клітинах
Він в вугіллі, олівцях.
Має ще один талант:
Він блищить, бо діамант. (вуглець)
Дуже поширений в природі,
Він у піску, в гірській породі. (Силіцій)
Типовий у сплавах як метал.
А сіль його – кольоровий кристал,
Який колір легко міняє,
Опіки, рани заживляє. (Манган)
Він твердий, важкий і тугоплавкий,
І в сталі нержавіючій він є,
Бо від його значних добавок –
Вона ржавіти перестає. (хром)
Цікаво знати, що…
-У стані спокою людина видихає за годину 12 л СО2, а під час інтенсивної праці у 10 разів більше.
- Гірський кришталь – це прозорий кварц, який на 99% складається з піску.
- Перлина на 90% складається з кальцій карбонату (крейди) і живе перлина до 200років, а вабить своєю красою, доки перебуває з людиною.
- В атмосфері газоподібного СО2 або N2 овочі та фрукти добре зберігаються, бо впадають у своєрідну «сплячку».
- Холоднокровні тварини (жаби, риби) здатні переносити в 1000 разів більші кількості чадного газу, ніж теплокровні.
Конкурс 4. Розгадування ребусів. По 1балу.
1. Вода. 2. Залізо. 3.Вуглець. 4. Олово. 5. Азот. 6. Золото.
Конкурс. 5. Встановіть послідовність . По 4 бали.(1.в,б,г,а. 2. г, а,б,в. 3.в,г,б,а. 4.в,б,а).
1. Розмістіть хімічні елементи в порядку збільшення атомних мас.
А) Бром
Б) Фосфор
В) Бор
Г) Цинк
2. Розмістіть речовини в порядку зменшення кількості атомів у формулі.
А) крейда
Б) вода
В) кисень
Г) сульфатна кислота
3. Розмістіть елементи в порядку збільшення валентності.
А) S
Б) C
В) K
Г) Mg
4. Розмістіть речовини в порядку зменшення розчинності у воді.
А) Барій хлорид.
Б) Кальцій гідроксид.
В) Магній карбонат.
Конкурс 6. За відеороликом визначити явище фізичне чи хімічне.
1. Кипіння чайника. (ф). 2. Смаження яйця.(х). 3. Горіння свічки(х). 4. Світіння лампочки(ф).5. Танення льоду(ф). 6. Змішування фарб(ф).7. Утворення сиру(х). 8. Жовтіння листя(х).
Цікаво знати, що…
Підводимо підсумки і визначаємо переможців.
1.
ДА
2.
ЗО
3. Г
Л
Е
Ц
Ь
4.
ОЛО
5.
Е=О
6.
М=З К=Т
Прізвища,ім'я |
сенкан |
Тестові завдання |
Малюнок |
речення |
бали |
|
|
|
|
|
|
Прізвища,ім'я |
сенкан |
Тестові завдання |
Малюнок |
речення |
бали |
|
|
|
|
|
|
Прізвища,ім'я |
сенкан |
Тестові завдання |
Малюнок |
речення |
бали |
|
|
|
|
|
|